Bussmicke skrev:/.../
Vad användes denna "extradörr" till?
/.../
Nödutgång, krävdes visst på spårvagnar enligt någon tysk norm när de byggdes. Det skulle vara möjligt att evakuera spårvagnen om alla dörrar på högersidan skulle vara blockerade.
Bussmicke skrev:/.../
Vad användes denna "extradörr" till?
/.../
Nödutgång, krävdes visst på spårvagnar enligt någon tysk norm när de byggdes. Det skulle vara möjligt att evakuera spårvagnen om alla dörrar på högersidan skulle vara blockerade.
Nödutgång på avigsidan var inte någon tysk rikslag men däremot kan det vara någon lokal sådan.
Det är mycket få vagnar som har dörrar på "fel" sida i Tyskland.
Däremot finns sådan lag i Storbrittannien när det gäller bussar och jag har för mig så även i Holland.
-Per
Bussmicke skrev:Ny dag, vi tar oss ner till Söder Tull och hittar 66 idag med.
Söder Tull 1/5 1998
Är du säker på att det är 1998? I så fall så måste det vara bland de sista trafikdagarna med M94:or med vänsterdörr, för jag är bombsäker på att jag inte sett någon sådan sedan jag flyttade hit i augusti 1998. Har dock åkt med M94:orna i de gamla färgsättningarna och med vänsterdörr, det skedde i månadsskiftet oktober/november 1996. Vill också minnas att det inte stod "stannar" när man drog i snöret/trykte på knappen, det stod "Wagen hält"
Martin Bernandersson skrev:
...
Vill också minnas att det inte stod "stannar" när man drog i snöret/trykte på knappen, det stod "Wagen hält"
Ja, det tyckte jag också var himla kul. Kompenserade helt för högljuddheten i "leden"... Som jag minns det var hjulen inte så där helt runda då heller utan dunkade rejält redan då. Men nu är det fixat!
- Dörren på vänster sida bak på M94 (och SL79) är ingen nödutgång, utan en reservdörr att använda, om vagnen måste köras baklänges, vid t.ex. störningar i trafiken, då man kanske vänt i en övergångsväxel. Dessa växlar är ju vanliga på många spårvägssystem.
Utrymning av vagnen i nödsituation, sker ju lämpligen genom att krossa rutor med därför avsedd hammare.
- Ang M94 66, så har jag konsulterat tidningen TURLISTAN och konstaterar följande: 24 april -98, var vagn 66 i trafik och den 3 november -98 så var den ca 2 veckor från att bli färdig, efter renovering.
Alltså, borde det vara rimligt att vagnen gick i trafik 1:a maj 1998, i gamla krämvita färgen.
- Stannarsignalen byttes ganska snart ut till "Stannar" i de flesta vagnar, men jag vill minnas att 66:an nog blev bortglömd.
Som kuriosum då, kan jag berätta att i december -94, så råkade jag själv göra bredsladd med vagnen och krockade med en luftledningsstolpe (!!)
//Leif D
Senast redigerad av leifd den lördag 26 juli 2003 0:27, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Bernandersson skrev:Är du säker på att det är 1998? I så fall så måste det vara bland de sista trafikdagarna med M94:or med vänsterdörr, för jag är bombsäker på att jag inte sett någon sådan sedan jag flyttade hit i augusti 1998. Har dock åkt med M94:orna i de gamla färgsättningarna och med vänsterdörr, det skedde i månadsskiftet oktober/november 1996. Vill också minnas att det inte stod "stannar" när man drog i snöret/trykte på knappen, det stod "Wagen hält"
Visst är jag säker och enligt LD:s inlägg ovan mitt så är jag ännu mer säker på det. Råkar nämligen vara minutiös med fotoanteckningarna.
Leif D skrev:
- Ang M94 66, så har jag konsulterat tidningen TURLISTAN och konstaterar följande: 24 april -98, var vagn 66 i trafik och den 3 november -98 så var den ca 2 veckor från att bli färdig, efter renovering.
Alltså, borde det vara rimligt att vagnen gick i trafik 1:a maj 1998, i gamla krämvita färgen.
Aha, med andra ord så flyttade jag hit tre månader "försent" då =).
Leif D skrev:
Aha, med andra ord så flyttade jag hit tre månader "försent" då =).