Ringlinje i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vlken föreslagen ringlinje gillar du?

Den via Kungsgatan-Nygatan
9
47%
Den via Kungsgatan-Albrektsvägen
10
53%

Antal röster: 19

Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Ringlinje i Norrköping

Inlägg av Reimersholme71 »

Jag har kikat på det nya förslaget till Utbyggnad av spårvägen i Norrköping. Visst är jag glad att dom nu verkar ha bestämt sig efter femtio år, och att dom funderar på att lägga tillbaks spåren i Kungsgatan, men lite fantasilöst verkar förslaget vara. :P

Till exempel har förslaget använt sig av den nuvarande vändslingan vid Kungstorget (Norrtull) för att svänga höger från Norra Promenaden. Varför inte bygga om torget helt (som redan borde ha gjorts när dom gjorde om Centralen och bussterminalen)? Det skulle bli snyggt om den civila trafiken leds rakt fram istället för i en rondell. Då får vi en stor öppen plats med ytrymme för offentlig konst och en fontän eller nå't framför Polishuset. :)

"Resecentrum" måste man nog kalla för fiasko. :cry: Nå't så urbota dumt som stor gatsten i bussfilen :twisted: vet jag inte om jag sett förr. Hela bygget verkar illa genomtänkt. Landsortsbussarna har sina hållplatser hundratals meter från tåget och spårvagnen. Stadsbussarna måste kryssa tunt i tre-fyra olika rondeller och över trafikgupp och gatsten för att komma till rätt hållplats. Kort sagt är det inte formgivet för vare sig resande eller busschaufförer. :cry:

Det som hade varit klyftigast vore ju att göra ena körbanan i Norra Promenaden till Lokaltrafikfält och låta den civila trafiken gå dubbelriktad i den andra körbanan. Där kan man ha hur mycket gatsten och gupp som man vill :D - men inte i bussfilen! Förövrigt anser jag att alla Promenaderna borde ha den civila trafiken begränsad till ena körbanan och bussfil och/eller cykelbana i den andra - som det redan idag ser ut på större delan av Södra Promenaden.

En annan grej som är märklig i förslaget är att de försöker lägga spårvägen i ena kanten av Hagebygatan för att inte störa den civila trafiken. Men själva meningen med spårvägen borde ju vara att den civila "okynnesbilkörningen" försvinner. Alltså borde spårvägen ligga mitt i gatan, dels för att dra ner trafikrytmen genom att spåren är jobbiga att köra på och dels, som på ex.vis. Linnégatan i Göteborg, för att lämna så smalt utrymme för den civila trafiken att farterna hålls nere på det viset. Vilket som blir bäst på vilket ställe beror naturligtvis på bredden på gatan. Utanför Stjärnhusen får spårvagnen gå i gatan med bilarna, utanför Hageby Centrum där vägen är bredare går det att ha ett reserverat kollektivtrafikfält mitt i vägen.

Och det är här mitt förslag kommer in i bilden: :idea:

I utredningsförslaget ingår en ringlinje runt stan (eller en "öppen ringlinje" som vänder vid Södertull som är ändstation i båda ändar så att säga). Den föreslagna sträckningen följer den före detta ringlinjen som lades ner på 1950-talet.

Men en sådan ringlinje är för liten för att bli lönsam! Det var den ju 1950 också. :!:

Mitt förslag nedan visar en bättre, större ringlinje (röd linje) via Kungsgatan och Albreksvägen som därmed skulle knyta ihop Cetralen med universitetet, bostdsområdena i Söderstaden, Ljura och längs med Östra Promenaden. Inte nog med det, den skulle också knyta ihop de radiella linjerna på det befinliga nätet (grön linje) och de linjer som antingen är planerade eller borde planeras ut mot miljonprogramområdena, sjukhuset och Lindö (blå linje). :D Albrektsvägen är ett lysande exempel på en sådan gata där spårvägen kan gå i eget kollektivtrafikfält i mitten med smala civila körbanor vid sidan om (jfr. Linnégata, Karl-Johansgatan m.fl. i Göteborg) Andra sådana gator är Gamla Övägen, Skarphagsleden, Lindövägen, Finspångsvägen.

Eftersom "min" ringlinje går över hamnborn blir det inga problem med att få en spårvägslinje att angöra den illa planerade busscentralen. Dessutom får nätet tre passager över Strömmen och därmed betydligt bättre flexibilitet än dagens nät. :idea:

Det allra bästa (om jag får säga det själv :wink: ) med mitt förslag är att den kontroversiella ombyggnaden av Södertull undviks. Istället blir Gustav Adolfs Plan ny omstigningsplats för landsortsbussarna söderifrån, som sedan kan gå direkt till Centralen utan att irra runt i stan. Snabbare resa för alla, alltså. :wink:

Här är en bild av förslaget:

Bild

En förutsättning för att det skall bli något bra av det här är förstås att trafikplaneringen och kollektivtrafikplaneringen samarbetar lite. Till exempel måste ju genomfartstrafiken som nu går på Östra Promenaden bort - alltså får vi bygga färdigt Söderleden i "Norr-Österleden" och från Borgsrondellen rakare till E4. Det skulle göra motorvägsstumpen till Gustav Adolfs Plan onödig och röja vägen för den nya omstigningsplatsen.

