Transport av C13h vagnar.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Donny Lindberg skrev: Det finns en effektiiv lösning på det problemet, Specialtränade hundar som släpper in, men inte släpper ut andra än sin tränare,Ett par såna lösa i Hy nätter o helger ett tag borde testas omgående..
Ingen dum idé! Ett par väl tränade Dobermann och problemet är löst! Dom är jättesnälla när folk kommer in men surnar till när folk försöker gå ut. Då går dom till attack!

//Lars S
Donny Lindberg

Inlägg av Donny Lindberg »

Lars Stegenius skrev: Det finns en effektiiv lösning på det problemet, Specialtränade hundar som släpper in, men inte släpper ut andra än sin tränare,Ett par såna lösa i Hy nätter o helger ett tag borde testas omgående..
Ingen dum idé! Ett par väl tränade Dobermann och problemet är löst! Dom är jättesnälla när folk kommer in men surnar till när folk försöker gå ut. Då går dom till attack!

//Lars S[/quote]

Volvo har nån anläggning i Kungsängen där man har lösspringade hundar utanför arbetstid, jag lovar dom skrämmer verkligen bort oönskade personer, osäker på rasen dock, men nu hamnar vi snart på sidospår så det får vara.Metoden finns o Tågias säkerhetsavdelning bör nog överväga hundbevakning i hy förutsatt att man kan lösa vissa frågor..
Lars Stegenius

Donny Lindberg skrev:
Lars Stegenius skrev: Det finns en effektiiv lösning på det problemet, Specialtränade hundar som släpper in, men inte släpper ut andra än sin tränare,Ett par såna lösa i Hy nätter o helger ett tag borde testas omgående..

//Lars S
[/quote]

Volvo har nån anläggning i Kungsängen där man har lösspringade hundar utanför arbetstid, jag lovar dom skrämmer verkligen bort oönskade personer, osäker på rasen dock, men nu hamnar vi snart på sidospår så det får vara.Metoden finns o Tågias säkerhetsavdelning bör nog överväga hundbevakning i hy förutsatt att man kan lösa vissa frågor..[/quote]

Jag har personlig erfarenhet av en "riktig" Schäfer som var skyddstränad och han var den underbaraste hund jag någonsin träffat - intelligent, gosig, en sann vän, som förutom sin ägare skyddade även mig och min fru (som mutade honom med diverse godsaker) eftersom han uppfattade oss som vänner till sin husse. Han var stor och respektingivande och skrämde folk bara genom sitt utseende.

//Lars S
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Stockholms Hamnar har minst ett hamnområde som vaktas av lösspringande hundar på nätterna. Vad jag har hört så ska det funka alldeles utmärkt.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Löser inga problem det inte.
Eftersom personal går ju in i vagnhallen olika tider, vi ankommer olika tider, samt även på verkstaden hämtar vi eller tar ut fordon på natten i Hammarby.
Lättast är det att även Vaktbolaget som har ronden kollar att larmet är igång, vilket det inte var.
Micke
ännu en dag
Donny Lindberg

Inlägg av Donny Lindberg »

Micke Asklander skrev:Löser inga problem det inte.
Eftersom personal går ju in i vagnhallen olika tider, vi ankommer olika tider, samt även på verkstaden hämtar vi eller tar ut fordon på natten i Hammarby.
Lättast är det att även Vaktbolaget som har ronden kollar att larmet är igång, vilket det inte var.
Micke
Det finns lösningar på dom flesta problem även dom du beskriver, men största problemet är ju just att Hy är rätt öde utanför normal kontorstid, bättre att ställa så mycket som möjligt nånstans där det rör sig folk hela tiden,men där heter ju problemet plats Funderar om man kan bygga ut nånstans tex Slakthuset eller Högdalen/DL
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Donny Lindberg skrev:
Micke
Det finns lösningar på dom flesta problem även dom du beskriver, men största problemet är ju just att Hy är rätt öde utanför normal kontorstid, bättre att ställa så mycket som möjligt nånstans där det rör sig folk hela tiden,men där heter ju problemet plats Funderar om man kan bygga ut nånstans tex Slakthuset eller Högdalen/DL
Slakthuset är rätt så kört eftersom det redan ligger så mycket viktiga industrier osv där, Högdalen där emot borde inte vara omöjligt att bygga ut. Sen på tal om vaktning i Hy så får man väl upprätta ett ledningscentral i Hy där det ska finnas säg 5 väktare + hund som går en rond varje Halv/hel timme.
Lars Stegenius

Micke
Var larmet inte aktiverat??? Och hur kunde kidsen veta det??

Suck!!

/Lars S
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Lars Stegenius skrev:
Micke

Suck!!

/Lars S
Läcka/läckor läcks ut snabbt på nätet..
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sparkfot skrev:
Lars Stegenius skrev:
Micke

Suck!!

/Lars S
Läcka/läckor läcks ut snabbt på nätet..
Och varför var det inte aktiverat? Av misstag, eller finns det någon förädare som jobbar på platsen?
tutf

Inlägg av tutf »

Daniel L skrev:
Tänk att det finns folk som tror att alla inom SL är dumma i huvudet!
Eller det kanske är så?
Finns säkert ett och annat undantag men sällan bevisas motsatsen :roll:
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

finns alltid en orsak varför något inte aktiveras.
Och det är inte av djävulstyg eller något sådant.
Utan att man glömmer bort det hela, man kan vara på väg att göra det, men man kan bli inkallad till chefen som vill prata om något helt annat, eller så säger "x" att du behöver inte göra så, eftersom jag ska dit, men "x" får också något helt annat för sig på grund av något annat.
Så är det olarmat
Tänk på Norska riksdagen också, där hade man byggt upp en mängd säkerhet runt all inloggning till datorerna, och det var så krångligt att man satte upp postit lappar runt skärmen med alla lösenord och hur man kom in, så då var det åtkomst för vem som helt.
Micke.
ännu en dag
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Micke Asklander skrev:finns alltid en orsak varför något inte aktiveras.
Och det är inte av djävulstyg eller något sådant.
Utan att man glömmer bort det hela, man kan vara på väg att göra det, men man kan bli inkallad till chefen som vill prata om något helt annat, eller så säger "x" att du behöver inte göra så, eftersom jag ska dit, men "x" får också något helt annat för sig på grund av något annat.
Så är det olarmat
Tänk på Norska riksdagen också, där hade man byggt upp en mängd säkerhet runt all inloggning till datorerna, och det var så krångligt att man satte upp postit lappar runt skärmen med alla lösenord och hur man kom in, så då var det åtkomst för vem som helt.
Micke.
Håller med om att dina förklaringar är de mest troliga! Sedan skulle man kunna tänka sig att larmsystemet larmar (varnar) på något vis om larmet varit avstängt under för lång tid.

När det gäller datorlösenord så är det ur säkerhetssynpunkt mycket viktigt att man själv kan välja lösenord eller i alla fall bara behöver hålla reda på ett, eller ett fåtal. Annars sjunker motivationen att hålla dem hemliga!

För övrig: Tack för de fina bildrepotagen!
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

tutf skrev:
Daniel L skrev:
Tänk att det finns folk som tror att alla inom SL är dumma i huvudet!
Eller det kanske är så?
Finns säkert ett och annat undantag men sällan bevisas motsatsen :roll:
Vilket du grundar på vad, egna upplevelser eller reella fakta?
När jag själv arbetade i trafiken fick man höra att han eller hon var helt bönga i huvudet, och då började man tycka så själv till slut, man skall akta sig för att grunda tyckanden om personer eller organisationer på sånt som inte baserat på egna vunna erfarenheter.

Vet inte hur många gånger jag har fått höra att SL ha gjort si eller så, och därför är de dumma, men oftast finns det logiska förklaringar till allt.
Tyvärr gör alla bort sig ibland, men man skall mycket noga akta sig för att generallisera alla för det...
/Daniel
tutf

Inlägg av tutf »

Daniel L skrev:
tutf skrev:[quote="Daniel L

När jag själv arbetade i trafiken fick man höra att han eller hon var helt bönga i huvudet, och då började man tycka så själv till slut, man skall akta sig för att grunda tyckanden om personer eller organisationer på sånt som inte baserat på egna vunna erfarenheter.

Vet inte hur många gånger jag har fått höra att SL ha gjort si eller så, och därför är de dumma, men oftast finns det logiska förklaringar till allt.
Tyvärr gör alla bort sig ibland, men man skall mycket noga akta sig för att generallisera alla för det...
Men hallå ! Vakna Upp !
För oss som jobbat många år i trafiken är det alldeles uppenbart att vad det än gäller i stort och smått där SL är inblandat så lyckas det nästan alltid bli fel.
Från nytt biljettsystem till den enklaste hållplatssolpe.

För många kockar..... :roll:
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

tutf skrev:
Daniel L skrev:

Men hallå ! Vakna Upp !
För oss som jobbat många år i trafiken är det alldeles uppenbart att vad det än gäller i stort och smått där SL är inblandat så lyckas det nästan alltid bli fel.

Men hallå! För oss som inte kör tunneltåg så är den allmäna uppfattningen att tunneltågförare (tutf) inte klarar av någonting alls, inte ens att köra tunneltåg på ett vettigt sätt. Tydligen är det inte allt för lätt att citera andras inlägg heller..

Mest skrivet för att "tutf" ska inse hur fåniga hans två inlägg i denna debatt är. Mina egna åsikter behöver inte heller stämma överrens med stycket ovan.
Lars Stegenius

Nu får ni snart ta och kalmera er, mina herrar!

Låt oss enas om att det inom alla yrkeskategorier finns folk som hamnat på fel plats i livet.

Dom finns på SL och åker man tunnelbana hittar man dom där också ("Hur är det möjligt att så många kör så dåligt", sagt av en lokförare).

//Lars S
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

tutf skrev:
Daniel L skrev:

Men hallå ! Vakna Upp !

Säkerligen har du arbetat längre än mig i/med trafik inom SL och säkerligen med fler befattningar än mig, kanske också inom flera företag än mig så du har säkert en helt annan kunskap än den ringa som jag besitter, men jag delar hursom helst inte din uppfattning.
När man sett saken från flera olika horisonter ser man på ett annat sätt på saker och ting, och får en annan förståelse varför saker ser ut och fungerar på det sättet det gör.

Men du har säkert rätt.
* Ingen på SL kan någonting
* SL klarar inte av någonting

Det får anses vara ett mirakel varje dag det överhuvudtaget går en buss eller ett tåg.

:roll:
Senast redigerad av Daniel L den måndag 19 november 2007 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
/Daniel
Lars Stegenius

Daniel L skrev:/.../
Det får anses vara ett mirakel varje det det överhuvudtaget går en buss eller ett tåg.

:roll:
Det är faktiskt något jag hört mer än en gång från personer verksamma på olika sätt och ställen inom lokaltrafiken i Storstockholm. Tyvärr.

//Lars S
Skriv svar