[SvD] SL Access ytterligare försenat

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

[SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Ulrik Berggren »

"För låg kvalitet på nya systemet"

Har inte skribenter här påtalat detta redan för något år sedan? Ibland får tyvärr olyckskorparna rätt :(
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

--
Senast redigerad av Byggare Bob den onsdag 14 november 2007 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Längst ner på SVD:s artikel kan man läsa:
Kommenteringen på denna artikel har stängts av.

Hmm.. undrar varför?
Senast redigerad av Odd den tisdag 13 november 2007 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

[quote="Byggare Bob"]Krax...

Nä, återinför konduktörer, biljettänger, övergångskvitton á 10 öre och polletter istället...[/quote

Tänger och kondiktörer finns ju redan så det behöver inte återinföras.
Bantekniker
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:17, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av LÅ1 »

"Premiär för SL Access före nyår"
Någon som tror på detta? Rubrikens slutsats, alltså!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av kildor »

Jag kan tänka mig att man faktiskt får igång hanteringen av periodkort med SL Access. Däremot tror jag det blir svårare att få klart hanteringen med enstaka resor.

En sak som jag inte riktigt fått klart för mig är hur man har tänkt sig att enkelresor och zoner ska hanteras. Eftersom det saknas utcheckningsmöjligheter på bussar och pendeltåg så verkar det som att enkelresenärer ändå måste sköta betalningen "manuellt" på ett eller annat sätt, t.ex. genom att resenären får gå fram till bussförare/spärrvakt/konduktör och säga till hur många zoner man vill resa i. Eller har jag missat något? I tunnelbanan blir det ju enklare eftersom hela nätet ligger inom en och samma zon.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av bruse »

Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?

Om SL satsar mer på flygande kontroller så blir det ju inget fusk. Jag tror att jag under mina 17 år i Stockholm blivit kontrollerad 5-6 gånger. Herregud, klart det inte "lönar sig" för mig att då köpa kort!Ska det vara nån idé mer kontroller, ska jag bli kontrollerad minst en gång i veckan. Helst så ofta som varje dag. DÅ har vi en kontroll att prata om.

Åter till ämnet om Access. Äntligen har de tagit ett beslut. Att ta beslut verkar vara svårt och jobbigt nuförtiden. Man väntar på att nån annan ska göra det. Jag tror att kortet blir skitbra när det kommer igång. Det här med kortläsare bak på bussarna, är lite of topic, men det hör ihop ändå.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Hechtwagen »

Johan har bara delvis rätt. Om SS hade beställt de 150-200 A28:or som man hade behövt/tänkt beställa om innerstadsspårvägen blivit kvar så hade dessa med störtsa sannolikhet blivit enmannsbetjänade precis som pedalvagnarna i göteborg i princip alltid varit och då hade biljetthanteringen varit lika seg som på enmansbetjänade bussar.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:Johan har bara delvis rätt. Om SS hade beställt de 150-200 A28:or som man hade behövt/tänkt beställa om innerstadsspårvägen blivit kvar så hade dessa med störtsa sannolikhet blivit enmannsbetjänade precis som pedalvagnarna i göteborg i princip alltid varit och då hade biljetthanteringen varit lika seg som på enmansbetjänade bussar.
Vad som hade hänt med eventuella A28:or är väl svårt att veta säkert, men såvitt jag vet så hade de konduktörsplats. Vad gäller pedalvagnarna i Göteborg har du dock fel. De har nästan aldrig varit enmansbetjänade på det sätt som bussarna i Stockholm är. Från början hade de konduktör. 1961 infördes enmansbetjäning på kvällar och söndagar. 1967 togs konduktören bort på första vagnen och ersattes av självbetjäning med stämpelautomater och 1969 ersattes även konduktören på andra vagnen med självbetjäning. Biljetthanteringen är alltså inte "lika seg som på enmansbetjänade bussar" eftersom de flesta reser med periodkort eller förköpsbiljetter och sköter biljetteringen själva. Dessutom finns stämpelautomater vid alla dörrar så att man stiger på och av i alla dörrar som på ett tunnelbanetåg i stället för att defilera förbi föraren som på en SL-buss. Föraren behövde endast hantera kontantkunder. Jag skriver "behövde" eftersom numera även kontantbiljetter säljs i automat och föraren således är helt befriad från biljetthanteringen.
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av djth »

Harald skrev:Vad som hade hänt med eventuella A28:or är väl svårt att veta säkert, men såvitt jag vet så hade de konduktörsplats. Vad gäller pedalvagnarna i Göteborg har du dock fel. De har nästan aldrig varit enmansbetjänade på det sätt som bussarna i Stockholm är. Från början hade de konduktör. 1961 infördes enmansbetjäning på kvällar och söndagar. 1967 togs konduktören bort på första vagnen och ersattes av självbetjäning med stämpelautomater och 1969 ersattes även konduktören på andra vagnen med självbetjäning. Biljetthanteringen är alltså inte "lika seg som på enmansbetjänade bussar" eftersom de flesta reser med periodkort eller förköpsbiljetter och sköter biljetteringen själva. Dessutom finns stämpelautomater vid alla dörrar så att man stiger på och av i alla dörrar som på ett tunnelbanetåg i stället för att defilera förbi föraren som på en SL-buss. Föraren behövde endast hantera kontantkunder. Jag skriver "behövde" eftersom numera även kontantbiljetter säljs i automat och föraren således är helt befriad från biljetthanteringen.
Hur vanligt förekommande är biljettkontroller i göteborgstrafiken?
Vad är den allmänna uppfattningen om hur mycket det fuskas?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Harald »

djth skrev: Hur vanligt förekommande är biljettkontroller i göteborgstrafiken?
Vad är den allmänna uppfattningen om hur mycket det fuskas?
Några svar:
Dags för fler hållplatskontroller
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Bobjörk »

Det stora problemet är att man inte kan kontrollera folks biljetter.
Finns inget lagstöd för det.

