Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Kantorn skrev:Erik, du kan komma med statistik som säger att man skadar sig si och så mycket mer om man blir påkörd av bil än om man blir påcyklad. Är det förbjudet att cykla på trottoar och andra gångbanor så är det förbjudet. Och man blir skadad - om än statistiskt sett mycket mindre skadad - om man blir påkörd av cyklist.

För det ena är det inte statistik, det är fysik. För det andra är det inte alls säkert att du blir skadad av en långsam cyklist, lika lite som du blir skadad av att bli armbågad i tunnelbanan. Det är fysikens lagar, dom står över både dig och mig och Vägverket. Så -- för det tredje -- skjut inte på budbäraren.

Det syns i trafikreglerna också. Vi har enligt uppgift nyligen redan sett en regeländring i den här riktningen: Man får cykla i gångfart på gågata, men motordrivna fordon är förbjudna. Mina önskningar håller på uppfyllas med andra ord.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gågata

Man får undantagsvis köra motordrivna fordon på gågata, om det gäller leverans eller liknande. Enligt min åsikt kunde man tillåta liknande för cyklister på trottoar om man t ex behöver cykla ett halvt kvarter utanför cykelbanan för att komma till mataffär, bankomat mm.

Sedan tidigare finns "motortrafik förbjuden" vilket alltså innebär att man får cykla bland fotgängarna.

Kantorn skrev:Du för ett så dumt resonemang - ungefär som att det skulle vara tillåtet att luta sig ut genom de vänstra fönstrena i tunnelbanan för där är mindre risk att skada sig, där kommer inga mötande tåg. Nu är det riskabelt åt båda hållen, om än mer på höger sida, därför ar det förbjudet på båda sidorna.

Nej, alla vägtrafikreglers grund är att man får röra sig om det kan ske utan fara; och mycket av bedömningen lämnas upp till trafikanten.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

trafikbefäl skrev:
Erik Sandblom skrev:Poängen är att du har bättre utsikter när du krockar med en 100 kilos cyklist än en 1000 kilos bilist. Cyklisten knuffas undan. Det gör inte bilen.
Poängen är att en cyklist kan - trots sin låga vikt osv - ställa till med rejäl skada på andra trafikanter. Speciellt de som är oskyddade. Till dessa räknas motorcyklister. Vi kan sitta här och dra upp teoretiska resonemang om pingisbollar och annat. I trafiken fungerar saker och ting sällan så förenklat.

Självklart ska cyklisterna inte befrias från alla trafikregler. Men reglerna måste ta hänsyn till att cyklister har långt mindre skadekraft än motorfordon, det blir bara töntigt annars.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Såg också en tjej komma cyklande på vänster sida på Birger Jarlsgatan (vid T-banenedgången) En kvinna tittade bara åt "rätt" håll när hon gick ut på övergångsstället men hejdade sig när hon hörde cyklistens förskräkta rop! Sedan cyklade tjejen upp på trotoaren i stället!

Cyklingen ökar ganska mycket i Stockholm. På många mätpunkter blev det plus 15-25% våren 2006 mot året före.

Cykelvågen håller i sig visar mätning
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=572412

Det innebär att det kommer många ovana cyklister på gatorna. Så småningom lär man sig bättre vägar där man inte kommer i konflikt med andra trafikanter.

Kanske borde man erbjuda kurser i cykling där man lär sig göra en säkerhetskoll på cykeln, man får lära sig var dom bästa cykelbanorna finns, vilka trafikreglerna är och kanske lite konkreta tips om hundar och koppel mm. Helt klart tycker jag det är något skolan borde erbjuda. Kanske i samband med idrott (cykelns delar) och samhällskunskap (miljöfrågor och trafikregler).
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

En bil är mycket mindre och har betydligt mindre rörelseenergi än vad en lastbil har. Om man jämför så kan man faktiskt säga att bilar är mjuka och lastbilar hårda, och då följer att även bilar borde få framföras åt fel håll på enkelriktade gator. Att bilar borde få framföras i gångfart på alla gång- och cykelvägar ser jag som en självklarhet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:Såg också en tjej komma cyklande på vänster sida på Birger Jarlsgatan (vid T-banenedgången) En kvinna tittade bara åt "rätt" håll när hon gick ut på övergångsstället men hejdade sig när hon hörde cyklistens förskräkta rop! Sedan cyklade tjejen upp på trotoaren i stället!

