Långt ner i annan tråd undrar Dennis angående utrymmeskraven för bilar och kollektivtrafik:
Så jag jag kan väl börja, genom att återgå till hans inlägg:Dennis Hage skrev:/.../ingen här på Forumet diskuterar detta.
Man kan ju fundera lite på hur långa bilkolonner olika kollektiva transportmedel motsvarar.Dennis Hage skrev:/.../Hur många kvadratmeters yta tar en bil upp på dyrbar mark? /.../
I rusningstrafik, när de kollektiva transportmedlen är som mest frekventerade och bilköerna som mest kompakta kan man överslagsmässigt räkna på hur långt gatuutrymme det behövs för personbilar för att motsvara olika typer kollektivtrafikfordon. Härvid antas att det sitter 1,2 personer i varje personbil och att varje personbil antas kräva 10 meter körfältslängd. De kollektiva transportmedlen antas utnyttjas till 90%. Rätt eller fel? Rätta mig gärna om någon sitter inne med bättre underlag. Fordonstyperna är från Stockholm och max antal passagerare ungefärligt.
Röd normalbuss
max 70 pass, 525m bilkoklonn
Stor blå innerstadsstomledbuss
max 117pass, 878m bilkolonn
Innerstadsspårvagn A25 Mustang, enkelvagn
max 105 pass, 788m bilkolonn
Innerstadsspårvägståg A25 med släp eller modern A32-spårvagn, enkelvagn
max 210 pass, 1575m bilkolonn
A32-spårvagn, tvåvagnståg
max 420pass, 3150m bilkolonn
tunneltåg, tre vagnar C20
max 1200 pass, 9km bilkolonn
pendeltåg, 4 enheter
Osäker, men jag har för mig max 1600 pass, 12km bilkolonn
Tilläggas bör ju att jämförelserna haltar när man jämför tunnelbana och järnväg med biltrafik. Dels ska dessa inte dela på samma utrymme, dels finns det ju även inom denna del av spårtrafiken krav på säkerhetsavstånd som gör att man inte kan packa spåren fulla av framrusande tåg. Å andra sidan så tar man bort en mil bilkö om man lyckas fylla ytterligare ett pendeltåg i rusningstrafiken.
Och lite att fundera över så här på morgonkulan blev det ju...
mvh/ Jörgen G