Karsten skrev:Nej, Daniel har ju redan rett ut det där på förra sidan. De gula hörnmarkeringarna visar egentligen bara att utrymmning ska ske genom sidodörrarna pga att frontdörren inte är en säker/omöjlig väg att utrymma.
Nja, det köper jag inte. Då borde samtliga C9or ha denna markering.
Dessutom så har C9orna kvar den gamla typen av utrymmningsstege. Den typen som leder ut från tåget, ej längs med. Just på C9orna så är frontdörrarna lättast att utrymma från. Inte som samtliga andra vagnar i trafik med deras säkerhetsgrepp och kablar.
Personligen har jag varit med och utrymt tåg via gaveldörrarna/förarhyttsdörren. Ett tillfälle ville trafikbefälet att vi skulel utrymma och ta bort alla stolar/säkerhetsgrepp/kablar. En annan gång sade trafikbefälet att det var för mycket jobb, så folket fick sitta kvar tills tåget kunde flyttas.
Efter ha kört tillräckligt med timmar kan jag säga så här:
C9orna ÄR bra OM de repareras och underhålls. De ÄR mjuka att köra om man jämför med C14 och andra vagntyper, C6or med kontaktpådrag etc.
Dock är utbildningen på C9 inte så bra, då de nya förarna inte vet om en del små egenheter som man måste kunna.
(Släppa luften till hållbroms på ändsstationer, ta över dörrimpuls vid ändstationer. Ha en extra koll på klarsignallamporna. När signalen för dörrarna bryts av någon som tex drar i dörrarna så slocknar klarsignallamporna. Inte som alla andra vagnar det tänds en röd lampa...) Detta med klarsignalen gäller även C15 som finns kvar i trafik.
C9 är mjuka att köra om allt stämmer. Men det går att köra snabbare, mjukare och bättre med C20 på bana 3. Fast i rusning är C9ornas bromsar att föredra, då C20 nyper vid låga hastigheter och tågkänning. Medans C9 är "mjukare" i sina inbromsningar... Fast det har väl med inställningar att göra. Samt att det ena är styrt av reläer medans C20 är styrt av datorer som ger omedelbara signaler mer än "flytande" intervaller... eller så.