Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden? De är:

dåligare än dåligaste dåliga
1
13%
sämre än sämstaste sämsta
1
13%
värre än värstaste värsta
1
13%
inte alltid helt jävla pissdåliga
4
50%
riktigt bra emellanåt, om än inte alltid perfekta
1
13%

Antal röster: 8

Niklas Karlsson

Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden?

Inlägg av Niklas Karlsson »

På bildforumet finns en omröstning vad man tycker om Ötrafs nya färgsättning. Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden, särskilt just den nya färgsättningen?
Senast redigerad av Niklas Karlsson den torsdag 07 augusti 2003 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden?

Inlägg av Reimersholme71 »

Niklas Karlsson skrev:På bildforumet finns en omröstning vad man tycker om Ötrafs nya färgsättning. Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden, särskilt just den nya färgsättningen?
I den västra länsdelen funkar det ganska bra enligt vad jag märkt på mina resor. Faktum är att man slås av en förändrad karaktär når man passerat Linköping med ÖTraf-tåget. Plötsligt känns det som om ÖTraf är ett servicebolag som är till för människorna i glesbygden...
:wink: Men eftersom jag bor i Norrköping upptäcker jag mycket mer idiotiska prylar här borta i den östra länsändan.

Exempel ett:

Länstågen, "pendeltågen" lämnar Norrköping Central och stannar inte förrän dom kommer till Linghem, tjugo minuter senare. :(
Men efter Linghem stannar dom minsann var sjätte kilometer eller så! :!:

Det klyftiga vore ju att, dels, förlänga pendeln till nästa stad utanför länet (Katrineholm och Nyköping) precis som dom nu går till småländska Tranås. Då skulle SJ:s Norrköping-Katrineholm-pendel göras onödig och invånarna i södra Södermanland ges möjligheten att pendla söderut istället för till Tjockhult. :idea:

Dels vore det ju också klyftigt att låta tågen stanna vid exempelvis Simonstorp (och Ändebol för kanotturisterna), Åby, Fiskeby, Eksund, Kimstad, Norsholm, Gistad. Särskilt Norsholm och Kimstad är viktiga eftersom det skulle vara bra att ha en rälsbusspendel dit från Finspång och Skärblacka. :idea:

På det viset skulle ju Expressbussarna på dom här linjerna göras onödiga. Och med den takten som amerikanerna roffar åt sig olja runt om i världen lär den ju ta slut inom något decennium, så det vore ju bra att redan nu börja förbereda för att dieseln kommer att ta slut. :wink:

Exempel 2:

Exempel två är släkting till exempel ett, den delen som rör Finspångsexpressen. Östgötatrafiken har beslutat att lägga om linjesträckningen till "Expressbuss" 41 Norrköping-Finspång på ett sådant sätt att den nu tar en extra sväng åt fel håll :evil: rakt genom Norrköping utöver den sväng den redan tog i Finspång. Det har fått till följd att det tar lika lång tid (en knapp timme för en resa som borde ta 25 minuter) med "Expressbussen" som med den gamla vanliga 410. Klyftigt? Det klyftigaste vore ju att ha Expressen på räls och snigelbussen på landsvägen.

Samma sak är det med en hel massa landsortsbussar. Bussen till Söderköping-Valdemarsvik svänger av från den raka vägen till Söderköping för att köra Nygatan upp till Södertull och sedan irra runt som en annan stadsbuss och ta upp en massa lokalresenärer på väg ut mot Navestad. På så vis tar de sexton kilometrarna till Söderköping dubbelt så lång tid som de borde. :roll:

Trots att det här är idiotiskt funderar dom på att bygga ut Södertull till en stor busscentral -- istället för att dumpa omstigningen mitt inne i stan till förmån för omstigning längre ut i periferin till lokallinjerna.
Ja, varför köra bussarna genom stan överhuvudtaget? Klyftigare vore att dom stannar vid en spårvagnshållplats (när vi väl byggt ut spårvägen så att vi slipper innerstadsbussrna också :wink: ) ute i ytterområdena och sedan kör raka vägen till Bussterminalen vid Centralen. Tidsvinst för alla, mindre buller i stan och bättre luft. :wink:

Så, enligt mina studier saknas det lite sunt förnuft hos Ötraf, i alla fall vad gäller den östra länsdelen. Fast möjligheten finns ju att det är Norrköpings kommun som är idioterna bakom idiotin och ÖTraf bara gör som kommunen ber dom om.

