Dagens Nyheter och planka.nu

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Thomas Åkerblad

Dagens Nyheter och planka.nu

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Fredagens DN-bilaga "På Stan" innehåller ett uppslag med en hyllningsartikel till planka.nu (just nu fungerar inte DNs server så jag vet inte om artikeln finns på nätet).

Ola Brunström från Syndikalisterna utalar sig t ex så här:
-Det är som en strejk. Vi vägrar betala helt enkelt. Om vi fortsätter så här kommer kollektivtrafiken snart att vara gratis.
-Vi vill bara fördela resurserna rättvist, sedan är det inte vårt fel att det finns en lag som hindrar det. För mig är det okej om man bryter mot lagar som strider mot rättvisan.

En spärrvakt uttalar sig också. Hon ser dock problemet lite annorlunda:
-Den stora konflikten är mellan oss och dem som betalar, de terrar en för att man inte ingriper mot plankarna. Jag vill inte spela polis bara för att betalmoralen är dålig.

Förut gr-f-tt--hyllningar och nu hyllningar till planka.nu
Vill DN ha en fungerande kollektivtrafik?

Thomas Å
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Nu fungerar DNs server igen, så här är länken till artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

I september år 2000 när Connex återigen hade höjt priset på busskortet sa vi att nu fick det vara nog. Det är en rättvisegrej, att köpa månadskort är ett stort ekonomiskt problem för vanligt folk.
Dålig koll på verkligheten har de!
1) Det är Sl som höjer priserna.
2) Connex kör inte buss vad jag vet.

Är 500 kronor en stor belastning för folk? De utan inkomster får bidrag av samhället, inklusive SL-kort. Så vad gnäller de om?
-­ Vi tycker att kollektivtrafiken borde vara gratis. Både för rättvisans och miljöns skull och för att det helt enkelt blir effektivare. De har byggt upp ett totalt onödigt system med att tillverka nya kort varje månad, bygga modernare spärrar hela tiden, betala folk för att sitta och stämpla och kontrollanter för att se till att ingen fuskar. En stor del av pengarna man får in genom biljettförsäljning går ju till sådana här saker, som inte skulle behövas om allt var gratis.
Där har de en poäng. Jag skulle vilja se siffor vad det kostar.
* Vad kostar en spärr per i installation, avskrivning, underhåll, service?
* Vad kostar tryckningen, distrubitionen av alla biljetter?
* Vad kostar det SL, samhället och den enskilde indivden när en spärrvakt blir rånad på sin biljettkassa?
* Vd kostar en spärrvakt som knappt ids kolla ditt kort, utan läser vidare sin bok istället?

Jag vill se siffor vad biljetthanteringen kostar. Kontra vad man drar in.

Jag tror inte på nolltaxa, pengarna måste ju komma nånstans ifrån. Och idag har Stockholm Sveriges högsta landstingsskatt. Hur mycket högre måste den bli med nolltaxa? Nå, det skadar ju inte de utan arbete...

Jag tror fortfarande på att det ska kosta. Men aveckla spärrarna och spärrvakterna. Släpp ut dem och låt dem börja göra skäl för sin lön. Satsa pengar på mer kontollanter och högre avgifter! Själv har jag inte blivit kontrollerad av någon kontrollant på nåt år. I princip ska man bli kontrollerad några gånger i veckan. Så effektiv ska det vara.

Spärrarna idag hindrar ju inte plankarna! Det hindrar inte heller kl-ttr-, de har ju SL kort de med ju. Spärrarna hindrar ju bara ärligt folk, som har det genetiska felet att bara vara utrustade med två händer, som är fulla med barn å matkassar!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Kontrollantfrågan måste vara mycket känslig för SL, eftersom bevisligen kontrollanter gör underverk. Åk bara till Prag och upplev en dag i tunnelbanan där. Minst en gång per dag råkade man ut för civilklädda kontrollanter. Med så många kontrollanter finns ingen marknad för fuskåkning. Risken är helt enkelt för stor att åka fast.