Cyklingen ökar ganska mycket i Stockholm. På många mätpunkter blev det plus 15-25% våren 2006 mot året före.

Cykelvågen håller i sig visar mätning
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=572412

Det innebär att det kommer många ovana cyklister på gatorna. Så småningom lär man sig bättre vägar där man inte kommer i konflikt med andra trafikanter.

Kanske borde man erbjuda kurser i cykling där man lär sig göra en säkerhetskoll på cykeln, man får lära sig var dom bästa cykelbanorna finns, vilka trafikreglerna är och kanske lite konkreta tips om hundar och koppel mm. Helt klart tycker jag det är något skolan borde erbjuda. Kanske i samband med idrott (cykelns delar) och samhällskunskap (miljöfrågor och trafikregler).
När jag skrev tjej menade jag inte ett barn utan en yngre kvinna (till skilnad från den aningen äldre som höll på att bli påcyklad)! Och naturligtvis vet en tjej på 25, 30 eller kanske 35 år (svårt att bedömma åldern i hastigheten) att vi har högertrafik i landet!

Erik Sandblom skrev:Enligt min åsikt kunde man tillåta liknande för cyklister på trottoar om man t ex behöver cykla ett halvt kvarter utanför cykelbanan för att komma till mataffär, bankomat mm.
Saknar cyklister ben? De får väl göra som bilisterna, ställa ifrån sig cykeln på lämpligt ställe och gå sista biten! Vad är så besvärligt med det? De får ju inte ta med cykeln in i mataffären och inte i bankfoaljen heller, även om det inte skulle förvåna mej om de försökte!

Skall vi ha fler undantag?
  • Låt små, korthåriga och vacinerade hundar följa med in i mataffärer och restauranger!
  • Låt de som bara har en månad kvar till rätt ålder köra moped korta sträckor eller köpa alkoholhaltiga drycker i små mängder!
  • Låt vana förare köra 10 km/tim fortare än skyltad hastighet när skyltad hastighet är mer än 50.
Och att prata om att tillåta långsam cykling på vissa ställen fungerar inte! Många cyklister har attityden "Jag skall fram, och det fort!" (Ungefär som en mindre andel bilförare anser att de skall om bilen framför på landsvägen, även om de sedan håller samma hastighet.)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:När jag skrev tjej menade jag inte ett barn utan en yngre kvinna (till skilnad från den aningen äldre som höll på att bli påcyklad)! Och naturligtvis vet en tjej på 25, 30 eller kanske 35 år (svårt att bedömma åldern i hastigheten) att vi har högertrafik i landet!

Kurserna behöver inte bara erbjudas barn, det funkar med vuxna också. Ibland handlar kurser inte enbart om teoretisk kunskap utan även om attityder.

LÅ1 skrev:Och att prata om att tillåta långsam cykling på vissa ställen fungerar inte! Många cyklister har attityden "Jag skall fram, och det fort!" (Ungefär som en mindre andel bilförare anser att de skall om bilen framför på landsvägen, även om de sedan håller samma hastighet.)

Det du pekar på är att många inte förstår hur cykeln fungerar i egenskap av transportmedel, och där håller jag med. Utbildning är det naturliga svaret, såvida man inte vill hoppas att folk lär sig själva efterhand. Jag tror inte på cykelkörkort, men någon form av frivillig kurs är nog bra. Cykelfrämjandet kanske?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:En bil är mycket mindre och har betydligt mindre rörelseenergi än vad en lastbil har. Om man jämför så kan man faktiskt säga att bilar är mjuka och lastbilar hårda

Tidigare har man i trafiksäkerhetsammanhang använt begreppet oskyddad trafikant. Det lustiga med det är att det får den oskyddade trafikanten att verka promiskuös och slarvig. Man kan tycka att han verkligen borde skydda sig!

För att komma tillrätta med det har många börjat använda begreppet hård/mjuk trafikant istället, för att visa vilka det är som egentligen tar risker, och vem som får lida för det.

Per definition är motorcyklister mjuka trafikanter eftersom dom är oskyddade.

När det gäller lastbilar så kräver dessa särskilda körkort och det finns andra begränsningar. Det bara understryker att det är skillnad mellan fordon och fordon. Man kan inte alltid ha samma regler för alla.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag kan inte annat än imponeras av Erik Sandbloms tålmodiga och vänliga svarande på alla mothugg. I stort sett inget medhåll här, men hela tiden nya vänliga inlägg.

Själv har jag gett upp hoppet och tror inte längre på möjligheten att få större andel hänsynsfulla och omdömmesgilla cyklister.

Nu kommer jag att vara bortrest i en dryg vecka och därför sitta så lite som möjligt vid datorskärm. Så jag tackar för mej i denna tråd, åtminstone för tillfället!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Per definition är motorcyklister mjuka trafikanter eftersom dom är oskyddade.
Per definition får motorcyklister skylla sig själva eftersom de är oskyddade och sitter på ett fordon som går i hundra km/h. Utöver detta är de inte speciellt mjuka jämfört med den som blir påkörd av dem, vare sig det är en gående, en cyklist eller någon som just klivit av en spårvagn.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Jag kan inte annat än imponeras av Erik Sandbloms tålmodiga och vänliga svarande på alla mothugg. I stort sett inget medhåll här, men hela tiden nya vänliga inlägg.

Själv har jag gett upp hoppet och tror inte längre på möjligheten att få större andel hänsynsfulla och omdömmesgilla cyklister.

Nu kommer jag att vara bortrest i en dryg vecka och därför sitta så lite som möjligt vid datorskärm. Så jag tackar för mej i denna tråd, åtminstone för tillfället!

Det var väldigt snällt sagt, jag blir svag! Ha en riktigt bra resa!
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Erik Sandblom skrev:
trafikbefäl skrev:
Erik Sandblom skrev:Poängen är att du har bättre utsikter när du krockar med en 100 kilos cyklist än en 1000 kilos bilist. Cyklisten knuffas undan. Det gör inte bilen.
Poängen är att en cyklist kan - trots sin låga vikt osv - ställa till med rejäl skada på andra trafikanter. Speciellt de som är oskyddade. Till dessa räknas motorcyklister. Vi kan sitta här och dra upp teoretiska resonemang om pingisbollar och annat. I trafiken fungerar saker och ting sällan så förenklat.
Självklart ska cyklisterna inte befrias från alla trafikregler. Men reglerna måste ta hänsyn till att cyklister har långt mindre skadekraft än motorfordon, det blir bara töntigt annars.
Nu är det inte primärt regler jag resonerat om, utan de facto att en cyklist - trots sin relativt lilla rörelseenergi - kan ställa till med trista saker:
trafikbefäl skrev: Vi kan ju i sammanhanget ta oss en stilla funderare på vad som händer om en cyklist kör mot rött ut i en korsning där jag kommer med min motorcykel. I detta fallet kan en cyklist ställa till med nog så stor skada (på mig som också är oskyddat trafikant) som en rödljuskörande bil.
För mig när jag sitter på min motorcykel är det ointressant om vem som haft fel, minsta rörelseenergin eller vem som blivit jämförd med en biljardboll. Jag råkar sannolikt illa ut. Därför kör jag alltid med hjälm, handskar, jacka, byxor, stövlar och ryggskydd. Dessutom bär jag reflexväst.

