Asfaltsdjungelns Cowboys
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
- Spammer
-
- Spammer
Debatten är naturligvis fri!!
Debatten är naturligtvis fri!! Vi lever ju i en demokrati!! En demokrati med regler och lagar som vi alla måste följa även om vi inte råkar tycka om något eller någon. Följer man inte lagar och regler och lägger fingrarna på någon annans egendom så finns möjligheten att man får en "Stållinjal" över knogarna!! Men debatten är naturligvis fri!!
M.V.H
CB.
M.V.H
CB.
-
- Spammer
inte luften...
Inte luften men väl däcken luften finns instägd i:)
Men om luften inte är någons egendom så kan ju ev förorening av den inte spela någon roll eller??
M.V.H
CB.
Men om luften inte är någons egendom så kan ju ev förorening av den inte spela någon roll eller??
M.V.H
CB.
Så länge däcken inte förstörs så är det ju bara att fylla på ny luft i dem så är funktionen återställd.
Jag skrev inte att luften inte är någons egendom, utan jag förmodade att den inte kan anses vara någons enskilda egendom - snarare är den väl allmän egendom - så på sätt och vis är det väl logiskt att radikala grupper hävdar sin rätt att förfoga över den, för att hindra att den förstörs.
Sen kan jag ju hålla med om att det är trist om någon utomstående blir drabbad av såna där grejer....
Jag skrev inte att luften inte är någons egendom, utan jag förmodade att den inte kan anses vara någons enskilda egendom - snarare är den väl allmän egendom - så på sätt och vis är det väl logiskt att radikala grupper hävdar sin rätt att förfoga över den, för att hindra att den förstörs.
Sen kan jag ju hålla med om att det är trist om någon utomstående blir drabbad av såna där grejer....
Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?daniel_s skrev:Så länge däcken inte förstörs så är det ju bara att fylla på ny luft i dem så är funktionen återställd.
- Erik Sandblom
NerdBoy skrev:Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?daniel_s skrev:Så länge däcken inte förstörs så är det ju bara att fylla på ny luft i dem så är funktionen återställd.
Om du kör 20 km om dagen med en Volvo XC90 och bensinen kostar 12kr/l blir det en kostnad på 41:04 om dagen för bensinen. XC90 drar nämligen 1,71 liter per mil i stadskörning.
Byt stadsjeepen mot en Toyota Aygo så drar den 0,55 liter per mil. Det blir 13:20 i bensinkostnad per dag. Om taxin kostar 100kr så har du sparat in det på åtta dagar om du tar dig en tankeställare och byter bil.
http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V ... chSpec.htm
http://www.toyota.se/
http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... rdonid=197
Det är i själva verket väldigt lönsamt att få sin stadsjeep luftad, om man klarar av den tankeverksamhet (höhö) som krävs för att ta till sig vinsten.
Så du försvarar dem som ger sig på andras ägodelar bara för att de inte gillar dem?Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?daniel_s skrev:Så länge däcken inte förstörs så är det ju bara att fylla på ny luft i dem så är funktionen återställd.
Om du kör 20 km om dagen med en Volvo XC90 och bensinen kostar 12kr/l blir det en kostnad på 41:04 om dagen för bensinen. XC90 drar nämligen 1,71 liter per mil i stadskörning.
Byt stadsjeepen mot en Toyota Aygo så drar den 0,55 liter per mil. Det blir 13:20 i bensinkostnad per dag. Om taxin kostar 100kr så har du sparat in det på åtta dagar om du tar dig en tankeställare och byter bil.
Det är i själva verket väldigt lönsamt att få sin stadsjeep luftad, om man klarar av den tankeverksamhet (höhö) som krävs för att ta till sig vinsten.
Ska vi inte ta och tvångsskrota alla bilar utan katalysator också? De släpper ut en jävla massa mer skadliga ämnen och drar betydligt mer än en modern suv gör. Nej vad är det med folk, hur kan vissa här stödja detta? Det här inget som har med miljön att göra anser jag. Detta handlar om ren avundsjuka. Skulle ge mig fan på att dessa anarkister skulle köpa en suv eller en bensinslukande bil om de fick råd, de som har bil av dessa kör förmodligen omkring i gamla skruttbilar som är allt annat än miljövänliga. Eller om de fick bestämma skulle inga bilar finnas på vår jord. Är det detta vi vill ha eller? Alltså jag blir så jävla förbannad på dessa typer och hur man kan stödja detta. Det är faktiskt vandalisering, likställt med att sticka hål i däcken med kniv. Mödan som krävs för att fylla luften i däcken igen kan alltså jämställas med att köpa nya däck.
