jo..men vem köper månadskort för över 500 kr,då det inte gäller i hela Stor Göteborg + utan fungerande nattrafik.
Säga vad man vill om spårvagn vs. tunnelbana... men man kan f** inte påstå att Göteborg har en väl fungerande kollektivtrafik till skillnad från stockholm!
...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: ...
Jag till exempel! Du kan inte jämföra kollektivtrafiken i Stockholm och Göteborg så lättvindligt som du gör. Förutsättningarna är radikalt olika. I Stockholm finns ett passagerarunderlag i ett stort antal tätbebyggda områden som gör det möjligt att bygga trafiken på pendeltåg och tunnelbana. Dessa två transportsystem är ruskigt kostnadseffektiva jämfört med bussar, spårvagnar, båtar och givetvis även bilar för den delen.Robin skrev:jo..men vem köper månadskort för över 500 kr,då det inte gäller i hela Stor Göteborg + utan fungerande nattrafik.
Säga vad man vill om spårvagn vs. tunnelbana... men man kan f** inte påstå att Göteborg har en väl fungerande kollektivtrafik till skillnad från stockholm!
Göteborg har drygt hälften av Stockholms pendeltågsnät sett till sträckan. Passagerarantalet är långt ifrån hälften=inte alls lika kostnadseffektivt. En tunnelbana i Göteborg har sina poänger (tillsammans med en spårväg!) men det är bara att titta på kartan. Där bebyggelsen radar upp sig längs Stockholms alla tunnelbanegrenar är det ganska tunnsått på tänkbara sträckor till Frölunda, Angered, Bergsjön och Biskopsgården.
PS. Vill du i fortsättningen ha dina inlägg i rätt tråd är tipset att trycka på besvara istället för nytt inlägg.