Jag har kört det mesta som går att köra; motorcykel, bil, spårvagn och buss. Dessutom är jag utryckningsförare och har kört taxi. Utan att slå mig för bröstet tror jag nog att jag har en viss trafikvana. Tro det eller ej – jag har faktiskt cyklat också! I lumpen hade jag en så kallad ”TTAC” (Tung – Terränggående – Attack – Cykel). Däck tillverkade av Värnamo Gummi 1963.

Det som slår mig är den ofta avsaknaden av förståelse trafikanter emellan. Accepterar vi inte att ”liten tuva stjälper ofta stort lass” – att även en gångtrafikant, cyklist eller mopedist kan ställa till med oreda och olyckor – då blir jag allvarligt orolig. Jag ifrågasätter inte att det gör ondare att bli överkörd av en lastbil än en cykel (och det hoppas jag inte att jag gjort uttryck för i tråden).
Erik Sandblom skrev: Det du pekar på är att många inte förstår hur cykeln fungerar i egenskap av transportmedel, och där håller jag med. Utbildning är det naturliga svaret, såvida man inte vill hoppas att folk lär sig själva efterhand. Jag tror inte på cykelkörkort, men någon form av frivillig kurs är nog bra. Cykelfrämjandet kanske?
Jag tycker att du har en bra point som belyser utbildning. Kunskapens börda är lätt att bära. För att tala i egen sak kan jag ju berätta att Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation varje år kör så kallade ”broms- och kurvkurser” för att höja kompetensen hos oss motorcyklister. Vissa försäkringsbolag erbjuder billigare premier för de som går igenom dessa kurser.

Varje år måste jag som trafikledare uppdatera mina kunskaper i säkerhetstjänst och bevisa mina kunskaper genom att skriva prov. Dessutom måste jag gå till läkaren vart femte år och kolla så jag hör och ser ordentligt.

Cykeln är i många fall ett utmärkt transportmedel – något annat vill jag inte påstå. Likväl tror jag att det finns många bra alternativ till bilen i form av andra tvåhjuliga fordon. Det finns många bra exempel på scootrar på 100 – 150 cc som hänger med i trafikrytmen och inte drar många deciliter bensin per mil. I och för sig kräver en sådan scooter ett MC-kort, men då har man faktiskt även fått en utbildning som gör att man är kvalificerad att ta hand om ett tvåhjuligt fordon.
Jag kör hellre motorcykel!
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:Per definition är motorcyklister mjuka trafikanter eftersom dom är oskyddade.
Per definition får motorcyklister skylla sig själva eftersom de är oskyddade och sitter på ett fordon som går i hundra km/h. Utöver detta är de inte speciellt mjuka jämfört med den som blir påkörd av dem, vare sig det är en gående, en cyklist eller någon som just klivit av en spårvagn.
På vilket sätt tycker du att jag ska skylla mig själv när jag har blivit påkörd av någon som ligger bara ett fåtal meter bakom mig på en motorväg? Är du medveten om att jag dagligen råkar ut för detta totala ointresse för mitt liv? Tror du bilister, lastbilar och bussförare lämnar något utrymme i sidled när jag blir omkörd?

Jag har själv valt att köra motorcykel - ingen har tvingat mig. Det enda jag kräver av mina medtrafikanter är att man inte ska behandla mig med nonchalans.

Varför du har denna inställning till mig och mina MC-vänner har jag ingen aning om och jag tänker inte ägna någon större energi att dissekera varför. Klart är dock att denna avsaknad av respekt och insikt i andra trafikanters situation ofta hittas hos de som exempelvis inte lämnar avstånd till framförvarande.

Jag är fullt medveten om att det finns motorcyklister som kör som svin och inte borde vara i trafiken. Frågan är om det gör oss andra till mindre värda människor som får skylla oss själva!

Edit: Nu börjar detta ämne ligga väldigt långt från "allmänt om lokaltrafik". Kanske dags för en trådflyttning...
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Tråden flyttad till Ordet är fritt.

//Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

trafikbefäl skrev:
daniel_s skrev:
På vilket sätt tycker du att jag ska skylla mig själv när jag har blivit påkörd av någon som ligger bara ett fåtal meter bakom mig på en motorväg? Är du medveten om att jag dagligen råkar ut för detta totala ointresse för mitt liv? Tror du bilister, lastbilar och bussförare lämnar något utrymme i sidled när jag blir omkörd?

Jag har själv valt att köra motorcykel - ingen har tvingat mig. Det enda jag kräver av mina medtrafikanter är att man inte ska behandla mig med nonchalans.

Varför du har denna inställning till mig och mina MC-vänner har jag ingen aning om och jag tänker inte ägna någon större energi att dissekera varför. Klart är dock att denna avsaknad av respekt och insikt i andra trafikanters situation ofta hittas hos de som exempelvis inte lämnar avstånd till framförvarande.

Jag är fullt medveten om att det finns motorcyklister som kör som svin och inte borde vara i trafiken. Frågan är om det gör oss andra till mindre värda människor som får skylla oss själva!
Det är möjligt att du har rätt men jag deltar i alla fall i den här tråden ur ett gatumiljöperspektiv, så jag har inte ens tänkt på förhållandet MC-förare/bilförare. Det jag ville säga är att när man talar om cyklar och gående så leder det ingen vart att betrakta MC-förare som oskyddade trafikanter då de är en del av hotbilden, och inte en del av det som skall skyddas.

Rent allmänt anser jag förstås att motorcyklar inte har i stadstrafiken att göra överhuvudtaget, men det innebär inte att jag anser att ni är fritt villebråd på landsvägarna!
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

daniel_s skrev: Det är möjligt att du har rätt men jag deltar i alla fall i den här tråden ur ett gatumiljöperspektiv, så jag har inte ens tänkt på förhållandet MC-förare/bilförare. Det jag ville säga är att när man talar om cyklar och gående så leder det ingen vart att betrakta MC-förare som oskyddade trafikanter då de är en del av hotbilden, och inte en del av det som skall skyddas.
Själv tycker jag infrastrukturen ska vara uppbyggd så den är skyddande för alla. I den bilden finns inget motsatsförhållande mellan cyklister och andra oskyddade trafikanter. Att du inte betraktar motorcyklister som oskyddade trafikanter får stå för dig. Det är inte en vedertagen uppfattning.
daniel_s skrev: Rent allmänt anser jag förstås att motorcyklar inte har i stadstrafiken att göra överhuvudtaget, men det innebär inte att jag anser att ni är fritt villebråd på landsvägarna!
Man kan ju fundera på hur många motorcyklar som får plats på en parkeringsruta för bilar. Tänk vad det skulle göra för utrymmet i Göteborg om fler försökte åka tvåhjuligt – oavsett om det är med eller utan motor!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

trafikbefäl skrev:
Erik Sandblom skrev:
trafikbefäl skrev: Poängen är att en cyklist kan - trots sin låga vikt osv - ställa till med rejäl skada på andra trafikanter. Speciellt de som är oskyddade. Till dessa räknas motorcyklister. Vi kan sitta här och dra upp teoretiska resonemang om pingisbollar och annat. I trafiken fungerar saker och ting sällan så förenklat.
Nu är det inte primärt regler jag resonerat om, utan de facto att en cyklist - trots sin relativt lilla rörelseenergi - kan ställa till med trista saker:
trafikbefäl skrev:Vi kan ju i sammanhanget ta oss en stilla funderare på vad som händer om en cyklist kör mot rött ut i en korsning där jag kommer med min motorcykel. I detta fallet kan en cyklist ställa till med nog så stor skada (på mig som också är oskyddat trafikant) som en rödljuskörande bil.

Ok men tråden handlar om justering av trafikreglerna, t ex cykla mot enkelriktat. Inte om enskilda olyckor och misstag.