SUV är inget fordon som man köper utan att ha ett behov av det. En stor barnfamilj har stor anvädning av en SUV. Har man ett landställe där vägarna är allt annat än bra och nästintill oframkomliga är en SUV bra. Har man båt är SUV bra att sjösätta båten med. Jobbar man med ett yrke där terrängframkomlighet är ett krav är SUV istortsett det enda alternativet. Ni som tror att SUV:ar är miljöbovar som är totalt onödiga. Läs på lite om en SUV är samt vilka olika SUV:ar det finns på marknaden. En Leuxus RX300H hybrid drar tillexempel lika mycket som en mindre personbil. Vad gör vi om andra grupper tar till samma metod fast med andra argument? Tillexempel nazister mot invandrare eller Djurgårdare mot AIK:are osv. Hur kul blir det?
Förstå vilka konsekvenser dessa sabotage kan få och vad det kan utvecklas till. Bättre miljö är inte konsekvensen iallafall...
SUV är inget fordon som man köper utan att ha ett behov av det. En stor barnfamilj har stor anvädning av en SUV. Har man ett landställe där vägarna är allt annat än bra och nästintill oframkomliga är en SUV bra. Har man båt är SUV bra att sjösätta båten med. Jobbar man med ett yrke där terrängframkomlighet är ett krav är SUV istortsett det enda alternativet. Ni som tror att SUV:ar är miljöbovar som är totalt onödiga. Läs på lite om en SUV är samt vilka olika SUV:ar det finns på marknaden. En Leuxus RX300H hybrid drar tillexempel lika mycket som en mindre personbil. Vad gör vi om andra grupper tar till samma metod fast med andra argument? Tillexempel nazister mot invandrare eller Djurgårdare mot AIK:are osv. Hur kul blir det?
Förstå vilka konsekvenser dessa sabotage kan få och vad det kan utvecklas till. Bättre miljö är inte konsekvensen iallafall...
Pentax for life!
Varför byta mot en Aygo? Byt mot en Toyota Prius. Den lär dra 0,4 l/mil.Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?daniel_s skrev:Så länge däcken inte förstörs så är det ju bara att fylla på ny luft i dem så är funktionen återställd.
Professionell tyckare
Säg det till lyxkärringarna i Londons Chelsea. De kör SUVar för att det är status. De använder den när de kör ungarna till skolan, för kör det gör alla, och till Kings Road för att shoppa. Inte fan kör de bilen ut i terrängen, sjösätter båtar. Inte heller behövs den när de ska på semester, för då flyger dom till huset på rivieran där ytterliggare en SUV står och väntar.Puggen skrev:Ska vi inte ta och tvångsskrota alla bilar utan katalysator också? De släpper ut en jävla massa mer skadliga ämnen och drar betydligt mer än en modern suv gör. Nej vad är det med folk, hur kan vissa här stödja detta? Det här inget som har med miljön att göra anser jag. Detta handlar om ren avundsjuka. Skulle ge mig fan på att dessa anarkister skulle köpa en suv eller en bensinslukande bil om de fick råd, de som har bil av dessa kör förmodligen omkring i gamla skruttbilar som är allt annat än miljövänliga. Eller om de fick bestämma skulle inga bilar finnas på vår jord. Är det detta vi vill ha eller? Alltså jag blir så jävla förbannad på dessa typer och hur man kan stödja detta. Det är faktiskt vandalisering, likställt med att sticka hål i däcken med kniv. Mödan som krävs för att fylla luften i däcken igen kan alltså jämställas med att köpa nya däck.
Men om man inte bryr sig om vad det kostar då?Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev:Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?daniel_s skrev:Så länge däcken inte förstörs så är det ju bara att fylla på ny luft i dem så är funktionen återställd.
Jag antar att de som äger en XC90 och liknande bilar inte är särskilt priskänsliga.
Det är precis samma skäl som gör att fördubblad eller tredubblad trängselskatt inte skulle påverka dessa personer nämnvärt.
Sen är det ju faktiskt olagligt att sabotera andra människors ägodelar.
Om nu dessa cowboysare tycker att det är föjävligt med stadsjeepar och liknande fordon, så borde de sluta att ägna sig åt utomparlamentariska åtgärder, och istället aktivt aktivera sig politiskt för att förbjuda dessa bilar!?
Om jag har förstått det hela rätt, så ger sig dessa personer på bilar som de tycker konsumerar onödigt mycket drivmedel.
Borde dem i så fall inte ge sig på även tex Volvo V70, Sveriges mest sålda bil, en sån drar i jämförelse med andra liknande bilar mycket mer bränsle, runt en liter per mil, motsvarande Saab 9-5 drar runt 0,8.
Utslaget på hela Volvo V70 parken i sverige snackar vi en jäkla massa bränsle som konsumeras i onödan...
