Lysande i all sin enkelhet (om att under en kort sommarperiod hoppa över Medborgarplatsen)!Tidigare i somras när det var enkelspår på gröna första gången så gick det sjukt långsamt, så jag fick gott om tid att fundera ut en annan lösning, som jag också skickade in via SL:s hemsida för att höra vad de tyckte.
Inte helt oväntat fick jag bara ett "rapporterats till ansvarig instans" från stackarna som ska sortera alla meddelanden.
Men nu när jag hittade er, förare och andra som kan ha en uppfattning kan jag kanske få det jag ville ha; svar på ifall detta hade varit möjligt.
Två helt oberoende förändringar jag ville göra:
* Stäng Medborgarplatsen helt.
Men resten av förslaget sågar jag såsom varande för krångligt. Däremot hade man om man temporärt hade stängt just Medborgarplatsen kunnat köra tre tåg i konvoj istället för två (i tjugominuterstrafik), eftersom enkelspårssträckan hade körts igenom snabbare. Lämpligast hade man kört i tågordningen 17, 19, 18. Linje 17 (som normalt har färre trafikanter än linje 18 och 19) hade fått samla upp trafikanter till/från Gullmarsplan. Alla tre grenarna söderut hade fått köra genom stan och man hade ökat den totala kapaciteten med 50 %. Belastningen mellan linjerna hade blivit betydligt jämnare, och inget krångel heller med linjeföringen.
Att en station temporärt stängs, har hänt förr i tunnelbanans historia. I samband med diverse ombyggnader har både den ena och den andra (ytterstads-)stationen stängts på gröna linjen, så det skulle inte vara något speciellt ogenomförbart med det. Håller med om att man med TÄT pendeltrafik på gummihjul mellan Slussen och Skanstull hade kunnat fånga upp de resenärerna, och det hade säkert också mött förståelse (gångavståndet från Slussens södra uppgång till Medborgarplatsen är heller inte överväldigande stort).
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson