Varför så få linbanor?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Varför så få linbanor?

Inlägg av NerdBoy »

En nackdel som ingen har tagit upp är känsligheten för blåst. Det är dessutom en lite "lömsk" nackdel för det är inte säkert att gemene man märker hur mycket det egentligen blåser förrän de står vid den stängda linbanan och inser att de inte kommer hinna till jobbet i tid. Då är det lättare att inse att det kan bli problem med spårvagnarna när det snöar helt galet mycket utanför fönstret.
Erik Sandblom skrev:Dessutom nästan helt ljudlöst, i jämförelse med andra motoriserade transporter.
Mellan stolparna är det rätt tyst men just vid stolparna blir det faktiskt ett konstant slammer som är väldigt störande i längden.
rote skrev:Barcelona har en enorm linbana som sträcker sig mellan hamnen och Montjuïc (med resv. för stavning). På ett avsnitt går banan över en hamnbassäng. I en stad som Stockholm där man trots allt har både vatten och bergshällar att ta hänsyn till borde det fungera ganska bra men det är väl vattnet som sagt var vilket försvårar en evakuering. Å andra sidan borde det gå att lösa på något sätt, det borde ändå vara lättare att evakuera ovan vatten än om det hade varit 50-100 meter ovan jord. Helikopter, båtar, nedsänkning i vattnet likt flygplan m.m. tänker jag främst på om jag för spekulera lite.
Problemet är mängden gondoler och tiden det tar att tömma dem. Om man får stopp i maskineriet så kommer man säkert ägna den första halvtimmen åt att försöka fixa det. Först därefter kallas räddningstjänsten in och då tar det ytterligare en halvtimme för dem att kalla in de resurser som behövs. När båtar och helikoptrar är på plats tar det kanske i genomsnitt tio minuter per gondol att få ut folk på ett säkert sätt (på med flytvästar, selar ska sitta rätt, o.s.v.). Är det då 50 gondoler ute så kommer en del resenärer behöva sitta där i flera timmar och somliga hinner då få panik flera gånger om och börjar spontanevakuera. Och då finns det risk för just det som inte får ske vid en linbana: människor ramlar ned och slår ihjäl sig, med efterföljande rättsprocesser och tidningarnas drev efter ansvariga.
Jonas1968 skrev:En annan anledning är nog att det behövs oerhört många resande för att fylla ut platserna i en linbana. I lågtrafik så skulle många gondoler gå tomma men linbanan drar ju full energiförbrukning även då den går i stort sett tom. Linbanan passar nog bättre i fjällen än i stadstrafik.
Alla moderna linbanor är byggda så att gondolerna enkelt tas loss från den drivande vajern, främst för att resenären inte ska behöva stiga på i "full fart". På så sätt kan man även ha kontinuerlig städning och översyn av gondolerna utan att stoppa systemet. Det borde därför inte vara något problem att plocka ett antal gondoler åt sidan när det är lågtrafik.
Erik Sandblom skrev:Säkerhet vid utrymning
Jag funderade lite på säkerheten vid utrymning; såhär kan man göra: Man har en repstege upprullad i varje gondol, och ett block. Med hjälp av repstegen kan folk klättra ner, eller så kan räddningspersonal klättra upp med en lina. Med hjälp av blocket och linan kan räddningspersonalen fira ner passagerarna. Brandbil kan inte alltid användas eftersom linbanan går i obanad terräng, men med repstegen så klarar man det ändå.
Att klättra på repstege är faktiskt svårare än man tror när stegen blir mer än ett par meter lång. Och det blir inte bättre av att människor i stressande situationer inte tänker helt logiskt utan gärna försöker klättra med ryggsäck på ryggen och laptop under armen.
Användarens profilbild
Stefan N
Inlägg: 619
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:41
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Nils Carl Aspenberg skrev:Dette er jo teknikk som vi har hatt i over 100 år. Hadde det vært sørlig lemplig for stadstrafikk, så hadde vi hatt massor. Det blir litt det samme som med monorail og spårtaxi.
Kan bara hålla med. Erik ställer sig själv undrande till varför så få linbanor byggs om medelhastigheten är 9 km/h. Å andra sidan så är väl stomlinje 4 i Stockholm inte känd för sin enorma hastighet och därför en lämplig kandidat för ombyggnad till spårväg.

Däremot finns det självfallet tillfällen då linbanor absolut är lämpliga men inte i Stockholms innerstad och vad skulle t.ex Skönhetsrådet säga om det?

Men, det är kanske mer lämpligt i Göteborg?
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Stefan N skrev:Kan bara hålla med. Erik ställer sig själv undrande till varför så få linbanor byggs om medelhastigheten är 9 km/h. Å andra sidan så är väl stomlinje 4 i Stockholm inte känd för sin enorma hastighet och därför en lämplig kandidat för ombyggnad till spårväg.
Siffran som Erik nämner gäller för de stolsliftar som finns i skidbackar. Moderna linbanor med slutna korgar rör sig i en hastighet av 6-12 m/s = 20-40 km/h.

Källa: http://www.doppelmayr.com/ (en av de största tillverkarna)
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Re: Varför så få linbanor?

Inlägg av Björn J. »

NerdBoy skrev:En nackdel som ingen har tagit upp är känsligheten för blåst. .....
Jo, jag nämnde kabinbanan i Åre.
Jag nämde också mindre gondolliftar i Österrike och Italien som går nära marken och därmed inte är så känsliga för blåst och andra meterologiska olägenheter.
Stefan N skrev: Däremot finns det självfallet tillfällen då linbanor absolut är lämpliga men inte i Stockholms innerstad och vad skulle t.ex Skönhetsrådet säga om det?

Men, det är kanske mer lämpligt i Göteborg?
Ja vi har väl ett skönhetsråd eller något liknande här i Göteborg också, som säkerligen skulle ha åsikter.

I en innerstad, i det absoluta centrum behövs det väl knappast nån linbana, men då som tidigare nämnts, över Slottskogen, eller varför inte över Skansen, där en del besvärliga nivåskillnader finns. Jag vill minnas att det i Norrköping, eller iallfall i Kolmården, djurparken, finns/fanns en linbana med små gondoler. Knappast lokaltrafik i den bemärkelsen, mer turistattraktion kanske, men då med exemplet Slottskogen och Skansen så behöver ju inte det ena utesluta det andra. Man får en bättre utsikt över parken, slipper gå i besvärliga backar, och får del av linbanans egenattraktion.

I Göteborg skulle jag kunna tänka mig att det skulle fungerat med nån typ av gondolbana mellan Stigberget och Lindholmen. Mellan Welandergatan och Skatås och mellan Majvallen-Kafé Bräket-Hpl Botaniska eller Linnéplatsen. Linbanor kan ju ha en eller flera mellanstationer.

Mellan Stigberget och Linholmen har vi ju älven, här blir det att hänga resernärerna högt. Lindholmen/Norra älvstranden utvecklas ju med skolor, universitet, arbetsplatser och bostäder. En linbana till Majorna/Masthugget skulle ju avlasta/konkurrera med Älvsnabben.

Mellan Welandergatan och Skatås skulle man ju kanske öka antalet besökare till skatåsområdet då dom slapp den långa och delvis branta backen dit upp, låter kanske motsägelsefullt men det skulle nog gå att öka antalet motionärer om de slapp gå uppför den tråkiga backen (nu tycks de flesta åka bil).

Över Slottskogen då ett egenvärde i linbanan, dessutom ett tillfälle att få en bättre utsikt över djurgårdar och annat, så dessuom en möjlighet till lokaltrafik tvärs över Slottskogen.

Alla tre skulle då har korgar för omkring 10 passagerare, fällbara stolar som möjliggör utrymme för rullstolar och barnvagnar eller för någon cykel. Många korgar/gondoler, som frikopplas från huvudlinan och sätts i trafik efter behov. Båda ändstationerna skall då ha ett "förråd" av gondoler, iallafall i Slottskogsbanas fall.

Resandeunderlaget skulle gissningsvis inte räcka till för att göra linbana ekonomisk försvarbar i Skatås, kanske inte heller över Slottskogen, men vete fasiken om inte en från Sigberget till Lindholmen skulle löna sig...på sikt. Det är iallafall en rolig lösning!

Kul hade väl även en funikulär (wery fun!) upp till Skatås, eller en bergbana i Slottskogen. Men då kanske mer på grund av ett storebrorskomplex relaterat till vad som finns runt om i 08-området.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Varför så få linbanor?

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Säkerhet vid utrymning
Jag funderade lite på säkerheten vid utrymning; såhär kan man göra: Man har en repstege upprullad i varje gondol, och ett block. Med hjälp av repstegen kan folk klättra ner, eller så kan räddningspersonal klättra upp med en lina. Med hjälp av blocket och linan kan räddningspersonalen fira ner passagerarna. Brandbil kan inte alltid användas eftersom linbanan går i obanad terräng, men med repstegen så klarar man det ändå.
Att klättra på repstege är faktiskt svårare än man tror när stegen blir mer än ett par meter lång. Och det blir inte bättre av att människor i stressande situationer inte tänker helt logiskt utan gärna försöker klättra med ryggsäck på ryggen och laptop under armen.

Repstegen är inte till för utrymning utan för att räddningspersonalen ska kunna klättra upp. Sen ordnar räddningspersonalen med lina och block för att fira ner passagerarna. Tänkte jag. Men det är inget som hindrar att folk klättrar ner för repstegen på eget bevåg och skadar sig, tyvärr.

Kanske bäst att skippa repstegen? Istället firar man ner nån form av lina som räddningspersonalen kan haka fast en sele i, och sen drar man sig upp med en motor eller med muskelkraft. Väl uppe hjälper man passagerarna.

NerdBoy skrev:När båtar och helikoptrar är på plats tar det kanske i genomsnitt tio minuter per gondol att få ut folk på ett säkert sätt (på med flytvästar, selar ska sitta rätt, o.s.v.). Är det då 50 gondoler ute så kommer en del resenärer behöva sitta där i flera timmar och somliga hinner då få panik flera gånger om och börjar spontanevakuera. Och då finns det risk för just det som inte får ske vid en linbana: människor ramlar ned och slår ihjäl sig, med efterföljande rättsprocesser och tidningarnas drev efter ansvariga.

Om räddningsmanövern kan göras enkel så kan man evakuera flera gondoler samtidigt. Kan man bara fira ner en lina från gondolen behövs ingen helikopter eller kranbil vad jag kan se. Särskilt om gondolen inte går över vatten. Är man rädd för missbruk av stege och lina blir det svårare, då behövs kranbil och helikopter.
Skriv svar