Spårväg i rondeller
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Spårväg i rondeller
Finns det längs spårvägar i Sverige (eller övriga Norden) några rondeller där spårvägen följer trafiken runt i rondellen, eller finns det bara sådana där den går tvärs över "mittcirkeln"?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Stockholm kommer att få en ny sådan rondellrundning, nämligen vid Sergels torg. Se länken (altenativ A)
http://www.citytram.org/detalj_sergelstorg.php
http://www.citytram.org/detalj_sergelstorg.php
Ju förr dess bättre.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Fordelen med å kjøre rundt er at man får snumulighet. I München har man en kombinasjon der man både kan kjøre rett over og rundt, slik at man får snumulighet i flere retninger. I Sovjet var det vanlig å kjøre rundt, fordi man kunne spare veksler. En "grand union" har 16 veksler, hvis man kjører rundt trenger man bare åtte. I tillegg får man vendemulighet i alle retninger.
Å andra sidan tvingas väl spårvagnen till en högersväng ut ur slingan som inte är så mycket bättre än att korsa körbanan i rät vinkel. Eller har man spåret i det yttre körfältet?erre skrev:En fördel är att spårvagnen åker samma väg som övriga fordon och inte tar specialvägar som kan "överraska" trafikanter.Kexbandit skrev:Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
- Kristofer
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
I fallet Karlaplan fanns det väl en bra vits. Nämligen den att inne i rodellen finns en damm och en fontän under gatunivån. Det hade varit svårt att framföra spårvagn i luften ovanför bassängen utan en ful bro-lösning.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Samma problematik som vid Sergels torg, som i sin tur vilar på en brokonstruktion.Kristofer skrev:I fallet Karlaplan fanns det väl en bra vits. Nämligen den att inne i rodellen finns en damm och en fontän under gatunivån. Det hade varit svårt att framföra spårvagn i luften ovanför bassängen utan en ful bro-lösning.