Madridvagnen lämnar Bodals station

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Madridvagnen lämnar Bodals station

Inlägg av carltram »

Det har tidigare gjorts inlägg här på forumet om Madridvagnen på Lidingöbanan men här nedan är nu en bild på vagnen när den lämnar Bodals station.
Bild
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer
Inlägg: 427
Blev medlem: söndag 30 april 2006 18:04
Ort: Rinkeby

Re: Madridvagnen lämnar Bodals station

Inlägg av Cecil Bergsteen »

carltram skrev:Det har tidigare gjorts inlägg här på forumet om Madridvagnen på Lidingöbanan men här nedan är nu en bild på vagnen när den lämnar Bodals station.
Bild
Är inte Bodal en Hållplats??
M.V.H
CB.
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Re: Madridvagnen lämnar Bodals station

Inlägg av simonbertilsson »

Cecil Bergsteen skrev: Är inte Bodal en Hållplats??
M.V.H
CB.
Det har väl ingen betydelse? Huvudsaken är ju att den lämnar Bodal...
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7523
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

För vissa har det en stor betydelse. Andra tycker att saker och ting bara ska kallas vid sitt rätta namn, betydelse eller ej.

Ungefär som jag ibland har problem med mina kolleger när de skickar ut brev till barn inför barnverksamhet, och de stavar fel. Det ber jag dem rätta, (ibland med svaret: Barnen förstår vad jag skriver, och jag är inte deras lärare) annars kan det hända en av följande saker:
1: Barnen tar inte dem på allvar.
2: Barnen tror att det är rättstavat och lär sig fel.

På tal om trådens start:
Snygg, levande bild!
Angående Cecils kommentar:
Den var nog inte illa menad, utan bara en rättelse i största välvillighet.
Eller?

EDIT: Vad har jag för suspekta kolleger som skriver brev till barn? Jo, de är till exempel församlingsassistenter och präster som ska meddela något om barnverksamheten som pågår härstädes.
Professionell tyckare
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!

Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.

Mvh.

Björn

PS. Kan inte alla respektera regeln att inte lägga ut bilder bredare än 800 pixlar.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7523
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Björn Ehnberg skrev:Mvh.

Björn

PS. Kan inte alla respektera regeln att inte lägga ut bilder bredare än 800 pixlar.
Eller åtminstone i rubriken meddela om bilden är bredare än 800 pixlar/högre än 600 pixlar.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!

Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.
Först och främst: Lidingöbanan är en järnväg, och Bodal är en hållplats.

Bodal är en hållplats på linjen mellan Aga och Baggeby, som är närmaste stationer i respektive riktning. Baggebys norra stationsgräns på söderspåret (alltså den östra stationsgränsen på det norra spåret, rent geografiskt) är rent tekniskt (inte på papperet) belägen vid utfartssignalen från spår 1 mot Ropsten. Blocksignal 24 som du talar om skyddar inte bara "infarten" till Bodal utan även hela sträckan fram till utfartssignalen i Baggeby. Ett lite lustigt arrangemang, men liknande har förekommit på Saltsjöbanan.

Det är inte fråga om ställverksområde vilket jag brukar jämföra Tvärbanan med; inom ett ställverksområde kan man manövera samtliga signaler var för sig. Det går inte på linjen Aga-Baggeby; endast infarts- och utfartssignalerna (de som har fyrkantiga signalnummermärken) kan manövreras. Jag skulle kunna berätta en hel del om detta men det kanske jag ska göra i PM?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7523
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!
Ibland gör han det månne. Men ibland påpekar han sanningar.
Professionell tyckare
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Han på Roslagsbanan som gömmer sig bakom signaturen CB driver med oss!

Men för all del, Tri Spårväg definierar station som en plats med huvudsignaler där tågmöte kan ske. Jag är inte (vilket väl märks) så järnvägstekniskt kunnig, men jag tolkar det som att huvudsignalerna som skyddar stationsområdet ska vara riktiga infarts- och utfartssignaler och då kan man ju ifrågasätta utformningen av signaleringen på hela dubbelspårssträckan Baggeby - Aga och omvänt. I mitt tycke verkar den mer likna Tvärbanan, som bl.a. Daniel S. beskrivit som "ett enda stationsområde". Hursomhaver, Bodal saknar infartssignal körriktning Gåshaga Brygga, utfarten mot Larsberg skyddas av blocksignal 25. I körriktning Ropsten saknas utfartssignal mot Baggeby, infarten skyddas av blocksignal 24 (som dessutom är försignalerad vid Larsberg). Detta enligt den utgåva av linjeboken jag innehar och vid körning i normal trafikriktning.
Först och främst: Lidingöbanan är en järnväg, och Bodal är en hållplats.

Bodal är en hållplats på linjen mellan Aga och Baggeby, som är närmaste stationer i respektive riktning. Baggebys norra stationsgräns på söderspåret (alltså den östra stationsgränsen på det norra spåret, rent geografiskt) är rent tekniskt (inte på papperet) belägen vid utfartssignalen från spår 1 mot Ropsten. Blocksignal 24 som du talar om skyddar inte bara "infarten" till Bodal utan även hela sträckan fram till utfartssignalen i Baggeby. Ett lite lustigt arrangemang, men liknande har förekommit på Saltsjöbanan.

Det är inte fråga om ställverksområde vilket jag brukar jämföra Tvärbanan med; inom ett ställverksområde kan man manövera samtliga signaler var för sig. Det går inte på linjen Aga-Baggeby; endast infarts- och utfartssignalerna (de som har fyrkantiga signalnummermärken) kan manövreras. Jag skulle kunna berätta en hel del om detta men det kanske jag ska göra i PM?
Yes sir, ställverksområde var ordet jag letade efter. Signalerna vi diskuterar är mycket riktigt blocksignaler och följaktligen en del av linjen. Linje, eller snarare linjesträcka definieras i Tri Spv som "bansträcka mellan två intill varandra liggande stationer". Bodal och Larsberg uppfyller alltså inte huvudsignalkriteriet i stationsdefinitionen. Blocksignal 24 är mycket riktigt en blocksignal och skyddar fram till Baggeby, märkligt att Baggeby saknar infartssignal söderut mot Ropsten.

Att Lidingöbanan är en järnväg hoppas jag de flesta känner till numera.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Blocksignal 24 är mycket riktigt en blocksignal och skyddar fram till Baggeby, märkligt att Baggeby saknar infartssignal söderut mot Ropsten.
Det fanns före linjeblockeringens införande, vill jag minnas?

Baggeby har påfallande likheter med de s k växelstationer som tidigare fanns på bl a Saltsjöbanan. Konstruktionen innebär att plattformen strängt taget ligger utanför stationen som endast utgörs av en växel med tre infartssignaler, en från enkelspårsänden och en från vardera spåret i dubbelspårsänden.

Bilden nedan från 1993 visar infartssignalerna till Duvnäs växelstation vars bortre stationsgräns är strax bortom växeln. Plattformarna i förgrunden tillhör Saltsjö-Duvnäs lastplats som alltså ligger på linjen. (Numera är plattformarna inkorporerade i stationen och infartssignalerna finns alltså i sedvanlig ordning bakom fotografen) De röda märktavlorna på signalerna angav att de, i motsats till övriga infartssignaler, absolut inte fick passeras utan tillstånd.

Bild
Skriv svar