Helsingfors 21.7.2003 kl 17.00
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Helsingfors 21.7.2003 kl 17.00
Jag hade just stigit in i bussen och satt mig när på bänken på väg hem. Chauffören kom till bussen och satt ner sig vid ratten. Jag hörde att det kom en polisbil med sirenerna på, ned för Skillnadsgatan för att fortsätta mot Mannerheimvägen. Att det kommer ner en polisbil där är egentligen inte konstigt för att Lilla Robertsgatans polisstation ligger där i närheten. Jag tittade nu sådär allmänt vart polisbilen fortsatte, när jag statt på min bänk. Då märkte jag att där var nåt på tok längre norrut med Mannerheimvägen. På de norrgående körbanorna står två turistbussar i bredd med nödblinkarna och backljuset påslagna. Då tände det att nu är där någåt skumt i trafiken, och med min nyfikenhet störtade jag ut ur bussen i sista sekunden före chaffören var på väg.
Gick raskt mot Stockmanns hörn. När jag hade kommit över trafikljusen vid Norra Esplanaden insåg jag att nu är inte allting rätt med spåvagnen framför mig. Den var liksom i fel vinkel...... Det var mycket folk framför mig så jag tänkte att jag kommer snabbare framåt om jag går med Studethusets hållplats. Börjar förstår att det har hänt en spårvagns olycka. Det kommer mera och mera ambulanser och brandbilar. Jag ser att spårvagnen har rammat in Stockmanns vägg. Jag tar fram min kamera, och börjar ta bilder. En äldre dam bredvid mig börjar prata med mig. Hon undrar varför jag tar bilder. Jag förklarar åt henne att jag har spårvagnar som min hobby, och att det inte är varje dag som sånt här händer (vilket ju förstås är mycket bra). Sen började man förstå att här kan ha varit liv på spel åxå. Damen berättade att vagnen kom med fart och vinglande. Vi fortsatte vårt samtal lite vidare tills jag började gå vidare. Tog mera bilder. Man var ju förstås inte ensam på händelse platsen så det var lite svårt att ta vettiga bilder.
Jag gick runt händelse platsen och träffade den ena bekanta efter den andra. Det kom mera folk till platsen, en del frågade vad som har hänt och om det har varit några skadade/avlidna. Man hade ju förstått ganska fort att det hade blivit en motorcyklist under spårvagnen och att denne har avlidigt. Vi började förstås spekulera med de andra bekanta vad som kunde ha varit orsaken till det hela och hur det har gått till. Vi tittade på utspårningspåren och den refuge vagnen har åkt över och upp på trottoaren, in iväggen.
Jag blev länge å tittade på olyksplatsen och ibland kändes det som om inget händer... Polisen gjorde väl sina undersökningar. Till sist började dom bogsera och räta ut vagnen, för att sen få den tillbaka på sina spår igen. Sakta men säkert gick det. Vagnen hade vid leden böjt sig mera än tillåtet, så det var lite "knut" på det hela. Efter mycket arbete hade vagnen fåtts på rätt spår igen! Servicegubbarna och brandmännen tog bort fönster och luckor från vagnen som var i fara att trilla av på färden. Till sist kom vagn 86 norrifrån med en ung kvinnligförare (helt snygg...). Hon steg ut ur sin vagn och gick till framför varande vagnen och tittade framifrån på den och sade: "Luftkonditioneringen tycks fungnera!" (ungefär) Vindrutan hade ju rammlat ut! Chauffören tog det hela lungt och satte sig vid 88 spakar, för att via mobiltelefonen förklara åt servicemannen i vagn 86 hur han skall köra. Sen bar resan framåt mot den kurvan som 88 skulle från början ha kört med, och det gick utan större problem. I andra kurvan, vid "Stockans klocka" hade leden en hel del höga metalliska ljud å smällar och brak, men resan fortsatte mot Vallgårdshallen och efter en halv timme annlände de för att köra in på spår 8.
Tyvärr har jag inte digitaliserat mig ännu så några bilder har jag inte fått ut ur kameran ännu.
Mvh: Henrik E-E
Gick raskt mot Stockmanns hörn. När jag hade kommit över trafikljusen vid Norra Esplanaden insåg jag att nu är inte allting rätt med spåvagnen framför mig. Den var liksom i fel vinkel...... Det var mycket folk framför mig så jag tänkte att jag kommer snabbare framåt om jag går med Studethusets hållplats. Börjar förstår att det har hänt en spårvagns olycka. Det kommer mera och mera ambulanser och brandbilar. Jag ser att spårvagnen har rammat in Stockmanns vägg. Jag tar fram min kamera, och börjar ta bilder. En äldre dam bredvid mig börjar prata med mig. Hon undrar varför jag tar bilder. Jag förklarar åt henne att jag har spårvagnar som min hobby, och att det inte är varje dag som sånt här händer (vilket ju förstås är mycket bra). Sen började man förstå att här kan ha varit liv på spel åxå. Damen berättade att vagnen kom med fart och vinglande. Vi fortsatte vårt samtal lite vidare tills jag började gå vidare. Tog mera bilder. Man var ju förstås inte ensam på händelse platsen så det var lite svårt att ta vettiga bilder.
Jag gick runt händelse platsen och träffade den ena bekanta efter den andra. Det kom mera folk till platsen, en del frågade vad som har hänt och om det har varit några skadade/avlidna. Man hade ju förstått ganska fort att det hade blivit en motorcyklist under spårvagnen och att denne har avlidigt. Vi började förstås spekulera med de andra bekanta vad som kunde ha varit orsaken till det hela och hur det har gått till. Vi tittade på utspårningspåren och den refuge vagnen har åkt över och upp på trottoaren, in iväggen.
Jag blev länge å tittade på olyksplatsen och ibland kändes det som om inget händer... Polisen gjorde väl sina undersökningar. Till sist började dom bogsera och räta ut vagnen, för att sen få den tillbaka på sina spår igen. Sakta men säkert gick det. Vagnen hade vid leden böjt sig mera än tillåtet, så det var lite "knut" på det hela. Efter mycket arbete hade vagnen fåtts på rätt spår igen! Servicegubbarna och brandmännen tog bort fönster och luckor från vagnen som var i fara att trilla av på färden. Till sist kom vagn 86 norrifrån med en ung kvinnligförare (helt snygg...). Hon steg ut ur sin vagn och gick till framför varande vagnen och tittade framifrån på den och sade: "Luftkonditioneringen tycks fungnera!" (ungefär) Vindrutan hade ju rammlat ut! Chauffören tog det hela lungt och satte sig vid 88 spakar, för att via mobiltelefonen förklara åt servicemannen i vagn 86 hur han skall köra. Sen bar resan framåt mot den kurvan som 88 skulle från början ha kört med, och det gick utan större problem. I andra kurvan, vid "Stockans klocka" hade leden en hel del höga metalliska ljud å smällar och brak, men resan fortsatte mot Vallgårdshallen och efter en halv timme annlände de för att köra in på spår 8.
Tyvärr har jag inte digitaliserat mig ännu så några bilder har jag inte fått ut ur kameran ännu.
Medlem i:FSS, BHSF
Urspårningen i Helsigngfors
Tack för bilden nu fick jag veta vilken linje vagn 88 gick på vid olyckan. En fråga spårade vagn 88 ur i växelkorset eller på grund av något föremål i rännan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Urspårningen i Helsigngfors
Vad jag har förstått det hela så fick chauffören ett värmeanffall dvs. hon tappade minnet för ett par sekunder på grund av värmen som rådde. I polis förhören har hon sagt att hon kom till normalt tillstånd ljust när kurvan börjar och då såg hon att hon var påväg mot motorcyklisten. Själva växeln ligger över 50m före kurvan. I kvällsblaskorna har de skrivit nu på sluten av veckan om att chaufförerna har vid sina spakar på varma dagar kan ganska lätt stiga upp mot +40 grader celcius. Det är bara de nya låggovsvagnarna som har luftkonditionering. En temperaturmätare som hade varit i en chaufförs famn hade visat +60 grader.........17AGR skrev:Tack för bilden nu fick jag veta vilken linje vagn 88 gick på vid olyckan. En fråga spårade vagn 88 ur i växelkorset eller på grund av något föremål i rännan.
Farten i händelsen lär ska haft sin andel i det hela oxå, med en situationshastiget som var bara över det normala.
Så egentligen har det då tydligen inte funnits några vagn eller ban tekniska fel i det hela.
Hur har ni det i Göteborg, Norrköping och Oslo med era äldre vagnar (tänker på höggolvsvagnar). Har dom i dessa byggt in luftkonditionering i efterhand?
Re: Urspårningen i Helsigngfors
HE-E skrev:
Hur har ni det i Göteborg, Norrköping och Oslo med era äldre vagnar (tänker på höggolvsvagnar). Har dom i dessa byggt in luftkonditionering i efterhand?
Pedalvagnar i Göteborg har inte AC, de har bara en fläkt i taket (orginal eller ej vet jag inte).
M31 har antingen M21 AC eller de med ombyggd förarhytt har en ACC, dvs klimatanläggning som ska hålla konstant(nåja) temperatur.
//Q
Helsingfors
Ett klipp ur YLE internet.
