Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag anser att man kan lätta lite på reglerna för cyklar på grund av dom är biljardbordets pingisbollar.
Det är just därför man skall plocka bort cyklister från övrig och då framförallt tyngre trafik. Inte skapa fler konfliktsituationer genom att till exempel upprätta "cykelboxar" och "tillåta cykling mot enkelriktat".

Pingisbollar har inte på biljardbordet att göra. När de väl är där måste faktiskt pingisbollarna anpassa sig efter biljardbollarna för att överleva, oavsett vad det står i lagen.

Att separera trafiken fungerar bra när motortrafiken går i hög hastighet, men så är ofta inte fallet på stadsgator, där trafiken rör sig i runt 40-50 km/h eller så. Då är det motiverat av flera skäl att minska farten ytterligare till runt 30-40. Då får man minskat buller, färre avgaser och partiklar samt bättre säkerhet.

Dessutom blir gatan mer attraktiv för mjuka trafikanter. Att öka andelen mjuka trafikanter är en ofta bortglömd fråga, men statistik från Vägverket och Trafikkontoret visar att det är mycket angeläget, bland annat för att minska trängseln på gatorna och för att öka antalet sittplatser i rusningstid i kollektivtrafiken.

Ungefär hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. I Göteborg sker hela 75% av alla resor under fem kilometer med bil och kollektivtrafik, inte ens en fjärdedel sker med cykel. Det är dåligt för hälsan och miljön. Källa Göteborgs cykelprogram sidan 28.
http://www.trafikkontoret.goteborg.se/F ... 15c0185933
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1588.aspx

Det finns en växande rörelse i Europa som förespråkar en ökad blandning av trafikanter i tätort, istället för en separering. Det har framgångsrikt testats i Norrköping: Femvägskorsningen Skvallertorget byggdes om till en trevägskorsning. Trafiksignaler och skyltar togs bort. I dag finns bara en skylt kvar; en blå som rekommenderar max 30 km/tim. Körbanemarkeringarna togs bort. Torget fick också en upphöjning och smågatsten som tydligt markerade för trafikanterna att här börjar något nytt. Olyckorna minskade.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=463413

Även i holländska Drachten har man tagit bort skyltar och ljus med motiveringen att folk ser sig för bättre då.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=463411

Rörelsen kallas på engelska för Shared Space och anförs av bland andra Hans Monderman.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_space
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:
TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag anser att man kan lätta lite på reglerna för cyklar på grund av dom är biljardbordets pingisbollar.
Det är just därför man skall plocka bort cyklister från övrig och då framförallt tyngre trafik. Inte skapa fler konfliktsituationer genom att till exempel upprätta "cykelboxar" och "tillåta cykling mot enkelriktat".

Pingisbollar har inte på biljardbordet att göra. När de väl är där måste faktiskt pingisbollarna anpassa sig efter biljardbollarna för att överleva, oavsett vad det står i lagen.

Att separera trafiken fungerar bra när motortrafiken går i hög hastighet, men så är ofta inte fallet på stadsgator, där trafiken rör sig i runt 40-50 km/h eller så. Då är det motiverat av flera skäl att minska farten ytterligare till runt 30-40. Då får man minskat buller, färre avgaser och partiklar samt bättre säkerhet.
Du skjuter förbi målet Erik!

Vi är rörande eniga om att stadsgatorna vilka används som motorleder bör bli färre. Fler Gårdsgator med cykelfiler kommer att främja levande städer, det gör inte "en stad ombyggd för bilen". Alltså, ta fram pingisbordet i stället!

Därmed inte sagt att bilen bör bannlysas från staden, bilen är en praktisk grej när den används på rätt sätt. Men att skapa "cykelboxar" och att tillåta cykling mot enkelriktat är att skapa en ickeförlåtande trafikmiljö.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

