Strålkastare vid slussen söderut
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Strålkastare vid slussen söderut
Jo har alltid undrat vad de där strålkastarna som står släckta vid tunnelmynningen vid Slussens station riktning söderut är?. Har främst sett den på Röda linjens tunnel, men finns säkert på de andra linjerna också.
Har faktiskt sett den gå igång av någon anledning, hördes en röst som sa någonting ohörbart.
Så frågan är då vad är dessa, och vad har de för funktion egentligen?
Har faktiskt sett den gå igång av någon anledning, hördes en röst som sa någonting ohörbart.
Så frågan är då vad är dessa, och vad har de för funktion egentligen?
Re: Strålkastare vid slussen söderut
De är till för att skapa en känsla av osäkerhet hos den som eventuellt får för sig att olovligen beträda spårområdet. Rösten säger såvitt jag vet "Fara. Lämna genast spårområdet!" eller något liknande.
Det är en fråga av tung filosofisk dignitet! Man kan t ex hävda att det fungerar utmärkt, eftersom det sällan är någon på spåret. Man skulle också kunna påstå att det fungerar dåligt, eftersom man oftast inte ser någon på spåret när det larmar, fast det kan ju också indikera att det fungerar. Jag kommer att tänka på den klassiska roliga historien:Sparkfot skrev:Daniel: Funkar det då?
"Varför knäpper du med fingrarna hela tiden?"
"Det håller tigrarna borta!"
"Men här finns ju inga tigrar?"
"Nej, just det! Där ser du att det fungerar!"
Jo frågan kanske var lite dum men jag tänkte mer på om larm anordningen fångat någon på bargärning?daniel_s skrev:Det är en fråga av tung filosofisk dignitet! Man kan t ex hävda att det fungerar utmärkt, eftersom det sällan är någon på spåret. Man skulle också kunna påstå att det fungerar dåligt, eftersom man oftast inte ser någon på spåret när det larmar, fast det kan ju också indikera att det fungerar. Jag kommer att tänka på den klassiska roliga historien:Sparkfot skrev:Daniel: Funkar det då?
"Varför knäpper du med fingrarna hela tiden?"
"Det håller tigrarna borta!"
"Men här finns ju inga tigrar?"
"Nej, just det! Där ser du att det fungerar!"
Det är kanske inte jättebra att köra "vargen kommer"-taktiken mot spårspringare. Om målet är att minska antalet PUT så är väl risken att det är kontraproduktivt.LÅ1 skrev:Man kanske skulle byta ut högtalarrösten mot tågljud, samtidigt som strålkastare tänns långt in i tunneln och rälsen fås att skaka! Eller är det för grymt?
OK! Ett fel, tågen kommer normalt inte innefrån tunneln på den platsen! Utan från stationen! Och det vet den "smarte" spårspringaren förstås!
Du har naturligtvis rätt! Och förslaget var väl inte direkt allvarligt menat!mats skrev:Det är kanske inte jättebra att köra "vargen kommer"-taktiken mot spårspringare. Om målet är att minska antalet PUT så är väl risken att det är kontraproduktivt.LÅ1 skrev:Man kanske skulle byta ut högtalarrösten mot tågljud, samtidigt som strålkastare tänns långt in i tunneln och rälsen fås att skaka! Eller är det för grymt?
OK! Ett fel, tågen kommer normalt inte innefrån tunneln på den platsen! Utan från stationen! Och det vet den "smarte" spårspringaren förstås!
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Dessutom är skiten nerstängd vid Slussen.
Sitter uppe på prov, vi har haft tidigare en gång i månaden, test, samt kontroll av anläggning och läsa av hur många gånger larmet löstes ut (Företaget som satte upp larmet, samt vi var där som Tillsyningsmän/ bevakare för dom).
Problemet var ju vid tunnelpromenad, att nyckelbrytare satt vid grinden på plattformen, inte någonstans nere på spåret och när man närmade sig, så löste larmet ut, kvickt som tusan ska man få fram nyckeln, öppna grinden för att stänga av larmet.
Då hade någon trevlig person petat in en tändsticka i cylindern, så man fick låta den vara igång, till den slutade efter någon minut.
Fanns ett larm vid Fridhemsplan, men där var det kopplat till kameror som Trafikledningen kunde se vad som hände där.
Men det larmet är också urkopplat.
Idén är bra, men det behövs lite fler brytare för att stänga av sådant larm, så det slipper tjuta när det löstes ut av misstag.
Micke
Sitter uppe på prov, vi har haft tidigare en gång i månaden, test, samt kontroll av anläggning och läsa av hur många gånger larmet löstes ut (Företaget som satte upp larmet, samt vi var där som Tillsyningsmän/ bevakare för dom).
Problemet var ju vid tunnelpromenad, att nyckelbrytare satt vid grinden på plattformen, inte någonstans nere på spåret och när man närmade sig, så löste larmet ut, kvickt som tusan ska man få fram nyckeln, öppna grinden för att stänga av larmet.
Då hade någon trevlig person petat in en tändsticka i cylindern, så man fick låta den vara igång, till den slutade efter någon minut.
Fanns ett larm vid Fridhemsplan, men där var det kopplat till kameror som Trafikledningen kunde se vad som hände där.
Men det larmet är också urkopplat.
Idén är bra, men det behövs lite fler brytare för att stänga av sådant larm, så det slipper tjuta när det löstes ut av misstag.
Micke
ännu en dag