Ja, det brukar finnas gott om dem på infartsparkeringen vid stationen här...Erik Sandblom skrev: För att återkoppla lite till ämnet, så undrar jag hur många stadsjeepar som parkeras inom fem kilometer från en järnvägstation. Större delen kanske?
Asfaltsdjungelns Cowboys
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
(Markaryd i G län ska troligtvis få pågatåg snart, därav det kryptiska inlägget.)Erik Sandblom skrev:Kantorn skrev:klippErik Sandblom skrev:Samtidigt tror jag många överskattar hur många områden som verkligen är landsbygd, och hur många som bor där. 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.
I Kronobergs län är det alltså Växjö, Älmhult, Markaryd - kanske snart alltså - och Lessebo som har järnväg. I stort sett enbart i centralorten.
klipp
Jag kan komma med fler exempel. Men större delen av Sverige är utan järnväg inom 5 km avstånd. Inte flertalet av svenskarna, men Sverige.
Jag undrar hur många Markaryd det finns -- alltså orter där man lätt kunde återstarta tågtrafiken. Du nämner "enbart i centralorten" men den kan man ju låta växa. Förbättrar man tågförbindelserna så blir det automatiskt mer attraktivt att bo i centralorten.
Det är just det - det bor folk ute på landsbygden, alla vill inte trängas i en stad. Till exempel undertecknad. Men jag klarar mig inte med mikrob-bil om jag ska hjälpa till att skjutsa konfirmander, köra massa instrument etc etc. Dessutom - med de strömavbrottsfrekvenser (läs: Gudrun och Per) som förekommer och lär förekomma framöver så funkar inte "husuppladdad" elbil.
I Ljungby har gått järnväg. Den har stått stilla i ca tio år. Banverket har nu bestämt sig för att sluta underhålla sträckan Ljungby - Värnamo. Mystiskt. Den har inte varit underhållen de senaste tio åren, inte i Ljungby i alla fall. Där är spåren i många fall överasfalterade.
I Ljungby har dessutom gått en av Sveriges få - och världens nordligaste - kapspår (brett smalspår). Men det var 40 år sedan, typ.
Professionell tyckare
Pyttebilarna har knappast på landsbygden att göra heller.
Dels har vi vägstandarden som knappast kan beskrivas som bra på de flesta småvägarna. Det är dålig beläggning (i bästa fall) och snöröjningen är i alla fall i skogarna härikring ganska dålig. Finns det några småbilar som klarar en decimeter nysnö utan att fastna direkt? Har de överhuvudtaget tillräcklig markfrigång för att klara en normal grusväg med gräsrand?
Sen är det inte bara andra trafikanter som man riskerar att krocka med, rådjur, hjortar, älgar och renar är inga väluppfostrade gångtrafikanter som håller sig på rätt sida av vägen och använder reflex. En krock med en älg kan vara livshotande även i en stor bil som är säker. En småbil kan en fullvuxen älgtjur skala av taket på om det vill sig illa. Visserligen lär man avlida tämligen fort, så man slipper ju lida i alla fall.
Dels har vi vägstandarden som knappast kan beskrivas som bra på de flesta småvägarna. Det är dålig beläggning (i bästa fall) och snöröjningen är i alla fall i skogarna härikring ganska dålig. Finns det några småbilar som klarar en decimeter nysnö utan att fastna direkt? Har de överhuvudtaget tillräcklig markfrigång för att klara en normal grusväg med gräsrand?
Sen är det inte bara andra trafikanter som man riskerar att krocka med, rådjur, hjortar, älgar och renar är inga väluppfostrade gångtrafikanter som håller sig på rätt sida av vägen och använder reflex. En krock med en älg kan vara livshotande även i en stor bil som är säker. En småbil kan en fullvuxen älgtjur skala av taket på om det vill sig illa. Visserligen lär man avlida tämligen fort, så man slipper ju lida i alla fall.
På Gillingebanan står ju resterna av en Volvo 960 som krockat med en älg. Och det får väll ändå anses som en hyfsat stor och säker bil men det är inte speciellt mycket kvar av tak eller inredning i den.OSkar000 skrev:Pyttebilarna har knappast på landsbygden att göra heller.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Ja, där ser man. Personligen tror jag att mycket av uppfattningen om att stora bilar är säkrare än små är myt, men jag har ingen källa att stödja mitt påstående påHemuleN skrev:På Gillingebanan står ju resterna av en Volvo 960 som krockat med en älg. Och det får väll ändå anses som en hyfsat stor och säker bil men det är inte speciellt mycket kvar av tak eller inredning i den.OSkar000 skrev:Pyttebilarna har knappast på landsbygden att göra heller.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
OK. På gillingebanan är det en halkbana. Där går inga tåg. Och på den delen av världen där Gillingebanan ligger, dvs E18 norrut fr Stockholm, mot Norrtälje, går än så länge inga tåg.daniel_s skrev:Sådana bekymmer slipper man när man åker tåg!HemuleN skrev:På Gillingebanan står ju resterna av en Volvo 960 som krockat med en älg. Och det får väll ändå anses som en hyfsat stor och säker bil men det är inte speciellt mycket kvar av tak eller inredning i den.
Det finns inte tåg överallt i Sverige, inte ens med 5 km marginal!
Så jag förstår inte din kommentar...
Professionell tyckare
Visst men om du läser hela det inlägget så menar jag att där Volvo960:n står så finns ingen station.daniel_s skrev:Det gör du visst, vilket jag härmed bestämt.Kantorn skrev:Det finns inte tåg överallt i Sverige, inte ens med 5 km marginal!
Så jag förstår inte din kommentar...Denna något långdragna tråd handlar om stadstrafik!
Därför förstår jag inte din kommentar. Och det borde jag väl själv veta.
Jag håller med om att
1. I stads- och förortsbebyggelser av hygglig storlek borde det finnas kollektivtrafik som i princip gör privat biltrafik onödig. Därefter kan man börja göra kraftiga restriktioner mot privatbilism i innerstäderna. Alltså inte bara Stockholm. Trängselskatt är inte särkilt kraftig restriktion, en tjuga hit och en tjuga dit känns nog inte tillräckligt.
Grunden till denna kollektivtrafik bör vara:
Längre snabbsträckor: Spårväg/tåg/tunnelbana/whatever som går på el och räls
Kortare matarsträckor: Buss, helst tråd dito.
2. I landsbygden fungerar av naturliga skäl inte detta. (Jag kan motivera varför, på begäran) Här måste det finnas möjlighet att förflytta sig individuellt, om än till centralort för vidare befordan per tåg. Samt mellan småorter. Om det blir med elbil eller hybridbil eller vad för bil som helst spelar ingen roll, bara den är tillräckligt kraftig för att hyggligt klara kollisioner. Hur bra man än själv kör så finns det medtrafikanter som inte gör det.
3. Bilar som inte klarar kollision bra borde sorteras ut ur tillverkarnas sortiment. Bilar som miljöförstör i allt för hög grad borde detsamma. Detta borde vara i tillverkarnas intresse: Att göra en bekväm, bränslesnål, säker bil.
Det är mina förslag
Professionell tyckare
- Erik Sandblom
Kantorn skrev:Det är just det - det bor folk ute på landsbygden, alla vill inte trängas i en stad. Till exempel undertecknad. Men jag klarar mig inte med mikrob-bil om jag ska hjälpa till att skjutsa konfirmander, köra massa instrument etc etc. Dessutom - med de strömavbrottsfrekvenser (läs: Gudrun och Per) som förekommer och lär förekomma framöver så funkar inte "husuppladdad" elbil.
Som jag skrev tidigare så visar den nationella resvaneundersökningen, RES 2005–2006 att 73% av bilresorna i Sverige sker utan passagerare. I glesbygdskommuner är det 76%.
http://www.sika-institute.se/Templates/Page____51.aspx
Sidan tre:
http://www.sika-institute.se/Doclib/200 ... sultat.pdf
Vid strömavbrott kan man använda sig av en generator.
Kantorn skrev:3. Bilar som inte klarar kollision bra borde sorteras ut ur tillverkarnas sortiment. Bilar som miljöförstör i allt för hög grad borde detsamma. Detta borde vara i tillverkarnas intresse: Att göra en bekväm, bränslesnål, säker bil.
Kollision med vad? Det finns inga bilar som klarar kollision med en 40 tons långtradare i över 50 km/h. Sen skriver du "bränslesnål och säker" och det tolkar jag som att du menar "krocksäker". Då är bränslesnål och krocksäker oförenligt, eftersom krocksäkra bilar är tunga och törstiga. Däremot kan en lätt bil bidra till att öka säkerheten genom att den är säkrare för andra trafikanter som inte riskerar att mejas ner lika brutalt.
Tillägg: På sidan 30 (32 i pdf) står det att 57% av körda bilkilometer är med ensam förare.
http://www.sika-institute.se/Doclib/200 ... 7_19_1.pdf
Visst. Vad för generator? Hur drivs den? Var får man tag i en sån när de är slut i alla butiker i halva Kronobergs län (sådan har situationen varit under båda stormarna här över. Men bor man inte här kan man omöjligt förstå hur det är.Erik Sandblom skrev: Vid strömavbrott kan man använda sig av en generator.
Älg, till exempel. Liknande bilar, till exempel. Nedfallna träd. Fler exempel?Erik Sandblom skrev:Kollision med vad? Det finns inga bilar som klarar kollision med en 40 tons långtradare i över 50 km/h.Kantorn skrev:3. Bilar som inte klarar kollision bra borde sorteras ut ur tillverkarnas sortiment. Bilar som miljöförstör i allt för hög grad borde detsamma. Detta borde vara i tillverkarnas intresse: Att göra en bekväm, bränslesnål, säker bil.
Jag vet inte hur krocksäker Toyota Prius är, men törstig är den inte. Drar lika mycket som en liten bil, till exempel den egna Aygon.Erik Sandblom skrev:Sen skriver du "bränslesnål och säker" och det tolkar jag som att du menar "krocksäker". Då är bränslesnål och krocksäker oförenligt, eftersom krocksäkra bilar är tunga och törstiga.
Nä just det. Riskera livet för att inte andra ska göra det. Du gör dig dum när du resonerar så.Erik Sandblom skrev:Däremot kan en lätt bil bidra till att öka säkerheten genom att den är säkrare för andra trafikanter som inte riskerar att mejas ner lika brutalt.
För att inte riskera andras liv: Kör försiktigt, kör säkert. För att inte riskera ditt eget liv: kör en hållbar bil.
Ibland förstår jag mig inte på ditt resonemang.
Professionell tyckare
- Erik Sandblom
Kantorn skrev:Visst. Vad för generator? Hur drivs den? Var får man tag i en sån när de är slut i alla butiker i halva Kronobergs län (sådan har situationen varit under båda stormarna här över. Men bor man inte här kan man omöjligt förstå hur det är.Erik Sandblom skrev:Vid strömavbrott kan man använda sig av en generator.
Generator skaffar man innan strömmen går, inte efter. Antingen skaffar man pålitlig ström eller så skaffar man reservgenerator. Det är inte bara elbilar som går på el...
Kantorn skrev:Älg, till exempel. Liknande bilar, till exempel. Nedfallna träd. Fler exempel?Erik Sandblom skrev:Kollision med vad? Det finns inga bilar som klarar kollision med en 40 tons långtradare i över 50 km/h.Kantorn skrev:3. Bilar som inte klarar kollision bra borde sorteras ut ur tillverkarnas sortiment. Bilar som miljöförstör i allt för hög grad borde detsamma. Detta borde vara i tillverkarnas intresse: Att göra en bekväm, bränslesnål, säker bil.
Tidigare i tråden har det nämnts att även stora bilar som Volvo 960 (numera Volvo S80) inte klarar kollisioner med älgar. Hur stor bil kör du egentligen? Är det inte bättre att köra lite långsammare så man hinner stanna för olika hinder?
Kantorn skrev:Jag vet inte hur krocksäker Toyota Prius är, men törstig är den inte. Drar lika mycket som en liten bil, till exempel den egna Aygon.Erik Sandblom skrev:Sen skriver du "bränslesnål och säker" och det tolkar jag som att du menar "krocksäker". Då är bränslesnål och krocksäker oförenligt, eftersom krocksäkra bilar är tunga och törstiga.
Toyota Prius är ett bra alternativ. Självklart är en hybridAygo ännu bättre, som t ex Think eller Kewet/Buddy.
Elbilsparad i Al Gores ära
Kantorn skrev:Nä just det. Riskera livet för att inte andra ska göra det. Du gör dig dum när du resonerar så.Erik Sandblom skrev:Däremot kan en lätt bil bidra till att öka säkerheten genom att den är säkrare för andra trafikanter som inte riskerar att mejas ner lika brutalt.
För att inte riskera andras liv: Kör försiktigt, kör säkert. För att inte riskera ditt eget liv: kör en hållbar bil.
Ingen vill köra över någon annan, ändå har 141 mjuka trafikanter mejats ner i Sverige i hittils i år. Lätta bilar som kör långsammare är betydligt mindre farliga, inte bara för mjuka trafikanter men även för hårda trafikanter. Och till sist för den enskilde: det bästa är ju att kunna stanna eller väja i tid.
Övergångsställen har blivit dödsfällor
Kantorn skrev:Ibland förstår jag mig inte på ditt resonemang.
Privatbilismen är ingen säker transportform, helt enkelt. När såg du ett tåg eller en spårvagn med krockkudde och säkerhetsbälte? Just det, och varför är det så?
Det kan ju diskuteras:Erik Sandblom skrev: Toyota Prius är ett bra alternativ.
http://youtube.com/watch?v=LmG05AtNVtM
Eller varför inte ett bord?Erik Sandblom skrev: Självklart är en hybridAygo ännu bättre.
http://youtube.com/watch?v=Bv-RMbtKjLU

Däremot verkar det här ganska vettigt:
http://youtube.com/watch?v=NLKExuHlQMQ
- Erik Sandblom
HemuleN skrev:Eller varför inte ett bord?Erik Sandblom skrev:Självklart är en hybridAygo ännu bättre.
http://youtube.com/watch?v=Bv-RMbtKjLU![]()
Tekniken har gått framåt sen den filmen gjordes. Räckvidden på dagens elbilar som Buddy och Think ligger som sagt på 40-180 kilometer.
Kom ihåg att folk skrattade åt CD och mp3 en gång i tiden också. Och det där med internet var ju bara för nördar.
Nu kan man knappast dra någon slutsats av alla sveriges älgolyckor på grund av hur en bil har klarat sig. Men vill man resonera på samma sätt så har det gjorts tester med Ford Fiesta mot VTIs älgsimulator och det var inte någon vacker syn. Volvo 960 är dessutom en bil som är designad i början av 80-talet och även om Volvo låg långt framme då så har det hänt en hel del på de senaste 25 åren. Jag smäller hellre än älg med en V70N än med en 960 även om det bara är ett par år mellan dem.HemuleN skrev:På Gillingebanan står ju resterna av en Volvo 960 som krockat med en älg. Och det får väll ändå anses som en hyfsat stor och säker bil men det är inte speciellt mycket kvar av tak eller inredning i den.OSkar000 skrev:Pyttebilarna har knappast på landsbygden att göra heller.
En älg är ett stort djur oavsett om man kör en småbil eller en stor bil, men man har i alla fall bättre chanser att klara sig i en större bil som är högre och är kraftigare byggd.
Att smälla en älg med ett tåg har för min del inneburit att det skakar till lite och tåget stannar. Dock är ett tåg (Y2 i detta fallet) mycket kraftigare byggt än allt som rullar på de svenska vägarna.
Privatbilismen är dessutom mer än ett transportmedel, för vissa är det ett nödvändigt ont för att kunna ta sig fram medan andra har det som hobby och intresse. Personligen skulle jag hellre avstå från pendlingsåkandet till jobb/skola än att avstå från nöjesåkandet/körandet.
- Erik Sandblom
OSkar000 skrev:Volvo 960 är dessutom en bil som är designad i början av 80-talet och även om Volvo låg långt framme då så har det hänt en hel del på de senaste 25 åren. Jag smäller hellre än älg med en V70N än med en 960 även om det bara är ett par år mellan dem.
En genomsnittlig älg väger ett halvt ton, lika mycket som en mindre bil. Det spelar ingen roll vilken bil du sitter i, det är livsfarligt oavsett att krocka med en älg. Sen har vi som sagt lastbilarna som väger lika mycket som tio älgar.
När det gäller närkontakt i över 50 km/h med andra fordon, eller med älgar, så finns det helt enkelt inga säkra personbilar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Älg
Du har ändå större chans att överleva om du sitter i en större bil med större deformationszoner som kan ta upp smällen. En tyngre bil klarar en krock med ett större (fast) föremål bättre än en liten bil.Erik Sandblom skrev:OSkar000 skrev:Volvo 960 är dessutom en bil som är designad i början av 80-talet och även om Volvo låg långt framme då så har det hänt en hel del på de senaste 25 åren. Jag smäller hellre än älg med en V70N än med en 960 även om det bara är ett par år mellan dem.
En genomsnittlig älg väger ett halvt ton, lika mycket som en mindre bil. Det spelar ingen roll vilken bil du sitter i, det är livsfarligt oavsett att krocka med en älg. Sen har vi som sagt lastbilarna som väger lika mycket som tio älgar.
När det gäller närkontakt i över 50 km/h med andra fordon, eller med älgar, så finns det helt enkelt inga säkra personbilar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Älg
Jag vet hur älgar ser ut, jag har dem springande utanför huset här och dessutom brukar jag få bromsa för dem på vägen.
VTI har gjort en intressant undersökning om älgolyckor, en klart läsvärd text som gör att jag nog aldrig kommer att sätta mig i en Ford Fiesta på en älgtät väg.
http://www.vv.se/filer/2852/00_25560_mooses.pdf
Men de övriga 27 resp. 24 procenten kan ju fördela sig på upp emot 100% av bilarna. Dessutom är säkert en viss andel av de passagerarlösa resorna transporter av tungt och/eller skrymmande gods. (T.ex. arbetsredskap eller material.) I en del fall med släp! (T.ex. Skrymmande inköp, transport till återvinningsstatinen, gemenligen kallad soptippen, båttransport eller transport av kompressor, cementblandare etc.)Erik Sandblom skrev:Som jag skrev tidigare så visar den nationella resvaneundersökningen, RES 2005–2006 att 73% av bilresorna i Sverige sker utan passagerare. I glesbygdskommuner är det 76%.