Vad beträffar utbildning för cyklister, så tror jag man måste balansera det mot att skrämma bort folk från cyklingen, som trots allt är ett relativt harmlöst transportmedel. Därför tror jag skolan är ett bra ställe att börja på, om man kan få med i det i läroplanen bland allt annat viktigt. Även om cykelutbildningen hamnar vid sidan om läroplanen så kan det ge en viktig signal om att det finns mycket som cyklister kan göra för att göra trafiken effektivare och trevligare för alla.

För vuxna kan man möjligen koordinera utbildningen med resecoachningen som nu ökar i Göteborg.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... _och_cykel

Då hamnar man iofs direkt i konflikten mellan att locka folk att cykla och att hötta med fingret och peka på trafikreglerna. Det kanske är bättre att börja med barnen; förhoppningsvis kan barnen påverka sina föräldrar, ungefär som när barn lär föräldrarna att hantera datorer och att åka kollektivt.
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Erik Sandblom skrev:
Ok men tråden handlar om justering av trafikreglerna, t ex cykla mot enkelriktat. Inte om enskilda olyckor och misstag.

.
Intressant att du citerar mitt första inlägg sist. Dessutom har flera av kommentarerna - bland annat från dig - behandlat just enskilda olyckor och misstag.

I övrigt tror jag inte att jag har något mera att tillföra tråden.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

trafikbefäl skrev:
Erik Sandblom skrev:Ok men tråden handlar om justering av trafikreglerna, t ex cykla mot enkelriktat. Inte om enskilda olyckor och misstag.
Intressant att du citerar mitt första inlägg sist. Dessutom har flera av kommentarerna - bland annat från dig - behandlat just enskilda olyckor och misstag.

Det får du gärna förtydliga.

Jag anser att man kan lätta lite på reglerna för cyklar på grund av dom är biljardbordets pingisbollar.

Ett annat intressant förslag på hårdare regler är ett förbud mot att sälja omonterade cyklar. Detta beroende på att folk cyklar omkring på odugliga, felmonterade och/eller feljusterade cyklar. Förslaget finns längst bak i pdf-en på den här sidan om en gemensam branschstandard för cykelförsäljning:
http://www.svenskcykling.se/templates/01.asp?sida=103
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

trafikbefäl skrev:Själv tycker jag infrastrukturen ska vara uppbyggd så den är skyddande för alla. I den bilden finns inget motsatsförhållande mellan cyklister och andra oskyddade trafikanter. Att du inte betraktar motorcyklister som oskyddade trafikanter får stå för dig. Det är inte en vedertagen uppfattning.
Jag lever i och för sig inte på att vidareförmedla vedertagna uppfattningar; självklart bör man eftersträva att skydda alla trafikanter men svårigheten ligger i att på ett bra sätt skydda dem mot varandra. Cyklande behöver helt klart skyddas från motorcyklar, däremot behöver de inte så mycket skydd mot andra cyklande!
trafikbefäl skrev:Man kan ju fundera på hur många motorcyklar som får plats på en parkeringsruta för bilar. Tänk vad det skulle göra för utrymmet i Göteborg om fler försökte åka tvåhjuligt – oavsett om det är med eller utan motor!
Det skulle inte bli lättare för göteborgarna att sova på morgonen, den saken är klar. Om du fixar så att motorcyklarnas avgasljud hamnar på samma nivå som en personbils så är jag beredd att diskutera vidare...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Jag anser att man kan lätta lite på reglerna för cyklar på grund av dom är biljardbordets pingisbollar.
Det är just därför man skall plocka bort cyklister från övrig och då framförallt tyngre trafik. Inte skapa fler konfliktsituationer genom att till exempel upprätta "cykelboxar" och "tillåta cykling mot enkelriktat".

Pingisbollar har inte på biljardbordet att göra. När de väl är där måste faktiskt pingisbollarna anpassa sig efter biljardbollarna för att överleva, oavsett vad det står i lagen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Låst