Udda vagn hos GS

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Udda vagn hos GS

Inlägg av Bengt Jönsson »

Tidigare ikväll kom jag att åka med en något "udda" vagn i GS fordonspark. Den var lackerad i det sena 70-talets färgschema med blå nederdel, mörkblå mitt och blekt "babyblå" överdel på vagnssidorna.

Inuti var dock vagnen i den nya "renoverade" ljusbruna nyans på nedre delen av väggarna och inte alls den 70-talsröda jag hade kunnat förvänta mig m.a.p utsidan.

Sätena var även de av den blågröna nyans som är vanligt i nyrenoverade vagnar. Dock var "sandlådorna" av den gamla äldre modellen och som ej går att sitta på eftersom deras topp lutar för mycket.

Mittendörrarna var av den nya "dubbeldörrs bussmodellen" men bakersta dörren var en enkel "bussdörr" och inte pneumatisk dubbel vikdörr som på M29:orna.
Vagnen lystes upp av lysrör i taket helt enligt M29-standard och ej med tidigare "glödlampor"

Observerade dock att vagnens nummer var 729 och således egentligen en M28:a men som av någon anledning blivit "hybridiserad" till M29 invändigt.

Finns det fler liknande "hybrider"?

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
flanders

Inlägg av flanders »

Du hade nöjet att åka med en M28 PLC, en M28 som fått större delen av elektromekaniken utbytt mot modernare elektronisk variant. Ett tiotal vagnar byggdes om i slutet av 90-talet tror jag, TonyM eller någon annan insatt kan säkert berätta mer.

Vagnstypen är omdiskuterad bland förarna, men själv kan jag inte annat säga än att jag älskar den. Mjuk följsam uppkoppling och nerkoppling, utan M28ornas vanliga ryckningar. Dock måste PLC-vagnen gå som förstavagn, annars kan det bli väldigt ojämnt, plus att allsköns vagnfel kan uppstå.
Tack vare dom nya direktiven om att förstavagnen ska ha biljettautomat blir det tack och lov oftast så.

Finns även en M28 PLC som ser precis ut som en vanlig M28, med enda skillnaden att den kräver környckel liksom dom andra PLC-vagnarna, nämligen 715.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

flanders skrev:Du hade nöjet att åka med en M28 PLC, en M28 som fått större delen av elektromekaniken utbytt mot modernare elektronisk variant. Ett tiotal vagnar byggdes om i slutet av 90-talet tror jag, TonyM eller någon annan insatt kan säkert berätta mer.

Vagnstypen är omdiskuterad bland förarna, men själv kan jag inte annat säga än att jag älskar den. Mjuk följsam uppkoppling och nerkoppling, utan M28ornas vanliga ryckningar. Dock måste PLC-vagnen gå som förstavagn, annars kan det bli väldigt ojämnt, plus att allsköns vagnfel kan uppstå.
Tack vare dom nya direktiven om att förstavagnen ska ha biljettautomat blir det tack och lov oftast så.

Finns även en M28 PLC som ser precis ut som en vanlig M28, med enda skillnaden att den kräver környckel liksom dom andra PLC-vagnarna, nämligen 715.

Den speciella M28:an gick som första vagn i ett "tåg" på L9 mot Angered igår (16/11) kväll.

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Roligt att du gillar PLC-vagnarna flanders. För att precisera så har vagnarna kvar sina kontaktorer men dessa styrs av en PLC i stället för det gamla styrdonet med analog elektronik. Det är brister i detta och dess allmänna åldrande som ger upphov till rycken. En PLC. d.v.s. ett programmerbart styrsytem ger ju helt andra möjligheter till intrimmning. Man behöver inte hålla att löda ur och i motstånd o.s.v. utan det räcker att att ändra några siffror i programmet tills det fungerar bra.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det høres interessant ut. Når kan Oslo få dem?
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Er det fortsatt pedalstyring?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja
Skriv svar