Döm om min förvåning när jag i dag, efter att ha varit på en tretimmarsutflykt till Tranås i Småland (dit det från Harlem i New York är en ganska lång väg, som en viss herr Skrammel skränade en gång i världen), vid Resecentrum kliver på spårvagnen mot Klockaretorpet och upptäcker att hållplatsvisningen inne i vagnen kommit igång.
Där visades så fint "3 Klockaretorpet" när vagnen stod stilla och sedan "Rådhuset" när vagnen kom i rörelse. (Säkert lär många fröjdas något oerhört när vederbörande upptäcker att det numera finns en liten punkt ovanför a:et i Rådhuset. I vagnarna 21, 22 och 23 klarar ju det ursprungligen tyska systemet inte av att visa dessa konstiga bokstäver och det har då i stället stått "Radhuset" där till mångas besvikelse. Men man har ju i alla fall klarat av att skriva ö. Det vore ju för hemskt om man skulle avdiakritisera hållplatsnamnet "Hörsalen".)
Så plötsligt, vi befinner oss nu på Saltängsbron, kluckar det till i högtalarsystemet och nu visas i stället först Hospitalsgatan och sedan Hörsalen på skylten. Så stannar vi till vid Rådhuset, fortfarande med Hörsalen på skylten strax följt av "3 Klockaretorpet", innan vagnen kommer i rullning igen.
Nu visas korrekt "Hospitalsgatan" varvid någon trycker på knappen och den numera välkända tretonsmelodin spelas upp i lika många tonarter som sonarer. Också i detta något mundana tillstånd bjuds vi resenärer på en glad överraskning. Nu lyses nämligen "Stannar" upp i vackert blodsrött under hållplatsnamnet (som nu prematyrt övergått till Hörsalen) och - under över alla under - spårvagnen stannar vid hållplatsen.
Liknande scener utspelar sig vid var och en av hållplatserna ända tills jag kliver av vid Vägträffen.
Av händelseförloppet att döma kan jag dra åtminstone tre slutsatser:
1) Vagnen begriper när den står still och visar då linjenummer och destination i skylten. Tydligen förutsätts resenärerna veta vilken hållplats de kliver på vid, respektive redan ha förvissat sig om att de kliver av vid rätt hållplats.
2) Vid varje hållplats kalibreras spårvagnen så att den, när den lämnar hållplatsen, alltid visar korrekt nästa hållplats.
3) Hållplatsvisningen verkar styras snarare av tillryggalagd körsträcka än faktisk position. Dessutom verkar någon ha matat in för stor hjulradie i systemet så att det tror att spårvagnen färdats längre än den egentligen har. Därför bläddras alltid minst en hållplats för mycket fram under körningen.
Tanken är väl att även visningen inne i vagnen ska styras av GPS när systemet är fullt färdigt. I så fall torde radieproblemen vara ovidkommande. I annat fall har våra tjänstemän lite att trimma innan det fungerar som det ska.
Kanhända har man vid radieangivelsen utgått från hjulens ursprungliga omfång och därvidlag inte tagit hänsyn till att hjulen blivit mindre på grund av alla omsvarvningar som krävts då plattor uppstått.
Under alla omständigheter tror jag att systemet blir alldeles förträffligt bra när det kommer ordentligt i drift.
Hjulskyltningen är redan igång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Hjulskyltningen är redan igång
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?