Och, bäst av allt, eftersom ett fullt utbyggt spårvägssystem i Norrköping innebär att staden innanför Promenaderna kan göras i det närmaste bil- och bussfri, går det säkerligen att söka både statsbidrag och EU-bidrag för projektet. Nollvision, miljöhänsyn, stadsmiljö... Många intresserade instanser blir det! :D

En annan förutsättning för att linjer till exempelvis Lindö och Smedby skall fungera (mest enfamiljshus där, ju) är att resenärerna ges möjlighet att parkera sina cyklar under tak vid större hållplatser ute i bostadsområdena. Och skall idén om bilfritt centrum verkligen funka bör det finnas infartsparkeringar där spårvagnsbiljetten ingår i parkeringsavgiften.

Vad tycker ni andra? Hur skulle du utforma spårvägssystemet i stan på ett mer rationellt sätt? Verkar min idé som något som skulle kunna flyga? Ska vi se till att dom, när dom lägger de nya spåren, lägger växlar till framtida radiella linjer, som de gjorde i Göteborg vid Järntorget och Korsvägen? Några andra förslag?
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag håller med dej i det mesta i ditt inlägg. Spårvagnarna från Centrum skulle dras ut till stora parkeringsplatser/hus där de vänder. Linjen ut till Eneby skulle kunna ha ett stort Phus om det nu finns avfarter från E-4an vid denna plats. Även genomfartsbussar (Intercity) kunde angöra denna plats istället för att köra ända in i Centrum, därvid slösa tid för andra resenärer på bussen som inte skall till/från Norrköping.

Jag undrar ofta varför inte spårvägen dragits norrut till industriområdena eller rakt österut från Centralstationen. Är det inte tillräkligt med möjliga resande i dessa områden?

Jag läst just på ++ http://www.lightrail.com +++ sajten att tidningarna i USA börjar nu förstå hur mycket bättre Spårvagnarna är i förhållande till Bussarna.
I Portland, OR har ju spårvägen alstrat över 30miljarder kronor i nybyggnation utefter linjerna. Inne i Centrum så har 9000 gatuparkerings platser tagits bort. Över 1000 ny småaffärer har öppnats de sista åren. Hade spårvägen inte kommit till så hade nog Portland Centrum varit helt öde vid det här laget. Bara parkering för bilar och inga kulturplatser eller affärer.
I Dallas byggdes ett 4000 rums hotel utefter deras Lightrail linje. Hade den inte blivit byggd så hade inte hotellet. Även City Place området hade aldrig kommit till.

Såg i eftermiddag en artikel på London Transport Sajten att dom planera att bygga spårvägar på minst 2 sträckor. London tycker att det är för dyrbart för dessa sträckor. Den som skall gå igenom Centrum beräknas hantera 70 miljoner resande/år.

Norrköping har väl inte storleken som London men jag har vart i Norrköping flera gånger och kan säga att nästan alla bussar bara har några resande medans spårvagnarna har stående när dom kör förbi. Det även syns när man passerar på tåget. (Håller ögonen klistrade på Norra Promenaden när Tåget kör in från söder eller lämnar norrifrån.
För att öka kollektivresandet måste N:k koncentrera sej på spårvägstrafik. Högst 5 minuter mellan vagnarna per sträcka, minst 2 linjer på sträckan. Om dom gör det så halveras ju kostnaden för infrastructuren..
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Dennis Hage skrev: *snip*

I Portland, OR har ju spårvägen alstrat över 30miljarder kronor i nybyggnation utefter linjerna. Inne i Centrum så har 9000 gatuparkerings platser tagits bort. Över 1000 ny småaffärer har öppnats de sista åren. Hade spårvägen inte kommit till så hade nog Portland Centrum varit helt öde vid det här laget. Bara parkering för bilar och inga kulturplatser eller affärer.
I Dallas byggdes ett 4000 rums hotel utefter deras Lightrail linje. Hade den inte blivit byggd så hade inte hotellet. Även City Place området hade aldrig kommit till.

Såg i eftermiddag en artikel på London Transport Sajten att dom planera att bygga spårvägar på minst 2 sträckor. London tycker att det är för dyrbart för dessa sträckor. Den som skall gå igenom Centrum beräknas hantera 70 miljoner resande/år.

Norrköping har väl inte storleken som London men jag har vart i Norrköping flera gånger och kan säga att nästan alla bussar bara har några resande medans spårvagnarna har stående när dom kör förbi. Det även syns när man passerar på tåget. (Håller ögonen klistrade på Norra Promenaden när Tåget kör in från söder eller lämnar norrifrån.
För att öka kollektivresandet måste N:k koncentrera sej på spårvägstrafik. Högst 5 minuter mellan vagnarna per sträcka, minst 2 linjer på sträckan. Om dom gör det så halveras ju kostnaden för infrastructuren..
Att spårvägen inte dragits österut från Centralen beror som du gissar på
bristande underlag. Österut längs Norra Promenaden ligger bara
rivningstomter :cry: och småindustrier - och ett Sjukt Hus vid namn
"Presidenten" där Sjöfartsverket tidigare huserat. De kommer nu att
flytta till gamla litografiska tryckeriets Jugend-palats. Garanterat o-sjukt.

Men jag hoppas att det skall ändras "inom kort". Norrköping önskar sig en
bostadsmässa och det vore klyftigt om den bostadsmässan gick av
stapeln på östra Saltängen, inre hamnens norra kaj. Dels skulle man då
kunna dra en spårvägslinje längs ett gammalt industrispår och anlägga
en liten park vid vändslingan längst ut vid kajen som vätter mot
Blixholmen. Dels kommer bostäderna bli lyxiga och få egen båtplats
så att bygget av den kontroversiella lyxstaden vid Marby inte behöver
utföras alls. Det vore ju dumt att bygga nya bostäder där ingen
infrastruktur finns när det går alldeles utmärkt att förtäta bebyggelsen
inne i staden. :idea:
Niklas Karlsson

Re: Ringlinje i Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

Reimersholme71 skrev: ...

Till exempel har förslaget använt sig av den nuvarande vändslingan vid Kungstorget (Norrtull) för att svänga höger från Norra Promenaden. Varför inte bygga om torget helt (som redan borde ha gjorts när dom gjorde om Centralen och bussterminalen)? Det skulle bli snyggt om den civila trafiken leds rakt fram istället för i en rondell. Då får vi en stor öppen plats med ytrymme för offentlig konst och en fontän eller nå't framför Polishuset. :)

...
Det är väl den så kallade budgetvarianten som har slagit till. Det borde förstås vara självklart att kunna komma in på Kungsgatan både från väster och öster från promenaden.
Reimersholme71 skrev:
...

I utredningsförslaget ingår en ringlinje runt stan (eller en "öppen ringlinje" som vänder vid Södertull som är ändstation i båda ändar så att säga). Den föreslagna sträckningen följer den före detta ringlinjen som lades ner på 1950-talet.

Men en sådan ringlinje är för liten för att bli lönsam! Det var den ju 1950 också. :!:

...
Där tror jag du har fel. Orsaken till att ringlinjen las ner 1958 var nog inte dålig lönsamhet (även om överskottet sannolikt var lika stort som reavinsten på en tomt på månen) utan snarare dålig framkomlighet. Kungsgatan var ju vid den här tiden synnerligen trång, ungefär som Drottninggatan är i dag, kan jag tänka. Här fick dubbelriktad spårvägstrafik trängas med omfattande biltrafik (redan då), cykeltrafik och gångtrafik.

Kungsgatan var ju vid den här tiden ett ganska viktigt affärsstråk, även om dess betydelse redan 1958 börjat avta.

Vi får inte heller glömma bort att beslutet 1958 fattades utifrån den utredning som lagts fram då. Utredningen hade ju föreslagit total nedläggning av spårvägstrafiken (om jag inte missuppfattat det hela). Allmänheten lyckades få stopp på galenskaperna, men politikerna kunde inte bara lägga sig platta på marken. Ringlinjen offrades alltså på prestigens altare.

Hade man velat hade det givetvis gått att skaka liv i ringlinjen igen. Man hade ju redan då under tio års tid diskuterat en utbyggnad till Hageby (Ringdansen fanns inte på den här tiden) och det hade givetvis gått att kombinera en sådan utbyggnad med trafik i Kungsgatan.

Jag ser gärna spårvägstrafik i alla de sträckningar du föreslår. Och varför inte ringlinjer!?

Jag har ett eget förslag (som jag inte itts rita någon karta till):

Linje 1: som gamla ringlinjen
Linje 2: Ringdansen - Fridvalla via Drottninggatan
Linje 3: Klockaretorpet - Vidablick via Drottninggatan
Linje 4: Ringdansen - Resecentrum via Kungsgatan

Varför envisas jag med linje 1 i samma sträckning som den gamla ringlinjen? (Jag räknar upp 10 av de uppenbara fördelarna utan någon särskild inbördes ordning.)

1. Linjesträckningen kräver ingen ny infrastruktur (förutom den som ändå behövs för trafiken till Ringdansen).
2. Tillgängligheten till Kungsgatan ökar för alla och inte bara för dem som råkar bo längs en viss linje.
3. Förslaget innebär femminuterstrafik till Hageby - Ringdansen och sträckan Söder tull - Hagaskolan.
4. Trafikeringen över öster (dit inte särskilt många ännu så länge ska) kan skötas av ringlinjen. På så vis "slipper" pendelresenärerna släpas runt hela Östantill.
5. Linje 1 och 4 ger linje 3 välbehövlig avlastning på sträckan Väster tull - Söder tull.
6. Linje 2 trafikerar Drottninggatan och ger betydligt bättre kollektivtrafik till boende i områden som Söderstaden (kring Broocmans plan [sic!]) och Eneby med tiominuterstrafik och direktlinje till Drottninggatan.
7. Linje 2 och linje 3 trafikerar tillsammans Drottninggatan och erbjuder då en spårvagn var femte minut. Det borde innebära mindre trängsel på spårvagnarna här, men alldeles säker kan man ju inte vara. Resandet lär ju öka en del.
8. Linjenätet blir flexibelt och kan lätt byggas ut med nya linjer utan att grundstruktuer störs.
9. Behovet av byten minskar när flera linjer går i de viktiga stråken (som Drottninggatan och Kungsgatan). Det minskar också behovet av byteshållplatser.
10. Genom att linje 1 tar den kortaste vägen runt city blir det möjligt att använda den för att resa utan byte även i lite mer udda relationer som Djäkneparksskolan - Väster tull eller Skvallertorget/Campus - Öster tull/badhuset.

Alla linjer (utom linje 1 av förståliga skäl) kan förlängas i båda ändar (linje 2 till Söderköping och Bråvalla - Svärtinge, linje 3 till Ingelsta - Jursla - Åby, linje 4 via järnvägen till Åby - Kolmården...). Nästa utbyggnad som kräver nya linjer blir till Ektorp - Vilbergen - Vrinnevisjukhuet (ViN).

Linje 5 trafikerar (till att börja med) Norr tull - Drottninggatan - Söder tull - Väster tull - Idrottsparken - Ektorp - Vilbergen - ViN. Linje 6 trafikerar Norr tull - Öster - Söder tull - Broocmans plan - Såpkullen - Kaffebacken - Ektorp - Vilbergen - ViN. Linje 5 eller 6 kan i stället dras Kättsäter - Karstorp - Kårtorp om man skulle vilja.

Tycker man det är trist att vända i Norr tull kan någon av linjerna (eller båda) drar vidare norr ut. Varför inte till Smedstuguplan?

Det finns mycket att göra. Jag återkommer i ämnet.

För övrigt anser jag att torsken bör bevaras.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Niklas Karlsson skrev: (*snip*)

Orsaken till att ringlinjen las ner 1958 var nog inte dålig lönsamhet (även om överskottet sannolikt var lika stort som reavinsten på en tomt på månen) utan snarare dålig framkomlighet. Kungsgatan var ju vid den här tiden synnerligen trång, ungefär som Drottninggatan är i dag, kan jag tänka. Här fick dubbelriktad spårvägstrafik trängas med omfattande biltrafik (redan då), cykeltrafik och gångtrafik.

Kungsgatan var ju vid den här tiden ett ganska viktigt affärsstråk, även om dess betydelse redan 1958 börjat avta.

(*snip*)

För övrigt anser jag att torsken bör bevaras.

Jadu, politiker blir man inte klok på. I fallet Kungsgatan hade den ju redan avlastats genom byggandet av Riksvägen-Riksbron. Ja, den breddning av gatan som skedde på 1980-talet gjordes alltså 40 år för sent! Med spårvagnen kvar hade gatans roll som affärsstråk fortsatt och återhämtat sig snabbt.

Vi har ju sett, nu när vi hade buss på tvåan i nästan ett helt år, att bussar faktiskt skrämmer bort resenärer medan spårvagnen lockar nya. Att Rådhuset inte har hajjat det hittills... :?:

För övrigt håller jag med dig om torsken. Varför inte förbjuda trålning på inre svenkst vatten? Då skyddas "barnkammarn" för fler arter än bara torsken. Eller är vi lite off-topic nu? :wink:
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Niklas,, I ditt inlägg nämnde du att Kungsgatans affärsliv minskat i betydelse sedan 1958. Orsaken till minskningen av affärslivet var på grund av nedläggningen av spårvägslinjen på Kungsgatan. Jag tror att affärsmännen har mer tillförlit på spårvagnen för sina affärer än vad dom har för bussen.

Kan hänvisa till P-Peco spårvagnen i Los Angeles som lades ner år 1963. När linjen trafikerades med spårvagn (PCC vagnar) så hade dom nog resande att hålla 6-10 minuters trafik. När den ersattes med buss så minskade frekvensen och till slut blev det bortåt 20-40 minuter mellan bussarna. Numera har det ökat igen av nån ordak även då linjen är fortvarande busstrafikerad.

Den sista paragrafen är en bra indikation att spårvagnen kan attrahera mer resande än en buss.
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Fler radiella linjer i Norrköping

Jo, jag har ju naturligtvis skissat på fler radiella linjer för att komplettera mitt ringlinjeförslag. Den senaste skissen gav som resultat 8 eller 10 nya ändhållplatser, det vill säga 4 eller 5 nya linjer, varav jag har dragit två till sjukhuset. I stort sett följer mina nya linjer de gamla busslinjerna utom en som går via Ektorp och Vilbergen till Sjukhuset. Den andra linjen till sjukhuset går direkt via Gamla Övägen.

Min mening är att dessa linjer skall sammanfalla med ringlinjen på delar av sträckan för att hög turtäthet skall uppnås. Och de fem spårvagnslinjerna ersätter det nuvarande tiotalet busslinjer.

Finessen med så många linjer, de tre möjliga passagerna över strömmen och de tre öst-väst-gående spåren i innerstaden är ju att det räcker med 15-minuterstrafik på de enskilda linjerna för att få 5-minuterstrafik inne i stan.

Sedan har vi ju effekten som redan nämnts: om man lägger spåren kommer byggandet ta fart runt linjen. Alltså, om man drar en linje i Norra Promenaden utefter de gamla rivningstomterna kommer de nog snart att bebyggas. Om vi kunde få till vår bo-mässa på Saltängen också så blir det lysande!
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Ledningsstolpar på Bergsbron

Tror ni att vi kan se fram emot sådana här tjusiga ledningsstolpar på Bergsbron när vi får tillbaks spåren i Kungsgatan? :D

Bild

Foto CW 1374 av Carl Werngren i Fotodatabasen på http://c116.tema.liu.se/
(Hoppas den tydliga källreferensen räcker för att inte få bannor av Admin?)
Niklas Karlsson

Re: Ledningsstolpar på Bergsbron

Reimersholme71 skrev:Tror ni att vi kan se fram emot sådana här tjusiga ledningsstolpar på Bergsbron när vi får tillbaks spåren i Kungsgatan? :D

{Här ska det vara en bild men eftersom den är möjlig att beskåda i originalinlägget avstår jag från att visa den igen.}

Foto CW 1374 av Carl Werngren i Fotodatabasen på http://c116.tema.liu.se/
Av någon outgrundlig anledning har man tydligen tänkt sig tvillingspår à la Drottninggatan på bron. Det råkar inte vara någon som vet varför?

Man får väl säga som de amerikanska militärerna när de får obehagliga frågor: "That's speculation; next question."

För övrigt anser jag att konceptet Tornby (i Linköping, förf. anm.) bör skrotas.
Niklas Karlsson

Nu har jag ritat en karta.

Linje 1 (vit): som gamla ringlinjen
Linje 2 (röd): Ringdansen - Fridvalla via Drottninggatan
Linje 3 (grön): Klockaretorpet - Vidablick via Drottninggatan
Linje 4 (blå): Ringdansen - Resecentrum via Kungsgatan
Linje 5 (gul): Karstorp - Kättsäter - Vilbergen - Ektorp - Väster tull - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr tull - Smedstuguplan
Linje 6 (mörklila): ViN - Vilbergen - Ektorp - Såpkullen - Broocmans plan - Söder tull - Öster tull - Djäkneparken - Rådhuset - Resecentrum - Norr tull

Stor ringlinje (ljuslila, enligt ReimersHolmes förslag): Norr tull - Kungsgatan - Albrektsvägen - Såpkullen - Ringborgshörna - Ljura - Öster tull - Djäkneparken - Hamnbron - Saltängen - Resecentrum - Norr tull.
Ytterligare utbyggnader (svart): Himmelstalund - Folkparken - Campus - Skvallertorget - Västgötegatan (Ståhlboms kvarn)/Kvarngatan (Holmentorget) - Gamla Torget - Hörsalen - Repslagaregatan - Djäkneparken - Oxelbergen - Sylten/Risängen - Kråkvilan - Berga - Lindö (vidare mot Abboreberg, Marby, Djurö...)

Jag har inte ritat in förlängningar på befintliga järnvägar och inte heller utbyggnaden till Söderköping eller (den mer radikala) förlängningen till Finspång via Svärtinge.

Det ljusblå till vänster är sjön Glan, fyrkanten mellan ViN och Ringdansen är Ensjön och den stora klumpen till höger är Bråviken. Mitt i kartbilden har jag dragit ett tjockt ljusblått streck som ska föreställa Motala ström.

Bild

Är det något sådant du föreställt dig, ReimersHolme?

Det blir tre linjer på Drottninggatan och Kungsgatan (fyra just över Bergsbron) vilket ger en saxad turtäthet på 3 1/3 minut med 10-minuterstrafik på samtliga linjer. Mellan resecentrum och Norr tull går 7 linjer, vilket kan saxas till en spårvagn var 102 sekund. Med tvillingspår på Drottninggatan (mellan Söder tull och Hörsalen) och på Bergsbron kan systemet inte svälja mer trafik för närvarande.

Möjligen kan linje 3 avvika från standarden och köras i femminuterstrafik. Då blir det 2 1/2 minuter mellan spårvagnarna på Drottninggatan.

För övrigt anser jag att en pendeltågsstation bör byggas i Kimstad.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Ledningsstolpar på Bergsbron

Niklas Karlsson skrev: Av någon outgrundlig anledning har man tydligen tänkt sig tvillingspår à la Drottninggatan på bron. Det råkar inte vara någon som vet varför?

Man får väl säga som de amerikanska militärerna när de får obehagliga frågor: "That's speculation; next question."

För övrigt anser jag att konceptet Tornby (i Linköping, förf. anm.) bör skrotas.
Spårförslingringen på Bergsbron, får man anta, gör man väl för att ta
hänsyn till brons bärighet och därigenom bara få en spårvagn på bron i taget.
Om det görs för att öka framkomligheten för bilarna är det ju dumt.
Själva idén med utbyggd spårväg är ju att man inte skall behöva köra bil
genom stan längre - och om man gör det ändå av någon privat anledning
så kan man väl inte ha så himla brottom att man inte orkar vänta på att
spårvagnen skall svänga... :wink:

För övrigt anser jag att "pendeltåg" som inte stannar på 20 minuter inte är mycket till pendeltåg. Det är förberett för perronger i Kimstad, Norsholm och Gistad - bygg dom!
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Nya radiella linjer i Norrköping

Niklas Karlsson skrev:Nu har jag ritat en karta.

Linje 1 (vit): som gamla ringlinjen
Linje 2 (röd): Ringdansen - Fridvalla via Drottninggatan
Linje 3 (grön): Klockaretorpet - Vidablick via Drottninggatan
Linje 4 (blå): Ringdansen - Resecentrum via Kungsgatan
Linje 5 (gul): Karstorp - Kättsäter - Vilbergen - Ektorp - Väster tull - Söder tull - Drottninggatan - Resecentrum - Norr tull - Smedstuguplan
Linje 6 (mörklila): ViN - Vilbergen - Ektorp - Såpkullen - Broocmans plan - Söder tull - Öster tull - Djäkneparken - Rådhuset - Resecentrum - Norr tull

Stor ringlinje (ljuslila, enligt ReimersHolmes förslag): Norr tull - Kungsgatan - Albrektsvägen - Såpkullen - Ringborgshörna - Ljura - Öster tull - Djäkneparken - Hamnbron - Saltängen - Resecentrum - Norr tull.
Ytterligare utbyggnader (svart): Himmelstalund - Folkparken - Campus - Skvallertorget - Västgötegatan (Ståhlboms kvarn)/Kvarngatan (Holmentorget) - Gamla Torget - Hörsalen - Repslagaregatan - Djäkneparken - Oxelbergen - Sylten/Risängen - Kråkvilan - Berga - Lindö (vidare mot Abboreberg, Marby, Djurö...)

{bild}

Är det något sådant du föreställt dig, ReimersHolme?

(*snip*)

Nja, jag har inte varit lika djärv som du och tänkt på att dra en linje rakt
genom industrilandskapet över Eriksgatans Gamlebro! :wink:

Dessutom tänkte jag mig att när de radiella linjerna kommer fram till den
stora ringlinjen så svänger dom ett tag och följs åt med ringlinjen tills de får
svänga in i stan. På så vis får vi tätare turer på ringlinjespåren också och
direkt förbindelse inåt stan för dem som bor runt ringlinjen. :idea:

Jag hade också tänkt två linjer till ViN eftersom det är viktigt med bra
kommunikationer dit. Dessa linjer bör någonstans också gå genom
områden med fler äldre invånare så dessa slipper byta så mycket. :)
Resande från Kättsätter får cykla en liten bit? Eller? :?:

Jag skissade också på två linjer ut åt Smedbyhållet. En på Lidaleden från
Hagebygatan, och en på Kungsängsleden från Navestadslinjen.
Jag kanske kan sätta mig och rita en liten karta över hela stan jag också... :roll:

Men jag poängterar igen: om det skall fungera med kollektivtrafik i dessa
områden ("stor"-Smedby, Lindö, Kättsätter), där bebyggelsen mest består
av enfamiljshus, går det inte att enbart lita till spårvägens förmåga att
locka fler resenärer än bussarna. Man måste se till att de som tar sig till
spårvagnen per cykel kan parkera sin cykel på ett säkert och bekvämt sätt. :P

Och, än viktigare: Man kan inte bygga ut spårvägen och inte göra något åt
biltrafiken. Den bit av Södra Promenaden där biltrafiken begränsats
till ena kösbanan och den andra körbanan är någon sorts cykelbana visar
ju att det skulle gå att göra på alla promenadernas hela sträckning.
Framkomligheten för bilisterna är inte särdeles hämmad av det, och
de vansinnesfarter folk kör i på Östra och Norra promenaderna måste
ju stävjas på något sätt - något sätt som är klyftigare än de avsmalningar
som byggts, på fel sida körbanan, lite här och var. :roll:

För övrigt anser jag att Ö-traf pendeltåg bör gå vidare till Nyköping och
Katrineholm, med nya stopp i Kimstad, Norsholm, Eksund, Fiskeby, Åby,
Simonstorp... OCH att "expressbussen" till Finspång, som tar längre tid än
410:an :twisted: , genast bör ersättas med anslutande rälsbuss från Norsholm/Kimstad!
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Spårvägsnät i Norrköping

Nu har jag också ritat en karta.

