Idé för Järvabanan.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TS

Idé för Järvabanan.

Inlägg av TS »

En idé om hur Blå linjen kan kopplas samman med Barkarby station:

Diskussionen kring detta har ju handlat en del om ifall man ska förlänga från Akalla eller Hjulsta, men en möjligthet vore att förlänga från både Akalla och Hjulsta, i en tillräckligt vid båge för att göra en framtida station på Barkarbyfältet möjlig. Sen kan Blå linjen trafikeras så att linje 10 går Kungsträdgården- Sundbyberg- Barkarby- Kista- Kungsträdgården, och linje 11 i motsatt riktning (men med nuvarande SL-logik borde 10 i så fall heta 10H och 11 10V. Ett slags ringlinje, alltså.
testola

Lysande

Inlägg av testola »

Det där var en lysande idé, jag hade definitivt inte kunnat formulera det bättre själv. Kanske den t.o.m. kan gå i ytläge över Barkarbyfältet: det är platt men helt obebyggt...
oberoende

Re: Idé för Järvabanan.

Inlägg av oberoende »

TS skrev:En idé om hur Blå linjen kan kopplas samman med Barkarby station:

Diskussionen kring detta har ju handlat en del om ifall man ska förlänga från Akalla eller Hjulsta, men en möjligthet vore att förlänga från både Akalla och Hjulsta, i en tillräckligt vid båge för att göra en framtida station på Barkarbyfältet möjlig. Sen kan Blå linjen trafikeras så att linje 10 går Kungsträdgården- Sundbyberg- Barkarby- Kista- Kungsträdgården, och linje 11 i motsatt riktning (men med nuvarande SL-logik borde 10 i så fall heta 10H och 11 10V. Ett slags ringlinje, alltså.
Din idé är inte direkt dålig, men har vissa brister både estetiskt och långsiktigt vad gäller framtida utvecklingspotential. Framför allt gäller min kritik detta att Akallagrenen gör en tvär sväng för att nå Barkarby. Om man vill förlänga tunnelbanan ytterligare finns därmed ingenstans att fortsätta efter Barkarby som skulle ge effektiva restider. Man kan jämföra med Fruängen, Hagsätra och Hässelby som har samma problem.

Jag skulle vilja föreslå Jakobsberg (mycket större än Barkarby) som slutstation för Akallagrenen i stället, med 2 eller 3 nya stationer på vägen och nära till Kista och dess arbetsplatser. Enkel cut-and-cover metod för tunnlarna gör detta till en relativt billig förlängning.

Hjulstagrenen bör självklart förlängas till Barkarby. När man ändå skall göra Mälarbanan 4-spårig från Tomteboda till Kallhäll finns kanske möjligheten att billigt förlänga även hjulstagrenen till Jakobsberg, utmed befintlig järnväg. Tanken med detta skulle vara dels att ha en eller 2 stationer mellan Barkarby och Jakobsberg, dels att inrätta Jakobsberg som station för fjärrtåg (i stället för Sundbyberg). Då skulle dessutom din idé om att binda ihop de två blå grenarna förverkligas, fast i Jakobsberg i stället för Barkarby.
Användarens profilbild
M_M

Re: Idé för Järvabanan.

Inlägg av M_M »

oberoende skrev:Framför allt gäller min kritik detta att Akallagrenen gör en tvär sväng för att nå Barkarby. Om man vill förlänga tunnelbanan ytterligare finns därmed ingenstans att fortsätta efter Barkarby som skulle ge effektiva restider.
Om man ska lita på kartan på hitta.se och jämför kurvorna kring kymlinge så kan man väl dra slutsatsen att man skulle kunna gå från Akalla till Barkarby med två svängar, en s-kurva, och komma fram paralellt med järnvägen, om man nu vill.

En variant är att låta Hjulstagrenen fortsätta mot Barkarby hyffsat paralellt med järnvägen, och sen runt (/delvis under) flygfältet göra en U-böj och ansluta på Akallagrenen!

Annars skulle man kunna laborera med tankar på att förlänga även mot Häggvik. Hjulstagrenen upp till barkarby och vidare till Häggvik, längs vägen ansluter Hjulstagrenen.

Ytterligare en variant är väl nån slags "tvärspårväg nord++", låta Hjulstagrenen gå till Barkarby, dra en tvärspårväg Sollentuna-Barkarby via Akalla (eller förläng Akallagrenen en kort bit för att ansluta på tvärspårvägen) och vidare längs väg 275 mot Vällingby. Välj spårvagnar som ryms inom tunnelbaneprofilen så går vagnhallen i Alvik att använda.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Varför vill alla dra just Kistagrenen till Barkarby, när Hjulstagrenen ligger så pass mycket bättre till...

Den här gamla godingen har varit med förr...:
http://janner.lby.se/Forum/StockholmsTunnelbana.pdf
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Själva Barkarby station ligger ju närmare Hjulsta än Akalla. Men det är väl flygfältet man planerar bebygga (?) och då ligger Akallagrenen lika bra till. Och det är ju en fördel att även Akalla-grenen får förbindelse med pendeltågen - speciellt förbindelsen mellan pendeltåg och arbetsplatserna i Kista får nog anses värdefull.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Varför vill alla dra just Kistagrenen till Barkarby, när Hjulstagrenen ligger så pass mycket bättre till...

kildor skrev:Själva Barkarby station ligger ju närmare Hjulsta än Akalla. Men det är väl flygfältet man planerar bebygga (?) och då ligger Akallagrenen lika bra till. Och det är ju en fördel att även Akalla-grenen får förbindelse med pendeltågen - speciellt förbindelsen mellan pendeltåg och arbetsplatserna i Kista får nog anses värdefull.
Kantorns utopilinjedragning ger båda grenarna på Järvabanan kontakt med pendeltågen. Genialt!

Däremot kan jag området lite för lite för att exakt veta hur ett nytt bostadsområde på Barkarby flygfält ligger till i förhållande till dessa linjedragningar. Men kan inte sträckan Hjulsta - Barkarby J förlängas till Barkarby flygfält? Eller sätter den geografiska verkligheten käppar i hjulen?

EDIT: Rättat felstavning! :oops:
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 25 september 2007 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Däremot kan jag området lite för lite för att exakt veta hur ett nytt bostadsområde på Barkaby flygfält ligger till i förhållande till dessa linjedragningar. Men kan inte sträckan Hjulsta - Barkaby J förlängas till Barkaby flygfält? Eller sätter den geografiska verkligheten käppar i hjulen?
Heter det inte Barkarby?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Däremot kan jag området lite för lite för att exakt veta hur ett nytt bostadsområde på Barkaby flygfält ligger till i förhållande till dessa linjedragningar. Men kan inte sträckan Hjulsta - Barkaby J förlängas till Barkaby flygfält? Eller sätter den geografiska verkligheten käppar i hjulen?
Heter det inte Barkarby?
Jo. Fast på IKEA i Barkarby kan man köpa en matta (eller kanske en stol?) som heter Barkaby. :-)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Varför vill alla dra just Kistagrenen till Barkarby, när Hjulstagrenen ligger så pass mycket bättre till...

kildor skrev:Själva Barkarby station ligger ju närmare Hjulsta än Akalla. Men det är väl flygfältet man planerar bebygga (?) och då ligger Akallagrenen lika bra till. Och det är ju en fördel att även Akalla-grenen får förbindelse med pendeltågen - speciellt förbindelsen mellan pendeltåg och arbetsplatserna i Kista får nog anses värdefull.
Kantorns utopilinjedragning ger båda grenarna på Järvabanan kontakt med pendeltågen. Genialt!

Däremot kan jag området lite för lite för att exakt veta hur ett nytt bostadsområde på Barkarby flygfält ligger till i förhållande till dessa linjedragningar. Men kan inte sträckan Hjulsta - Barkarby J förlängas till Barkarby flygfält? Eller sätter den geografiska verkligheten käppar i hjulen?

EDIT: Rättat felstavning! :oops:
Jag har i mitt förslag station Hansta. Jag har heller inte geografin klart för mig, men kan denna inte bytas ut mot Barkarby Flygfälts bostadsmässiga efterträdare? Eller blir det väldigt kurvigt då?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Jag har i mitt förslag station Hansta. Jag har heller inte geografin klart för mig, men kan denna inte bytas ut mot Barkarby Flygfälts bostadsmässiga efterträdare? Eller blir det väldigt kurvigt då?
När jag måttar på kartan och jämför med Hässelby strand-kroken så ser det rimligt ut även om det blir en tvär kurva, men...

Jag förstår varför spåret tar slut på det sättet i Hässelby men så här ett halvsekel senare känns det lite onödigt. Tänk om spåret istället hade kunnat fortsätta Kälvesta-Skälby-Backlura-Viksjö-Jakobsberg? Jag tror att risken med att dra ihop de två blå linjerna i Barkarby är att den lösningen kan framstå som lika onödig i framtiden.

Vad gäller förbindelser Jakobsberg-Kista så tar det 20 minuter med 178:an som går var 15:e minut. Om Barkarby station blir en knutpunkt så kan 178:an stanna där också (den går förbi väldigt nära) och då blir restiden till Kista cirka 15 minuter.

I det material jag har läst om Tvärbanans kommande Kista-gren så nämns bytesmöjligheter vid en nybyggd pendeltågsstation vid Solvalla. Att åka tvärbanan därifrån till Kista borde inte heller ta alltför lång tid.

Om jag får bli lite mer drömmande så ser jag gärna en spårväg ungefär där 179:an går nu, Vällingby-Spånga-Kista-Sollentuna centrum. Då ges ytterligare en bytesmöjlighet.
Skriv svar