Apropå reklamspårvagnar...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Passar grönt på en spårvagn?

Ja
9
56%
Nej
1
6%
Bara i Malmö
6
38%

Antal röster: 16

Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Apropå reklamspårvagnar...

Inlägg av Reimersholme71 »

I Norrköping har dom målat en Cafévagn i Östgötatrafikens "Sydkraft-mönster". Den vagnen måste falla under kategorin "Fult målade reklamspårvagnar", något som Göteborg hade mycket av en gång. Ösgötatrafikens rött och orange var ju inte särskilt vackert som det var, men att måla det i ett mönster som påminner så mycket om Sydkrafts logotyp... Vedervärdigt! :evil:

Jag kan tänka mig att Östgötatrafiken inspirerades till sina färger från Östergötlands landskapsvapen, men den orange de valde har inte mycket att göra med vapnets gyllene grip. Nu har dom till och med börjat måla om tågen i "sydkraft"-stuk... undrar om BussMicke har en bild på det? :?:

Tack och lov har Göteborgarna börjat måla sina vagnar i de gamla färgerna :D (vitt och ljusblått) - tänk om vi kunde få Norrköpings kommun att göra samma sak med sina vagnar (vitt och gult). Jag menar, vad har mörkgrönt att göra på en spårvagn? :? Och inte är den "gula" färgen på vagnarna särskilt gul, snarare orange eller mörkgul. Och ingen av de färgerna finns ju i stadsvapnet (Guld, blått och rött finns däremot).

Men jag hittade en kul grej på webben:
http://www.actwin.com/MacUkraine/
Den spårvagnen är den enda jag har sett som kan platsa i kategorin "snyggt målade reklamspårvagnar". :)
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

än har jag ingen bild på dem, men de tåget lär väl bli fotograferade tids nog. Nu ser de hemska ut. Sen får Leif D säga vad han vill, han som är frälst i allt nytt hur det än ser ut.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Färger..........

Inlägg av leifd »

Ötrafs färger, kommer enligt vad Ötraf uppger,
- den gula från Norrköpings spårvagnar och bussar.
- den röda från Linköpings bussar.

Att nyanserna inte är de exakta betyder inget i sammanhanget.

Vad gäller nyaserna på Norrköping Spårvägar gul, som det faktiskt stod på färgburkarna på 70-talet, så har den förändrats genom åren.
Det har varit blekt gul till nästan orangegul, under olika perioder.
tänk också på att detta med hur man målar och i vilken färg och nyans har varit ganska oviktigt under olika perioder och viktigt under andra.

Sedan lär det nog finnas möjlighet för Bussmicke att plåta 71 + 119, på någon spårväg nära honom.
Om han inte kommer hit ner och intager en kall öl i vagnen tillsammans med undertecknad (även andra intresserade är välkommna, jag dricker gärna med fler).

//Leif D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jag väntar på inbjudan, helgerna framöver är disponibla...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Grönt är rätt snyggt. Har nån sett Graninge-målingen på A31 333?
Faktiskt riktigt snyggt, speciellt med den vita överdelen. Snyggare än den tidigare HemEl-målningen...
Cafévagnen är brun- och margarinfärgad, och det passar den i.
210 ser inte bra ut i grönt, och förbättringar behövs... vilket påminner mig om att jag glömde skriva ner förbättringarna som jag önskade på 210. Förlåt Stefan.
Bantekniker
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Bobjörk skrev:Grönt är rätt snyggt. Har nån sett Graninge-målingen på A31 333?
Faktiskt riktigt snyggt, speciellt med den vita överdelen. Snyggare än den tidigare HemEl-målningen...
210 ser inte bra ut i grönt, och förbättringar behövs... vilket påminner mig om att jag glömde skriva ner förbättringarna som jag önskade på 210. Förlåt Stefan.
Jorå, grönt är snyggt. Både Malmö och Upsala hade väl vagnar i grönt? Men mörkgrönt tak och mörkgrönt underrede har väl inget på Norrköpingsvagnar att göra?

Jag undrar om Leif D vet om det fortfarande finns färgburkar märkta "Norrköpings Spårgägar Gult"? Det vore att intressant samlarobjekt.

Det vore kul att se en modern Norrköpingsvagn i den gamla målningen (1904/16 års variant då, inte 1950-talets som bara var knallgul om jag förstått saken rätt). Jag blev barnsligt glad när jag såg den första Göteborgvagnen (M31) ommålad till gammaldags färger!