Och med gratis kollektivtrafik återstår dock ett problem: Att det behövs nån som håller ordning på de som inte kan sköta sig.
Men det får ingen göra heller. Då måste vi ju ha folk som gör det.
bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Vad kostar kontrollanterna då?

Sen är det förtryck med kontrollanter. Det om något är väl "tvångsvisitering" som Johan uttryckte det.
Tack för den synen på mitt arbete, Johan.
Bantekniker
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Harald »

Visst kan man kontrollera folks biljetter.

Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik:

"1 § Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett.

Regeringen eller förvaltningsmyndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att denna lag skall gälla även annan utövare av kollektiv persontrafik än sådan som avses i första stycket."

Hålla ordning får man också göra.

Ordningslag (1993:1617):

"4 kap. Ordning och säkerhet i viss kollektiv persontrafik

...

3 § En trafiktjänsteman får ge trafikanter och andra anvisningar eller tillsägelser som behövs för att ordningen eller säkerheten i
trafiken skall upprätthållas."
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av leifd »

bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?

Om SL satsar mer på flygande kontroller så blir det ju inget fusk. Jag tror att jag under mina 17 år i Stockholm blivit kontrollerad 5-6 gånger. Herregud, klart det inte "lönar sig" för mig att då köpa kort!Ska det vara nån idé mer kontroller, ska jag bli kontrollerad minst en gång i veckan. Helst så ofta som varje dag. DÅ har vi en kontroll att prata om.

Åter till ämnet om Access. Äntligen har de tagit ett beslut. Att ta beslut verkar vara svårt och jobbigt nuförtiden. Man väntar på att nån annan ska göra det. Jag tror att kortet blir skitbra när det kommer igång. Det här med kortläsare bak på bussarna, är lite of topic, men det hör ihop ändå.
Det är ju märkligt, att Bruse klarat sig så pass bra från kontroller i Sthlm, men det förvånar mig ju inte direkt.
Som jämförelse, så behöver man ju inte direkt åka särskilt mycket eller länge i ute i Europas stora och små städer innan man åker på en kontroll.
Härförleden var Bussmicke och jag i Rhur-området för att digga spårväg mm.
Micke lyckades bli kontrollerad tre gånger och jag själv en gång. Tyvärr hade min dåliga läsförståelse av tyska biljettbestämelser resultatet att jag åkte på en ovaliderad (ostämplad) 4-dygnsbiljett (den skulle stämplas första resan varje resdag, dvs totalt 4 ggr), vilket jag tydligen inte uppfattat.
Detta medförde att det bara var att se glad ut och betala böter, 40 € (idag 366 skr), att betala på platsen. Att man var turist, det hade den skäggige civila kontrollanten ingen som helst förståelse för. Surt sa räven......
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av LÅ1 »

Nu tycks Access-systemet vara i gång i stor skala. Skulle köpa 30-dagarskort häromdagen, men fick i stället ett access-kort! Kundterminalerna är dock ju fortfarande inte öppna! Men man får ju gul signal vid spärrpassage när tiden börjar rinna ut, så det skall väl klara sig.
Skall strax testa kortet för första gången efter att giltighetstiden börjat. Kunde ju inte låta bli utan testade naturligtvis direkt efter köp så att utrustningen reagerade på kortet. Och det gjorde den. Fick rött kryss. :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av Patrick »

bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Om Bruse hade åkt med Tvärbanan eller Nockebybanan (och andra konduktörbesatta banor) hade han upptäckt att det är just det dom har - dvs handhavda kortläsare! Men å andra sidan behöver dom kanske inte använda dom så ofta ännu.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av bruse »

Patrick skrev:
bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Om Bruse hade åkt med Tvärbanan eller Nockebybanan (och andra konduktörbesatta banor) hade han upptäckt att det är just det dom har - dvs handhavda kortläsare! Men å andra sidan behöver dom kanske inte använda dom så ofta ännu.
Menar du att det ska springa runt konduktörer på ledbussarna. Är det inte trångt i gångarna som det är?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: [SvD] SL Access ytterligare försenat

Inlägg av LÅ1 »

Om jag förstått rätt så var det bara SL-Center som säljer Accesskort, medans vanliga ombud fortfarande säljer magnetremsekort. När jag fick ett accesskort så trodde jag att nu har man gått över till detta på bred front. Men så var det tydligen inte.

Är tanken att man skall fylla på kortet i terminalerna på stationerna i framtiden, och att (de flesta?) Pressbyrån och andra ombud kommer att förlora denna uppgift?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar