Gomorron, tack för trevliga bilder. att Du dessutom tagit en bild innefrån uppskattas! Kaffekoppen, oj vad mysigt! ... det betyder att föraren kör mjukt, eller?
Jag reser i Tyskland en gång per månad men mest i Hamburg, Bremen, Bremerhaven, Cuxhaven och det är bara i Bremen man kan flukta vad jag har erfarit. Annars är ju Tyskland ett föredömme med spårvagn. München blir det bara i Oktober (konstigt?) då jag har kund i Augsburg....
Vaknade för en stund sedan, biologiska klockan har inte ställt om sig än.
Hamburgs sista spårvägslinje lades ned 1978. Bremerhaven hade ett litet spårvägsnät vars sista linje lades ned 1982. Cuxhaven är rätt kuriöst. Där fanns ett spår som tillhörde Kriegesmarine och användes för materieltransporter. I juli 1914 startades spårvägstrafik på detta med bensolelektriska spårvagnar. Fyra veckor senare bröt första världskriget ut och då ville Kriegesmarine ha spåret för sig själv och därmed var det slut med spårvägstrafiken.
Tack för informationen. I Bremerhaven kan man fortfarande väldigt tydligt se spåren efter spåvägen, riktigt nostalgiskt. Ska hålla kameran uppe nästa gång, man tro att det bara ett par år sedan den försvann.
Annars finns det mycket att dokumentera, jag passerar ofta tullen, och tullhuset i Bremerhaven är byggt på Hitlers glanstid och man har "knackat" bort hakkorset men det ser närmast korkat ut. Örnen är kvar. Jag ska lägga in en bild...
Och appropå Kriegsmarine, jag jobbar på en firma som heter Chris-Marine och ofta tror de jag kommer från Kriegsmarine så jag har normalt aldrig problem att komma igenom alla tollgates.
Däremot, ska jag ombord på ett ryskt fartyg bemöts jag av stor misstänksamhet.