Fairfax County Awards $10M Contract for Bus Service:
http://www.wtopnews.com/index.php?nid=30&sid=103071
Fairfax County awarded Connex/Yellow Transportation a five-year, $10.7 million contract to manage and operate all of its buses. The contract starts Aug. 31.
Connex - i USA
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Connex - i USA
Jag tyckte det var intressant att notera att det inte nämns ett knyst om att Connex är franskt. Amerikanerna är tydligen fortfarande sura för att fransmännen tyckte att dom skulle låta bli att skicka sina unga män att dö i Irak...Zill skrev:Fairfax County Awards $10M Contract for Bus Service:
Fairfax County awarded Connex/Yellow Transportation a five-year, $10.7 million contract to manage and operate all of its buses. The contract starts Aug. 31.

Även i Boston har nu Connex fått sitt fotfäste. Dom tog över pendeltrafiken från Amtrak som kört MBTA tågen i flera år.
Bombardier är väl också delvis Franskt. Alstom håller just nu att renovera äldre NJT Cometvagnar samt levererar nya Comet 5 vagnar.
Jag tror att de flesta här i USA skiter blankt i vad D.C. tycker.
Hörde på radion för den 14 Juli att på många platser här skulle fira Bastille Dagen. Många möbelaffärer hade stora reas på Franskstilade möbler, o.s.v.
mvh Dennis
Bombardier är väl också delvis Franskt. Alstom håller just nu att renovera äldre NJT Cometvagnar samt levererar nya Comet 5 vagnar.
Jag tror att de flesta här i USA skiter blankt i vad D.C. tycker.
Hörde på radion för den 14 Juli att på många platser här skulle fira Bastille Dagen. Många möbelaffärer hade stora reas på Franskstilade möbler, o.s.v.
mvh Dennis
- TimK
- Kontakt:
Re: Connex - i USA
Ja, man kan fråga sig vilket är värre: att strunta i det som man i princip gör i USA, eller att fokusera på det till vansinne som man gör i Sverige. Själv tycker jag det är klart mer nationalistiskt, minst sagt, att hela tiden betona att Connex är franskt i grunden.Martin Nyberg skrev:Jag tyckte det var intressant att notera att det inte nämns ett knyst om att Connex är franskt. Amerikanerna är tydligen fortfarande sura för att fransmännen tyckte att dom skulle låta bli att skicka sina unga män att dö i Irak...Zill skrev:Fairfax County Awards $10M Contract for Bus Service:
Utländskt ägande är så pass vanligt i USA att de flesta inte bryr sig särskilt mycket om var någonstans ett företag är baserat, särskilt om det, som i det här fallet, inte handlar om någonting som de själva ska köpa.
Vad gäller Dennis kommentar om att de flesta "skiter blankt i vad D.C. tycker" så kan jag säga att inte heller "vad D.C. tycker" är precis enhälligt. Dessutom ligger ju Fairfax County i Washington-området.
Mvh Tim
Denna Webbsida tillhör en radiostation, WTOP (s k all news och har inte så stort intresse i högerpolitik, fast den ägs av Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (mormonerna)).Jag tyckte det var intressant att notera att det inte nämns ett knyst om att Connex är franskt. Amerikanerna är tydligen fortfarande sura för att fransmännen tyckte att dom skulle låta bli att skicka sina unga män att dö i Irak...
Jag tror nog att extrem högertidningen Washington Times, som ägs av Sun Myung Moon, skulle harpa mera på att Connex är ett franskt bolag.
Precis!Utländskt ägande är så pass vanligt i USA att de flesta inte bryr sig särskilt mycket om var någonstans ett företag är baserat, särskilt om det, som i det här fallet, inte handlar om någonting som de själva ska köpa.
Fairfax County, i delstaten Virginia, har ca 1.000.000 innevånare (den största county (kommun) i Washington-regionen).Vad gäller Dennis kommentar om att de flesta "skiter blankt i vad D.C. tycker" så kan jag säga att inte heller "vad D.C. tycker" är precis enhälligt. Dessutom ligger ju Fairfax County i Washington-området.
WMATA, lokaltrafiksmyndigheten, har dessutom vissa linjer (buss och Metron) i Fairfax County. Men WMATAs egen personal driver buss- och Metro trafiken - det har inte någonsin varit aktuelt att dessa skulle bli outsourced till Connex eller annan firma.
Och har kontrakt med WMATA att renovera en stor del av Breda vagnparken (Breda vagnarna (italienska) har gott anseende i Washington, men man had inte köpt nya Breda vagnar, t v).Alstom är ett franskt bolag.
Alstom kommer dessutom att leverera de nyaste WMATA vagnarna.
Mera här:
http://wmata.com/about/history.cfm