Öl- och smalspårsdiggarställe 28

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Öl- och smalspårsdiggarställe 28

Inlägg av Olle »

Från Poprad i Slavakien går det en meterspårig elektrisk järnväg upp till Tatrabergen. När vi var i Poprad var det 28 grader varmt så någon tröja tog man ju inte med sej på kvällen när vi åkte med smalspåret. Det var inte bra eftersom det var snö och nära noll uppe i bergen. Vid delningsstationen Stary Smokevec, där banan går ned till Poprad och stora järnvägen, till Tatranska Lomnica där en bibana på normalspåret (diesel) ansluter och till Strbske Pleso där man kan åka med en bergbana ned till stora järnvägen och ta den tillbaka till Poprad, vilket vi gjorde. Men som sagt vid Stary Smokevec finns det ett ölshapp vid stationen precis vid järnvägen och där är det nog väldigt trevligt att sitta med en öl när det är varmt eller att man är varmt klädd, vilket vi inte var. Men Slovakisk öl är lika god som den Tjeckiska så njutningen fanns där. Nu ska man väl kanske tillägga att man nog kan få nått annat om man inte är lagd åt ölhållet, men vi chansade inte på det. Nu har dessa Tatravagnar från 1970 ersatts av modernare låggolvsvarianter, men jag har ännu inte hunnit åka med dem. I Slovakien finns det ännu en smalspårig elektrisk bana som drivs av statsjärnvägen med spårvagnsfordon, banan Trencienska Tepla - Trencianská Teplice med 760 mm spårvidd. Vid stationen i Teplice finns en resturang som har fönster mot sluthållplatsen.

Meterspåret .......

Bild


Bild


Bild


Bild


760 mm banan .........

Bild


Bild

1995 hittade man ett hyfsat rum i Poprad fö 120 SEK men å andra sidan hittade vi inget matställe på kvällen utan fick gå hungriga till kojs, noterar jag vid läsning i dagboken från resan.

Jag kan tillägga att det mellan 1904 och 1906 (två år!) gick trådbuss mellan Poprad och Stare Smokevec. En av bussarna (tre + en trådlastbil) lär ha stått kvar i hallen till 1932. Men även det är ju ett tag sedan.

:lol: lle.
:-)lle