/Daniel
Nu är det ju inte "asfaltscowboysarna" som tycker stadsjeepar är fel, utan dom tycker att "asfaltsinianerna" som ger sig på oskyldiga bilar har fel.Daniel L skrev:Men om man inte bryr sig om vad det kostar då?Erik Sandblom skrev:NerdBoy skrev: Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?
Jag antar att de som äger en XC90 och liknande bilar inte är särskilt priskänsliga.
Det är precis samma skäl som gör att fördubblad eller tredubblad trängselskatt inte skulle påverka dessa personer nämnvärt.
Sen är det ju faktiskt olagligt att sabotera andra människors ägodelar.
Om nu dessa cowboysare tycker att det är föjävligt med stadsjeepar och liknande fordon, så borde de sluta att ägna sig åt utomparlamentariska åtgärder, och istället aktivt aktivera sig politiskt för att förbjuda dessa bilar!?
Om jag har förstått det hela rätt, så ger sig dessa personer på bilar som de tycker konsumerar onödigt mycket drivmedel.
Borde dem i så fall inte ge sig på även tex Volvo V70, Sveriges mest sålda bil, en sån drar i jämförelse med andra liknande bilar mycket mer bränsle, runt en liter per mil, motsvarande Saab 9-5 drar runt 0,8.
Utslaget på hela Volvo V70 parken i sverige snackar vi en jäkla massa bränsle som konsumeras i onödan...

Förövrigt kan jag inte mer än hålla med dom, om någon skulle pysa ur luften ur min eventuella bil skulle jag inte dra mig för att "pysa" ur luften ur deras lungor tex.

Äckliga greenpeace-tomtar och annat pack har jag ingen respekt för alls.
En mycket central aspekt av demokratin är att man inte ska bruka våld mot folk bara för att man inte tycker om det de gör eller står för.HemuleN skrev:Förövrigt kan jag inte mer än hålla med dom, om någon skulle pysa ur luften ur min eventuella bil skulle jag inte dra mig för att "pysa" ur luften ur deras lungor tex.![]()
Då ska dom inte bruka våld mot "min" bil heller.TS skrev:En mycket central aspekt av demokratin är att man inte ska bruka våld mot folk bara för att man inte tycker om det de gör eller står för.HemuleN skrev:Förövrigt kan jag inte mer än hålla med dom, om någon skulle pysa ur luften ur min eventuella bil skulle jag inte dra mig för att "pysa" ur luften ur deras lungor tex.![]()
Gör de det så är det bästa du kan göra att polisanmäla dem, inte ge dig på dem fysiskt.HemuleN skrev:Då ska dom inte bruka våld mot "min" bil heller.TS skrev:En mycket central aspekt av demokratin är att man inte ska bruka våld mot folk bara för att man inte tycker om det de gör eller står för.HemuleN skrev:Förövrigt kan jag inte mer än hålla med dom, om någon skulle pysa ur luften ur min eventuella bil skulle jag inte dra mig för att "pysa" ur luften ur deras lungor tex.![]()
Ja, men om man nu skulle stöta på några "indianer" smygandes runt sin bil tror jag inte direkt att man skulle nöja sig med en anmälan.TS skrev:Gör de det så är det bästa du kan göra att polisanmäla dem, inte ge dig på dem fysiskt.HemuleN skrev:Då ska dom inte bruka våld mot "min" bil heller.TS skrev: En mycket central aspekt av demokratin är att man inte ska bruka våld mot folk bara för att man inte tycker om det de gör eller står för.
Ger dom sig in i leken får dom leken tåla, och ger man sig på nånting så känsligt som en bil förtjänar man en rejäl omgång.

Jag skulle inte heller bli så glad om nån hade sönder något jag ägde. Min cykel blev stulen i våras, och det var inget jag uppskattade t. ex. Men det är en viss skillnad på att tömma luften ur ett bildäck och att fysiskt misshandla någon (eller hur menar du?).HemuleN skrev:Ja, men om man nu skulle stöta på några "indianer" smygandes runt sin bil tror jag inte direkt att man skulle nöja sig med en anmälan.TS skrev:Gör de det så är det bästa du kan göra att polisanmäla dem, inte ge dig på dem fysiskt.HemuleN skrev: Då ska dom inte bruka våld mot "min" bil heller.
Ger dom sig in i leken får dom leken tåla, och ger man sig på nånting så känsligt som en bil förtjänar man en rejäl omgång.
Vet inte om du var inne och läste på cowboyernas hemsida, där det finns ett brev till aktivister som de kan "hitta när de vaknat upp efter att ha blivit ertappade". I det står sedan ungefär Din miljöaktion kan vara livsfarlig, för dig själv och Vi har tappat ur luften ur den ena eller båda av dina lungor. Det låter ganska obehagligt.