Spårväg i rondeller

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Spårväg i rondeller

Inlägg av 20581000184197 »

Finns det längs spårvägar i Sverige (eller övriga Norden) några rondeller där spårvägen följer trafiken runt i rondellen, eller finns det bara sådana där den går tvärs över "mittcirkeln"?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg tror vi ikke har hatt dette i Norden. Det finnes derimot flere i Sentral-Europa. Mest vanlig er det kanskje i tidl. Sovjet.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Inte bara i Centraleuropa utan även i Västeuropa. I Amsterdam finns flera sådana rondeller. I Stockholm fanns det en, nämligen Karlaplan.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

Stockholm kommer att få en ny sådan rondellrundning, nämligen vid Sergels torg. Se länken (altenativ A)
http://www.citytram.org/detalj_sergelstorg.php
Ju förr dess bättre.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Inlägg av 218 »

Om man nu tycker att Karlaplan stämmer in på detta så kan man även nämna Roslagstull och Vanadisplan tycker jag.

218
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

218 skrev:Om man nu tycker att Karlaplan stämmer in på detta så kan man även nämna Roslagstull och Vanadisplan tycker jag.

218
Nej, Roslagstull och Vanadisplan var bara vändslingor, men Karlaplan hade genomgående trafik mellan Karlavägen och Narvavägen fram till 1941.
Kexbandit
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 29 oktober 2007 12:54

Inlägg av Kexbandit »

Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
-Mr. Kexbandit.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kexbandit skrev:Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
Det är det ingen som har sagt heller, men om det nu finns eller har funnits sådana ställen så är det väl tillåtet att fråga efter dem.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Fordelen med å kjøre rundt er at man får snumulighet. I München har man en kombinasjon der man både kan kjøre rett over og rundt, slik at man får snumulighet i flere retninger. I Sovjet var det vanlig å kjøre rundt, fordi man kunne spare veksler. En "grand union" har 16 veksler, hvis man kjører rundt trenger man bare åtte. I tillegg får man vendemulighet i alle retninger.
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

Kexbandit skrev:Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
En fördel är att spårvagnen åker samma väg som övriga fordon och inte tar specialvägar som kan "överraska" trafikanter.
daniel_s
Inlägg: 14428
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

erre skrev:
Kexbandit skrev:Det finns väl ingen poäng ifall en spårväg ska köra runt en rondell istället för att köra tvärs över?
En fördel är att spårvagnen åker samma väg som övriga fordon och inte tar specialvägar som kan "överraska" trafikanter.
Å andra sidan tvingas väl spårvagnen till en högersväng ut ur slingan som inte är så mycket bättre än att korsa körbanan i rät vinkel. Eller har man spåret i det yttre körfältet?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1517
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

I fallet Karlaplan fanns det väl en bra vits. Nämligen den att inne i rodellen finns en damm och en fontän under gatunivån. Det hade varit svårt att framföra spårvagn i luften ovanför bassängen utan en ful bro-lösning.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Kristofer skrev:I fallet Karlaplan fanns det väl en bra vits. Nämligen den att inne i rodellen finns en damm och en fontän under gatunivån. Det hade varit svårt att framföra spårvagn i luften ovanför bassängen utan en ful bro-lösning.
Samma problematik som vid Sergels torg, som i sin tur vilar på en brokonstruktion.
Skriv svar