C9 och C14 i Kista (3 bilder)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JRVJ
Inlägg: 23
Blev medlem: fredag 23 mars 2007 23:37

Inlägg av JRVJ »

daniel_s skrev: Från golvet och uppåt är de i stort sett identiska. Ur trafikantens synvinkel är C9 en utmärkt representant för "de blå tågen på järvabanan"!
Exakt!
Låt oss då rädda ett par (en enhet) till eftervärlden!
(Man kanske kan få en kommentar av dem som är insatta i museitunneltågets bevarande om hur rimligt det är att rädda detta C9-par.)
Mvh Rickard Vesterberg
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Inlägg av Bandit »

Tanken med att flytta över C20 till 3:an under Farstaombyggnaden är att ge extra möjligheter att reparera alla C14 som står avställda i RI. Som det ser ut nu så hinner Tågia inte med att laga "långliggarna" pga att det varje dag kommer in trasiga vagnar från trafiken. Med färre C14 i trafik blir det alltså färre akuta fel att ta hand om. Lyckas man med uppdraget tills vintertrafiken drar igång behövs alltså inte C9:orna lägre, då finns det fullt tillräckligt med vagnar ändå.
alex_krokodil
Inlägg: 272
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av alex_krokodil »

Puggen skrev:Fan, C9 är min favovagn och efter vad jag förstått, förarnas Rolls Royce och relativt felfri eller?

Synd, diggar verkligen den vagntypen.
De flesta av de förare jag varit i kontakt med gillar inte C9, de klagar på att de får ont i armarna.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Inlägg av Karsten »

alex_krokodil skrev:
Puggen skrev:Fan, C9 är min favovagn och efter vad jag förstått, förarnas Rolls Royce och relativt felfri eller?

Synd, diggar verkligen den vagntypen.
De flesta av de förare jag varit i kontakt med gillar inte C9, de klagar på att de får ont i armarna.
Bullaskit! De du pratat med förstår inte vad som är bra för deras eget bästa. C9 ÄR den bästa tunnelvagnen!
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

alex_krokodil skrev:De flesta av de förare jag varit i kontakt med gillar inte C9, de klagar på att de får ont i armarna.
När jag gick förarkursen på T-bana 3 var C9 definitivt den mest omtyckta vagntypen bland förarna. Ont i armarna fick man möjligen av att köra C7, som av någon anledning hade kvar de hårda fjädrarna i manöverkontrollern.

Att inte gilla C9 låter i mina öron som en utbildningsbrist! :wink:
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev:
alex_krokodil skrev:De flesta av de förare jag varit i kontakt med gillar inte C9, de klagar på att de får ont i armarna.
När jag gick förarkursen på T-bana 3 var C9 definitivt den mest omtyckta vagntypen bland förarna. Ont i armarna fick man möjligen av att köra C7, som av någon anledning hade kvar de hårda fjädrarna i manöverkontrollern.

Att inte gilla C9 låter i mina öron som en utbildningsbrist! :wink:
Aha, C9 fick de mjukare fjädrarna i köspakarna men inte C7. Därav kanske den gula hörnmärkningen, vagnarna är ju då i någon mening hyttombyggda. Eller?

//Lars S
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Inlägg av Karsten »

Lars Stegenius skrev:
daniel_s skrev:
alex_krokodil skrev:De flesta av de förare jag varit i kontakt med gillar inte C9, de klagar på att de får ont i armarna.
När jag gick förarkursen på T-bana 3 var C9 definitivt den mest omtyckta vagntypen bland förarna. Ont i armarna fick man möjligen av att köra C7, som av någon anledning hade kvar de hårda fjädrarna i manöverkontrollern.

Att inte gilla C9 låter i mina öron som en utbildningsbrist! :wink:
Aha, C9 fick de mjukare fjädrarna i köspakarna men inte C7. Därav kanske den gula hörnmärkningen, vagnarna är ju då i någon mening hyttombyggda. Eller?

//Lars S
Nej, Daniel har ju redan rett ut det där på förra sidan. De gula hörnmarkeringarna visar egentligen bara att utrymmning ska ske genom sidodörrarna pga att frontdörren inte är en säker/omöjlig väg att utrymma.
Thomas
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 3:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Karsten skrev:Nej, Daniel har ju redan rett ut det där på förra sidan. De gula hörnmarkeringarna visar egentligen bara att utrymmning ska ske genom sidodörrarna pga att frontdörren inte är en säker/omöjlig väg att utrymma.
Nja, det köper jag inte. Då borde samtliga C9or ha denna markering.

Bild

Dessutom så har C9orna kvar den gamla typen av utrymmningsstege. Den typen som leder ut från tåget, ej längs med. Just på C9orna så är frontdörrarna lättast att utrymma från. Inte som samtliga andra vagnar i trafik med deras säkerhetsgrepp och kablar.
Personligen har jag varit med och utrymt tåg via gaveldörrarna/förarhyttsdörren. Ett tillfälle ville trafikbefälet att vi skulel utrymma och ta bort alla stolar/säkerhetsgrepp/kablar. En annan gång sade trafikbefälet att det var för mycket jobb, så folket fick sitta kvar tills tåget kunde flyttas.

Efter ha kört tillräckligt med timmar kan jag säga så här:
C9orna ÄR bra OM de repareras och underhålls. De ÄR mjuka att köra om man jämför med C14 och andra vagntyper, C6or med kontaktpådrag etc.
Dock är utbildningen på C9 inte så bra, då de nya förarna inte vet om en del små egenheter som man måste kunna.
(Släppa luften till hållbroms på ändsstationer, ta över dörrimpuls vid ändstationer. Ha en extra koll på klarsignallamporna. När signalen för dörrarna bryts av någon som tex drar i dörrarna så slocknar klarsignallamporna. Inte som alla andra vagnar det tänds en röd lampa...) Detta med klarsignalen gäller även C15 som finns kvar i trafik.

C9 är mjuka att köra om allt stämmer. Men det går att köra snabbare, mjukare och bättre med C20 på bana 3. Fast i rusning är C9ornas bromsar att föredra, då C20 nyper vid låga hastigheter och tågkänning. Medans C9 är "mjukare" i sina inbromsningar... Fast det har väl med inställningar att göra. Samt att det ena är styrt av reläer medans C20 är styrt av datorer som ger omedelbara signaler mer än "flytande" intervaller... eller så.
Användarens profilbild
Puggen
Inlägg: 1262
Blev medlem: tisdag 13 september 2005 15:42
Ort: Söderort
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Hejdå min favo cxvagn :(

Bild
Pentax for life!
Skriv svar