Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Per Lind skrev:Ja, Ja, haka upp er på detaljer om det roar er.
Jag är inte så insatt i Stockholms alla stombusslinjer men det är tänkt att en av dom skall spårvägificeras och då är väl Söderhallen helt perfekt?
Grejen är väl att det är stomibusslinje 4 som är aktuell att spårvägifieras och den linjen slutar redan vid gullmarsplan, alltså är det bara för vagnar på linje 4 att rulla över tvärbanan till/från depån i alvik som idag rymmer en massa bussar som man kan placera nån annan stans, kanske i söderhallen?
Men snälla Mats, tråden handlar om Djurgårdslinjens förlängning, vad har det med spårvägsplanerna för linje 4 att göra???
Om du läser hela tråden så ser du kopplingen, förslaget djurgårdslinjen använder söderhallen för att söderhallen skulle vara bra för ytterligare en spårvägslinje, och eftersom den ytterligare linje som är aktuell kan använda alvikhallen så har därmed söderhallalternativet tappat ett argument.
Per Lind skrev:Ja, Ja, haka upp er på detaljer om det roar er.
Jag är inte så insatt i Stockholms alla stombusslinjer men det är tänkt att en av dom skall spårvägificeras och då är väl Söderhallen helt perfekt?
Grejen är väl att det är stomibusslinje 4 som är aktuell att spårvägifieras och den linjen slutar redan vid gullmarsplan, alltså är det bara för vagnar på linje 4 att rulla över tvärbanan till/från depån i alvik som idag rymmer en massa bussar som man kan placera nån annan stans, kanske i söderhallen?
Men snälla Mats, tråden handlar om Djurgårdslinjens förlängning, vad har det med spårvägsplanerna för linje 4 att göra???
Djurgårdslinjen och stombusskonverteringen hör samman då man får billigare kostnader om saker och ting kan samordnas, även om det inte byggs nu. Borde väl Byggare Bob begripa då han är i byggsvängen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
mats skrev:
Grejen är väl att det är stomibusslinje 4 som är aktuell att spårvägifieras och den linjen slutar redan vid gullmarsplan, alltså är det bara för vagnar på linje 4 att rulla över tvärbanan till/från depån i alvik som idag rymmer en massa bussar som man kan placera nån annan stans, kanske i söderhallen?
Men snälla Mats, tråden handlar om Djurgårdslinjens förlängning, vad har det med spårvägsplanerna för linje 4 att göra???
Om du läser hela tråden så ser du kopplingen, förslaget djurgårdslinjen använder söderhallen för att söderhallen skulle vara bra för ytterligare en spårvägslinje, och eftersom den ytterligare linje som är aktuell kan använda alvikhallen så har därmed söderhallalternativet tappat ett argument.
Frågor på detta?
Det finns bara ett litet problem med detta, och det är att Alviksdepån inte heller har någon överkapacitet. Efter leverans av delserie 3 av A32 våren 2008 kommer det där att finnas 31 vagnar, och redan då måste en del av Swebus bussflotta motas ut. När Tvärbana Nordost byggs till Solna behövs ytterligare i storleksordningen 30 vagnar, som också måste ställas upp i Alvik. Så den depån kan ni nog glömma för en innerstadsspårvägs räkning.
Byggare Bob skrev:
Men snälla Mats, tråden handlar om Djurgårdslinjens förlängning, vad har det med spårvägsplanerna för linje 4 att göra???
Om du läser hela tråden så ser du kopplingen, förslaget djurgårdslinjen använder söderhallen för att söderhallen skulle vara bra för ytterligare en spårvägslinje, och eftersom den ytterligare linje som är aktuell kan använda alvikhallen så har därmed söderhallalternativet tappat ett argument.
Frågor på detta?
Det finns bara ett litet problem med detta, och det är att Alviksdepån inte heller har någon överkapacitet. Efter leverans av delserie 3 av A32 våren 2008 kommer det där att finnas 31 vagnar, och redan då måste en del av Swebus bussflotta motas ut.
Nu räknade jag bussarna som "lättflyttade" eftersom de inte är beroende av en spåranslutning mellan ordinarie linjenät och depån/hall.
Björn Ehnberg skrev:När Tvärbana Nordost byggs till Solna behövs ytterligare i storleksordningen 30 vagnar, som också måste ställas upp i Alvik. Så den depån kan ni nog glömma för en innerstadsspårvägs räkning.
Det beror väl förstås på vilket projekt som genomförs först?
