Erik Sandblom skrev:trafikbefäl skrev:Erik Sandblom skrev:Poängen är att du har bättre utsikter när du krockar med en 100 kilos cyklist än en 1000 kilos bilist. Cyklisten knuffas undan. Det gör inte bilen.
Poängen är att en cyklist kan - trots sin låga vikt osv - ställa till med rejäl skada på andra trafikanter. Speciellt de som är oskyddade. Till dessa räknas motorcyklister. Vi kan sitta här och dra upp teoretiska resonemang om pingisbollar och annat. I trafiken fungerar saker och ting sällan så förenklat.
Självklart ska cyklisterna inte befrias från alla trafikregler. Men reglerna måste ta hänsyn till att cyklister har långt mindre skadekraft än motorfordon, det blir bara töntigt annars.
Nu är det inte primärt regler jag resonerat om, utan de facto att en cyklist - trots sin relativt lilla rörelseenergi - kan ställa till med trista saker:
trafikbefäl skrev:
Vi kan ju i sammanhanget ta oss en stilla funderare på vad som händer om en cyklist kör mot rött ut i en korsning där jag kommer med min motorcykel. I detta fallet kan en cyklist ställa till med nog så stor skada (på mig som också är oskyddat trafikant) som en rödljuskörande bil.
För mig när jag sitter på min motorcykel är det ointressant om vem som haft fel, minsta rörelseenergin eller vem som blivit jämförd med en biljardboll. Jag råkar sannolikt illa ut. Därför kör jag alltid med hjälm, handskar, jacka, byxor, stövlar och ryggskydd. Dessutom bär jag reflexväst.
Jag har kört det mesta som går att köra; motorcykel, bil, spårvagn och buss. Dessutom är jag utryckningsförare och har kört taxi. Utan att slå mig för bröstet tror jag nog att jag har en viss trafikvana. Tro det eller ej – jag har faktiskt cyklat också! I lumpen hade jag en så kallad â€TTAC†(Tung – Terränggående – Attack – Cykel). Däck tillverkade av Värnamo Gummi 1963.
Det som slår mig är den ofta avsaknaden av förståelse trafikanter emellan. Accepterar vi inte att â€liten tuva stjälper ofta stort lass†– att även en gångtrafikant, cyklist eller mopedist kan ställa till med oreda och olyckor – då blir jag allvarligt orolig. Jag ifrågasätter inte att det gör ondare att bli överkörd av en lastbil än en cykel (och det hoppas jag inte att jag gjort uttryck för i tråden).
Erik Sandblom skrev:
Det du pekar på är att många inte förstår hur cykeln fungerar i egenskap av transportmedel, och där håller jag med. Utbildning är det naturliga svaret, såvida man inte vill hoppas att folk lär sig själva efterhand. Jag tror inte på cykelkörkort, men någon form av frivillig kurs är nog bra. Cykelfrämjandet kanske?
Jag tycker att du har en bra point som belyser utbildning. Kunskapens börda är lätt att bära. För att tala i egen sak kan jag ju berätta att Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation varje år kör så kallade â€broms- och kurvkurser†för att höja kompetensen hos oss motorcyklister. Vissa försäkringsbolag erbjuder billigare premier för de som går igenom dessa kurser.
Varje år måste jag som trafikledare uppdatera mina kunskaper i säkerhetstjänst och bevisa mina kunskaper genom att skriva prov. Dessutom måste jag gå till läkaren vart femte år och kolla så jag hör och ser ordentligt.
Cykeln är i många fall ett utmärkt transportmedel – något annat vill jag inte påstå. Likväl tror jag att det finns många bra alternativ till bilen i form av andra tvåhjuliga fordon. Det finns många bra exempel på scootrar på 100 – 150 cc som hänger med i trafikrytmen och inte drar många deciliter bensin per mil. I och för sig kräver en sådan scooter ett MC-kort, men då har man faktiskt även fått en utbildning som gör att man är kvalificerad att ta hand om ett tvåhjuligt fordon.