Har inte skribenter här påtalat detta redan för något år sedan? Ibland får tyvärr olyckskorparna rätt

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vad som hade hänt med eventuella A28:or är väl svårt att veta säkert, men såvitt jag vet så hade de konduktörsplats. Vad gäller pedalvagnarna i Göteborg har du dock fel. De har nästan aldrig varit enmansbetjänade på det sätt som bussarna i Stockholm är. Från början hade de konduktör. 1961 infördes enmansbetjäning på kvällar och söndagar. 1967 togs konduktören bort på första vagnen och ersattes av självbetjäning med stämpelautomater och 1969 ersattes även konduktören på andra vagnen med självbetjäning. Biljetthanteringen är alltså inte "lika seg som på enmansbetjänade bussar" eftersom de flesta reser med periodkort eller förköpsbiljetter och sköter biljetteringen själva. Dessutom finns stämpelautomater vid alla dörrar så att man stiger på och av i alla dörrar som på ett tunnelbanetåg i stället för att defilera förbi föraren som på en SL-buss. Föraren behövde endast hantera kontantkunder. Jag skriver "behövde" eftersom numera även kontantbiljetter säljs i automat och föraren således är helt befriad från biljetthanteringen.Hechtwagen skrev:Johan har bara delvis rätt. Om SS hade beställt de 150-200 A28:or som man hade behövt/tänkt beställa om innerstadsspårvägen blivit kvar så hade dessa med störtsa sannolikhet blivit enmannsbetjänade precis som pedalvagnarna i göteborg i princip alltid varit och då hade biljetthanteringen varit lika seg som på enmansbetjänade bussar.
Hur vanligt förekommande är biljettkontroller i göteborgstrafiken?Harald skrev:Vad som hade hänt med eventuella A28:or är väl svårt att veta säkert, men såvitt jag vet så hade de konduktörsplats. Vad gäller pedalvagnarna i Göteborg har du dock fel. De har nästan aldrig varit enmansbetjänade på det sätt som bussarna i Stockholm är. Från början hade de konduktör. 1961 infördes enmansbetjäning på kvällar och söndagar. 1967 togs konduktören bort på första vagnen och ersattes av självbetjäning med stämpelautomater och 1969 ersattes även konduktören på andra vagnen med självbetjäning. Biljetthanteringen är alltså inte "lika seg som på enmansbetjänade bussar" eftersom de flesta reser med periodkort eller förköpsbiljetter och sköter biljetteringen själva. Dessutom finns stämpelautomater vid alla dörrar så att man stiger på och av i alla dörrar som på ett tunnelbanetåg i stället för att defilera förbi föraren som på en SL-buss. Föraren behövde endast hantera kontantkunder. Jag skriver "behövde" eftersom numera även kontantbiljetter säljs i automat och föraren således är helt befriad från biljetthanteringen.
Några svar:djth skrev: Hur vanligt förekommande är biljettkontroller i göteborgstrafiken?
Vad är den allmänna uppfattningen om hur mycket det fuskas?
Vad kostar kontrollanterna då?bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Det är ju märkligt, att Bruse klarat sig så pass bra från kontroller i Sthlm, men det förvånar mig ju inte direkt.bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Om SL satsar mer på flygande kontroller så blir det ju inget fusk. Jag tror att jag under mina 17 år i Stockholm blivit kontrollerad 5-6 gånger. Herregud, klart det inte "lönar sig" för mig att då köpa kort!Ska det vara nån idé mer kontroller, ska jag bli kontrollerad minst en gång i veckan. Helst så ofta som varje dag. DÅ har vi en kontroll att prata om.
Åter till ämnet om Access. Äntligen har de tagit ett beslut. Att ta beslut verkar vara svårt och jobbigt nuförtiden. Man väntar på att nån annan ska göra det. Jag tror att kortet blir skitbra när det kommer igång. Det här med kortläsare bak på bussarna, är lite of topic, men det hör ihop ändå.
Om Bruse hade åkt med Tvärbanan eller Nockebybanan (och andra konduktörbesatta banor) hade han upptäckt att det är just det dom har - dvs handhavda kortläsare! Men å andra sidan behöver dom kanske inte använda dom så ofta ännu.bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?
Menar du att det ska springa runt konduktörer på ledbussarna. Är det inte trångt i gångarna som det är?Patrick skrev:Om Bruse hade åkt med Tvärbanan eller Nockebybanan (och andra konduktörbesatta banor) hade han upptäckt att det är just det dom har - dvs handhavda kortläsare! Men å andra sidan behöver dom kanske inte använda dom så ofta ännu.bruse skrev:Johans funderingar är klart berättigade. När andra städer sätter upp kortläsare vid bakdörrarna, har SL kostnadskrävande personal. Vad kostar inte alla dessa viseringsgubbor och gummor? Ska de ha handhavda kortläsare?