Nedlagda linjer i Ekerö kommun? (samt linje 316:s återkomst)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Snacke

Nedlagda linjer i Ekerö kommun? (samt linje 316:s återkomst)

Inlägg av Snacke »

Hej alla!
Jag är ny här, kul med ett kollektivtrafiksforum!

Hur som helst, jag bor i Ekerö kommun och är mest intresserad av trafiken här.
Jag håller på och gör en hemsida där jag ska ha utförlig information om de olika linjerna (Tyvärr är den inte online än, men adressen kommer troligen vara snacke.se).
Jag har även tänkt ta med nedlagda linjer men eftersom jag inte är så gammal (14) känner jag inte riktigt till vilka linjer som har funnits.
De nedlagda linjer jag känner till är 307, 308 och 316.
307 och 316 vet jag en del om, men det enda jag vet om linje 308 är att den gick via Ekerö Kyrka.
Så ni som var med förut, hjälp mig komplettera min sida med information om linje 308 samt andra eventuella nedlagda linjer!
Senast redigerad av Snacke den torsdag 25 december 2008 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

310 fanns ett tag. Gick till någon golfbana efter Nyckelby.

178 Solbacka-Djurholms Ösby. Ersattes av fler turer på 177, som då gick från Knalleborg. Idag har den återuppstått i form av 176.

Det finns en väldigt trevlig sida om Mälaröarnas busstrafik igår och idag, tyvärr kan jag inte adressen.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

316 nedlagd? Nja...den gick så nyss som exakt en vecka sen, 24:20 från Brommaplan mot Svartsjö, och lär även återkomma nästa julafton. :wink:
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

310:an hade sin ena ändstation vid Skytteholms gård om jag minns rätt. Om vi utvidgar avgränsningen till nedlagda sträckningar kan vi lägga till 301:an mellan Skärvik och Gällstaö. Numer finns väl ingen busstrafil alls på Jungfrusundsvägen öster om Skärvik? Förut fanns ju en vändplan vid Lundhagen där en linje vände, var det 307 den hette? KÄnns som jag lever i det förgångna litegrann dock :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Ulrik Berggren skrev:310:an hade sin ena ändstation vid Skytteholms gård om jag minns rätt. Om vi utvidgar avgränsningen till nedlagda sträckningar kan vi lägga till 301:an mellan Skärvik och Gällstaö. Numer finns väl ingen busstrafil alls på Jungfrusundsvägen öster om Skärvik? Förut fanns ju en vändplan vid Lundhagen där en linje vände, var det 307 den hette? KÄnns som jag lever i det förgångna litegrann dock :?
Tvärtom! 301 vände vid Lundhagen, 307 fortsatte vidare till Gällstaö.
Snacke

Inlägg av Snacke »

yujin skrev:316 nedlagd? Nja...den gick så nyss som exakt en vecka sen, 24:20 från Brommaplan mot Svartsjö, och lär även återkomma nästa julafton. :wink:
Det stod, antingen i senaste sommartabellen eller i förra vintertabellen, att 316 skulle utgå och ersättas av 318. Trots detta dyker 316 upp lite varstans i den nuvarande tabellen, bl.a. 19:14 från Svartsjö på vardagar (i 315:s tabell), men den turen körs som 318.
På julafton skulle det som sagt gå två 316-turer. Jag infann mig i Brommaplan klockan 21:20 för att se den första, men den körde som 317.
Den sena turen orkade jag inte bevaka, men om den var 316 blir jag ledsen för att jag inte såg den. :roll: Såg du den Yujin?

Ulrik Berggren skrev:310:an hade sin ena ändstation vid Skytteholms gård om jag minns rätt. Om vi utvidgar avgränsningen till nedlagda sträckningar kan vi lägga till 301:an mellan Skärvik och Gällstaö. Numer finns väl ingen busstrafil alls på Jungfrusundsvägen öster om Skärvik? Förut fanns ju en vändplan vid Lundhagen där en linje vände, var det 307 den hette? KÄnns som jag lever i det förgångna litegrann dock :?
Nej, nu finns ingen buss mellan Skärvik och Jungfrusund. Det var som sagt 307 som gick till Gällstaö via Träkvista.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Den sena turen orkade jag inte bevaka, men om den var 316 blir jag ledsen för att jag inte såg den. Såg du den Yujin?
Jag var hemma på julafton, annars är mitt område Hornsberg när det gäller natt. 8)

/Yujin - som tänkte åka natt med Jim på Nyårsafton, men 3 av 4 nattförare har tagit ledighet... :roll:
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
gefy

Inlägg av gefy »

Det mesta om linjerna finns att läsa på Dannes sida:

http://www.arleborg.com/moab/historia/linjerna.shtml
Snacke

Inlägg av Snacke »

gefy skrev:Det mesta om linjerna finns att läsa på Dannes sida:

http://www.arleborg.com/moab/historia/linjerna.shtml
Tack, snygg sida!
Snacke

Linje 316:s återkomst

Inlägg av Snacke »

yujin skrev:316 nedlagd? Nja...den gick så nyss som exakt en vecka sen, 24:20 från Brommaplan mot Svartsjö, och lär även återkomma nästa julafton. :wink:
Tar upp denna tråd igen för att säga att du hade rätt. Linje 316 finns, och klockan 01:06 natten mot juldagen fotade jag den i Svanhagen. :D

Bild
Crip66

Re: Nedlagda linjer i Ekerö kommun? (samt linje 316:s återko

Inlägg av Crip66 »

Jag kan alla dessa bussar finns (funnits)

176: Stenhamra (Solbacka) - Mörby Station
177: Skärvik - Mörby Station 
301:Skärvik - Brommaplan 
301:Ekerö Centrum - Skärvik - Brommaplan (natt)
301 E: Träkvista - Brommaplan
302:Knalleborg - Brommaplan
303:Jungfrusund - Brommaplan
305:Älvnäs - Närlunda - Brommaplan
307:Jungfrusund - Skärvik - Brommaplan (Nerlagdj)
308:Ekerö Kyrka -Brommaplan (Nerlagd)
309 A: Kaggeholm - Brommaplan
309 B:Sandudden - Ekerö Centrum (Brommaplan)
310:Skytteholm - Brommaplan
(Nerlagd)
311 A:Sluts brygga - Brommaplan
311 B:Sjöängen - Brommaplan
312:Adelsö Kyrka - Brommaplan
313:Eriksberg - Svanhagen
314:Norrudden - Svanhagen
315:Jäsängen - Svartsjö - Svanhagen
316: Svartsjö - Stenhamra - Svanhagen 
317:Björkvik - Brommaplan 
(Ej via Kungsberga)
318:Jäsängen - Brommaplan (Nerlagd 2012)
322:Drottningholm - Brommaplan (Sommarbuss)
323:Lovö (Strömdal) -Brommaplan
325:Lovö (Strömdal) -Tappström
336:(Svartsjö) Stenhamra  - Brommaplan
338:Björkvik - Brommaplan (Snabbbuss)
342:Älvnäs - Knalleborg - Närlunda - Jungfrusund
396: (Svartsjö) - Stenhamra - Träkvista -Brommaplan (natt)
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

301 gick förr Lundhagen - Brommaplan.
303 gick Lovö (Strömdal) - Brommaplan innan den döptes om till 323 någon gång på 80-talet (tror jag att det var).
307 har aldrig vänt vid Jungfrusund, utan det var Gällstaö som var ändhållplats.
313-315 har tidigare gått hela vägen till Brommaplan.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Och jag är så in i h***e gammal att jag några år i mitten på 1960-talet regelbundet reste med 2:an från Abrahamsberg till Fridhemsplan. LInjen gick alltså från Stockholm och så Drottningholmsvägen - Gustav III:s väg - Åkeshovsvägen - Drottningholmsvägen - Drottningholm. Avgång hel och halv timme från bägge utgångspunkterna 0600 - 2200. Vi snackar då om MOAB (Mälaröarnas Omnibuss AB) linje 2.

Sett ur modernt tänkande är ju sträckningen ologisk men när bussen började köra den vägen fanns det inte någon som helst bebyggelse i Abrahamsberg, Riksby eller runt Brommaplan. Däremot var det villabebyggelse utmed hela spårvagn 12. Och så byggde man villaområdet Olovslund. Därmed fick också en hållplats på 12:an namnet Olovslund. Men Mälaröbussarnas "Tvåa" var en närmare förbindelse. Och när man byggde Abrahamsberg så blev denna linjen stor. Så stor att den gick parallellt med linje 1 som gick samma väg fast till "Tyska Botten", det vill säga Nockebyhov. 2:an gick hel och halv timme medan 1:an gick kvart i och kvart över. Alltså fyra turer per timme. Men när spårvagnen kom på Ängbybanan minskade resandet och när tunnelbanan kom var snart "Ettan" historia.

När jag bodde i Abrahamsberg några år i mitten på 60-talet var det fortfarande förvånansvärt många som föredrog bussen framför T-banan och jag reste regelbundet mellan hållplatsen vid Rörläggarvägen och Fridhemsplan. När vi ungdomar åkte in till "stan" för att roa oss var det alltid "blåbussen" som gällde. Men vid högertrafiken lades hela busstrafiken om till Brommaplan och även "Tvåan" lades ned.

Och så omvandlades linjenätet från Brommaplan till att ha 300-nummer.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Crip66

Inlägg av Crip66 »

Ja du har rätt i det att 313 (Eriksberg - Svanhagen), 314 (Norrudden - Svanhagen) och 315 (Jäsängen - Svanhagen) gick till Brommaplan under en tid.
314 startades först (1956) och gick i början till Brommaplan, sedan körde den endast Norrudden till Svanhagen med anslutningar till Brommaplan, men när 315 och 313 öppnade upp så körde de ett tag till Bromma igen :)

Tror de va när de märkte att det va lite som åkte dessa 3 som de förkortade de till Svanhagen igen. :)
Nu när 318 slutade så kör ju 315 den turen, men hoppas den kommer tillbaka, för det förstörde så för skolbarnen i Färentuna/Skå!

En sak jag inte fattar (som ni gärna får svara på) är varför 314 fortfarande går, ingen åker den turen!
Jag provade en gång och då sa busschauffören att det va länge sen något sådant hände ( att någon åker ända till Norrudden )!

Så om någon vet varför den är uppe får ni gärna svara :) !
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Crip66 skrev:Ja du har rätt i det att 313 (Eriksberg - Svanhagen), 314 (Norrudden - Svanhagen) och 315 (Jäsängen - Svanhagen) gick till Brommaplan under en tid.
314 startades först (1956) och gick i början till Brommaplan, sedan körde den endast Norrudden till Svanhagen med anslutningar till Brommaplan, men när 315 och 313 öppnade upp så körde de ett tag till Bromma igen :)
Den här historiebeskrivningen är lite begränsad. Från början var det enstaka turer på linje 15 som gick till Norrudden, så när linje 14 tillkom var det bara som en omnumrering av redan befintlig trafik.
I vinterturlistan 1957-58 finns ingen trafik till Norrudden, och sträckningen finns inte heller på linjekartan. Vinterturlistan 1960-61 har trafik (med linje 15) till Norrudden. Däremot hade då trafiken till Ilända Skär (också enstaka turer på linje 15) upphört.

Så linjerna 13, 15 och 17 är äldre än linje 14, och dessutom gick alla linjer till Kronobergsparken. Och när sedan mälarölinjerna kortades till Brommaplan så gick alla linjer dit. Vändningar vid Svanhagen är ett modernt påfund, även om det förekommit på enstaka turer långt tillbaka i tiden. Att hävda att 313-315 gick till Brommaplan "under en tid" låter i mina öron lite konstigt.

Andra skillnader man kan hitta mellan 57/58 och 60/61 är förresten att linje 10 (Rastaborg) upphör och de turerna överförs till största delen till linje 9 (Kaggeholm), att linjenumret 12 för turerna till Sluts brygga försvinner och istället blir avvikande turer på linje 11, och att på samma sätt linjenumret 16 för turerna till Björkvik försvinner och att de turerna skyltas 15 (som på de flesta turer fortsatte vända vid Ölsta).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Crip66

Inlägg av Crip66 »

Du har nog helt rätt i din sak!
Va inte säker!
Men varför är 314 uppe? Ingen åker den, eller iallafall inte till Norrudden eller har jag fel?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Crip66 skrev:Du har nog helt rätt i din sak!
Va inte säker!
Men varför är 314 uppe? Ingen åker den, eller iallafall inte till Norrudden eller har jag fel?
Det är nog en ganska riktig iakttagelse. Men eftersom linjen inte kräver någon ytterligare buss i trafik, är ju kostnaden för SL att låta bussen gå ganska marginell. På sträckan mellan Svanhagen och Färjestadvägen kan man ju också se det som en del av turtätheten på linje 315. En sträcka på 4 km, 3 dagar i veckan under vintern, 12 turer i veckan alltså - ger väl en driftkostnad på kanske 30 000 kronor för hela vintertidtabellsperioden (något mer räknat till/från Svanhagen) Det är - i detta sammanhang - för ett avtal värt ungefär 170 miljoner per år, så marginellt att man nog tycker att man kan ha kvar det som en ren service. Något annat alternativ finns ju inte heller för boende. På somrarna brukar det väl också vara några sommargäster (eller besökare till boende där) som kan åka med någon enstaka gång. Men inte är det mycket - å andra sidan kan man ju nätan inte ha en linje som går mer sällan än denna!
Crip66

Inlägg av Crip66 »

Förstår hur du tänker men man kanske kan hitta något bättre än 314 och förlänger vissa turer på 315 istället!
Jag kan inte säga att jag är emot 314, det är en av mina favoriter men jag tror att man kan satsa denna lilla summa och sätter in den någon annanstans (ett mer befolkat område) och som sagt förlänga 2/3/4 turer om dagen skulle va bättre!
Men fattar absolut hur du och Arriva/Sl tänker!
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Crip66 skrev:Förstår hur du tänker men man kanske kan hitta något bättre än 314 och förlänger vissa turer på 315 istället!
Jag kan inte säga att jag är emot 314, det är en av mina favoriter men jag tror att man kan satsa denna lilla summa och sätter in den någon annanstans (ett mer befolkat område) och som sagt förlänga 2/3/4 turer om dagen skulle va bättre!
Men fattar absolut hur du och Arriva/Sl tänker!
Fast 2/3/4 turer om dagen blir ju en helt annan kostnad. Den här går ju bara 8-månader på året och några turer i veckan. Det är alltså nålspengar för SL - Arriva och räcker ju knappt till någon utökad trafik (annat än en tur på helgen på någon annan linje). Men då är det väl det här med att uppnå något slags grundnivå (eller miniminivå). Egentligen skall ju landsbygsturer ha omkring 10 påstigande för att vara rimliga att köra. All annan trafik får nog egentligen att ses som att man försöker uppnå något slags miniminivå.
Skriv svar