NerdBoy skrev:En nackdel som ingen har tagit upp är känsligheten för blåst. .....
Jo, jag nämnde kabinbanan i Åre.
Jag nämde också mindre gondolliftar i Österrike och Italien som går nära marken och därmed inte är så känsliga för blåst och andra meterologiska olägenheter.
Stefan N skrev:
Däremot finns det självfallet tillfällen då linbanor absolut är lämpliga men inte i Stockholms innerstad och vad skulle t.ex Skönhetsrådet säga om det?
Men, det är kanske mer lämpligt i Göteborg?
Ja vi har väl ett skönhetsråd eller något liknande här i Göteborg också, som säkerligen skulle ha åsikter.
I en innerstad, i det absoluta centrum behövs det väl knappast nån linbana, men då som tidigare nämnts, över Slottskogen, eller varför inte över Skansen, där en del besvärliga nivåskillnader finns. Jag vill minnas att det i Norrköping, eller iallfall i Kolmården, djurparken, finns/fanns en linbana med små gondoler. Knappast lokaltrafik i den bemärkelsen, mer turistattraktion kanske, men då med exemplet Slottskogen och Skansen så behöver ju inte det ena utesluta det andra. Man får en bättre utsikt över parken, slipper gå i besvärliga backar, och får del av linbanans egenattraktion.
I Göteborg skulle jag kunna tänka mig att det skulle fungerat med nån typ av gondolbana mellan Stigberget och Lindholmen. Mellan Welandergatan och Skatås och mellan Majvallen-Kafé Bräket-Hpl Botaniska eller Linnéplatsen. Linbanor kan ju ha en eller flera mellanstationer.
Mellan Stigberget och Linholmen har vi ju älven, här blir det att hänga resernärerna högt. Lindholmen/Norra älvstranden utvecklas ju med skolor, universitet, arbetsplatser och bostäder. En linbana till Majorna/Masthugget skulle ju avlasta/konkurrera med Älvsnabben.
Mellan Welandergatan och Skatås skulle man ju kanske öka antalet besökare till skatåsområdet då dom slapp den långa och delvis branta backen dit upp, låter kanske motsägelsefullt men det skulle nog gå att öka antalet motionärer om de slapp gå uppför den tråkiga backen (nu tycks de flesta åka bil).
Över Slottskogen då ett egenvärde i linbanan, dessutom ett tillfälle att få en bättre utsikt över djurgårdar och annat, så dessuom en möjlighet till lokaltrafik tvärs över Slottskogen.
Alla tre skulle då har korgar för omkring 10 passagerare, fällbara stolar som möjliggör utrymme för rullstolar och barnvagnar eller för någon cykel. Många korgar/gondoler, som frikopplas från huvudlinan och sätts i trafik efter behov. Båda ändstationerna skall då ha ett "förråd" av gondoler, iallafall i Slottskogsbanas fall.
Resandeunderlaget skulle gissningsvis inte räcka till för att göra linbana ekonomisk försvarbar i Skatås, kanske inte heller över Slottskogen, men vete fasiken om inte en från Sigberget till Lindholmen skulle löna sig...på sikt. Det är iallafall en rolig lösning!
Kul hade väl även en
funikulär (wery fun!) upp till Skatås, eller en bergbana i Slottskogen. Men då kanske mer på grund av ett storebrorskomplex relaterat till vad som finns runt om i 08-området.