10 maj 1998

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

10 maj 1998

Inlägg av Olle »

..... det var den dagen då flera av oss stod och väntade efter spåret på T-gröns första C20. Den dök aldrig upp och biljetten (jag hade inte månadskort) gick ut efter en timmes väntande vid Alvik.

Detta trista konstaterande slog mej idag när jag "besiktade" Tranebergsbron och Krillans provisorium. Nu vet vi ju hu det gick, och så här fem år senare ögnade jag igenom mina gamla T-rullar på videon. De första bilderna var många helt kl-ttr- vagnar, med otroligt ryckig gång, från mitten på 80-talet. Sedan blev det färgändring och utrangering av C2 och C3 (C1 med längsgående sätena har jag en del film på Super-8 ). C20 bilder från Högdalen och Välingby 15 - 16 mars 1997 när den första C20 visades för allmänheten. Sedan följer en mångd bilder från de olika linjerna med blandade gröna och blå vagnar. C5orna dyker upp ibland. Ombyggnaden av Alvik och Tranebergs hållplats är ganska nyligen tycks det mej, men det var 1998 - 99 det skedde. Sista C2-C3-dagarna 27 februari 1999 enligt min film (och anteckningar). T-banan 50 år 1 oktober 2000 minns väl även spolingarna i sällskapet. Utfärden med sällskapet 9 november 1997 då vi stannade vid "spökstationen" känns även den närmare än vad det var. Och nuär det nästan bnara C20 man åker med.

Det är inte ofta man orkar se på sina gamla filmer eller bilder, men när man väl gör det så är det kul att man tog många vardagsbilder från den gamla goda tiden. "Det var bättre förr, ju förr desto bättre", som det heter.
:-)lle
Gäst

Inlägg av Gäst »

lust att digitalisera några av filmerna?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Jag ska digitalisera dem när jag lärt mej hur man gör och vad som krävs. Jag håller på att läsa in vad det finns för utrustningar. Några tips?
Daniel Nordling
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nordling »

För att digitalisera videofilm behöver du ett TV-kort för ett par hundralappar samt lite programmvara och en snabb dator.

Exakt vilken programvara du behöver beror lite på vad du vill åstakomma, själv brukar jag göra video-cd som går att spela i en vanlig dvd-spelare.

För själva inspelningen och redigeringen använder jag då ett gratisprogram som heter VirtualDub (http://www.virtualdub.org), till det använder jag en mpeg-kodare som heter TMPGEnc (http://www.tmpgenc.net/e_main.html). Den sistnämnda är gratis att använda för mpeg1/vcd eller kostar c:a 500 kr om man istället vill göra mpeg2/svcd/dvd (=högre kvalitet).

Notera dock att Mpeg-kodningen är mycket långsam, det tar c:a 3-4 timmar för att skapa motsvarande en CD på en snabb dator. Ett alternativ kan istället vara att göra videofilmer som bara går att spela upp med en dator, exempelvis med DivX/Mpeg4 eller motsvarande vilket brukar gå fortare.

För mer information och praktiska tips kan jag rekomendera http://www.dvdrhelp.com/.

/Daniel
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Tack, intressant,

vet du något om smalfilm och kopiering till Video / DVD?
Daniel Nordling
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nordling »

Nej, tyvärr vet jag inget om kopiering av smalfilm.

Jag gissar att det bästa alternativet är att lämna bort filmerna för kopiering (http://www.google.com/search?hl=sv&ie=U ... +video&lr=), då utrustningen som krävs för att få ett bra resultat är dyr.

/Daniel
Skriv svar