Dessutom har man en större skillnad mellan de ärliga kundernas avgift och syndarnas avgift. Tunnelbaneresorna i Prag är billiga, medan kontrollavgiften är mer i svensk nivå. Ytterligare ett stimuli för att köpa biljett istället. Kunde appliceras i Sverige genom en kraftigt höjd kontrollavgift.
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Connex äger linjebuss, som kommer att byta namn ill Connex Buss inom en snar framtid..

Men?!? Hur tänker plankorna? Varför skulle det bli gratis? Det blir väl snarare dyrare för dem som betalar och väktare istället för spärrvakter, eller?

mvh,
Alexander Öhman, tutf
Jonnie

Inlägg av Jonnie »

bruse skrev:
I september år 2000 när Connex återigen hade höjt priset på busskortet sa vi att nu fick det vara nog. Det är en rättvisegrej, att köpa månadskort är ett stort ekonomiskt problem för vanligt folk.
Dålig koll på verkligheten har de!
1) Det är Sl som höjer priserna.
2) Connex kör inte buss vad jag vet.
Busskort är väl bara en benämning på periodkort som många använder i dagligt tal.

Jag tror att det skulle vara mycket effektivt med gratis kollektivtrafik. Jag kör själv bil ibland, och ofta tar jag bilen för att den ekonomiska skillnaden inte är så stor och jag kommer från dörr till dörr smidigt. Om kollektivtrafiken skulle vara gratis tror jag att många bilister skulle överväga att åka med den istället.

Frågan är om kollektivtrafiken har kapacitet att klara den anstorming som skulle kunna bli.
Dessutom kanske det inte skulle kosta varje enskild skattebetalare så många kronor, jag vet inte.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Connex kör buss, LB bytte namn till Connex i våras och nu har man märkt om bussarna i SL-området.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Jonnie skrev:Jag tror att det skulle vara mycket effektivt med gratis kollektivtrafik. Jag kör själv bil ibland, och ofta tar jag bilen för att den ekonomiska skillnaden inte är så stor och jag kommer från dörr till dörr smidigt. Om kollektivtrafiken skulle vara gratis tror jag att många bilister skulle överväga att åka med den istället.
Av flera skäl är inte gratis kollektivtrafik lösningen. En missuppfattning är att gratis kollektivtrafik skulle få folk att ställa bilen. Icke sa Nicke! Generellt sett är kollektivtrafiken redan ett billigare alternativ. Och varför ställer då bilisterna inte bilen? Jo, därför att den erbjuder en överlägsen komfort, smidighet och på många sträckor även snabbhet. Kollektivtrafik med en förbättrad komfort och minimerade restiderna kan attrahera bilisterna.
Jonnie skrev:Frågan är om kollektivtrafiken har kapacitet att klara den anstorming som skulle kunna bli..
Visst skulle gratis kollektivtrafik locka en del bilister, men inte tillräckligt många. Att locka trafikanter är inte alltid bra. Det finns grupper som en subventionerad kollektivtrafik rimligtvis inte är ämnad för i första hand. T.ex. latmaskar som tar bussen en hållplats istället för att gå och folk som rent allmänt åker i onödan. Gratis kollektivtrafik skulle kraftigt öka denna typ av resande. Som du skriver ger det en ordentlig anstormning. Dagens kollektivtrafik generellt sett är subventionerad med ungefär 50% Kontentan av gratis kollektivtrafik blir alltså långt över en fördubbling av de kommunala utgifterna. Och ska man vara cynisk blir belastningen på samhället än större eftersom de bilister som ändå ställer bilen inte bidrar med lika mycket skatt till staten. Och skatt på kollektivtrafiken leder ju ingenstans eftersom då allmännyttan betalar till sig själv
Jonnie skrev:Dessutom kanske det inte skulle kosta varje enskild skattebetalare så många kronor, jag vet inte.
Samma utgifter som tidigare (samt alltså ytterligare trafik) ska spridas ut på alla skattebetalare. Vissa får mer i plånboken, andra får mindre i plånboken. Med tanke på den ökade trafiken kommer det i snitt bli mindre i plånboken. Pengar i plånboken kan man ju tycka vad man vill om. Politik har jag lärt mig att inte diskutera på forumet. Men oavsett politisk åskådning är det ett faktum att gratis kollektivtrafik ökar energibelastningen, försämrar folkhälsan och för in ett "någon annan betalar"-tänkande hos folk.

/Michael
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Utmärkt artikel.. kanske inte så djupodlande, men bra.

Testa att gå in på planka.nu (jo, det är ju faktiskt en hemsida!) och läs vad de har att skriva. Svarar nog på en del av deras frågor.

Sedan kan jag inte förstå rädslan för nolltaxa bland forumdebatörerna. Tror ni på allvar att det inte kommer locka fler trafikanter? Personligen är jag övertygad, och därför bör man också BYGGA UT och ÖKA KAPACITETEN! Sån´t som man brukar gilla bland forum-debattörer.

För min del, ung student som definieras in under Sveriges fattigdomskriterium, är plankning ett sätt att klara ekonomin. Att få livet att gå runt. Jag har inget emot att slipsbeklädda herrar och fina damer pröjsar min biljett på sina skattesedlar. Så länge vi tvingas in under det kapitalistiska skitsystemet så tycker jag progressiv skatt för att fördela tjänster och erbjuda social service är ett utmärkt sätt att jämna ut orättvisor.

Många påstår att nolltaxa inte blir så dyrt som det låter. För mig spelar det inte så stor roll, även om det är bra om det är på det viset.

..nä, ska ni gnälla tycker jag snarare man ska gnälla på SL:s genomidiotiska normalisering och homogenisering av alla tunnelbanestationerna som man nu genomdriver, som kostar miljoner. Och för att inte tala om hur det drabbar oss resenärer när man nu fått för sig att Skanstull inte dög enligt Connex-standard! Dessutom förstör man kulturminnen och diggability på ett sätt som inte gr-f-tt- skulle klara på 10 år...

Planka mera!
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Berätta gärna hur du vill öka kapaciteten på tunnelbana och pendeltåg. Flera våningsplan med spår då eller? Varifrån skule de pengarna komma ifrån?

För övrigt har jag själv varit stundent för inte allt för många månader sen. Jag hade råd att åka med X2000 Norrköping-Stockholm två gånger i manden TuR, samt inneha SL-kort och stämpla biljetter på spårvagnen u Norpan.

Det är enbart en fråga om prioriteringar! Och det är bullshit att man inte har ett val om man vill åka trick eller inte. Det har alltid gått bra att cykla eller promenera längre sträckor än vad man som mest kan åka med tricken idag. Att skylla på dålig ekonomi är bara ett patetiskt sätt för bortskämda sthlms-ungar att spara sina 500 till öl.

mvh,
Alexander Öhman
nb

Inlägg av nb »

Ulf_ skrev:Utmärkt artikel.. kanske inte så djupodlande, men bra.

För min del, ung student som definieras in under Sveriges fattigdomskriterium, är plankning ett sätt att klara ekonomin. Att få livet att gå runt. Jag har inget emot att slipsbeklädda herrar och fina damer pröjsar min biljett på sina skattesedlar.
Jag är också ung student och blir fly förbannad över att jag med mitt ringa studiebidrag som jag bland annat köper SL kort för, måste betala resorna för sådana parasiter som dig!
Jag är illa tvungen att prioritera bort annat i stället men finner mig i det. Är jag missnöjd protesterar jag på olika stätt, men inte genom att stjäla.
Tänkt på att det ändå är den delen av befolkningen med mindre pengar som nyttjar kollektivtrafiken mest frekvent, dvs ditt uppförande drabbar huvudsakligen dem som ändå inte har allt för mycket pengar.

och vad tror du resultatet blir? Knappast att någon tycker synd om dem som vill ha lägre taxa utan i stället höjd taxa för att finansiera svinnet, möjligtvis med skärpta kontroller.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Du ser inget moraliskt fel i att planka?
- ­Nej, eftersom jag anser att det är rätt. Eftersom jag tycker att kollektivtrafiken borde vara gratis.
Jag skulle vilja se när DN lika okritiskt publicerar en artikel om en mördare som resonerar på samma sätt. Dessa anarkistiska snorvalpar sysslar med ren stöld. Kan de inte acceptera de demokratiska grundpelare vårt samhälle bygger på är de varmt välkomna att flytta någon annanstans.
tutf tub 3

Inlägg av tutf tub 3 »

Vad less jag blir på dessa personer.
För min del, ung student som definieras in under Sveriges fattigdomskriterium, är plankning ett sätt att klara ekonomin. Att få livet att gå runt. Jag har inget emot att slipsbeklädda herrar och fina damer pröjsar min biljett på sina skattesedlar. Så länge vi tvingas in under det kapitalistiska skitsystemet så tycker jag progressiv skatt för att fördela tjänster och erbjuda social service är ett utmärkt sätt att jämna ut orättvisor.
@Ulf_

Jag jobbar för mina pengar, jag får inga bidrag, inga skattelättnader, inga rabatter. Jag är en av dessa "slipsbeklädda herrar" som betalar din biljett via skatten. Du får mer än gärna ge tillbaka mina intjänade pengar. Jag lovar dig att jag har räkningar som skall betalas för dem.

Vad pluggar du till? Något nyttigt eller pluggar du för att "alla andra gör det och jag-vet-inte-vad-jag-vill-bli-när-jag-blir-stor". Gör som jag Strunta i plugga och jobba för att få in lite pengar.

Varför inte vara glad att det finns ett kollektivtrafik system?

Jag tror jag skall starta en "Våga vägra" grupp. Vi kan ändra vad vi vägrar varje vecka.

Vi börjar med att vägra åka vagnar som har en slutsiffra i vagnsnummret som slutar på 7?

:roll:
Ulf

Inlägg av Ulf »

Det är en beklaglig missuppfattning att man inte kan bygga ut och öka kapaciteten inom SL. Men det går utmärkt att lägga ny räls, bygga spårvagnsnät, lägga dubbel/trippelspsår, köra tåg oftare. Visst kostar det, men det är det väl knappast någon som förnekat?

Vi har tagit debatten om att ha råd och inte ha råd förut. Och jag tänker fortfarande inte detaljredogöra för min ekonomi, men om jag skriver att jag har svårt att få det att gå runt, så får ni tro mig. Jag kan inte erbjuda er mer. Och jag vet att många med mig har samma problem. Och det är fan inte en fråga om prioriteringar när alternativen heter hyra eller SL-kort!

Vidare är det ju trist att planka.nu inte vidareutvecklar sitt resonemang kring varför man får och ska bryta mot reglerna (såvitt jag vet handlar det fortfarande inte om lagbrott!). Parlamentarismen är inte ett demokratiskt system i den bemärkelse att det finns utrymme för organisering på andra sätt än att försöka vinna röster i val vart fjärde år. Syndikalisterna (som planka.nu tillhör) vill avskaffa det systemet och införa ett mer direktdemokratiskt. Därför handlar man utanför ramarna för det parlamentariska systemet - men det betyder inte att man inte är demokrater! Tvärt om snarare! Här handlar det om att lyfta beslutsprocessen till en nivå där du och jag har större möjlighet att påverka den. Och än så länge gör man det faktiskt inom ramen för vad det parlamentariska systemet och dess rättsapparat säger att man får göra innan snuten kommer och pucklar på dig.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ulf skrev:Det är en beklaglig missuppfattning att man inte kan bygga ut och öka kapaciteten inom SL. Men det går utmärkt att lägga ny räls, bygga spårvagnsnät, lägga dubbel/trippelspsår, köra tåg oftare. Visst kostar det, men det är det väl knappast någon som förnekat?
Nä, men frågan är snarare hur det ska finansieras. Men där kan jag väl hålla med dig om att du rätt tydligt fått fram hur du vill lösa det. Genom massiva skattehöjningar.
Ulf skrev:Vi har tagit debatten om att ha råd och inte ha råd förut. Och jag tänker fortfarande inte detaljredogöra för min ekonomi, men om jag skriver att jag har svårt att få det att gå runt, så får ni tro mig. Jag kan inte erbjuda er mer. Och jag vet att många med mig har samma problem. Och det är fan inte en fråga om prioriteringar när alternativen heter hyra eller SL-kort!
Handlar inte om att tro dig. Du för resonemanget att om du inte har råd har du per automatik rätt att tillgripa det. En vettig människa i den situationen är tvungen att prioritera. De sammanlagda utgifterna får inte överstiga de dito inkomsterna. Jag har också jävligt svårt att få det att gå runt, men tänker baske mig inte börja stjäla från mina medmännsikor. Istället ska jag i höst tänka till en extra gång om jag verkligen har råd att inte cykla till stan.
Ulf skrev:Vidare är det ju trist att planka.nu inte vidareutvecklar sitt resonemang kring varför man får och ska bryta mot reglerna (såvitt jag vet handlar det fortfarande inte om lagbrott!). Parlamentarismen är inte ett demokratiskt system i den bemärkelse att det finns utrymme för organisering på andra sätt än att försöka vinna röster i val vart fjärde år. Syndikalisterna (som planka.nu tillhör) vill avskaffa det systemet och införa ett mer direktdemokratiskt. Därför handlar man utanför ramarna för det parlamentariska systemet - men det betyder inte att man inte är demokrater! Tvärt om snarare! Här handlar det om att lyfta beslutsprocessen till en nivå där du och jag har större möjlighet att påverka den. Och än så länge gör man det faktiskt inom ramen för vad det parlamentariska systemet och dess rättsapparat säger att man får göra innan snuten kommer och pucklar på dig.
Du snackar ren skit och älskar när folk går i polemik med dig, eftersom du bara bryr dig om dina egna åsikter. Stå i alla fall för det du gör. Planka.nu är inget annat än ren anarki. Det är inget demokratiskt med att en grupp männsikor tar lagar (eller regler) i egna händer. Du är helt vilse i den politiska pannkakan och enda trösten är att de flesta människorna med dina politiska åsikter faktiskt växer upp och mer eller mindre inser hur fel de har.

Du skriver så mycket om vilja. Syndikalisterna vill och därmed har de rätt att nyttja sina knasiga metoder. Betänk att vad du vill faktiskt påverkar dina medmänniskor. När du idag åker gratis på tunnelbanan är det framförallt dina ärliga medtrafikanter som drabbas och inte den stora massan skattebetalare. Det är så ruttet av dig.

/Michael
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Varför begränsa sig till kollektivtrafiken? Att få veta vad som händer är naturligtvis en rättighet som inte kan få vara avhängig av att man har råd att köpa en tidning. Har du taskigt med stålar? Ta en DN i tidningsstället och strunta i betalningen. Att ta betalt för information är orättvist.

http://www.sno_en_blaska.nu
PerGH

Inlägg av PerGH »

Ulf skrev: Vidare är det ju trist att planka.nu inte vidareutvecklar sitt resonemang kring varför man får och ska bryta mot reglerna (såvitt jag vet handlar det fortfarande inte om lagbrott!).
Då skall jag berätta en sak för dig. Plankning utgör i vart fall bedrägligt beteende. Börjar man dessutom trassla med utgångna kort och liknande blir det bedrägeri. Därtill kommer att den som befinner sig innanför tunnelbanans spärrar bryter mot ordningslagen. Plankaren är således kriminell men inte en tjuv som ovan påståtts utan en bedragare.
Joakim Caesar

Syndikalister och Planka.nu -några förtydliganden

Inlägg av Joakim Caesar »

I denna tråd förekommer det en del utsagor kring kampanjen Planka.nu och dess koppling till Syndikalistiska UngdomsFörbundet, SUF samt fackföreningen Sveriges Arbetares Centralorganisation, SAC, som är litet luddiga och nog behöver redas ut.

Kampanjen Planka.nu har ingenting med fackförbundet SAC att göra. De som står bakom den kampanjen är bland annat medlemmar i SUF, men kommer också från andra organisationer -eller är i övrigt inte anslutna till några politiska grupper.

SUF är ett politiskt ungdomsförbund som driver politiska frågor, liknande SSU, MUF, LU och allt vad de mer kända traditionella ungdomsförbunden heter. SAC är en fackförening som bedriver facklig aktivitet för sina medlemmars räkning. SUF och SAC är organisationer som är fristående från varandra -SUF är alltså inte någon sorts "juniorliga" för SAC. Däremot är en del personer medlemmar i båda organisationerna, och man har även en del annat samarbete -exempelvis delar man på en del lokaler, har gemensamma kmapanjer i vissa frågor, delar på webbserver och liknande. Dessutom finns det naturligtvis en gemensam ideologisk nämnare och en historia av samarbete. Historiskt sett grundades SUF som ett radikalt politiskt ungdomsförbund på frihetligt socialistiska basis -man tog alltså avstånd från såväl de dåtida socialdemokraterna som de Sovjettrogna kommunisterna- som först senare började samarbeta med fackförbundet SAC. Men SAC är alltså en facklig organisation, som inriktar sig på fackliga frågor, och inte samma organisation som det politiska förbundet SUF eller kampanjorganisationen planka.nu.

SAC som organisation, och i synnerhet de transportsyndikat som organiserar transportarbetare runtom i landet har inte någon uttalad policy kring vare sig planka.nu eller nolltaxa i allmänhet. I det syndikat jag själv tillhör och sitter i styrelsen för, Stockholms Transportsyndikat, finns det medlemmar som stödjer planka.nu, medlemmar som är positiva till nolltaxa, men anser att planka.nu använder sig av olämpliga metoder, medlemmar som inte vill ha en nolltaxa och medlemmar som inte har någon uttalad åsikt. Som organisation säger vi vare sig bu eller bä till planka.nu -de har ju faktiskt ingenting organisatoriskt med oss att göra.

Eftersom SAC är en organisation som bygger på lokalt självstyre så finns det naturligtvis andra syndikat som har valt andra vägar.

Jag hoppas att det här har kunnat bringa någon klarhet i hur de olika organisationerna och kampanjerna hänger ihop.

Joakim Caesar
Stockholms Transportsyndikat
SAC-Syndikalisterna
Gunnar Eriksson

Där en sko klämmer

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Det finns tyvärr en mycket känslig fråga som dessvärre undergräver betalningsmoralen. Och det är varför det är alla trogna pendlare m fl dagtid som alltid ska kontrolleras. Har någon någonsin sett en enda kontrollant ute på fredagskvällar och lördagskvällar då det är strömhopp över spärrlinjen utan att betala? OM kontrollanterna var ute då, så skulle det stävja otroligt mycket av fuskåkandet. Det skulle dessutom leda till att den allmänna stökigheten då skulle minska. Så det är den enskilt absolut bästa åtgärden som skulle gå att göra, om man nu önskar förbättra betalningsmoralen på SL.

Varför är det då inte så att kontrollanterna är ute dessa tider? Jag dristar mig till en provokativ förklaring (som jag för övrigt inte är ensam om) så får vi se om den förklaringen lockar fram någon ur buskarna som kan ge den VERKLIGA förklaringen. Jo, det är att vara kontrollant nog av många ses som en befordran i jobbet. Man har belönats för skötsamhet mm i jobbet (för det är nog en förutsättning för att bli kontrollant). När man nu varit så skötsam och jobbat så länge i företaget, så ska man ju inte "bestraffas" genom att kommenderas ut på obekväma tider då det är en massa fuskåkare ute. Då vill man ju vara ledig och umgås med sin familj, eller vad det nu är man gör på sina helgkvällar.

Kontrollanterna är en stark grupp inom organisationen. Det är inte vem som helst som sätter sig på dem och uppmanar dem att ge sig ut då de verkligen behövs. Det skulle krävas en verkligt stark människa för att ge sig på det här systemet som råder sedan gammalt, med i praktiken kontrollfria fredags- och lördagskvällar.

Om vi bara skriver här att kontrollerna ska öka. Vid vilka tidpunkter tror ni att de skulle antalsmässigt öka mest? Just det, helgfria vardagar. Vid vilka tidpunkter skulle de öka minst? Just det, helgkvällar och helger. Vad skickar det ut för signaler om det är de som alltid betalar som skulle kontrolleras mera, medan de som aldrig betalar när de är ute och åker på de här helgkvällarna, fortfarande aldrig skulle kontrolleras?

Nu vänder jag mig om och spanar efter om det är någon som har en stark kommentar och relevant upplysning om sakernas tillstånd.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Kristian

Inlägg av Kristian »

Som jag har förstått det beror avsaknaden av kontroller under fredags- och lördagskvällar i huvudsak på att det klientel som då rör sig i systemet i stor utsträckning består av berusade personer som dessutom ofta rör sig i grupper (läs: kan ha ett fysiskt övertag mot eventuella kontrollanter och dessutom vara i ett sinnestillstånd då de inte drar sig för att göra detta övertag gällande). Dessa förhållanden skulle medföra en inte avundsvärd arbetsmiljö för kontrollanterna, då en hotfull stämning lätt kan uppstå.

Att utföra kontroller i ett sådant klimat skulle för det första kräva stora personalresurser, inte bara skulle kontrollanterna behöva vara fler i varje grupp, de skulle dessutom sannolikt behöva åtföljas av flera ordningsvakter för att känna sig trygga. Lönsamheten av kontrollerna blir då sämre mot bakgrund av kostnaden för dessa personalresurser på obekväm arbetstid då dessutom trafikantmängden är mindre än dagtid. Stora grupper kontrollanter är också lättare att se och undvika. Men detta till trots är det nog själva konfrontationen, den hotfulla stämningen, som SL/connex valt att undvika. Jag vill understryka att jag inte kan garantera att detta är den officiella förklaringen, men jag är nästan säker på att det förhåller sig så här (har för mig att jag läst det nånstans).

Det är inte bara på helgen som kontrollerna saknas, jag har över huvud taget aldrig sett kontroller sena kvällar. Antagligen tycker man inte det är värt att kontrollera då alls, eftersom resandetalet är lågt. Det skall tilläggas att vid den tiden också många spärrar är obemannade, varför möjligheten att hänvisa till en sådan är stor vare sig man passerat just den eller inte.

Jag har full förståelse för din synpunkt att det kan upplevas som orättvist och provocerande att som betalande resenär ständigt utsättas för kontroller (även om min erfarenhet är att kontrollerna över huvud taget är tämligen sällsynta), men faktum kvarstår att det är på dessa tider de flesta reser, och även om andelen betalande sannolikt är mycket större kan snålskjutsåkandet i absoluta tal ändå vara större dessa tider.

Kontrollerna tjänar också som en återkommande påminnelse till alla att det är värt att betala, och man når vid dessa tider flest personer, som därigenom får en bekräftelse på att SL-kortet var värt att köpa, eftersom man annars skulle behöva erlägga kontrollavgift vid dessa tillfällen. Det gör beslutet att betala även nästa månad lättare för många personer. De allra flesta som reser med SL är pendlare, och om man förmår denna stora grupp att inneha ett SL-kort försäkrar man ju sig dessutom om att samma personer har betalt även för helgkvällar, då de är ute och roar sig.

Till slut är jag inte så övertygad om att kontrollantyrket är särskilt statusfyllt. Måhända anses det bättre än tågvärd, men kontrollanterna kan nog få utstå mycket, jfr den notoriskt hatade gruppen "lapplisor" som i många avseenden har en liknande uppgift.

Mvh Kristian Andersson
Skriv svar