Fråga ang. SL's linjenummer

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
patrik_08

Fråga ang. SL's linjenummer

Inlägg av patrik_08 »

Jag har bara en liten fråga angående SL's linjenummer.
I tunnelbanan visar man ju tydligt på de elektroniska skyltarna vilket linjenummer som är respektive linje. Så nu undrar jag, varför gör man inte samma sak i t.ex Pendeltågen och Tvärbanan, där det finns elektroniska skyltar.

Jag har sett att man visar vad dessa system har för linjenummer på t.ex tidtabeller och på reseplaneraren. 22, 35, 36 osv.

Men varför inte där folk är ute och rör sig? Det känns ju som att det skulle bli lite mer sammanhängande då.
Snacke

Inlägg av Snacke »

Tvärbanan har ju bara en sträckning utan förgreningar. Då går alla spårvagnar till samma ändstation och numret är inte så viktigt.

Med pendeltågen vet jag dock inte riktigt. De har ju två grenar åt varje håll från City. Man anser kanske att folk kommer med rätt tåg ändå?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

oj oj oj vad linjenumrena har snackats om mycket här på forum.

Min personliga tanke varför nummer visas på T-banan och inte annars är följande:
T-banan har som tradition - från start - haft nummer att utgå ifrån, samtidigt som det är ett lite - inte alls mycket - komplext nät med möjligheter till felåkningar.

Både tolvan och tjugotvåan - likväl som tjugoettan - har bara en sträcka att gå på.

Roslagsbanan, pendeltågen och saltsjöbanan har traditionellt inte haft särskilda nummer skyltade, utan enbart i tabeller och turlistor. De stammar från SJ-tiden då man inte skyltade - och fortfarande inte skyltar - linjenummer. Helt enkelt därför att det i praktiken inte finns några.

Nu har RB, PT och SB fått linjenummer i tabellerna, men folk har inte haft behov av dessa nummer i praktiken. Därför används de inte.

Det är vad jag tror.

Vissa här på forum har mer eller mindre fantastiska förslag på numreringat som av ett eller annat skäl skulle vara bättre eller tydligare. Själv tycker jag att ett system som är inarbetat är det bästa. Ändrar man för ofta - eller en gång, men mycket - blir folket förvirrat. Och förvirrat folk kan börja köra bil. Det vill vi inte :)
Professionell tyckare
Snacke

Inlägg av Snacke »

Det låter som en vettig anledning, så är det nog.
patrik_08

Inlägg av patrik_08 »

Tack, nu känns det lite klarare :)
Skriv svar