Men, och här är det fel på Norrköpingsvagnarna också: stadsvapnet är felvänt på ena sidan - eftersom ett heraldiskt vapen på ett fordon som rör sig i huvudsakligen en riktning skall vara vänt med dexter, heraldiskt höger, åt körriktningen! Och med detta har jag definitivt kvalificerat mig till Besserwisserklubben, va? Det är förövrigt samma sak med flaggor. frånsidan av en flagga med en vapenbild på skall vara en spegelvänd avbildning av åtsidan.

Man man lär väl inte få se Gull Olle på spårvagnsflaggor på närmsta tiden. Kommunen har juavskaffat S:t Olof till förmån för det 20 år gamla fladder-N:et från 600årsjubileet 1984... Eller, Leif, finns det några gamla sådana flaggor liggande i vagnhallen någonstans?

M
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Bobjörk skrev:Grönt är rätt snyggt. Har nån sett Graninge-målingen på A31 333?
Jorå, grönt är snyggt. Både Malmö och Upsala hade väl vagnar i grönt? Men mörkgrönt tak och mörkgrönt underrede har väl inget på Norrköpingsvagnar att göra?

Jag undrar om Leif D vet om det fortfarande finns färgburkar märkta "Norrköpings Spårgägar Gult"? Det vore att intressant samlarobjekt.

Det vore kul att se en modern Norrköpingsvagn i den gamla målningen (1904/16 års variant då, inte 1950-talets som bara var knallgul om jag förstått saken rätt). Jag blev barnsligt glad när jag såg den första Göteborgvagnen (M31) ommålad till gammaldags färger!

Men, och här är det fel på Norrköpingsvagnarna också: stadsvapnet är felvänt på ena sidan - eftersom ett heraldiskt vapen på ett fordon som rör sig i huvudsakligen en riktning skall vara vänt med dexter, heraldiskt höger, åt körriktningen! Och med detta har jag definitivt kvalificerat mig till Besserwisserklubben, va? Det är förövrigt samma sak med flaggor. frånsidan av en flagga med en vapenbild på skall vara en spegelvänd avbildning av åtsidan.

Man man lär väl inte få se Gull Olle på spårvagnsflaggor på närmsta tiden. Kommunen har juavskaffat S:t Olof till förmån för det 20 år gamla fladder-N:et från 600årsjubileet 1984... Eller, Leif, finns det några gamla sådana flaggor liggande i vagnhallen någonstans?

M
Nåja, Besserwisser får man vara, alla är vi väl lite knäppa, jag på mitt sätt, du på ditt, men helt okej för mej.

Norrköpings Spårvägar Gul, mja färg är ju färskvara, så ja tror nog inte det finns längre. Möjligen att det kan finnas kvar i Malmköping, för där har jag ett minne av att jag också såg dessa burkar.

Vad gäller flaggorna du talar om, så har jag ingen aning. Men du är välkommen att komma och gå igenom de samlingar av äldre materiel som finns undanräddade, genom spårvägssällskapets försorg.
Det behövs frivilliga krafter som tycker om att ordna och vårda gamla ting och du är väldigt välkommen att hjälpa till.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Och den där Ölturen med Bistro-vagnen efteråt?

Det låter jättekul att få gräva runt i gamla prylar!

Var håller Spårvägssällskapet i Norrköping till?

(Har du förresten kollat
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2641
?
Expert som du är gissar du väl rätt med en gång?

M
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Och den där Ölturen med Bistro-vagnen efteråt?

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:Det låter jättekul att få gräva runt i gamla prylar!

Var håller Spårvägssällskapet i Norrköping till?

(Har du förresten kollat
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=2641
?
Expert som du är gissar du väl rätt med en gång?

M
Tack för det omdömmet, men jag la väl inte så mycket kraft på det just då du la ut dem.
Jag var påväg till en trevlig kväll på linje 2 och 3 då och hade lite brottom.
Sedan han ju andra före......

Vi brukar träffas i spårvagnsverkstadens lunchrum, men det finns en lokal i vagnhallen som vi disponerar för äldre materiel.

//Leif D
AGR
Kontakt:

Reklamspårvagn bild

Inlägg av AGR »

Det finns hemska exempel på reklammålade vagnar titta på den här i Hamburg.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar