Olle skrev:Skylten Pohjola på din bild...
Pohjola? Olin pihalla kuin lumiukko... (Norden? Jag var ute på gården som snögubben... = Norden? Jag har ingen aning om vad du talar om...)

Men då jag kollade bilden från Hagnäs så "var jag inte längre ute på gården". Jag lade inte märke till Pohjolas neonskylt uppe på Arenahuset förrän nu. Så värst Pohjola är det inte för tillfället. Ju längre norr man kommer här i landet, desto varmare blir det. I förrgår var det 7-8 grader varmt uppe i Lappland, tack vare Föhnvindarna över norska och svenska fjällen.
Bilderna är inte mina, jag bara länkade till dem. De är tagna av Daniel Federley. Hans kontaktuppgifter finns på sidan
Meddelanden från Finska Spårvägssällskapet.
På bilden (1) med "Hängkinden" ser man Koncars killar (24 kom från Zagreb för intrimning av vagnen) sitta på gatan då de studerar vagnens gångegenskaper i kurvan mellan Kalevagatan och Gräsvikskajen. Jag antog att de studerade boggit, de studerade även med stor spänning ifall vagnens sidoplåtar skulle ta i asfalten. Det lär ha varit mycket nära, avståndet mellan sidoplåtarna och marken var bara ett par-tre centimeter. Vi väntar med spänning på provkörningarna i januari. Då skall vagnen testas med ombordlastade sandsäckar. "Hängkinderna" för mina tankar till djuret
sciurus vulgaris (
orava ['årava] på finska och
ekorre på svenska).
Kostnadskalkylen för västmetron har fördyrats avsevärt. År 2004 beräknades byggandet av den 13 km långa banan kosta 452 miljoner euro (ca 4,3 miljarder SEK). Nu uppgår notan på 600 miljoner (ca 5,7 miljarder). Kostnadsstegringen beror främst på dyrare byggkostnader men även strängare säkerhetskrav. Tunnelborrandet har fördyrats mer än allmänna byggkostnader. De skärpta säkerhetsreglerna kräver att spårtunnlarna byggs med en större diameter samt att de förses med en 1,6 m bred parallell evakueringstunnel.
Piirka
---------------
Språka på mumindalska - lektion 591
knutpatriot - lokalpatriot