Vad skiljer M67K/B Från M67?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- simonbertilsson
- Inlägg: 1063
- Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
- Ort: Mjölby
Vad skiljer M67K/B Från M67?
Jag sitter och läser lite i tråden om Norrköpings nya spårvagnar, och kom att undra vad som skiljer M67 från M67K och B.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
M67 (nr 131-155) levererades i samband med högertrafikomläggningen 1967.
I början av 1990-talet var i stort sett vagnparken slut och i stort behov av renovering. Kockums i Malmö fick ordern att renovera 10 vagnar av typen M67. Det blev en del nya detaljer, samt att de kom att kallas M67K
* Vagnen fick en rak högersida för att underlätta för passagerare.
* Helt ny interiör och större förarplats.
* Nya tekniska lösningar som att vagnarna kan köras i multipeldrift.
* Annan färgsättning blev det också, något som blicken fokuserades mest på när den första ombyggda vagnen kom tillbaka till Norrköping.
* De gamla M67:orna hade bara linjenummer, medan M67K fick destinationsrullar som talade om vilken stadsdel vagnen var på väg till.
* Vagnarna fick nr 81 (135), 82 (153), 83 (132), 84 (137), 85 (133), 86 (134), 87 (154), 88 (138), 89 (136) och 90 (142)
M67b fick en lättare renovering i Norrköping, det handlade om vagnarna 92 (152), 93 (141) och 94 (151). De fick ny klädsel på stolarna, destinationsrullar, nya blinkers. Dock behölls den gamla färgsättning som de alltid haft. Kanske finns fler nya detaljer?
Mikael
I början av 1990-talet var i stort sett vagnparken slut och i stort behov av renovering. Kockums i Malmö fick ordern att renovera 10 vagnar av typen M67. Det blev en del nya detaljer, samt att de kom att kallas M67K
* Vagnen fick en rak högersida för att underlätta för passagerare.
* Helt ny interiör och större förarplats.
* Nya tekniska lösningar som att vagnarna kan köras i multipeldrift.
* Annan färgsättning blev det också, något som blicken fokuserades mest på när den första ombyggda vagnen kom tillbaka till Norrköping.
* De gamla M67:orna hade bara linjenummer, medan M67K fick destinationsrullar som talade om vilken stadsdel vagnen var på väg till.
* Vagnarna fick nr 81 (135), 82 (153), 83 (132), 84 (137), 85 (133), 86 (134), 87 (154), 88 (138), 89 (136) och 90 (142)
M67b fick en lättare renovering i Norrköping, det handlade om vagnarna 92 (152), 93 (141) och 94 (151). De fick ny klädsel på stolarna, destinationsrullar, nya blinkers. Dock behölls den gamla färgsättning som de alltid haft. Kanske finns fler nya detaljer?
Mikael
- simonbertilsson
- Inlägg: 1063
- Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
- Ort: Mjölby
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Renoverades inte M67b på Rantorget eller var det bara en av vagnarna?Mikael Karlsson skrev: M67b fick en lättare renovering i Norrköping, det handlade om vagnarna 92 (152), 93 (141) och 94 (151). De fick ny klädsel på stolarna, destinationsrullar, nya blinkers. Dock behölls den gamla färgsättning som de alltid haft. Kanske finns fler nya detaljer?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Det är som Martin säger, vagn 91 glömde jagTonyM skrev:Renoverades inte M67b på Rantorget eller var det bara en av vagnarna?Mikael Karlsson skrev: M67b fick en lättare renovering i Norrköping, det handlade om vagnarna 92 (152), 93 (141) och 94 (151). De fick ny klädsel på stolarna, destinationsrullar, nya blinkers. Dock behölls den gamla färgsättning som de alltid haft. Kanske finns fler nya detaljer?
//Tony

Det stämmer att vagn 139 blev ombyggd på Rantorget och blev M67b nr 84 (senare 91). Den fick samma utseende som M67K, men interiören blev en helt annan. Som komplement till pedalerna kunde den väl även köras med en spak om jag inte minns fel.
Göteborgs Spårvägar var väl en av de tilltänkta att få renovera M67:orna. Men ordern gick till Kockums i Malmö pga priset. (Tror de begärde 12-13 milj för att bygga om 10 vagnar, men att slutnotan istället blev 25 miljoner. Men det där är jag inte helt säker på, jag kanske minns fel.)
Spårvagn 91 blev påkörd av en långtradare på gamla E4:an och slutade sina dagar på det viset. Orsaken var att föraren i tradaren blev bländad av solen och ej såg rödljusen.
Mikael
Det är ingen som sitter med interiörbilder på den vagnen?Mikael Karlsson skrev:[...] Den fick samma utseende som M67K, men interiören blev en helt annan. [...]
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Här kommer några bilder invändigt på M67K som efterfrågades samt utvändigt. Bifogar även några bilder på M67 och M67B.

M67K 83 invändigt.

M67K 83 invändigt.

Förarplatsen på M67K 83.

M67K 86, 83 och 81 vid Hörsalen april 2004.

M67B 92 i Klingsberg april 2004.

M67 144 på Holmstagatan september 2007.

M67 invändigt med de â€härliga†60-talsgrönaklädda stolarna.
/ Eddie

M67K 83 invändigt.

M67K 83 invändigt.

Förarplatsen på M67K 83.

M67K 86, 83 och 81 vid Hörsalen april 2004.

M67B 92 i Klingsberg april 2004.

M67 144 på Holmstagatan september 2007.

M67 invändigt med de â€härliga†60-talsgrönaklädda stolarna.
/ Eddie
Ah. Tack. Men, jag har ju åkt i M67B utan att egentligen reagerat på att den var annorlunda.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.