M-25 606
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M-25 606
Hei!
Noen spørsmål til dere Göteborgere om den overnevnte vogn.....
Var det slik at dette var den eneste vogna av M-25 vognene som beholt bemalningen fra 60 tallet helt til utrangering?
Hva er statusen på denne vognen i dag?
Andreas
Var det slik at dette var den eneste vogna av M-25 vognene som beholt bemalningen fra 60 tallet helt til utrangering?
Andreas
Re: M-25 606
Tror inte att den var ensam om att behålla orginaldesignen.Andy skrev:Hei!
Andreas
Statusen är 1968 års utförande. Nyrenoverat pedalställ provades i söndags, vagnen är helt enkelt underbar! Ingår bland Ringliniens trafikvagnar.
/T
Med reservation för tyckfel.
Hei!
Jeg har desverre ikke sett denne vognen med mine egne øyne, men det ser ut som om jeg har litt å glede meg til når jeg bestemmer meg for å besøke Göteborg!
Har jo bare opplevd de "norske M-25'ene, og flesteparten av dem var meget skranglete og stygge allerede da de kom til Oslo, og de har ikke blitt noe bedere!
Et possitivt untak var 582, kjørte med denne noen få ganger i Oslo, og jeg ble forundret over at en M-25 kunne være så bra
Andreas
Jeg har desverre ikke sett denne vognen med mine egne øyne, men det ser ut som om jeg har litt å glede meg til når jeg bestemmer meg for å besøke Göteborg!
Har jo bare opplevd de "norske M-25'ene, og flesteparten av dem var meget skranglete og stygge allerede da de kom til Oslo, og de har ikke blitt noe bedere!
Et possitivt untak var 582, kjørte med denne noen få ganger i Oslo, og jeg ble forundret over at en M-25 kunne være så bra

Andreas
Fick du då åka med 552 också som var upplånad den med?Andy skrev:Hei!
Et possitivt untak var 582, kjørte med denne noen få ganger i Oslo, og jeg ble forundret over at en M-25 kunne være så bra![]()
Andreas
Btw så är 606 inte en nodvagn, precis samma gäller för 518 och 552 som går som utbildningsvagnar. Dessa vagnar får alltså inte kopplas till nodvagnar utan att koppla ifrån dörrstyrningscentralerna (plus eventuellt lite till JAgr får gärna fylla på - kanske läge med en nyckelbrytare i 621 och 582 småningom)
/Tony
M25 606, några bilder
Tänkte bara visa några bilder på denna snygga M25.

M25 606 i Gårdahallen, 16/8-02

Välkommen in......

Förarplatsen i M25 606, 16/8-02

Interiör M25 606, 16/8-02.
//Leif D

M25 606 i Gårdahallen, 16/8-02

Välkommen in......

Förarplatsen i M25 606, 16/8-02

Interiör M25 606, 16/8-02.
//Leif D
M-25
Hei!
Eneste jeg veit er at ingen av vognene gikks om førende vogn, det var da vi fortsatt kunne kjøre M-25 tog!
Er 552 fortsatt i trafikk som opplæringsvogn?
Var 582 i Ringlinjens eie når den var i Oslo, eller tilhørte den fortsatt GS da?
Forøvrig, takk til leif for de flotte bildene av 606!
Andreas
Trur ikke jeg fikk kjøre med 552 i Oslo, men jeg kan ikke være helt sikekr, da denne ikke skilte seg så mye ut fra de andre Oslovognene!Fick du då åka med 552 också som var upplånad den med?
Eneste jeg veit er at ingen av vognene gikks om førende vogn, det var da vi fortsatt kunne kjøre M-25 tog!
Er 552 fortsatt i trafikk som opplæringsvogn?
Var 582 i Ringlinjens eie når den var i Oslo, eller tilhørte den fortsatt GS da?
Forøvrig, takk til leif for de flotte bildene av 606!
Andreas
Re: M-25
Det hade varit lite svårt att köra 582 som singelkomet....Andy skrev:Hei!
Trur ikke jeg fikk kjøre med 552 i Oslo, men jeg kan ikke være helt sikekr, da denne ikke skilte seg så mye ut fra de andre Oslovognene!
Ja.Andy skrev: Er 552 fortsatt i trafikk som opplæringsvogn?
Ringlinien äger inga vagnar, de ägs av Göteborgs kommun och ingår i en museivagnpark.Andy skrev: Var 582 i Ringlinjens eie når den var i Oslo, eller tilhørte den fortsatt GS da?
Jag framför samma tack, bugar och bockar och beklagar att ingen hjälpt dig att tända ljusetAndy skrev: Forøvrig, takk til leif for de flotte bildene av 606!
/Tony
Hei!
For å Svare litt på Tony's komentarer:
Dette toget ble for øvrig snudd på Rådhusplassen
Göteborg komune kan med andre ord gjøre hva de vil med vognene, fks selge 606 til Oslo
Andreas
For å Svare litt på Tony's komentarer:
Det ble gjort, men da som Ej i trafik, det ble også kjørt tog med 582 og 552, men her også bare Ej i trafik!Det hade varit lite svårt att köra 582 som singelkomet....

Ok, dette viste jeg ikke!Ringlinien äger inga vagnar, de ägs av Göteborgs kommun och ingår i en museivagnpark.
Göteborg komune kan med andre ord gjøre hva de vil med vognene, fks selge 606 til Oslo

Enig, da hadde bildene blitt enda bedere, ring til meg neste gang, trur jeg kan detteJag framför samma tack, bugar och bockar och beklagar att ingen hjälpt dig att tända ljuset

Andreas
Förlåt min dåliga norska, ordet snudd vad betyder det?Andy skrev:
Det ble gjort, men da som Ej i trafik, det ble også kjørt tog med 582 og 552, men her også bare Ej i trafik!
Dette toget ble for øvrig snudd på Rådhusplassen![]()
Njae man kan nästan se museivagnsamlingen som en utlokaliserad del av stadsarkivet, man säljer ju inte kommunfullmäktigehandlingar heller...Andy skrev:Ok, dette viste jeg ikke!Ringlinien äger inga vagnar, de ägs av Göteborgs kommun och ingår i en museivagnpark.
Göteborg komune kan med andre ord gjøre hva de vil med vognene, fks selge 606 til Oslo![]()
Menar då givetvis aktivert vagnen....Mig Själv skrev:Jag framför samma tack, bugar och bockar och beklagar att ingen hjälpt dig att tända ljuset
/Tony
Svar
Snudd betyr vell, vende eller noe lignende på svensk, man byttet da fra førerplassen på 265 (552) til førerplassen på 264 (582) og kjørte over overkjørningssporet på Rådhusplassen, for deretter å retunere til Grefsen!Andy skrev:
Det ble gjort, men da som Ej i trafik, det ble også kjørt tog med 582 og 552, men her også bare Ej i trafik!
Förlåt min dåliga norska, ordet snudd vad betyder det?
Nei, du har rett, det gjør man ikke!Njae man kan nästan se museivagnsamlingen som en utlokaliserad del av stadsarkivet, man säljer ju inte kommunfullmäktigehandlingar heller...
Det er jo ikke spessielt vanskelig å aktivisere en M-25 og få på kupelyset og lyset over førerplassen da.....Menar då givetvis aktivert vagnen....
Andreas
Re: M-25 606
Bland annat dessa var kvar i orginalmålning från 1958 ända till utrangering mellan 1988 till 1992.Andy skrev:Hei!
Andreas
501-503, 565, 573, 606 Samt eventuellt någon till.
/Tony
Re: Svar
Tja lite ordkunnskap och ordalydelse i meningar.Andy skrev:Snudd betyr vell, vende eller noe lignende på svensk, man byttet da fra førerplassen på 265 (552) til førerplassen på 264 (582) og kjørte over overkjørningssporet på Rådhusplassen, for deretter å retunere til Grefsen!
Ordet Sno på svenska betyder mycket riktigt att föra något runt något annat, sno snöret runt pinnen exempelvis. I den betydelsen finns ordet att återfinna i exempelvis dansen Snoa, där man snor sig runt i dansens hvirflar, gummisnodd och låt oss för all del hoppas att Snoddas artistnamn även det kommer härifrån.
Däremot används ordet Sno, Snodd ofta i betydelsen Stjäla, Stulen - varför jag blev nervös för att någon givit sig ut på det som på engelska heter Joyride med en SM91 - vilket väl torde fått ett ganska klart slut i och med någon form av ertappande.
(En viss rockgrupp bestående av en av delägarna i Hotell Tylösand och Marie Fredriksson var nära att få en viss låt väldigt ospelad i engelska media p.g.a. namnvalet, den ansågs uppmana till bilstöld!)
/Tony