Rekowagen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Rekowagen

Inlägg av bruse »

Någon som vill skriva en kort notis till Ordlistan vad rekowagen/reko är?

Sen undrar jag vilka städer som fick dem, hur många, vagnsnummer osv.
De förekommer ju numera runt om i Norden: Bergen, Malmö, Skjoldäsholm, Mannaminne. Vore najs med mer fakta.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johannes Erra

Inlägg av Johannes Erra »

Reko-vagn är en vagn, som är byggd i före detta DDR mellan (ungefär) åren 1961 och 1975 med ett antal delar från äldre vagnar (ofta från 1920-30-talen). Namnet Reko är en förkortning av Rekonstruktion.

Vet inte vart den första Reko-vagnen levererades, men jag är ganska säker på att Halberstadts nuvarande museums/veteran/reservvagn 29 är den nyaste i Reko-serien.

Anledningen till att gamla delar användes var en överenskommelse mellan SEV / COMECON -staterna, som konstaterade att alla nybyggda vagnar skulle byggas i Tjeckoslovakien (Tatra) eller i Sovjetunionen (vagnar med spårvidden 1524 mm). Jag tror att också Rumänien bröt mot beslutet i någon anledning.

Bergens Reko-vagnar är troligtvis (är inte säker) sådana tvåriktningsvagnar som hörde till Berlins sista Reko-serie TZ69 (byggda 1969-70, sista utrangerade år 1996).

J Erra
Skriv svar