Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
vec
Inlägg: 237
Blev medlem: tisdag 15 juli 2003 22:41
Ort: Sundbyberg

Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Inlägg av vec »

Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Niklas Karlsson
Inlägg: 516
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
Ort: Norrköping

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Inlägg av Niklas Karlsson »

vec skrev:Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).

Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
kildor

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Inlägg av kildor »

Niklas Karlsson skrev:Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).

Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Absolut. "kort tåg" om tåget inte är fullängds, tomt annars.

Men det finns mycket mer att önska av skyltarna (utöver att tidsrapporterigen borde bli bättre). T.ex. så visar skyltarna på gröna linjen tid med obegripligt stort avstånd mellan siffra och texten "min".

En annan förbättring skulle vara att låta texten på andra raden rulla vertikalt i stället för horisontellt när tid för tåg 2 och 3 visas, precis som det görs i London. Det blir lättare att uppfatta tiden, och det blir lättare att fånga trafikanternas uppmärksamhet när övriga trafikmeddelanden visas (som naturligtvis rullar horisontellt).
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Horisontell rullning vore definitivt att föredra, och då naturligtvis stötvis och inte med jämn hastighet.

Det jag ofta undrat över varför rulltexten måste starta om så fort något ändras (vilket ju händer 2-3 ggr/min). Kan bara hela meddelanden laddas ned i skylten, och är den bara en stendum textrullare? Något man skulle vilja se är ju att minutantalet kunde uppdateras under rullning utan omstart.
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Tobbe skrev:Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Ingen punkt: Tiden beräknad enligt tågets posititon
Punkt: Kommer om x antal minuter enligt tidtabellen.
Bantekniker
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

mickeb skrev: Det jag ofta undrat över varför rulltexten måste starta om så fort något ändras (vilket ju händer 2-3 ggr/min). Kan bara hela meddelanden laddas ned i skylten, och är den bara en stendum textrullare? Något man skulle vilja se är ju att minutantalet kunde uppdateras under rullning utan omstart.
Ja, det är bara en stendum textrullare som kan konsten att ta emot ett meddelande och visa upp det. Fast det räcker rätt så långt bara det.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bobjörk skrev:
Tobbe skrev:Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Ingen punkt: Tiden beräknad enligt tågets posititon
Punkt: Kommer om x antal minuter enligt tidtabellen.
Gäller bara Tub 2+3
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Bussmicke skrev:
Bobjörk skrev:
Tobbe skrev:Ja, det där med att den ändras (antal minuter på antingen nästkommande tåg eller senare). Min fråga är: vad gör den där punkten efter min(uter) där? Den försvinner ju ibland så någon språklig funktion har den väl knappast.
Ingen punkt: Tiden beräknad enligt tågets posititon
Punkt: Kommer om x antal minuter enligt tidtabellen.
Gäller bara Tub 2+3
Vilket frågan säkert också gjorde eller hur.

Mvh Tim
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Inlägg av Jan Bengtsson »

Niklas Karlsson skrev:
vec skrev:Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).

Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:

- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"

Busenkelt!

Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport. Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Inlägg av M224 »

Jan Bengtsson skrev:
Niklas Karlsson skrev:
vec skrev:Idag såg jag något jag inte sett tidigare. Info-skyltarna på T-Centralen visade "3 vagnar" när det kom in ett nytt tåg med 3 vagnar. Inte "8 vagnar" som det brukar stå annars. Så här såg det dock bara ut när tåget mot Farsta kom, övriga linjer var som vanligt blanka, eller indikerade "8 vagnar"
Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).

Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:

- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"

Busenkelt!

Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport. Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.

Håller fullständigt med Jan, varför krångla till saker för?

Ingen text vid 8 vagnars tåg (eller 3st C20)

Kort tåg vid 4/6 vagnars tåg (eller 2st C20)

M v h

Daniel 8)
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Inlägg av Jan Bengtsson »

Daniel skrev:
Jan Bengtsson skrev:
Niklas Karlsson skrev: Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).

Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:

- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"

Busenkelt!

Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport. Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.

Håller fullständigt med Jan, varför krångla till saker för?

Ingen text vid 8 vagnars tåg (eller 3st C20)

Kort tåg vid 4/6 vagnars tåg (eller 2st C20)

M v h

Daniel 8)
Dessutom överskottsinformationen:
1-3 vagnar = C20-tåg
4-8 vagnar = Cx-tåg
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar

Inlägg av virtual1 »

Daniel skrev:
Jan Bengtsson skrev:
Niklas Karlsson skrev: Borde man inte gå över till begreppen "långt tåg" respektive "kort tåg" så länge man blandar Cx och C20 i trafiken? Det måste vara förvirrande att tre vagnar (C20) är mer än fyra vagnar (Cx).

Ett annan möjlighet är ju att låta bli att skylta antalet vagnar när tåget är fullängds.
Eller som jag föreslog för flera år sedan:

- Föraren ställer in rätt vagnantal.
- Om 3 eller 8 vagnar är inställt visas ingen uppgift om tåglängd
- Om 1- 2 eller 4-7 vagnar är inställt visas "Kort tåg"

Busenkelt!

Vidare:
- Skyltningen på C20 ändras så att "Ej i trafik" visas i när föraren ställt in destination samt att det är fråga om vagntransport. Alltså lika som plattformsskyltningen fungerar.

Håller fullständigt med Jan, varför krångla till saker för?

Ingen text vid 8 vagnars tåg (eller 3st C20)

Kort tåg vid 4/6 vagnars tåg (eller 2st C20)

M v h

Daniel 8)
Ingen suverän idé - om nu "8" vagnar är långt tåg - hur kommer det då sig att "6" vagnar är kort???? - "4" vagnar är kort givetvis, men det borde finnas nån bättre beteckning för de mellanlånga tågen! - har inte för mig att man betecknar pendeln som 'kort tåg' vid 6 vagnar, det gör man nog bara vid 4 vagnarstrafik! - F.ö. körs även endast 1 st C20 på sena kvällar på skarpnäcksgrenen från/till Gullmars också... (ser rätt kul ut!)
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Varför krångla till en sån enkel sak!

Enkel lösning: kör alltid fullängdståg. Ett elände när det plötsligt med 15 sekunders förvarning på diodskylten, uppenbarar sig ett kortare tåg. Folk får springa haöva plattformslängder, föraren får vänta, tåget blir försenat.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

bruse skrev:Varför krångla till en sån enkel sak!

Enkel lösning: kör alltid fullängdståg. Ett elände när det plötsligt med 15 sekunders förvarning på diodskylten, uppenbarar sig ett kortare tåg. Folk får springa haöva plattformslängder, föraren får vänta, tåget blir försenat.
Jag vet inte hur det är med tunnelbanan, men i fallet pendeltåg skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart - säkerhets?bestämmelser ger nämligen att du måste ha en extra tågvärd om tåget är längre än sex? vagnar, dvs ytterligare en person att avlöna - passagerarantalet motiverar knappast körandet av fullängdståg hela tiden heller...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Har aldri sett mer än en tågvärd.
Visst det handlar om ekonomi, men bara vagnskilometer. Vilket i sammanhanget är en liten kostnad, jämfört med att inte tortera folk med korta tåg som är överfulla.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Alla tunneltåg som INTE är fullängdståg är korta tåg! Varför ska det vara så svårt för folk att fatta???

Är det inte 8st Cx eller 3st C20 så är det ETT "KORT TÅG"

Sen fattar jag inte varför "korta tåg" inte stannar imitten eller så att sen sista vagnen är mot nacka bussarna för vid stn SLUSSEN, och varför dom inte stannar imitten vid tex stn T-CENTRALEN!

M v h

Daniel
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Daniel skrev:Alla tunneltåg som INTE är fullängdståg är korta tåg! Varför ska det vara så svårt för folk att fatta???

Är det inte 8st Cx eller 3st C20 så är det ETT "KORT TÅG"

Sen fattar jag inte varför "korta tåg" inte stannar imitten eller så att sen sista vagnen är mot nacka bussarna för vid stn SLUSSEN, och varför dom inte stannar imitten vid tex stn T-CENTRALEN!

M v h

Daniel
Eller längst bak/närmast utgången vid Kärrtorp. Det finns bara en ingång/utgång, men de korta tågen stannar en halv vagnslängd bort. Idiotiskt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Exakt Bruse!

Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf :evil:

M v h

Daniel 8)
vec
Inlägg: 237
Blev medlem: tisdag 15 juli 2003 22:41
Ort: Sundbyberg

Inlägg av vec »

En sak som jag har funderat över med dessa 'korta' tåg. Ibland verkar det som att föraren inte vet hur långt tåget är. På alla plattformar jag har sett så finns ju markeringar för vart man skall stå för att inte behöver springa efter tåget. Men detta funkar på vissa stationer väldigt dåligt.

Text Rissne, där händer det för ofta att 2/6-vagnars tågen stannar vid 3/8 vagnars skylten längst bort på plattformen, vilket gör att de får vänta på allt folk som måste springa till tåget. Jag har också sett en pancho på kryckor som i Rissne missade tåget, trots att han stod inom markeringen, föraren verkade inte orka vänta på honom. Sånt är ju riktigt illa.
Skriv svar