Inget fel på olycksspårvagnen
28.07.03 12:06
Den spårvagn som för en vecka sedan spårade ur i Helsingfors centrum körde med en hastighet på 46 kilometer i timmen vid olyckögonblicket. Den tillåtna hastigheten i kurvan är 20 kilometer i timmen.
Den tekniska undersökningen visar att spårvagnens hjul och bromsar fungerade, liksom växeln. Undersökningen visar också att vagnen gick på tomgång vid kollisionen med en motorcyklist och att föraren inte ännu bromsade då vagnen krockade med motorcyklisten.
Spårvagnsföraren uppger att hon svimmade på grund av hettan. Motorcyklisten omkom vid olyckan.
Inget fel på olycksspårvagnen
28.07.03 12:06
Den spårvagn som för en vecka sedan spårade ur i Helsingfors centrum körde med en hastighet på 46 kilometer i timmen vid olyckögonblicket. Den tillåtna hastigheten i kurvan är 20 kilometer i timmen.
Den tekniska undersökningen visar att spårvagnens hjul och bromsar fungerade, liksom växeln. Undersökningen visar också att vagnen gick på tomgång vid kollisionen med en motorcyklist och att föraren inte ännu bromsade då vagnen krockade med motorcyklisten.
Spårvagnsföraren uppger att hon svimmade på grund av hettan. Motorcyklisten omkom vid olyckan.
AGR
Re: Helsingfors
Har de förbränningsmotorer på spårvagnar i Helsingfors? Tomgång finns inte. Möjligen så kan vagnen va vart rullande utan broms och pådrag.17AGR skrev: ----8<------
Undersökningen visar också att vagnen gick på tomgång vid kollisionen med en motorcyklist och att föraren inte ännu bromsade då vagnen krockade med motorcyklisten.
----8<------
//Q
Jag hajjar inte varför dom skyller på den där växeln??
Först kommer ju naturligt vis växeln, men spårvagnen hade kört genom växel och stanna vid stopsignalen (trafikljuset) och övergångsstället. mellanrummet mellan växeln och skyddövergången måste vara mera än 25 meter för en annan spårvagn åt samma rikting skall kunna köra på spåret bredvid utan problem. Vagn 88 hade ju stannat vid skyddsvägen och när den hade fått klarsignal hade hon satt på pådraget för att sen före kurvan borde ha bromsat in, vilket tyvärr blev ogjort...
Först kommer ju naturligt vis växeln, men spårvagnen hade kört genom växel och stanna vid stopsignalen (trafikljuset) och övergångsstället. mellanrummet mellan växeln och skyddövergången måste vara mera än 25 meter för en annan spårvagn åt samma rikting skall kunna köra på spåret bredvid utan problem. Vagn 88 hade ju stannat vid skyddsvägen och när den hade fått klarsignal hade hon satt på pådraget för att sen före kurvan borde ha bromsat in, vilket tyvärr blev ogjort...
-
Jag bara undrar, visst var det så att vagnen spårade ur först och sen korkcade med MC:n? I Så fall var det inte så konstig om vagnen inte bromsade när den krockade. Svårt att bromsa en spårvagn som går på asfalt.17AGR skrev: Undersökningen visar också att vagnen gick på tomgång vid kollisionen med en motorcyklist och att föraren inte ännu bromsade då vagnen krockade med motorcyklisten.
Bantekniker
Det finns två "versioner":Bobjörk skrev:Jag bara undrar, visst var det så att vagnen spårade ur först och sen korkcade med MC:n? I Så fall var det inte så konstig om vagnen inte bromsade när den krockade. Svårt att bromsa en spårvagn som går på asfalt.17AGR skrev: Undersökningen visar också att vagnen gick på tomgång vid kollisionen med en motorcyklist och att föraren inte ännu bromsade då vagnen krockade med motorcyklisten.
1. Spårvagnen har spårat ut och sen åkt över motorcykeln.
2. Spårvagnen har åkt normalt längs med spåret och kört på motor cykeln, vilken har blivit under vagnen, med den följd att vagnen har lyfts upp ur spåret.
Min personliga åsikt är att jag tror mera på ettan, men jag har inte sett när de krockade, utan efter och på grund av att vagnen hastighet har varit hög. Men det är bara mina tankar, inte nåns utredningar.
Båda dessa "versioner" har varit i olika tidningar.
Litet kuriosa på slutet: Den kvinliga polisen bad oss att flytta på, så att hon kunde fotografera bromsspåren.

Urspårningen
Jag har inte menat att vagn 88 spårade ur i växeln utan i växelkorset. En liknande olycka hände i Stockholm nyårsdagen 1966 då en 4a körde igenom en fellagd växel och spårade ur samt körde in i en husvägg. Det flänsbärande växelkorset förmådde inte hålla kvar vagnen i spår. På bilden av vagn 88 har jag markerat växelkorset.

AGR