daniel_s skrev:
trafikbefäl skrev:Själv tycker jag infrastrukturen ska vara uppbyggd så den är skyddande för alla. I den bilden finns inget motsatsförhållande mellan cyklister och andra oskyddade trafikanter. Att du inte betraktar motorcyklister som oskyddade trafikanter får stå för dig. Det är inte en vedertagen uppfattning.
Jag lever i och för sig inte på att vidareförmedla vedertagna uppfattningar; självklart bör man eftersträva att skydda alla trafikanter men svårigheten ligger i att på ett bra sätt skydda dem mot varandra. Cyklande behöver helt klart skyddas från motorcyklar, däremot behöver de inte så mycket skydd mot andra cyklande!
trafikbefäl skrev:Man kan ju fundera på hur många motorcyklar som får plats på en parkeringsruta för bilar. Tänk vad det skulle göra för utrymmet i Göteborg om fler försökte åka tvåhjuligt – oavsett om det är med eller utan motor!
Det skulle inte bli lättare för göteborgarna att sova på morgonen, den saken är klar. Om du fixar så att motorcyklarnas avgasljud hamnar på samma nivå som en personbils så är jag beredd att diskutera vidare...
Tror inte att det ger så där värst mycket att jag diskuterar vidare. Jag sätter mig på motorcykeln och "skyller mig själv" en stund. Innan det tänker jag dock logga ut och vi får se om jag loggar in igen. Min motorcykels avgasljud (som är lägre än en personbils), trafiksäkehet och miljö diskuterar jag på något annat forum – där man är nyanserad nog att se saker i fler perspektiv.

Hej svejs! 8)
Jag kör hellre motorcykel!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:
TonyM skrev: Det är just därför man skall plocka bort cyklister från övrig och då framförallt tyngre trafik. Inte skapa fler konfliktsituationer genom att till exempel upprätta "cykelboxar" och "tillåta cykling mot enkelriktat".

Du skjuter förbi målet Erik!

Vi är rörande eniga om att stadsgatorna vilka används som motorleder bör bli färre. Fler Gårdsgator med cykelfiler kommer att främja levande städer, det gör inte "en stad ombyggd för bilen". Alltså, ta fram pingisbordet i stället!

Därmed inte sagt att bilen bör bannlysas från staden, bilen är en praktisk grej när den används på rätt sätt. Men att skapa "cykelboxar" och att tillåta cykling mot enkelriktat är att skapa en ickeförlåtande trafikmiljö.

Där mjuka och hårda trafikanter blandas bör man hur som helst sänka farten till max 30 km/h. Det i sig skapar en mer förlåtande trafikmiljö.

Cykelboxarna har minskat olyckorna genom att göra cyklisterna mer synliga, särskilt när motorfordon svänger höger.
Bild
http://www.stockholm.se/Extern/Template ... ?id=115909

Vägverket skissar tydligen på vilka vägmarkeringar man kan använda för att ordna med cykling mot enkelriktat.

Bild

Cykelkonferens 2007 -- välj pdf-en "Niclas Nilsson: Vägverkets reviderade regler för cykling – säkerhet på bekostnad av framkomlighet?"
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Det kanske är dags att införa ett cykelforum där alla extrema cykelivrare kan samlas, cykel och kollektivtrafik är inte riktigt samma sak även om just denna tråd nu hamnade någotsånär rätt.

Cykeln är inte som vissa tror det enda allenagörande, att blanda cyklar och tex bussar och spårvagnar allrahelst om detta ska ske genom att cyklisternas totala ointresse att hålla sig till trafikregler tom ska tillåtas kommer enbart att sluta med ytterligare incidenter och olyckor med skadade och dödade pedalförare och olyckliga buss o spårvagnsförare.

//Lars
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Lars Ödlund skrev:Det kanske är dags att införa ett cykelforum där alla extrema cykelivrare kan samlas, cykel och kollektivtrafik är inte riktigt samma sak även om just denna tråd nu hamnade någotsånär rätt.

Den här avdelningen heter "Ordet är fritt" och beskrivs såhär på forumindex:
"Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)"

Tråden hamnade fel från början med det har alltså Jourmaster rättat till.

Lars Ödlund skrev:Cykeln är inte som vissa tror det enda allenagörande, att blanda cyklar och tex bussar och spårvagnar allrahelst om detta ska ske genom att cyklisternas totala ointresse att hålla sig till trafikregler tom ska tillåtas kommer enbart att sluta med ytterligare incidenter och olyckor med skadade och dödade pedalförare och olyckliga buss o spårvagnsförare.

Faktum är att cykling är tillåten i bussfiler.
http://www.ntf.se/konsument/fraga5147.asp?katid=6
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Faktum är att cykling är tillåten i bussfiler.
Faktum är att det trots lagligheten ofta är olämpligt att cykla i de flesta bussfiler. Undantag från detta finns naturligtvis. Bussar är hårda, cyklister mjuka.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:Faktum är att cykling är tillåten i bussfiler.
Faktum är att det trots lagligheten ofta är olämpligt att cykla i de flesta bussfiler. Undantag från detta finns naturligtvis. Bussar är hårda, cyklister mjuka.

Ja jag förstår inte heller riktigt varför det är tillåtet. Några anledningar kunde vara att många bussfiler inte är lika tätt trafikerade som bilfilerna, t ex den på Odinsgatan. En annan att om bussen stannar ofta (vilket många bussar gör) så håller cykeln och bussen liknande genomsnittsfart, 20-25 km/h ungefär. En tredje att en cykel blir väl synlig mitt i bussfilen.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Erik Sandblom skrev:Branschorganisationen Svensk Cykling träffade nyligen riksdagens trafikutskott där man krävde lagändringar.

- Riskfri cykling mot enkelriktat, cykelgator på cyklisters villkor och obligatorisk tillbakadragen stopplinje i tätort. Samt möjlighet för cyklister att själva välja mellan körväg och cykelbana är några åtgärder som vi tror på, sade Bo Dellensten.

Mötet gav en hyfsad utdelning. Karin Svensson Smith och Per Lodenius (mp, c) skrev en motion som innehåller alla önskningar som nämns ovan, men det gick inte igenom. Utskottet hänvisar till höstens infrastrukturpropp (den har jag hört förut). Utskottet skrev även att ett nationellt mål bör vara är att "Andelen cykelresor ska trendmässigt öka av det totala antalet kortväga, <5 km, resandet."

Motion 2007/08:T532 Cykeltrafikens villkor

Trafikutskottets betänkande 2007/08:TU6
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Mer resurser till polisen så de kan övervaka att cyklistern följer de regler som finns idag ...troligen är insatserna själv finansierade på alla böter för rökörninga, krosande av heldragen linje osv osv...

Alltså om alla respekterade reglerna så blir tempot lugnare... om sen haffa kunde som sagt befinna sig i verklighete lite mer så får vi genast en högre trafiksäkerhet för alla trafikslag.

Slussen-kungsan en morgonrusning ... speciellt strömbron där händer det grejor..... :)

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Erik Sandblom

En pingisboll väger 2,47 gram medan en golfboll väger 46 gram, dvs ungefär 19 gånger så mycket.

En cykel med cyklist väger cirka 100kg en bil cirka 1000kg. Cyklisten kör kanske i 20 medan bilisten kör i 40 km/h. Bilens rörelsemängd är då 20 gånger större än cykelns, så skillnaden är ungefär som den mellan en golfboll och en pingisboll i samma fart.

Ville bara anteckna det! :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:En pingisboll väger 2,47 gram medan en golfboll väger 46 gram, dvs ungefär 19 gånger så mycket.

En cykel med cyklist väger cirka 100kg en bil cirka 1000kg. Cyklisten kör kanske i 20 medan bilisten kör i 40 km/h. Bilens rörelsemängd är då 20 gånger större än cykelns, så skillnaden är ungefär som den mellan en golfboll och en pingisboll i samma fart.

Ville bara anteckna det! :)
Bilarna kör på gatorna! Cyklarna kör (många gånger i mer än 20 km/h) överallt, i parker, på gångbanor, lekplatser etc!
"Ville bara anteckna det!" :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:"Ville bara anteckna det!" :)

Ok!

Längre upp i tråden gjorde jag jämförelsen med pingisbollar och biljardbollar. Det visar sig att golfbollar och pingisbollar är en bättre jämförelse. Kanske inte världens viktigaste inlägg att notera det, men ändå.
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Stefan Widén skrev:Mer resurser till polisen så de kan övervaka att cyklistern följer de regler som finns idag ...troligen är insatserna själv finansierade på alla böter för rökörninga, krosande av heldragen linje osv osv...
...
/Stefan
Lite spännande med provision på böter, jag nöjer mig med 20 %. 200 kr rakt i fickan för varje rödljuscyklist ger rätt bra timpröjs....
Nu är det ju så väl i Sverige att alla böter som skrivs ut, inte går till polisens budget, utan hamnar i inkorgen hos finansdep.
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
Cykelkraft
Kontakt:

Inlägg av Cykelkraft »

Cyclocop skrev:
Stefan Widén skrev:Mer resurser till polisen så de kan övervaka att cyklistern följer de regler som finns idag ...troligen är insatserna själv finansierade på alla böter för rökörninga, krosande av heldragen linje osv osv...
...
/Stefan
Lite spännande med provision på böter, jag nöjer mig med 20 %. 200 kr rakt i fickan för varje rödljuscyklist ger rätt bra timpröjs....
Nu är det ju så väl i Sverige att alla böter som skrivs ut, inte går till polisens budget, utan hamnar i inkorgen hos finansdep.

Pengarna ska gå till cyklar istället! :D
Låst