Björn Ehnberg skrev:Betr. den spårvägsmässiga trafikeringen beskriver Du den som "vi kommer när vi kommer och åker när alla är med".
Det är tunnelbanan som går enligt principen "vi kommer när vi kommer och åker när alla är med". Vilket gör den spårvägsmässig. Det är nämligen ganska spårvägsmässigt (eller järnvägsmässigt, för den delen) att vänta tills alla trafikanter har klivit på innan man åker iväg. Men det menar jag alltså att man inte skall göra i tunnelbanan, utan det är trafikanterna som skall se till att vara ombord innan dörrarna stängs.Nej. Jag skrev:Alternativet är att fortsätta med dagens spårvägsmässiga trafikering, vi kommer när vi kommer och åker när alla är med...
Naturligtvis inte!Björn Ehnberg skrev:Det är svårt att inte ta detta som en förolämpning mot alla dem som sliter med att vara punktliga på linje 12, 21 och 22 men jag kan inte tänka mig att Du verkligen menar detta.

Så gärna! En modern tunnelbana går i ur och skur, fram och tillbaka utan någon som helst hänsyn till när trafikanterna behagar komma och deras miner eller känslor. Det skall gå så många tåg att alla utan vidare kan åka med nästa. Kanske borde stationerna konstrueras så, att det inte släpps in fler på plattformen än vad som kan sväljas av de närmaste tågen; kanske borde även turtätheten anpassas automatiskt. En sådan här tunnelbana måste av naturliga skäl vara förarlös, eller åtminstone sakna öppna-knappar.Björn Ehnberg skrev:Eftersom jag faktiskt inte blir mycket klokare av Ditt senaste inlägg kanske Du skulle vilja ha vänligheten att beskriva vad Du anser utmärker en modern tunnelbana, och hur den skiljer sig från t.ex. trafikeringen på TUB1.
Och nu kommer den eleganta vändningen: Detta kommer naturligtvis inte att bli verklighet på tunnelbana 1, troligen inte heller på tvåan, under överskådlig tid. Förortsbane-trafikeringen, om det ordet känns bättre, fortlever i många år till.