Nian

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Forsberg

Nian

Inlägg av Anders Forsberg »

Linje 9 mellan Angered och Kungssten startades 1993. På bilden ett trevagnarståg på nian sommaren 1999 då linjen letades sig ut till Saltholmen via Sahlgrenska Sjukhuset och Marklandsgatan.

Anders Forsberg

Bild
lelleme

Re: Nian

Inlägg av lelleme »

Anders Forsberg skrev:Linje 9 mellan Angered och Kungssten startades 1993. På bilden ett trevagnarståg på nian sommaren 1999 då linjen letades sig ut till Saltholmen via Sahlgrenska Sjukhuset och Marklandsgatan.
HÄÄÄRLIGA BILDER, ANDERS, både från Oslo och Göteborg!
Keep on going! TACK!

LENNART STEEN
Anders Forsberg

Jo nog ska det bli bilder. Har herr Ågren lärt ut hur det går till så!

Anders F
RS 69

Re: Nian

Inlägg av RS 69 »

[quote="Anders Forsberg"]Linje 9 mellan Angered och Kungssten startades 1993. På bilden ett trevagnarståg på nian sommaren 1999 då linjen letades sig ut till Saltholmen via Sahlgrenska Sjukhuset och Marklandsgatan.

Anders Forsberg

När slutades det köras 3 vagnståg?
Anders Forsberg

Sommaren 2002 i samband med Gothia Cup rullade det trevagnarståg på linje 4 och 5. Detta torde vara sista gången. Därefter har många hållplatser kortats av så de inte rymmer så långa tåg.

Anders F
RS 69

Inlägg av RS 69 »

Tack Anders.

Hur långa tåg går det i praktiken att köra? Tänkte på hur länge växel omläggningen håller i sig mm
Anders Forsberg

Man får köra fyra vagnståg vilket kan förekomma i transporter. Men nu är det 30 meters tåg som hållplatserna räcker till för.

Mats Andersson fångade denna vagnstransport i augusti 2006.

Anders Forsberg

Bild
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Ursäkta att ja bryter tråden lite..

Den här Mats Andersson, är han anställd som fotograf eller gör han något mer inom Spårvägen? Tror jag såg han när jag va ute o jagade italienskor i sommras..

Det braa med denna bild är att Rätt vagn kör som 1a vagn ;)

Fin bild på L9an desutom :)
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

"Den där" Mats Andersson... jodå han gör någonting på spårvägen, en hel del, närmare bestämt, kanske bäst att han berättar det själv.
En numera rätt så välkänd föreningstidskrift, för ett i staden Göteborg aktivt spårvägssällskap brukar anlita "Manderssons" bildarkiv, dessutom tror jag att en 891mm smal förening i närheten av Alingsås också gör detsamma.

Angående långa tåg, så talas det ibland om ett tolvagnars M25 tåg på A-banan, också en transport. Utan tvivel var det då världens längsta M25 tåg.
Vadå jag dyster?
grönsvart

Inlägg av grönsvart »

Anders Forsberg skrev:Sommaren 2002 i samband med Gothia Cup rullade det trevagnarståg på linje 4 och 5. Detta torde vara sista gången. Därefter har många hållplatser kortats av så de inte rymmer så långa tåg.

Anders F
Även sommaren 2003 gick det trevagnståg på femman under Gothia-kupp.
Anders Forsberg

Är Du helt säker på att det kördes trevagnarståg även 2003?

Vi skrev om det i Ringlinien nr 3-4/2002 och jag kollade för en tid sedan med planeringsavdelningen. Vi kom fram till 2002, men utan egentliga bevis på att det inte förekom 2003.

Där har vi tydligen en sådan där historisk beta, kul om den går att lösa. Mina sista bidler på trevagnsrtåg är från sommaren 2002. Nästa sommar har jag inte fångat några och vi har inte nämnt detta i tidningen heller.

Anders F
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Jag kan garantera att det kördes 3 vagns-tåg under Ghotia-cup 2003 och då enbart på linje 4.
Det var nämligen min första sommar i förarhytten och jag fick äran att köra 3 vagnståg i trafik innan detta troligtvis gått i graven :D
Perra-Spårvagnsförare!
Anders Forsberg

Snyggt då var den gåta löst !

:shock:

Anders
grönsvart

Inlägg av grönsvart »

Pwer med ölmagen skrev:Jag kan garantera att det kördes 3 vagns-tåg under Ghotia-cup 2003 och då enbart på linje 4.
Jag hade fel, det var alltså på fyran och inte på femman. Mindes att det var en av Hisingslinjerna som också passerade Korsvägen, men tänkte inte på att detta var innan Skånegatan invigdes och således på den tiden som fyran fortfarande gick ut till Hisingen.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Stämmer bra, 4:n gick med 3 vagnståg under GothiaCup-veckan 2003, även jag körde denna några gånger.

Var förövrigt rätt kul med 3 vagnståg men det gällde att inte glömma bort tredjevagnen i kurvorna :shock:

Längsta vagnstransportståg jag har kört skedde en sen natt ifrån Eketrägatanslingan till Majorna efter en avstängning mellan Nordstaden/Lillabommen - Eketrägatan.
Körde in 2 st 4-vagnståg och rätt kul att se nattrötta mäniskor vakna till när man körde genom Brunnsparken :lol:

Annars hade jag en "koppleritjänst" där man kopplade ihop sitt 2vagnståg M21 med framförvarande 2vagnstågs M21 andravagn i Torp och körde in dessa till Rantorget via Redbergsplatsen.
Eftersom Redbergsplatsen innehöll en stopplikt och därmed även väjningsplikt mot vagnar från Olskrokstorget så hände det att billister på Härlandavägen?? blev lite sura, man stog med 3:e vagnen över gatan.......

Riktigt synd att man inte har bilder på dessa vagnstransporter, men det kanske andra forumsbesökare har??
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Slagpåse skrev: Annars hade jag en "koppleritjänst" där man kopplade ihop sitt 2vagnståg M21 med framförvarande 2vagnstågs M21 andravagn i Torp och körde in dessa till Rantorget via Redbergsplatsen.
Eftersom Redbergsplatsen innehöll en stopplikt och därmed även väjningsplikt mot vagnar från Olskrokstorget så hände det att billister på Härlandavägen?? blev lite sura, man stog med 3:e vagnen över gatan.......

Riktigt synd att man inte har bilder på dessa vagnstransporter, men det kanske andra forumsbesökare har??
Förstår jag dig rätt att du talar om fyrvagnarståg M21? Det är 90 m det!

En gång lär det ha förekommit ett 12 vagnars M25-tåg, men då var inte alla vagnar aktiva, men att vissa vagnar inte är aktiva innebär ju inte att tåget blir kortare för det. 180m

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Läs en gång till, det står "... framförvarande 2vagnstågs M21 andravagn ....." :wink:

Altså 3 st M21 multippelkopplade

Dock har jag varit med om ett vagsntåg som var längre när M31 fortfarande "bar" på riktiga koppel.
En M31 på L3 dog i backen upp mot Redbergsplatsen och framförvarande L6 M21 och den L1 M21 jag körde kopllades ihop för att kunna få rull på M31:n som inte ville rulla för egen maskin.
Skriv svar