x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Får mig att tänka på Radio Göteborgs trafikinformatör. Vägtrafiken finns det ju alltid några störningar inom. Därmemot har jag aldrig hört annat än att "kollektivtrafiken går enligt tidtabell". Vareviga morgon säger samma röst exakt samma sak. Ibland varierar han sig med meningar som: "kollektivtrafiken går som den ska" och"kollektivtrafiken går enligt uppgjort färdschema". Finns antagligen fler varianter.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Spårvagnsmicke skrev:Får mig att tänka på Radio Göteborgs trafikinformatör. Vägtrafiken finns det ju alltid några störningar inom. Därmemot har jag aldrig hört annat än att "kollektivtrafiken går enligt tidtabell". Vareviga morgon säger samma röst exakt samma sak. Ibland varierar han sig med meningar som: "kollektivtrafiken går som den ska" och"kollektivtrafiken går enligt uppgjort färdschema". Finns antagligen fler varianter.
Det där känner jag igen... det låter precis likadant på "Vinyl 107" här i Tjockhult...
"Vi har en liten krock på Essingeleden, och totalstopp där, det är trögt på Valhallavägen, men kollektivtrafiken, ja den går helt enligt gällande tidtabell" (typ)

Jag tippar på att de aldrig säger något annat, trots att tunnelbanan inte så sällan har intressanta saker för sig...
Användarens profilbild
Odd

Re: "Spårvagnen går enligt tidtabell"?

Inlägg av Odd »

Johan Eriksson skrev:Ytterligare en reflektion från Liljeholmen-Trekanten-Gröndal på Tvärbanan: Nästa tåg om xx minuterskylten på dessa stationer visar rullande "Spårvagnen går enligt tidtabell", kanske gäller alla minutskyltar på 22an?
Poängen var väl just att de visade x antal minuter?, -som det står nu kan man lika gärna titta på en fick- eller hållplatstidtabell! Kanske ett tillfälligt fel?
Jo, det blev så eftersom skyltsystemet var koko idag(och även i går kväll). Istället för att visa de korrekta tiderna så visade det helt fel tider. Därför var det bättre att lägga ut detta meddelande på skyltarna istället för att låta de felaktiga tiderna ligga kvar.

Generellt så kan man väl säga att skyltsystemet på tvärbanan endast funkar (förutom nu då) när vagnarna går i tid och inget onormalt inträffar i trafiken. När ovanstående inte inträffar så visar de ofta fel.

Själv tycker jag att man byggt skyltsystemet på helt fel sätt, det är nämligen så att skyltsystemet får all sin information från signalsystemets datorer. Det borde ju logiskt nog vara så att det är vagnarna själva som styr vad som skall stå på skyltarna och ange sin position för systemet.

Men, det är ju bara skattebetalarnas pengar man slösat bort, så det är ju inte så viktigt.. :-/
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Odd skrev:
Johan Eriksson skrev:Ytterligare en reflektion från Liljeholmen-Trekanten-Gröndal på Tvärbanan: Nästa tåg om xx minuterskylten på dessa stationer visar rullande "Spårvagnen går enligt tidtabell", kanske gäller alla minutskyltar på 22an?
Poängen var väl just att de visade x antal minuter?, -som det står nu kan man lika gärna titta på en fick- eller hållplatstidtabell! Kanske ett tillfälligt fel?
Jo, det blev så eftersom skyltsystemet var koko idag(och även i går kväll). Istället för att visa de korrekta tiderna så visade det helt fel tider. Därför var det bättre att lägga ut detta meddelande på skyltarna istället för att låta de felaktiga tiderna ligga kvar.

Generellt så kan man väl säga att skyltsystemet på tvärbanan endast funkar (förutom nu då) när vagnarna går i tid och inget onormalt inträffar i trafiken. När ovanstående inte inträffar så visar de ofta fel.

Själv tycker jag att man byggt skyltsystemet på helt fel sätt, det är nämligen så att skyltsystemet får all sin information från signalsystemets datorer. Det borde ju logiskt nog vara så att det är vagnarna själva som styr vad som skall stå på skyltarna och ange sin position för systemet.

Men, det är ju bara skattebetalarnas pengar man slösat bort, så det är ju inte så viktigt.. :-/
Vi har ett nytt skyltsystem i Norrköping också, realtidsuppdaterat och allting. Visserligen har det inte tagits i bruk ännu, men det lovar att bli mycket intressant... för dom har inte lyckats synkronisera klockorna med varandra! Man kan stå på en hållplats och se att klockan på skylten visar 15:32 medan den på andra sidan gatan visar 15:45, samtidigt som ens armbandsur visar 13:12. Undrar vilken klocka dom kommer att köra spårvagnarna efter :?: :wink:
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Odd skrev:
Märkte detta i morse före 7 då jag åkte.
Och då kunde man inte stava rätt, eller?
Idag stod det .....enligt tidtabel.
Borde vara ett L till. :lol: :P
Senast redigerad av Bussmicke den onsdag 06 augusti 2003 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Johan Eriksson skrev:24 timmar senare: nu står det iallafall "Fel på skyltningen" på skyltarna. Snabbt agerat. Är det månne Odd som varit framme och justerat skyltningen? :wink:
Nope. Jag gör inget med skyltarna. Det sköter TLC.
Skriv svar