Några linjer har jag inte brytt mig om att försöka lägga. Jag har bara ritat streck där jag tycker att det borde gå spårvägsspår för att få ett flexibelt spårvägsnät som kan ersätta alla innerstadsbussarna (100-serien upp till 122 eller vad det kan vara).

Jag har också markerat den utbyggnad av Söderleden som är nödvändig för att slippa privatbilismen och den tunga trafiken genom stan - i synnerhet då Östra Promenaden och Hamnbron. Samtidigt har jag markerat de "motorvägsstumpar" som blir onödiga i och med dessa utbyggnader och som bör schaktas bort och göras om till vanliga gator eller bebyggas.

"Riksvägen" mellan Haga och Röda Stan, exempelvis, borde byggas om till en riktig gata, den ökända, för låga rondell-akvedukten tas bort, och Himmelstalund göras attraktivt som friluftsområde genom att ta bort motorvägen rakt genom formlämningarna och dra spårväg dit, kanske vidare till ishallen?

Här är kartan:

Bild

Teckenförklaring uppe till höger.

Eftersom kartan var för stor är här en länk till den i full storlek:

http://w1.111.telia.com/~u11132783/Norr ... 6rslag.jpg

Mina funderingar för spårvägslinjer:

* Två linjer har slutstation vid sjukhuset. Viktigt med bra turtäthet dit.
* En ringlinje runt stan via Kungsgatan-Albrektsvägen.
* Eventuellt en ringlinje som den gamla, men inte nödvändigt.
* Tre passager av strömmen och fyra öst-västliga spår genom stan gör att man aldrig behöver gå mer än ett par kvarter i stan för att komma till spårvagnen, vilket leder enkelt till att man kan avskaffa biltrafiken nästan helt innanför Promenaderna.
* De radiella linjerna svänger in längs ringlinjen och på de olika spåren in mot stan på ett sådant sätt att turtätheten hålls hög överallt. 15-minuterstrafik från ändstationerna blir 5-minuterstrafik inne i stan om tre linjer samsas längs samma sträcka.
* Spåren ligger bra i mitten på de breda trafiklederna, med ett körfält för civil trafik på vardera sidan, och, om det finns plats, parkeringsfickor.
* På alla Promenaderna läggs den civila trafiken i den ena körbanan, medan den andra körbanan blir kollektivtrafikfält (Norra+Östra Promenadrena) eller cykelbana (Södra Promenaden).
* Omstigning från södra förortsbussarna sker vid Gustav Adolfs Plan så att bussarna kan köra raka vägen till Centralen utan att irra i stan.
* Det vore bra om vi hade en linje till Ishallen.
* Linjen till Ingelsta och Herstadberg behövs för att avlasta biltrafiken i området men hur skall man dra den klyftigast?
* Linjen till östra Saltängen ligger där för att jag hoppas på en BO-mässa som ska gå av stapeln där. Det skulle ge HSB och Riskbyggen chansen att bygga sina strandnära hus på gamal industrimark i stället för i känslig natur.
* Linje Fyras vändplats på Smedstuguplan har fler uppgifter: liva upp ett dött område, ge den förhållandevis gamla befolkningen direkt spårvagn till sjukhuset, och möjliggöra tärar trafik genom stan med färre vagnar.
* ... och så vidare...

Så. Några förslag på förbättringar? Några förslag på hur linjerna kan dras? Annat?

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den torsdag 07 augusti 2003 17:20, redigerad totalt 2 gång.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 16:53, redigerad totalt 1 gånger.
Marcus L

Re: Spårvägsnät i Norrköping

Inlägg av Marcus L »

Reimersholme71 skrev:

Här är kartan:

Bild

Martin
Var hittade du kartan? Finns det fler städer? Skulle behöva en dylik över Uppsala för planeringsarbete själv :)
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Spårvägsnät i Norrköping

Marcus L skrev:
Reimersholme71 skrev:

Här är kartan:

Martin
Var hittade du kartan? Finns det fler städer? Skulle behöva en dylik över Uppsala för planeringsarbete själv :)
Jag klistrade ihop den av de kartor man kan få på webbens gula sidor eller eniro, enista eller vad tusan det heter... Photoshop och layers gjorde saken enkel. Sen ritade jag strecken i ett extra layer. Relativt enkla medel alltså, grovt tillyxat men illustrativt.