Hur det ser ut i den västra länsdelen vet jag inte lika väl. Utom att det inte går lokaltåg Mjölby-Motala med stopp för byte i Fogelsta till smalspåret mot Vadstena... det vore ju trevligt. :wink:
Och är det någon som vet om dom har rivit upp rälsen till Ödeshög, den som förut gick till Hästholmen? Annars kunde ju pendeln vända i Ödeshög ibland och inte bara åka till Tranås hela tiden.

Har vi någon Linköpingsbo eller Ödeshög-it som kan berätta om hur det funkar i väster?

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Ötraf....

Inlägg av leifd »

Tyvärr så glömde ju Niklas valet "Ett bra jobb" i sin omröstning, så jag kan ju inte rösta.

F.ö. så tar jag mig för pannan när jag läser i tråden.......

(Gissar också att jag är för insatt i saker och ting, för att tycka om detta)

//Leif D
Användarens profilbild
Thomas Lange

Ötraf

Inlägg av Thomas Lange »

Reimersholme71 skrev:"Så, enligt mina studier saknas det lite sunt förnuft hos Ötraf,
Enligt mina studier saknas det pengar för det du föreslår.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Kverulanterna kverulerar

Leif D skrev:Tyvärr så glömde ju Niklas valet "Ett bra jobb" i sin omröstning, så jag kan ju inte rösta.

//Leif D
Ja, vi som inte jobbar med grejena har ju inte så mycket annat att göra än att hitta fel. :wink:
När det funkar som det skall lägger man ju inte märke till det, ungeför som förseningarna i
Tunnelbanan eller uteblivna tåg på Stockholms pendel...
Minsta lilla chans att vara kverulant utnyttjas omedelbums! :lol:

Du som har det som jobb kanske blir glad för varje grej som faktiskt funkar? :?:

Förresten, du kör väl mest spårvagn och inte så ofta buss?
Man hör ju inte folk klaga på spårvägen särskilt ofta (annat än att jag vill bygga ut den till att ersätta
alla innerstadsbussarna, men det räknas inte som ett klagomål) så den funkar väl som vi väntar oss kanske? :D

Martin
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Pengar saknas inte, däremot vettet att använda dem rätt

Thomas Lange skrev:
Reimersholme71 skrev:"Så, enligt mina studier saknas det lite sunt förnuft hos Ötraf,
Det vore ju billigare att låta bli att byga om Södertull och i stället ha omstigning ute i periferin till stadsbuss/spårvagn! Dessutom sparar man väl ett par liter diesel eller rapsmetylester eller vad man nu kör på om man låter bli de extra svängarna inne i stan?

Att köra expresstrafiken på räls är också billigare, bland annat för att en tågförare kan ta med sig lika mycket folk som fyra-fem busschaffisar -- och dessutom göra det snabbare, bekvämare, vilket ju dessutom lockar fler resande som annars skulle köra bil. För att inte tala om att det är mer energieffektivt.

Att ha tågen att stanna i i de små tätorterna i Norrköpings kommun (Norsholm, Skärblacka, Kimstad exempelvis) kan ju stävja expansionen av Norrköpings tätort utåt (i Smedby eller Marby) och lösa infrastrukturproblem som annars dyker upp.

Alltihop är bara en övning i att inte stirra sig blind på enskilda konton utan se till den sammantagna samhällsnyttan.

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Felet?

Johan Eriksson skrev:Leif D skrev:

Det vore ju intressant att få reda på vad det är som är så fel med Reimersholme 71s synpunkter!? För en som inte är insatt i Ötrafs förhållanden vore det berikande med fler argument!
Jag tror att felet är min entusiasm för spårbunden trafik och mitt motstånd mot att köra (fjärr)bussar inne i stan. Det är nog inte politiskt korrekt, dels för att det kräver investeringar i nya spår eller ny materiel, dels för att det vore att bryta mot "det har vi ju alltid gjort"-prejudikatet.

Martin
Niklas Karlsson

Niklas Karlsson skrev:På bildforumet finns en omröstning vad man tycker om Ötrafs nya färgsättning. Vad tycker du om Ötrafs tyckanden och göranden, särskilt just den nya färgsättningen?
Det sägs ju att man ska vara försiktigt med ironi. Den här gången var jag nog för otydlig. Låt mig kommentera lite pö om pö det som faller mig in.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Malmöspårvagnar och annat trevligt

Niklas Karlsson skrev:
Det sägs ju att man ska vara försiktigt med ironi. Den här gången var jag nog för otydlig. Låt mig kommentera lite pö om pö det som faller mig in.
Ja, ironin går väl inte alltid fram som man hoppas. Att omröstningsalternativet med referens till Systembolaget hittades på med ursprung i Malmös spårvagnar har nog inte gått fram alls. :wink:

Men det kan ju leda till intressanta diskussioner i alla fall...

Martin
Niklas Karlsson

Reimersholme71 skrev:
I den västra länsdelen funkar det ganska bra enligt vad jag märkt på mina resor. Faktum är att man slås av en förändrad karaktär når man passerat Linköping med ÖTraf-tåget. Plötsligt känns det som om ÖTraf är ett servicebolag som är till för människorna i glesbygden...
:wink: Men eftersom jag bor i Norrköping upptäcker jag mycket mer idiotiska prylar här borta i den östra länsändan.
Tja, vad ska man säga? I Linköping går de två så kallade stombusslinjerna i halvtimmestrafik utanför rusningen under sommaren. Men hallå! Linköping är ju för bövelen landets femte största stad och man har ambitionen att spränga 200 000-vallen (invånare, alltså) inom 20 år. (Visserligen en korkad och orealistisk vision, men ändå.) Linje 202 (en av stomlinjerna) brukar man från Linköpingshåll stolt framhålla som den mest använda kollektivtrafiklinjen i länet.

Inte tycker jag det är särskilt serviceinriktat att ha 30-minuterstrafik på de här linjerna. Som lök på laxen går dessa linjer bara i tjugominuterstrafik i rusningen.

Jag minns våren 1997. Det var första våren med det nya busslinjenätet i Linköping (där linje 201 och 202 - stomlinjerna - introducerades). Redan i april började sommartrafiken. Det var minsann 20-minuterstrafik på linje 202. Det vart grant det. Inte nog med att man fick vänta i 20 minuter på bussen. Vanligen körde den fordonet efter i kapp det före med följden av turtätheten i praktiken blev 40 minuter - och det på den viktigaste linjen i landets femte största stad. Ibland fanns det inte ens någon plats över på någon av de två bussarna. Då fick man snällt stå och vänta i 40 minuter till.

Det är ju sjukt dåligt!

Som tur är gick man ifrån de här vansinnigheterna redan året efter. Men sommartid gäller alltså halvtimmestrafiken.

Nu bär i och för sig Linköpings kommun en hel del av ansvaret för kollektivtrafiken i Linköpings stad. Men hur är det då på linjerna mellan städerna och orterna i de mellersta och västra länsdelarna?

Kollektivtrafiken mellan Vadstena och Linköping är t.ex. under all kritik. Visserligen finns det expressbussar, men ska man åka med dem kan man inte få ihop till en hel åttatimmarsdag om man åker motriktnings, d.v.s. bor i Linköping och jobbar i Vadstena. Jag vet minst en som gör det.

Pendeltågsstationerna i Vikingstad och Malmslätt är verkligen fina! Där har verkligen Linköpings och Mjölby kommuner förstått vad det går ut på.

Inför pendeltågsstarten 1995 var det meningen att tågen skulle stanna i både Kimstad och Norsholm. Ötraf hade räknat med det och också planerat för det.

Vad händer då? Då pekar Norrköpings kommun med hela handen. "Här ska det icke stannas några tåg, och hör sen." Det var budskapet då. Man kan ju spekulera i vad det berodde på. Här är min teori:

1) Runt 1993-1994 var det aktuellt att bygga snabbjärnväg mellan Norrköping och Linköping. På den här tiden var det ingen människa som föreställde sig att den gamla (d.v.s. nuvarande) banan skulle finnas kvar. Norrköpings kommun skulle hamna i en mycket pinsam situation om man 1995 öppnat två pendeltågsstationer längs en bana som skulle läggas ner inom 10 år.

2) Eftersom man inte gärna kunde använda argument (1) offentligt fick man dikta upp andra undanflykter. Bland annat hette det att man inte kunde stanna i Kimstad eftersom Skärblackaborna bodde för långt ifrån stationen! (Det är ungefär analogt med att säga att man inte kan stanna med pendeltåg i Sollentuna eftersom det är för långt därifrån till Kista. Men säg goddag yxskaft!)

3) Norsholm ansågs vara för litet för pendeltågsuppehåll. Här kan jag faktiskt möjligen, men bara möjligen, förstå undanflykten. Norsholm är förvisso inte så stort, men ortens läge - på minuten precis mitt emellan Norrköping och Linköping - hade verkligen blivit något extra.

Vad blir då slutsatsen av allt detta svammel?

Jo, Ötraf har nästan ingen skuld alls till att kollektivtrafiken i Östergötland ser ut som den gör. En hel del kommer ju an på kommunerna som ska betala kalaset (och numera smiter också Landstinget ifrån sitt ansvar). Då är det ju bekvämt att kunna skylla på Ötraf.

Men, man ska, som bekant, inte skjuta på brevbäraren för att studielånsamorteringarna kommit.
Niklas Karlsson

Reimersholme71 skrev:...

Exempel ett:

Länstågen, "pendeltågen" lämnar Norrköping Central och stannar inte förrän dom kommer till Linghem, tjugo minuter senare. :(
Men efter Linghem stannar dom minsann var sjätte kilometer eller så! :!:

...
Men detta kan ju knappast Ötraf lastas för. Mitt intryck är faktiskt att Ötraf i princip vill få till stånd uppehåll i åtminstone Kimstad. Att sedan inte alla tjänstemän delar den uppfattning behöver ju inte betyda så mycket.
Reimersholme71 skrev:Det klyftiga vore ju att, dels, förlänga pendeln till nästa stad utanför länet (Katrineholm och Nyköping) precis som dom nu går till småländska Tranås. Då skulle SJ:s Norrköping-Katrineholm-pendel göras onödig och invånarna i södra Södermanland ges möjligheten att pendla söderut istället för till Tjockhult. :idea:
Ungefär det här föreslog vi i trafikgruppen redan 1995-1996 i samband med pendeltågsstarten. Ta och läs på http://www.norrkoping.snf.se/trafikgrup ... kling.html så får du se.

Pendeltrafik till Nyköping har ju kommit igång, fast i väldigt blygsam skala, och med uppehåll "bara" i Kolmården. (Fast det uppehållet har Landstinget inte längre sagt sig vara villigt att finansiera, trots att man förbundit sig för det.) Den ingår i TIM-trafiken, liksom tågen till Katrineholm.

Mycket grovt räknat går det tåg i timmestrafik både till Katrineholm och Nyköping från Norrköping. Vi skulle vilja se riktiga pendeltåg, kanske enligt detta schema (baserat på 20-minuterstrafik i systemet mellan Norrköping och Mjölby) med avgångstider från Norrköping:

00 Åby - Kolmården
20 Åby - Kolmården - Ålberga - Jönåker - Enstaberga - Nyköping - (Oxelösund?)
40 Åby - Simonstorp - Strångsjö - Katrineholm - (Vingåker/Flen?)

Så länge det är fråga om pendeltåg tror jag inte det är möjligt att stanna på fler ställen än så; de är alltför små.

När tåget 40 från Norrköping stannar i Åby finns möjlighet att byta över plattformen till tåg mot Kolmården (så att det blir 20-minuterstrafik dit också). Alternativt kan man köra två tåg 40 från Norrköping parallellt varav det ena fortsätter till Katrineholm och det andra till Kolmården. Det finns förstås andra lösningar också.

Men inom kort skulle jag vilja se duospårvägstrafik, åtminstone till Kolmården och Simonstorp (kanske hela vägen till Katrineholm - Vingåker/Flen och Nyköping {Tystberga?} - Oxelösund). Då kan man förstås stanna på betydligt fler ställen, t.ex:

Butängen östra, Karlshov, Herstadberg, Loddby, Stationsgärdet (Åby)

Mot Katrineholm:

Åby västra (vad området nu heter) - Skriketorp - Gravesfors - Näkna ... Simonstorp - Ändebol - Strångsjö ... Katrineholm.

Mot Nyköping:

Åby centrum - Bråvalla (Åby) ... Getå ... Porsgata ... Sandviken - Krokek - Strömsfors ... Stavsjö - Ålberga - Jönåker - Enstaberga ... Nyköping.

Det saknas verkligen inte möjligheter. Det är bara visionerna som brister.
Reimersholme71 skrev:
Dels vore det ju också klyftigt att låta tågen stanna vid exempelvis Simonstorp (och Ändebol för kanotturisterna), Åby, Fiskeby, Eksund, Kimstad, Norsholm, Gistad. Särskilt Norsholm och Kimstad är viktiga eftersom det skulle vara bra att ha en rälsbusspendel dit från Finspång och Skärblacka. :idea:

På det viset skulle ju Expressbussarna på dom här linjerna göras onödiga. Och med den takten som amerikanerna roffar åt sig olja runt om i världen lär den ju ta slut inom något decennium, så det vore ju bra att redan nu börja förbereda för att dieseln kommer att ta slut. :wink:
Jag håller i princip med dig. När det gäller trafiken till triangeln Kimstad - Norsholm - Skärblacka (vidare mot Finspång) tog vi i Trafikgruppen i samarbete med Kimstadsborna fram ett förslag till tidtabell som finns att beskåda på: http://www.norrkoping.snf.se/trafikgrup ... tidtab.doc. Vi har i ett inledningsskede föreställt oss buss mellan Kimstad och Finspång (via Skärblacka), men det går ju enkelt att ersätta med tåg när tiden är mogen.
Niklas Karlsson

Re: Ötraf....

Leif D skrev:Tyvärr så glömde ju Niklas valet "Ett bra jobb" i sin omröstning, så jag kan ju inte rösta.

//Leif D
Jag ber om ursäkt för om någon tagit illa upp av min dåligt genomtänkta ironi. Som jag ser det finns det ingen anledning att kritisera Ötraf särskilt för kollektivtrafiken i länet. Det är ju mestadels kommunerna och landstingets fel att det ser ut som det gör. Min förhoppning var att alla skulle rösta på det minst dåliga valet (d.v.s. det fjärde från toppen och det enda som faktiskt antyder att det kan finnas något som är rätt bra).

I mina ögon får Ötraf faktiskt 4 av 5 pendeltåg för sin trafik. Norrköpings kommun, däremot, får bara 2 av 5 spårvagnar för sin. Bygg ut spårvägen till Navestad och låt pendeltågen stanna i Kimstad, Norsholm och Åby så stiger betyget genast till 4 av 5.

För övrigt är omröstningen en cynisk parodi på världens hittills enda folkomröstning med tre(!) ja-alternativ (och inte ett enda nej-alternativ). I vilket annat land än Sverige skulle en sådan kunna äga rum?

Ni som var med när det begav sig vet säkert att jag tänker på kärnkraftsomröstningen.

(Det fanns faktiskt två alternativ till i den omröstningen: Man kunde rösta "Kanske" och "Inte alls" genom att avge blankröst respektive ingen alls.)

Så i en svensk folkomröstning finns fem alternativ att rösta på, varav tre är för regeringens förslag, inget emot, ett är kanske och ett är inte alls.

Vi får hoppas att pekoralet inte upprepas i höstens omröstning. (Risken är emellertid stor. Rent formellt ska det bara finnas "Ja" och "Nej"; blanka röster ska räknas som ogitliga. Problemet är hur man ska tolka nej-rösterna. En del hävdar ju att det betyder "Nej nu, men kanske ändrar jag mig senare" - ett s.k. mjukt nej - medan andra tycker att det är "Nej nu och nej för alltid" - ett s.k. hårt nej. Kanske borde vi haft tre val även i den här omröstningen. Blir det nej lär det bli diskussion om det är det "mjuka" eller "hårda" nejet som gäller.)
Niklas Karlsson

Re: Ötraf

Thomas Lange skrev:
Instämmer med föregående talare.

Möjligen saknas det också visioner, men det går ju att jobba på.
Niklas Karlsson

Johan Eriksson skrev:Leif D skrev:

Det vore ju intressant att få reda på vad det är som är så fel med Reimersholme 71s synpunkter!? För en som inte är insatt i Ötrafs förhållanden vore det berikande med fler argument!
Jag tycker faktiskt att Martin (Reimersholme) har fel när han påstår det han gör. Jag anser att kollektivtrafiken faktiskt är bättre i det som kallas den östra länsdelen än den västra (d.v.s. omfattande Valdemarsviks, Söderköpings, Norrköpings och Finspångs kommuner).

Norrköpings stad har en kollektivtrafik som spelar i en helt annan division än Linköping. Det går överhuvudtaget inte att jämföra. Om jag inte är felunderrättad är kollektivtrafiken i Norrköping dessutom billigare än i Linköping, trots att trafiken i Linkeboda är glesare och trots att Norrköping har spårvagn.

Nu har ju Linköping en väldigt speciell geografi på grund av en rad olyckliga omständigheter (militärverksamhet är väl den gemensamma nämnaren; det gäller SAAB och gamla garnisonsområdet). Det gör att Linköping är en till ytan oerhört mycket större stad än Norrköping. Busslinjerna blir långa och det blir svårt att billigt täcka upp hela staden med tät trafik.

Trafiken till och från Norrköping (särskilt den inom kommunen) är också mycket bra. Det som drar ner betyget, och det rejält, är just att pendeltågen inte stannar i åtminstone Kimstad. Ett stopp där kunde åstadkommas i princip över natten och med pengar som kommunen har på sitt postgirokonto.

Med detta säger jag inte att allt är utmärkt. Det finns mycket som måste förbättras. Mer spårtrafik är bara en av åtgärderna. Tätare turer och turer senare på kvällen är sådant som står högt på listan.
Niklas Karlsson

Re: Pengar saknas inte, däremot vettet att använda dem rätt

Reimersholme71 skrev:
Thomas Lange skrev:
Alltihop är bara en övning i att inte stirra sig blind på enskilda konton utan se till den sammantagna samhällsnyttan.

Martin
Helt riktigt. Men man får inte heller glömma bort att Rom inte byggdes på en dag.

Jag tror man ska vara försiktig med att förkasta idéer som kan förstärka kollektivtrafikens ställning bara för att de inte är perfekta. Söder tull är ett typiskt exempel på den saken.

Även om du, Martin, i princip har rätt i att det nog skulle bli billigare med fler - men mindre - omstigningspunkter än en enda vid Söder tull (förutom Resecentrum) tror jag det kan vara både praktiskt och ekonomiskt svårt att i ett slag bygga ut all den spårtrafik som är nödvändig för att ett sådant system ska fungera utan att kvalitén i kollektivtrafiken blir lidande.

Skulle man införa ett system med externa bytespunkter i dagens system (som ju huvudsakligen är ett bussystem) innebär det längre restider för nästan alla och det leder sannolikt till färre resande i kollektivtrafiken. Hur ska vi då kunna motivera nya spårvagnslinjer när resandet längs stråken minskar?

I stället tror jag på de små stegens filosofi. Börja med de enkla och uppenbara åtgärderna (Kimstad och spårvagn Kungsgatan - Ringdansen) för att komma igång. Bara dessa två (eller möjligen tre) projekt skulle förbättra kollektivtrafiken något alldeles oerhört. Fortsätt sedan i samma anda med att förlänga och bygga ut pendeltågstrafiken samtidigt som spårvägssystemet kompletteras och utökas.

Det som måste till är en övergripande vision. Vart är vi på väg? Just nu håller TriVector på att titta på hur kollektivtrafiken i Norrköping med omnejd kan utvecklas inom den närmaste framtiden.

I min vision ser jag spårvagnar på till att börja med 6 av 11 kollektivtrafikstråk inne i själva Norrköping och därutöver pendeltågstrafik och/eller duospårvägstrafik på de befintliga järnvägarna runt Norrköping. Den enda riktigt stora utbyggnaden som inte redan finns är den till Söderköping.

Låt oss skapa oss en vision för vad vi vill åstadkomma! Låt oss sedan ta små, små steg för att uppfylla visionen.

Det nya förslaget till omstigningsplats vid Söder tull tycker jag verkar tilltalande på många vis. Och så fruktansvärt dyrt blir det inte heller. Faktiskt kan det till och med vara så att ombyggnaden av Söder tull underlättar utbyggnaden av spårvägen till Ringdansen rent ekonomiskt.

Dagens Söder tull är inte bra - det får du ändå hålla med om, Martin - och kan man med någorlunda små ingrepp i den här känsliga miljön göra något lite för att förbättra eländet är väl det bara bra.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Spårvagn är billigare

Niklas Karlsson skrev: Norrköpings stad har en kollektivtrafik som spelar i en helt annan division än Linköping. Det går överhuvudtaget inte att jämföra. Om jag inte är felunderrättad är kollektivtrafiken i Norrköping dessutom billigare än i Linköping, trots att trafiken i Linkeboda är glesare och trots att Norrköping har spårvagn.
"På grund av", inte "trots", Niklas. Spårvagn är billigare att köra, materielen håller längre, och de resande tycker att det är enklare och bekvämare. Tätare trafik ger fler resande. Därför funkar Norrköpings innerstads lokaltrafik bättre än den i Linköping. Men som sagt, jag åker väldigt sällan i Linköping (dom har ju bara bussar så det lockar inte :wink: ) så jag vet inte så noga hur det funkar där egentligen.

Men jag har inte heller klagat på innerstadstrafiken (utom att det är för få spårvägslinjer och -spår). Det var den regionala pendeltrafiken jag klagade på.
Niklas Karlsson skrev: Trafiken till och från Norrköping (särskilt den inom kommunen) är också mycket bra. Det som drar ner betyget, och det rejält, är just att pendeltågen inte stannar i åtminstone Kimstad. Ett stopp där kunde åstadkommas i princip över natten och med pengar som kommunen har på sitt postgirokonto.
Ja, där får du ju medhåll. Spåren ligger förberedda för en mittperrong i både Kimstad och Norsholm. Det finns också lämpliga sidospår för Finspångsrälsbussen att invänta Tranåspendeln på. Och dom där extra svängarna med bussarna inne i stan som tar lika lång tid som själva resan är idiotiska.
Niklas Karlsson skrev: Med detta säger jag inte att allt är utmärkt. Det finns mycket som måste förbättras. Mer spårtrafik är bara en av åtgärderna. Tätare turer och turer senare på kvällen är sådant som står högt på listan.
Absolut! Tågen som bara går en gång i timmen på lördagar exempelvis är alltid fullproppade.

Det snackas en massa om "duospårvagnar" som skulle kunna gå på spårvagnsspår i Norrköping och Linköping och däremellan på stambanan. Jag undrar hur planerna på spårväg i Linköping ser ut? Det skulle ju var en lösning på turtäthet och annat, men det kräver ju bra planer. Att det kommer att bli billigare än att köra en massa bussar inne i stan råder inget tvivel om. Om det sen fanns kvar något av det gamla östgötska smalspåret kunde vi få slippa en del av landsortsbussarna också!

Någon annan kanske vet mer om spårvägen i Linkeboda?

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Pengar saknas inte, däremot vettet att använda dem rätt

Niklas Karlsson skrev:
Reimersholme71 skrev:
Thomas Lange skrev: Enligt mina studier saknas det pengar för det du föreslår.

Martin
Helt riktigt. Men man får inte heller glömma bort att Rom inte byggdes på en dag.

Även om du, Martin, i princip har rätt i att det nog skulle bli billigare med fler - men mindre - omstigningspunkter än en enda vid Söder tull (förutom Resecentrum) tror jag det kan vara både praktiskt och ekonomiskt svårt att i ett slag bygga ut all den spårtrafik som är nödvändig för att ett sådant system ska fungera utan att kvalitén i kollektivtrafiken blir lidande.

Det är säkert sant med den brist på planering som finns idag att det skulle bli svårt. Politikerna vågar inte satsa. Men jag hoppas att mitt argument att se det som en helhet funkar. Att presentera det hela som ett projekt som inte bara skall fixa fantastisk kollektivtrafik utan också påverka stadsmiljön och boendemiljön och den sociala miljön i stort. Med en sådan inrikting borde vi kunna få stats- och EU-bidrag till nästan allt och därigenom kunna göra det snammare än hittills.

Tänk dig att ersätta alla innerstadsbussarna med spårväg! Då kan vi ju få hela stan innanför Promenaderna fri från bussar och bilar. Vilket världsunikt projekt!

Niklas Karlsson skrev: Skulle man införa ett system med externa bytespunkter i dagens system (som ju huvudsakligen är ett bussystem) innebär det längre restider för nästan alla och det leder sannolikt till färre resande i kollektivtrafiken. Hur ska vi då kunna motivera nya spårvagnslinjer när resandet längs stråken minskar?
Det där är bara till viss mån sant. Det blir möjligen längre restider för dem som skall till Södertull. Men hur många är det som bor i Valdemarsvik och jobbar på Biblioteket? För alla andra som byter buss vid Centralen blir det kortare restid.

