Asfaltsdjungelns Cowboys
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Luftade däck drabbade gamla
"Flera äldre och funktionshindrade i Gävle blev utan hjälp från hemtjänstens nattpatrull under måndagen eftersom miljöaktivister tömt luften ur däcken på fyra av kommunens bilar."
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=372847
Re: Luftade däck drabbade gamla
Idioter! Det är sådana tilltag som kanske tillfredsställer förövarnas ego (och kanske andra korkskallars ego) men snarare förvärrar sakfrågan än förbättrar den. Hur i helskotta tror de att någon som får luften släppt ur sina däck ändrar sina vanor på grund av det? (Eller jo, det gör man väl, parkerar någon annanstans eller skaffar såna påfyllningsnipplar som inte går att få upp och kanske blir mer kritisk mot "miljörörelsen" i allmänhet)Harald skrev:"Flera äldre och funktionshindrade i Gävle blev utan hjälp från hemtjänstens nattpatrull under måndagen eftersom miljöaktivister tömt luften ur däcken på fyra av kommunens bilar."
- Erik Sandblom
Pinsamt misstag av indianerna, mycket tråkigt för dom som inte fick sina besök i tid.
Men varför har hemtjänsten i Gävle stadsjeepar egentligen? Jo,
– Det är tryggt att köra dem för de som kör på natten. Och de är trygga på vintern, säger Rose-Marie Borg som kör jeeparna som larmbilar på dagen. Att gå i och ur de höga stadsjeeparna sliter mindre på kroppen.
http://www.arbetarbladet.se/article.php ... ning_2=101
Mina kommentarer: Varför är det tryggt med dessa bilar på natten? Vilka faror lurar som inte bemästras i hel vanliga bilar? Finns det inte antispinn på vanliga bilar eller? Eller handlar det om att man vill vara den som överlever vid kollisioner? Då behöver man en pansarvagn, det kan ju komma en lastbil eller en snöplog! Och det där med förslitningsskador från att kliva i och ur, kanske ska dom ta det lite lugnt och göra stretching om så behövs? Jag tycker inte det är svårt att komma in och ur vanliga bilar...
Det kanske trots allt är bra att hemtjänstens bilar pystes, så att sån här rappakalja kan vädras ut?
– Det är tryggt att köra dem för de som kör på natten. Och de är trygga på vintern, säger Rose-Marie Borg som kör jeeparna som larmbilar på dagen. Att gå i och ur de höga stadsjeeparna sliter mindre på kroppen.
Mina kommentarer: Varför är det tryggt med dessa bilar på natten? Vilka faror lurar som inte bemästras i hel vanliga bilar? Finns det inte antispinn på vanliga bilar eller? Eller handlar det om att man vill vara den som överlever vid kollisioner? Då behöver man en pansarvagn, det kan ju komma en lastbil eller en snöplog! Och det där med förslitningsskador från att kliva i och ur, kanske ska dom ta det lite lugnt och göra stretching om så behövs? Jag tycker inte det är svårt att komma in och ur vanliga bilar...
Det kanske trots allt är bra att hemtjänstens bilar pystes, så att sån här rappakalja kan vädras ut?
Tryggare på natten? Tja, antagligen för att stadsjeepar inte direkt förknippas med lågavlönade kommunalanställda kvinnor, vad det nu spelar för roll. Om det kan hjälpa dem i sin löneutveckling att köra en maskulin stadsjeep i stället för en vit Nissan Micra med kommunens dekaler så låter det som en riktigt bra idé!
Det stämmer i och för sig att man ofta har en bättre körställning och mer skonsam in- och urstigning i en lastbilsbaserad stadsjeep. Det spelar absolut ingen roll för en vanlig svenssonbilist, men för en kommunalanställd som skall göra ett dussin hembesök om dan (min höftning) är det av större betydelse. Överhuvudtaget kan man inte ifrågasätta samhällets inköp av fordon på samma sätt som privatpersoners; det är fråga om helt olika krav på fordonen.

Det stämmer i och för sig att man ofta har en bättre körställning och mer skonsam in- och urstigning i en lastbilsbaserad stadsjeep. Det spelar absolut ingen roll för en vanlig svenssonbilist, men för en kommunalanställd som skall göra ett dussin hembesök om dan (min höftning) är det av större betydelse. Överhuvudtaget kan man inte ifrågasätta samhällets inköp av fordon på samma sätt som privatpersoners; det är fråga om helt olika krav på fordonen.
- Erik Sandblom
-
Ja vilka idioter det finns!Erik Sandblom skrev:Pinsamt misstag av indianerna, mycket tråkigt för dom som inte fick sina besök i tid.
Dags att sätta fast rakbladsbitar på nipplarna kanske...
Riktigt bra om någon hjälp eller medicinbehövande avlidit till följd av dessa övervintrade dårar, nästa steg blir väl att sabotera polisen och räddningstjänstens fordon, eller varför inte Sjöräddningens, eller kronans terrängbilar.
Bly är billigt

//Lars
Ditt förakt för vanliga människor är verkligen helt otroligt, ett antal äldre får inte det nattliga besök de är beroende av och du lyckas ändå snabbt vrida det till att vandalerna har gjort något bra?Erik Sandblom skrev:Pinsamt misstag av indianerna, mycket tråkigt för dom som inte fick sina besök i tid.

Vad gäller snöplogen så är det inte den som de är rädda för, de är tvärtom rädda för att det ska vara oplogat så att de kör fast. Om det kommer larm mitt i natten för att någon har ramlat ur sängen och inte kommer upp så går det inte att vänta ett par timmar tills plogbilarna har hunnit ut på alla småvägar.
-
Häromveckan fick en bekant till mig som är rullstolsburen sedan 10 år efter en arbetsplatsolycka sin specialbyggda bil tömd på luft på liknande sätt, orsaken till att han råkar ha en lite större bilmodell beror till största delen på att påbyggarna som sysslar med rullstolsanpassning inte bygger på vilka bilmodeller som helst.
Det "enda" som hände honom var att han inte kunde hämta sin 5 åring på dagis eftersom han fick vänta på Assistancekåren utanför sitt arbete.
//Lars
Det "enda" som hände honom var att han inte kunde hämta sin 5 åring på dagis eftersom han fick vänta på Assistancekåren utanför sitt arbete.
//Lars
Eftersom du drar in dig själv i diskussionen: vad sägs om att du skaffar ett jobb istället och känner på hur de flesta andra människor har det? Då kanske du inser att den som har förslitningsskador (efter ett antal år av stress, tunga lyft och spring i trappor) inte bara kan strunta i sina arbetsuppgifter och gå hem för att rensa i garderoben.Erik Sandblom skrev:Men tror du inte lite stretching och avslappningsövningar fixar förslitningen? Min musarm försvinner om jag gör något omväxlande, t ex spika upp en tavla eller rensa ut gamla kläder ur garderoben.
Från i somras: http://www.gd.se/Article.jsp?article=107661
"Åtta-nio mil i bilen kan det bli på en dag för Lindis Berlin och Annika Sandström i Valbo-Forsbackas hemtjänst. Ändå har Omvårdnad inte satsat på miljöbilar för sin personal."
"Gävle kommun har bestämt sig för att både minska Gävlebornas bilkörande och antalet mil de kommunanställda kör i tjänsten för att bidra till minskad klimatpåverkan. Men det har gått trögt. Först nu börjar andelen miljöbilar öka och en centÂral bilpool har smugit igång."
"En junifredag kliver Annika Sandström och Lindis Berlin in i en av dem, en dieseldriven Volkswagen polo, för eftermiddagsturen till pensionärer i Bäck, MackÂmyra och Överhärde. Först hade de tänkt ta den traditionella Toyotan som de egentligen tycker bättre om att köra.
- Den nya är lite bökig, trög att köra, säger Lindis Berlin.
- Den är lite svår att ta sig i och ur, tycker Annika Sandström och tänker på sin rygg.
En kollega berättar däremot nöjt om hur fyrhjulsdriften fick upp henne när hon kört i diket på en oplogad väg i vintras."
"Åtta-nio mil i bilen kan det bli på en dag för Lindis Berlin och Annika Sandström i Valbo-Forsbackas hemtjänst. Ändå har Omvårdnad inte satsat på miljöbilar för sin personal."
"Gävle kommun har bestämt sig för att både minska Gävlebornas bilkörande och antalet mil de kommunanställda kör i tjänsten för att bidra till minskad klimatpåverkan. Men det har gått trögt. Först nu börjar andelen miljöbilar öka och en centÂral bilpool har smugit igång."
"En junifredag kliver Annika Sandström och Lindis Berlin in i en av dem, en dieseldriven Volkswagen polo, för eftermiddagsturen till pensionärer i Bäck, MackÂmyra och Överhärde. Först hade de tänkt ta den traditionella Toyotan som de egentligen tycker bättre om att köra.
- Den nya är lite bökig, trög att köra, säger Lindis Berlin.
- Den är lite svår att ta sig i och ur, tycker Annika Sandström och tänker på sin rygg.
En kollega berättar däremot nöjt om hur fyrhjulsdriften fick upp henne när hon kört i diket på en oplogad väg i vintras."
- Erik Sandblom
NerdBoy skrev:vad sägs om att du skaffar ett jobb
Vi kan väl lägga ner personangreppen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
NerdBoy skrev:Då kanske du inser att den som har förslitningsskador (efter ett antal år av stress, tunga lyft och spring i trappor) inte bara kan strunta i sina arbetsuppgifter och gå hem för att rensa i garderoben.
Vad beträffar musarm så handlar det till stor del om omväxlande, roligt arbete kontra tråkiga, enformiga uppgifter. Och om att ta pauser! Ibland är trägen dum. Man måste lyssna på kroppen.
Här står det "Konklusionen för tillfället verkar bekräfta att ju mera enformigt arbete och ju högre arbetstempo man har, desto större är risken för att få smärtor och slitsjukdomar i skuldror och armar."
http://www.vitaviva.com/sv/Health/Healt ... s.267.aspx
- Erik Sandblom
daniel_s skrev:Nu har jag en känsla av att du underdriver problemet en smula...Erik Sandblom skrev:Men tror du inte lite stretching och avslappningsövningar fixar förslitningen? Min musarm försvinner om jag gör något omväxlande, t ex spika upp en tavla eller rensa ut gamla kläder ur garderoben.
Jag sökte på taxi, förslitningsskada och arbetsmiljö men fann bara frågor om hot och våld, inte förslitningsskador. Om man får ont av att köra färdtjänst så borde man väl få minst lika ont av att köra taxi?
Kan det handla om att kvinnor i lågstatusyrken får mer ont än andra? Det talas ju ibland om att läkare kanske måste gå lite längre än att fråga var det gör ont rent fysiskt. Det kan ju handla om en begynnande utbrändhet och om att kunna säga nej.
http://www.diagnosduktig.net
http://www.av.se/teman/transport/fardtjanst/
- Erik Sandblom
NerdBoy skrev:Från i somras: http://www.gd.se/Article.jsp?article=107661
"Åtta-nio mil i bilen kan det bli på en dag för Lindis Berlin och Annika Sandström i Valbo-Forsbackas hemtjänst. ... En kollega berättar däremot nöjt om hur fyrhjulsdriften fick upp henne när hon kört i diket på en oplogad väg i vintras."
Åtta mil om dagen 365 dagar om året med en bil som släpper ut 300g koldioxid per kilometer blir 32 850 km och tio ton koldioxid om året. Vinsten är då att man en dag om året kommer upp ur diket. När det finns bilar som släpper en tredjedel av det så kan jag inte ställa mig bakom det. Det blir ju ett trefaldigande av utsläppen för att öka tillförlitligheten med 0,027%. Alternativt kostar det sex ton koldioxid att komma upp ur diket. Man kanske kan ha lite mer samordning med bärgningstjänst, plogbilar mm istället?
Men visst blir jag glad av att dom på Gävles hemtjänst satsar på cyklar och bilpool. Det är ju alldeles lysande! Två steg framåt, ett steg bakåt?
-
Nu finns det ju åtskilliga exempel på yrkesgrupper och privatpersoner som av olika skäl inte kan eller bör nöja sig med en liten Nissan Micra, dessa grupper väljer du med avsikt att undvika, eller?Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Från i somras: http://www.gd.se/Article.jsp?article=107661
"Åtta-nio mil i bilen kan det bli på en dag för Lindis Berlin och Annika Sandström i Valbo-Forsbackas hemtjänst. ... En kollega berättar däremot nöjt om hur fyrhjulsdriften fick upp henne när hon kört i diket på en oplogad väg i vintras."
Åtta mil om dagen 365 dagar om året med en bil som släpper ut 300g koldioxid per kilometer blir 32 850 km och tio ton koldioxid om året. Vinsten är då att man en dag om året kommer upp ur diket. När det finns bilar som släpper en tredjedel av det så kan jag inte ställa mig bakom det. Det blir ju ett trefaldigande av utsläppen för att öka tillförlitligheten med 0,027%. Alternativt kostar det sex ton koldioxid att komma upp ur diket. Man kanske kan ha lite mer samordning med bärgningstjänst, plogbilar mm istället?
Men visst blir jag glad av att dom på Gävles hemtjänst satsar på cyklar och bilpool. Det är ju alldeles lysande! Två steg framåt, ett steg bakåt?
Att försvara sabotage eller allmänfarlig vårdslöshet mot dessa grupper gör du då i tysthet, eller?
//Lars
Det var du som drog in dig själv i debatten när du försökte förringa deras förslitningsskador.Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:vad sägs om att du skaffar ett jobb
Vi kan väl lägga ner personangreppen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
Du har med andra ord ingen aning om vad hemtjänsten har för arbetsuppgifter.Erik Sandblom skrev:daniel_s skrev:Nu har jag en känsla av att du underdriver problemet en smula...Erik Sandblom skrev:Men tror du inte lite stretching och avslappningsövningar fixar förslitningen? Min musarm försvinner om jag gör något omväxlande, t ex spika upp en tavla eller rensa ut gamla kläder ur garderoben.
Jag sökte på taxi, förslitningsskada och arbetsmiljö men fann bara frågor om hot och våld, inte förslitningsskador. Om man får ont av att köra färdtjänst så borde man väl få minst lika ont av att köra taxi?
Kan det handla om att kvinnor i lågstatusyrken får mer ont än andra? Det talas ju ibland om att läkare kanske måste gå lite längre än att fråga var det gör ont rent fysiskt. Det kan ju handla om en begynnande utbrändhet och om att kunna säga nej.
http://www.diagnosduktig.net
http://www.av.se/teman/transport/fardtjanst/

-
Som tidigare anställd i Gävle kommun, Omvårdnad, Hemtjänsten Valbo, och tidigare arbetskamrat med Annika och Lindis som intervjuades vill jag bara lägga till att vintertid behövs vår Toyota-jeep och vi skulle egentligen behöva en till eller egentligen ersätta hela fordonsparken med sådana. (Det var på gång för några år sedan men ändrades av ekonomiska skäl.) Vi har kunder långt ute i skogen på dåliga vägar som driver igen fort när det snöar. Vi arbetar i ett bilburet yrke där vår bekvämlighet och framkomlighet är viktiga faktorer för att vi ska kunna utföra vårt arbete med kvalitet.
Nattpatrullen, vars bilar saboterades här om natten, ansvarar för hemtjänstens nattillsyn i en stor del av Gävle kommun och är också de som tar emot larmen från vårdtagarnas trygghetslarm. Vid larm är det viktigt att de kommer fram oavsett väglag. Det är helt rimligt att de har stadsjeepar.
Den dagen nån nitar anarkistjävlarna tänker jag le en smula. De är inte välkomna i mitt Sverige.
Anders
Nattpatrullen, vars bilar saboterades här om natten, ansvarar för hemtjänstens nattillsyn i en stor del av Gävle kommun och är också de som tar emot larmen från vårdtagarnas trygghetslarm. Vid larm är det viktigt att de kommer fram oavsett väglag. Det är helt rimligt att de har stadsjeepar.
Den dagen nån nitar anarkistjävlarna tänker jag le en smula. De är inte välkomna i mitt Sverige.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
- Ulrik Berggren
- Kontakt: