Vad gäller Kärrtorp, så stannar förarna där de ska, vid skyltarna. Det är skyltara som sitter åt helvete.Daniel skrev:Exakt Bruse!
Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf![]()
M v h
Daniel
Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Haha då e det skyltarna som skall flyttas då =)bruse skrev:Vad gäller Kärrtorp, så stannar förarna där de ska, vid skyltarna. Det är skyltara som sitter åt helvete.Daniel skrev:Exakt Bruse!
Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf![]()
M v h
Daniel
Kanske dags att skriva mail till SL

M v h
Daniel

-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Kanske kan man här använda beteckningen "okort tåg" för 6 vagnar (Cx) eller 2 vagnar (C20) respektive "Otåg" för den ensamma C20:n. Ett tåg med bara en vagn är ju rent akademiskt inget tåg, men å andra sidan vore det ju förvirrande att kalla det "1 vagn" eftersom det ju uppfattas som mer än en vagn.virtual1 skrev:Ingen suverän idé - om nu "8" vagnar är långt tåg - hur kommer det då sig att "6" vagnar är kort???? - "4" vagnar är kort givetvis, men det borde finnas nån bättre beteckning för de mellanlånga tågen! - har inte för mig att man betecknar pendeln som 'kort tåg' vid 6 vagnar, det gör man nog bara vid 4 vagnarstrafik! - F.ö. körs även endast 1 st C20 på sena kvällar på skarpnäcksgrenen från/till Gullmars också... (ser rätt kul ut!)
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Observera att ett 6-vagnars Cx-tåg och ett 2-vagnars C20-tåg inte är lika långa. C20-tåget är kortare. Om man har ett gemensamt hållmärke "2/6" så att båda dessa tågen stannar vid samma märke på ett station, så står ett C20-tågs bakände längre fram så att säga, med flera meter -- skillnaden är ganska väsentlig. Om så nu är fallet vid Kärrtorp kan jag inte säga, för på Tub1 ser man oftast separata hållmärken för Cx och C20, men på Tub3 har vi bara sådana gemensamma hållmärken vilket skapar en del irritation vid t.ex. Hallonbergen söderut.Daniel skrev:Exakt Bruse!
Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf![]()
M v h
Daniel
Men att alltid köra långa tåg är nog ingen bra lösning egentligen. När trafikantantalet är lågt är det mycket bättre för tryggheten att ha kortare tåg eftersom det blir fler trafikanter per vagn, och chansen blir mindre att en stackare hamnar i en vagn med en rånare eller nåt och ingen annan i hela vagnen. Detta är ju mindre troligt med C20 men ändå.
Mvh Tim
Vid Solna centrum riktning Kungsträdgården såg jag nyligen att det fanns flera olika skyltar för samma antal vagnar. Bl.a. fanns det blågula skyltar som satt närmare uppgången mot Råsunda än de röd/vita(?). Misstänker att det har något med extratrafiken efter fotbollsmatcher att göra, någon som vet säkert?
Det stämmer, när det är stora evenemang ska man på TLCs order stanna så att förarhytten längst bak hamnar inne i tunneln. Detta för att minska risken att någon ramlar ned på spåret bakom tåget.Vid Solna centrum riktning Kungsträdgården såg jag nyligen att det fanns flera olika skyltar för samma antal vagnar. Bl.a. fanns det blågula skyltar som satt närmare uppgången mot Råsunda än de röd/vita(?). Misstänker att det har något med extratrafiken efter fotbollsmatcher att göra, någon som vet säkert?
Mvh Tom B