Om det skulle bli så att linje 4 spårvägifieras före tvärbana nordost byggs så är det väl en ganska vettig idé att under en mellanperiod använda alvikhallen för innerstadspårvagnar. De spår som behöver återläggas, eventuella saneringsarbeten för att få bort rester från bussdriften o.s.v. är ju likadant oavsett om man tänker använda depån för innerstadspårvagnar eller vagnar i stil med A32.
Men visst, med ett sådant förfarande kommer prislappen för tvärbana nordost ökar då med ett belopp som är ungefär lika stort som minskningen av beloppet för spårvägifiering av linje 4. Vilket som är bäst eller sämst ur politisk-retorisk synvinkel är kanske värt att diskutera vidare? (D.v.s. vilket projekt ska presenteras som så billigt som möjligt, tvärbana nordost eller spårvägifiering av linje 4).
mats skrev:
Om du läser hela tråden så ser du kopplingen, förslaget djurgårdslinjen använder söderhallen för att söderhallen skulle vara bra för ytterligare en spårvägslinje, och eftersom den ytterligare linje som är aktuell kan använda alvikhallen så har därmed söderhallalternativet tappat ett argument.
Frågor på detta?
Det finns bara ett litet problem med detta, och det är att Alviksdepån inte heller har någon överkapacitet. Efter leverans av delserie 3 av A32 våren 2008 kommer det där att finnas 31 vagnar, och redan då måste en del av Swebus bussflotta motas ut.
Nu räknade jag bussarna som "lättflyttade" eftersom de inte är beroende av en spåranslutning mellan ordinarie linjenät och depån/hall.
Björn Ehnberg skrev:När Tvärbana Nordost byggs till Solna behövs ytterligare i storleksordningen 30 vagnar, som också måste ställas upp i Alvik. Så den depån kan ni nog glömma för en innerstadsspårvägs räkning.
Det beror väl förstås på vilket projekt som genomförs först?
Om det skulle bli så att linje 4 spårvägifieras före tvärbana nordost byggs så är det väl en ganska vettig idé att under en mellanperiod använda alvikhallen för innerstadspårvagnar. De spår som behöver återläggas, eventuella saneringsarbeten för att få bort rester från bussdriften o.s.v. är ju likadant oavsett om man tänker använda depån för innerstadspårvagnar eller vagnar i stil med A32.
Men visst, med ett sådant förfarande kommer prislappen för tvärbana nordost ökar då med ett belopp som är ungefär lika stort som minskningen av beloppet för spårvägifiering av linje 4. Vilket som är bäst eller sämst ur politisk-retorisk synvinkel är kanske värt att diskutera vidare? (D.v.s. vilket projekt ska presenteras som så billigt som möjligt, tvärbana nordost eller spårvägifiering av linje 4).
Mats, det är alldeles uppenbart att Tvärbana Nordost kommer att genomföras först. Det finns redan ett inriktningsbeslut för utbyggnaden i SL:s styrelse och projekteringen pågår för fullt, dessutom är både Sundbybergs och Solna kommuner positiva till utbyggnaden. Det som återstår är givetvis att ordna finansieringen.
En innerstadsspårväg ligger mycket längre fram i tiden. Min övertygelse är att man realpolitiskt först måste kunna visa upp en fungerande drift på en förlängd Djurgårdslinje innan man ev. ska kunna bryta det blockpolitiska motstånd som finns mot innerstadsspårväg, i synnerhet inom vänsterblocket, och på allvar börja fundera över att fatta ens några inriktningsbeslut (det är tyvärr fullt möjligt att inte ens detta räcker, misstron mot spårväg är djupt rotad inom (s) ända sedan Helge B:s dagar). I AB-län har vi för vana att byta majoritet i SLL vid varje val, och då krävs blocköverskridande enighet. Det här är ingenting vi kommer att få se under innevarande mandatperiod!
Så låt bli Alviksdepån (och Aga-depån också, för den delen).
Björn Ehnberg skrev:
Det finns bara ett litet problem med detta, och det är att Alviksdepån inte heller har någon överkapacitet. Efter leverans av delserie 3 av A32 våren 2008 kommer det där att finnas 31 vagnar, och redan då måste en del av Swebus bussflotta motas ut.
Nu räknade jag bussarna som "lättflyttade" eftersom de inte är beroende av en spåranslutning mellan ordinarie linjenät och depån/hall.
Björn Ehnberg skrev:När Tvärbana Nordost byggs till Solna behövs ytterligare i storleksordningen 30 vagnar, som också måste ställas upp i Alvik. Så den depån kan ni nog glömma för en innerstadsspårvägs räkning.
Det beror väl förstås på vilket projekt som genomförs först?
Om det skulle bli så att linje 4 spårvägifieras före tvärbana nordost byggs så är det väl en ganska vettig idé att under en mellanperiod använda alvikhallen för innerstadspårvagnar. De spår som behöver återläggas, eventuella saneringsarbeten för att få bort rester från bussdriften o.s.v. är ju likadant oavsett om man tänker använda depån för innerstadspårvagnar eller vagnar i stil med A32.
Men visst, med ett sådant förfarande kommer prislappen för tvärbana nordost ökar då med ett belopp som är ungefär lika stort som minskningen av beloppet för spårvägifiering av linje 4. Vilket som är bäst eller sämst ur politisk-retorisk synvinkel är kanske värt att diskutera vidare? (D.v.s. vilket projekt ska presenteras som så billigt som möjligt, tvärbana nordost eller spårvägifiering av linje 4).
Mats, det är alldeles uppenbart att Tvärbana Nordost kommer att genomföras först. Det finns redan ett inriktningsbeslut för utbyggnaden i SL:s styrelse och projekteringen pågår för fullt, dessutom är både Sundbybergs och Solna kommuner positiva till utbyggnaden. Det som återstår är givetvis att ordna finansieringen.
En innerstadsspårväg ligger mycket längre fram i tiden. Min övertygelse är att man realpolitiskt först måste kunna visa upp en fungerande drift på en förlängd Djurgårdslinje innan man ev. ska kunna bryta det blockpolitiska motstånd som finns mot innerstadsspårväg, i synnerhet inom vänsterblocket, och på allvar börja fundera över att fatta ens några inriktningsbeslut (det är tyvärr fullt möjligt att inte ens detta räcker, misstron mot spårväg är djupt rotad inom (s) ända sedan Helge B:s dagar). I AB-län har vi för vana att byta majoritet i SLL vid varje val, och då krävs blocköverskridande enighet. Det här är ingenting vi kommer att få se under innevarande mandatperiod!
Så låt bli Alviksdepån (och Aga-depån också, för den delen).
Ok, det här låter som en fullt rimlig förklaring över läget.
I praktiken skulle man kanske kunna samanvända alvikhallen ihop med ytterligare en nybyggd hall men jag förstår att det ändå behövs ytterligare hallkapacité.
Å andra sidan, om man tänker sig alla ens teoretiskt möjliga alternativ så skulle vagnar för tvärbanan framöver delvis kunna ha depå ungefär var som helst längs saltsjöbanans sträckning. Om det sedan finns några direkta fördelar med detta vet jag inte. Möjligtvis att marken är billigare och/eller mer lämpad nånstans längs saltsjöbanan?
Jag vet inte om det visats här tidigare, men jag hittade ett SL-dokument från 1:a juni som beskriver Djurgårdslinjens förlängning mer detaljerat än vad jag har sett hittills i andra dokument:
kildor skrev:Jag vet inte om det visats här tidigare, men jag hittade ett SL-dokument från 1:a juni som beskriver Djurgårdslinjens förlängning mer detaljerat än vad jag har sett hittills i andra dokument:
I skrivande stund pågår det formation av flera olika konsortier som i sina respektive anbud kommer att lägga fram detaljerade planer på en förlängd djurgårdslinje.
Jag var just på väg att tipsa om den länksamlingen, som jag precis hittat! Men Richard Jacobsson han före
I det första dokumentet visas planerad spårdragning för Djurgårdslinjen. På första sidan visas vändspåret vid Centralen. Den ytan på höger (norra) sidan som är prickad planeras att bli ett torg. Här skulle väl en vändslinga för museivagnarna kunna anläggas?
Ett torg här kan med rätt planering bli en trevlig oas i en i övrig ganska hård och stressande miljö. Och även en plats att invänta avgångstider för tåg och fjärrbussar. En vändslinga med museivagnar skulle säkert kunna vara ett positivtinslag i stadsbilden!
Om man bygger torget, men inte får dit rätt verksamhet och "möblering" så kan det i stället bli ett nytt "snetorg", dvs plats för utslagna, langare, knarkare etc.
AB Storstockholms Lokaltrafik skrev:Observera att SL utsträcker offerttiden till den 28 februari 2008. Intresserade enskilda företag eller konsortier har alltså möjlighet att lämna offert fram till den 28 februari 2008.
Observera att de förslag till spårplacering som presenteras är just förslag för vilka även diskussioner förs mellan SL och Stockholm stad. Vissa justeringar kan komma att bli aktuella. Förslagen inarbetas i den pågående förstudien.
Det i PLAN Rapport 2007:4 föreslagna depåläget har visat sig vara mindre lämpat för en permanent depå. Placeringen av depån diskuteras därför med Stockholms stad. Ett läge förväntas kunna bli preliminärt bestämt under hösten 2007. För läget kommer en detaljplaneprocess att behöva påbörjas. Läget för en depå antas kunna finnas i området mellan Lindarängsvägen och Siljaterminalen.
hmmm. undra vem som sköter den där upphandlingen.
tycker det ser lite konstigt ut.
Tveksamt om de ens uppfyller EU-krav för upphandling inom EU
detta med tanke på hur frågor och svar delen ser ut på web länken.
PIN information, svar på frågor måste(?) ges till alla....eftersom sidan
innehåller en blandning av svenska och engelska svar så ser
det inte ut som att detta har skett.
....Men man ska kanske inte läsa in för mycket i en web sida eftersom det
inte är den riktiga informationskanalen i denna upphandling antar jag.
En väldigt intressant grej i frågestunden är detta (i skrivande stund sista frågan):
Is timescale realistic - sounds very quick to have this in operation by 2010?
We are aware that the schedule is tight. We anticipate proposals how to solve this in the bids. SL will withhold the right to cancel the project in the case that the schedule can not be met.
SL förbehåller sig alltså rätten att skita i allt om det inte kan bli färdigt före valet, för att dra det lite väl hårt...
Mellan gamla posthuset och Bussterminalen finns ett öppet torg där bilar idag parkerar men som mycket väl skulle rymma en vändslinga. Vill man bygga hus över detta "torg" så är det inga problem då en vändslinga kan ligga i bottenplan på byggnaden.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Per Lind skrev:Mellan gamla posthuset och Bussterminalen finns ett öppet torg där bilar idag parkerar men som mycket väl skulle rymma en vändslinga. Vill man bygga hus över detta "torg" så är det inga problem då en vändslinga kan ligga i bottenplan på byggnaden.
-Per
Det är inte så enkelt som du vill få det till eftersom just det området kommer att bebyggas inom de närmaste åren...
Per Lind skrev:Mellan gamla posthuset och Bussterminalen finns ett öppet torg där bilar idag parkerar men som mycket väl skulle rymma en vändslinga. Vill man bygga hus över detta "torg" så är det inga problem då en vändslinga kan ligga i bottenplan på byggnaden.
-Per
Det är inte så enkelt som du vill få det till eftersom just det området kommer att bebyggas inom de närmaste åren...
Den som lever får se...
Det är ju det som är spårvägens styrka, man kan bygga in den i "källaren" på ett hus och efter att ha studerat platsen ifråga så är det inga problem med ytan.
Vill man så kan man.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Per Lind skrev:Mellan gamla posthuset och Bussterminalen finns ett öppet torg där bilar idag parkerar men som mycket väl skulle rymma en vändslinga. Vill man bygga hus över detta "torg" så är det inga problem då en vändslinga kan ligga i bottenplan på byggnaden.
-Per
Det är inte så enkelt som du vill få det till eftersom just det området kommer att bebyggas inom de närmaste åren...
Den som lever får se...
Jag var med på en stadsvandring med Mikael Söderlund, moderat stadsbyggnadsborgarråd i Stockholm, i samband med senaste valrörelsen. Han sa då att han ville ha ett torg på den platsen! Men så blir det tydligen inte!
AB Storstockholms Lokaltrafik skrev:Observera att SL utsträcker offerttiden till den 28 februari 2008. Intresserade enskilda företag eller konsortier har alltså möjlighet att lämna offert fram till den 28 februari 2008.
Anledningen är att SL har erfarit från intressenterna att den tidigare meddelade offerttiden var kort. Vidare har SL funnit att SL självt måste ta ansvaret för att järnvägsplan utarbetas och drivs fram så långt som möjligt för att inte förlora tid senare i projektet.
Härtill kommer att samråden med Stockholms stad utvisat att det behövs ett mera preciserat underlag för spåranläggningen samt depåläge. Det senare torde även underlätta vid sammanställning av offerter
SL har fortfarande låst in sig på en förortsvagn. När skall man förstå att olika vagnar ha olika uppgifter?
Det har alltid funnits två vagnstyper i Stockholm och på alla andra stadssystem i världen med förorts och stadslinjer. var och en anpassade för sin uppgift.
Och även om somliga inte insr det så är det av historien vi kommer framåt i utvecklingen. Man behöver inte uppfinna allt igen, vilket kostar stora pengar, när man kan hämta kunskapen från redan uppfunnet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!