Spårvagn i Reposlagaregatan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Martin Nyberg

Spårvagn i Reposlagaregatan?

Inlägg av Martin Nyberg »

Jag sitter här med Nordisk Familjebok:s 4:e upplaga, band 16, tryckt 1954, och kikar på kartan över Norrköping... och blir mäkta förvånad när jag ser en grön linje i Repslagaregatan från Östra Promenaden ända ner till Gamla Torget. Förvånad för att grön linje på kartan skall symbolisera spårväg.

Stämmer det? Har det verkligen gått spårväg där? eller var det planerat som en början på en linje mot Lindö som inte blev av eller vad har Nordisk Familjebok fått det här ifrån?

Nåja, dom kan ju ha fel... dom påstår att Norrköpings Stadsvapen är en Sankt Olofs-bild och inte nåt Fladder-N... :wink:
Niklas Karlsson

Re: Spårvagn i Reposlagaregatan?

Inlägg av Niklas Karlsson »

Martin Nyberg skrev:Nåja, dom kan ju ha fel... dom påstår att Norrköpings Stadsvapen är en Sankt Olofs-bild och inte nåt Fladder-N... :wink:
Norrköpings stadsvapen var faktiskt Sankt Olof fram till 1984 då man obegripligt bytte ut det mot det intetsägande n:et.

Någon spårvagn i Repslagaregatan har det aldrig gått (utom 1906 från Skepparegatan och öster ut till Norrköpingsutställningen).

Däremot gick det ju en herrans massa busslinjer från Gamla Torget vid den tiden. Kanske är det någon av dem som är inritad i Nordisk familjebok.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Gäst

Re: Spårvagn i Reposlagaregatan?

Inlägg av Gäst »

Niklas Karlsson skrev:
Martin Nyberg skrev:Nåja, dom kan ju ha fel... dom påstår att
Däremot gick det ju en herrans massa busslinjer från Gamla Torget vid den tiden. Kanske är det någon av dem som är inritad i Nordisk familjebok.
Det gamla uttrycket: "Många bussar små en spårväg ger"... eller var det inte så det var? :-)
Martin Nyberg

Re: Spårvagn i Repslagaregatan?

Inlägg av Martin Nyberg »

Anonymous skrev:
Niklas Karlsson skrev:
Martin Nyberg skrev:Nåja, dom kan ju ha fel... dom påstår att
Det gamla uttrycket: "Många bussar små en spårväg ger"... eller var det inte så det var? :-)
Mycket möjligt att dom ritat fel, men det är bara spårväg som satts ut på kartan - några busslinjer har dom inte ritat in.

Politikerna i Rådhuset i Norrköping tycks äntligen ha insett detta att många bussar små inte är en lika bra idé som att köra spårvagn. Utbyggnaden av spårvägen till Hageby - Navestad kommer att bli av sedan Moderaterna plötsligt blivit positiva till den. Projektet har ju varit på tal i närmare femtio år, så det är verkligen på tiden.

Den nya linjen kommer att ersätta buss 113 som råkar vara den enda busslinjen som fungerar som den skall i Norrköping. Jag försöker övertala dem att om man ersätter alla innerstadsbussarna med spårvagn så lär man få dubbelt så många människor som reser kollektivt - och dessutom kan man få hela stan innanför Promenadeerna i stort sett bilfri. Vad bra det vore!

I mina planer för ett riktigt spårvägsnät i Norrköping ingår en ringlinje runt stan via Kungsgatan och Albrektsvägen till Gustav Adolfs Plan som jag tycker borde bli omstigningsplats för landsortsbussarna istället för Söder Tull, som inte funkar särdeles bra...

Någon annan som håller med mig? :wink:
Skriv svar