Att motivera nya spårvägslinjer borde inte behövas. Det borde finnas en framtidsplan som säger att dom skall byggas och därmed visa de resande att bussen bara är ett provisorium tills dess. Nu har ju 13 (113) varit ett provisorium i drygt 50 år med politiskt hattande fram och tillbaka.

Niklas Karlsson skrev:
Det som måste till är en övergripande vision. Vart är vi på väg?

Låt oss skapa oss en vision för vad vi vill åstadkomma! Låt oss sedan ta små, små steg för att uppfylla visionen.
Jag håller helhjärtat med... förutom att jag tycker att det borde tas ett par stora kliv i taget för att något skall hända.
Niklas Karlsson skrev: Dagens Söder tull är inte bra - det får du ändå hålla med om, Martin - och kan man med någorlunda små ingrepp i den här känsliga miljön göra något lite för att förbättra eländet är väl det bara bra.
Jajjemän, det hålles med om! Och om landsortsbussrna slutar köra genom stan slipper vi eländet också - utan ombyggnad!

Kolla mitt förslag till ny ringlinje och omstigningsplats här:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2666

Visioner finns! Det gäller bara att vidarebefordra dem till politikerna...

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Skylla ifrån sig går ju...

Vad blir då slutsatsen av allt detta svammel?

Jo, Ötraf har nästan ingen skuld alls till att kollektivtrafiken i Östergötland ser ut som den gör. En hel del kommer ju an på kommunerna som ska betala kalaset (och numera smiter också Landstinget ifrån sitt ansvar). Då är det ju bekvämt att kunna skylla på Ötraf.

Men, man ska, som bekant, inte skjuta på brevbäraren för att studielånsamorteringarna kommit.
Jag ber så mycket om ursäkt om jag verkar har skjutit ihjäl Pheidippides innan han hunnit falla död ner av utmattning. Att Östgötatrafiken inte kan beskyllas för att kollektivtrafiken inte funkar optimalt är ju lite svårt att hajja. Att huvudmannen inte kan beskyllas för att det dom skall fixa inte blir bra?

Nå ja, det är säkerligen sant att både Norrköpings och Linköpings kommunpolitiker kan ta åt sig mycket av "äran" av låg turtäthet och tåg som inte stannar på rätt ställen och så... Men man får väl för tusan se det som landstingets och därmed ÖstgötaTrafikens uppgift att få kommunerna att samarbeta? Om nu tjänstemännen på ÖTraf tycker att tågen borde stanna i Kimstad och Norsholm borde det ingå i deras plikter att övertyga Norrköpings kommun om det förträffliga i det?

Så, visst jag kan moderera min kritik mot ÖTraf något och i stället lämpa över den på Norrköpings kommun (som jag brukar kritisera en hel del i alla fall) -- men lite av klagandet måste jag ändå rikta åt Östgötatrafiken eftersom det uppdrag som Östergötlands invånare givit dem inte fullgjorts som det borde. Även om det går att skylla ifrån sig på kommunerna måste ÖTraf erkänna att dom inte gjort allt dom kunnat för att överbrygga de svårigheterna?

Martin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag skall försöka lägga till mina 5 ören till denna diskussion.

Det där med halv-timmes trafik etc.

Har någon undersökning gjorts om hur länge en potential resande/kund har i väntetålamod när det gäller buss v. spårvagn?

Jag kommer ihåg jag läste många år sedan att bussresande börjar bli otåliga efter omkring 7-8 minuter om ingen buss har visat sej.
På en spårvagnslinje är det visst 12 minuter, för spåren lugnar ner otålan.

Går en buss mer än femton minuter emellan så börjar folk söka andra metoder att komma från punkt A till B, och bilen blir ju det vanliga valet.
En buss linje måste trafikeras tätare om gåsträckan från hållplatsen till centrum så att det inte går snabbare att gå in till stan.

Jag tror VTI skulle försöka göra en sådan undersökning i Sverige kallad *Tålamodet i väntan på en sällan uppdykande buss* kanske en del överaskningar i undersökningen. Jag tror att besluttagarna i kollektivtrafiken har ett helt annan tankegång än vad de resande har. Dom flesta åker väl bil till sitt kollektivtrafiksjobb.

Kanske det skulle vara en idee att alla som jobbar inom branshen måste åka kollektivt, eller dom kunde inte parkera sin bil inom 2 km från jobbplatsen.

mvh Dennis
Skriv svar