M
Anders P.
Kontakt:

Inlägg av Anders P. »

Jag förstår inte riktigt vilka resor den nya ringlinjen via Kungsgatan-Albrektsvägen-Ö Promenaden-N Promenaden skulle fånga upp. På den tiden det fanns en ringlinje i Norrköping, var det ju också så att Kungsgatan mellan Skvallertorget och Norr tull var stadens kommersiella centrum och det var dit som folk ville åka.

Jag tror att om man ska ha en ringlinje i Norrköping så måste man ansluta Söder tull på något sätt, annars är projektet döfött.

Anders P.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Varför ringlinje?

Anders P. skrev:Jag förstår inte riktigt vilka resor den nya ringlinjen via Kungsgatan-Albrektsvägen-Ö Promenaden-N Promenaden skulle fånga upp. På den tiden det fanns en ringlinje i Norrköping, var det ju också så att Kungsgatan mellan Skvallertorget och Norr tull var stadens kommersiella centrum och det var dit som folk ville åka.

Jag tror att om man ska ha en ringlinje i Norrköping så måste man ansluta Söder tull på något sätt, annars är projektet döfött.

Anders P.
Njä... En ringlinje i Albrektsvägen skulle ha (minst) två syften:

Dels knyta samman de radiella linjerna så att man kan ta sig till olika
ytteromtåden eller till Centralen utan att behöva åka in i gyttret i stan via
Drottninggatans affärscentrum. Göra spårsystenet mer flexibelt alltså.

Dels skulle en sådan linje knyta ihop Centralen, Univeristetet och ett
flertal bostadsområden, av vilka flera idag inte har någon lokaltrafik i
närheten.

I och med att jag tänker mig att de radiella linjerna kör på
Albrektsvägen/ringlinjespåren en kort bit, innan de svänger in genom
stan på något av alla de alternativa spår jag ritat in, får de boende runt
ringlinjen en direkt förbindelse med innerstan, samtidigt som de kan ta
sig till Centralen och universitetet utan att passera "GÅ" (Hörsalen alltså).
Eventuellt skulle ett par radiella linjer aldrig ens behöva gå rakt genom
stan utan svänga utåt igen efter en bit på ringen.

Dessutom är Albrektsvägen så utformad (med mittremsa och breda
dubbla körbanor) att det verkar självklart att lägga spår i mitten. Någon
biltrafikvolym som skulle svara mot en sådan bredd finns inte. Samma
sak gäller för Gamla Övägen, Skarphagsleden, Finspångsvägen,
Lindävägen, med flera.

Ytterligare argument är att om man lägger rälsen som kommer
områdena runt den genast bli populärare, både som bostadsområde och
för etablering (eller fortsatt drift) av affärer och annan kommersiell
verksamhet. Alltså precis tvärtemot vad som händer när man tar bort
spåren, som vid Smedstuguplan, eller för den delen, Kungsgatan.

Men framförallt innehåller mitt förslag ett avskaffande av omstigningen vid
Södertull och att man istället byter från buss till spårvagn dels ute vid
spårvagnarnas ändhållplatser, dels vid Gustav Adolfs Plan, och dels vid
Centralstationen. På så vis slipper vi landsortsbussarnas kryssande och
irrande i stan och får dubbelkt så snabba resor till Söderköping och
Finspång, exempelvis.

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den lördag 09 augusti 2003 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Linjekarta

Reimersholme71 skrev:Nu har jag också ritat en karta.
... och nu kompletterar jag kartan där jag ritat ut mina förslag till
spår med en schematisk karta över hur linjerna skulle kunna
komma att se ut på mitt föreslagna spårnät.

Stor Version:
http://w1.111.telia.com/~u11132783/Spar ... orslag.jpg

Liten Version:
Bild

Notera att jag ersätter alla busslinjer med spårvagnslinjer,
men inte nödvändigtvis i samma sträckning som nu. :!:

Linjenätet i detta förslag utökas med en linje jämfört med idag,
och det är ringlinjen som är den extra linjen. :idea:

Som jag har lagt linjerna kan man upprätthålla tät trafik på alla spåren
inne i stan med exempelvis 15-minuterstrafik från ändhållplatserna
(som väl är det längsta intervall man bör ha med tanke på
resandes "otålan" som vi diskuterat annorstädes). :D

En liten miss, kanske, på Trädgårdsgatan men jag kan flytta
min mörkgula linje dit så fixar det sig. :wink:

En tveksamhet som jag själv upptäcker är att jag dragit två linjer till
Lindö och där är väl underlaget inte riktigt så stort... :?

(Kanske jag får ta bort den ljusgröna linjen och dra den bruna ut till Ingelsta
istället. Då blir det lika många linjer som idag.)

... men till Navestad går två linjer, liksom till sjukhuset,
och till Hageby går fyra (tre)! :D

Martin
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 16:54, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar