Politiker prioriterar inte sänkt väghastighet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
Politiker prioriterar inte sänkt väghastighet
Ekot idag:
Enligt de flesta trafikforskare är sänkta hastigheter det främsta vapnet för att få ner dödsolyckorna i trafiken. Men om man tvingas välja mellan lägre hastigheter och snabba pendlingsmöjligheter, så prioriteras alltså snabbheten av många lokala politiker och trafikplanerare.
De tillfrågade trodde mer på ombyggda vägar för att öka trafiksäkerheten.
– Det finns ju inte så mycket pengar i systemet, så då får man ju vänta länge. Men skulle man sänka hastigheten så försvagas argumenteringen för att man ska få pengar till de viktiga investeringar som man vill göra.
http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1576048
Min kommentar:
Vill man komma snabbt och säkert fram kan man bygga järnvägar och spårvägar istället...
DN idag:
Fransmän slår svenskar i trafikvett
Fransmännen är betydligt bättre på att följa hastighetsgränserna och på att använda bilbälte, än vad svenskarna är.
Det land som hittills lyckats bäst med att minska olyckorna är Frankrike som fått ner trafikdöden med 35 procent. Förre presidenten Jacques Chirac hade som prioriterat mål att "slåss mot döden på vägarna", och initierade att närmare 900 fartkameror sattes upp över hela landet.
Även polisen fick påbud att utföra betydligt fler fartkontroller än tidigare, och sanktionerna mot alla trafikbrott skärptes. Farten på vägarna i Frankrike har sedan dess sjunkit med mellan 6 och 11 procent, beroende på vilken slags väg man mäter. Över 95 procent av fransmännen har nu bälte på sig när de kör.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=688601
Min kommentar: Frankrike har snabbare tåg än vi också...
Enligt de flesta trafikforskare är sänkta hastigheter det främsta vapnet för att få ner dödsolyckorna i trafiken. Men om man tvingas välja mellan lägre hastigheter och snabba pendlingsmöjligheter, så prioriteras alltså snabbheten av många lokala politiker och trafikplanerare.
De tillfrågade trodde mer på ombyggda vägar för att öka trafiksäkerheten.
– Det finns ju inte så mycket pengar i systemet, så då får man ju vänta länge. Men skulle man sänka hastigheten så försvagas argumenteringen för att man ska få pengar till de viktiga investeringar som man vill göra.
http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1576048
Min kommentar:
Vill man komma snabbt och säkert fram kan man bygga järnvägar och spårvägar istället...
DN idag:
Fransmän slår svenskar i trafikvett
Fransmännen är betydligt bättre på att följa hastighetsgränserna och på att använda bilbälte, än vad svenskarna är.
Det land som hittills lyckats bäst med att minska olyckorna är Frankrike som fått ner trafikdöden med 35 procent. Förre presidenten Jacques Chirac hade som prioriterat mål att "slåss mot döden på vägarna", och initierade att närmare 900 fartkameror sattes upp över hela landet.
Även polisen fick påbud att utföra betydligt fler fartkontroller än tidigare, och sanktionerna mot alla trafikbrott skärptes. Farten på vägarna i Frankrike har sedan dess sjunkit med mellan 6 och 11 procent, beroende på vilken slags väg man mäter. Över 95 procent av fransmännen har nu bälte på sig när de kör.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=688601
Min kommentar: Frankrike har snabbare tåg än vi också...
-
- Spammer
Tyskland??
Är det någon som har färsk statistik för Tyskland??
Kom hem därifrån för ca 2-3 veckor sedan.
Där går det undan. Jag körde i varierande hastigheter mellan 150-210 KMH och blev omkörd i stort sett hela tiden!!
Man höll även mycket korta avstånd mellan fordonen. I den hastigheten vill jag gärna ha lite avstånd till bilen framför i fall den plötsligt saktar ned.
M.V.H
CB.
Kom hem därifrån för ca 2-3 veckor sedan.
Där går det undan. Jag körde i varierande hastigheter mellan 150-210 KMH och blev omkörd i stort sett hela tiden!!
Man höll även mycket korta avstånd mellan fordonen. I den hastigheten vill jag gärna ha lite avstånd till bilen framför i fall den plötsligt saktar ned.
M.V.H
CB.
Att det går undan på tyska motorvägar kan inte förnekas. Däremot tycker jag att man håller betydligt större avstånd än i Sverige, åtminstone på vanliga vägar. Jag körde på Rügen för några år sedan och slogs av att många höll ett avstånd på cirka 100 m. Kanske är det annorlunda på motorvägar där man antagligen inte räknar med att behöva bromsa plötsligt.
I Tyskland kör man bil, i Sverige "åker" man bil...Harald skrev:Att det går undan på tyska motorvägar kan inte förnekas. Däremot tycker jag att man håller betydligt större avstånd än i Sverige, åtminstone på vanliga vägar. Jag körde på Rügen för några år sedan och slogs av att många höll ett avstånd på cirka 100 m. Kanske är det annorlunda på motorvägar där man antagligen inte räknar med att behöva bromsa plötsligt.

- simonbertilsson
Och i Danmark Körer man. Oavsett om man kör eller åker så körer man.HemuleN skrev:I Tyskland kör man bil, i Sverige "åker" man bil...Harald skrev:Att det går undan på tyska motorvägar kan inte förnekas. Däremot tycker jag att man håller betydligt större avstånd än i Sverige, åtminstone på vanliga vägar. Jag körde på Rügen för några år sedan och slogs av att många höll ett avstånd på cirka 100 m. Kanske är det annorlunda på motorvägar där man antagligen inte räknar med att behöva bromsa plötsligt.
Jeg körer med toget = Jag tar tåget.

Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Lite som det här med trafikanter v.s. resenärer...simonbertilsson skrev:Och i Danmark Körer man. Oavsett om man kör eller åker så körer man.HemuleN skrev:I Tyskland kör man bil, i Sverige "åker" man bil...Harald skrev:Att det går undan på tyska motorvägar kan inte förnekas. Däremot tycker jag att man håller betydligt större avstånd än i Sverige, åtminstone på vanliga vägar. Jag körde på Rügen för några år sedan och slogs av att många höll ett avstånd på cirka 100 m. Kanske är det annorlunda på motorvägar där man antagligen inte räknar med att behöva bromsa plötsligt.
Jeg körer med toget = Jag tar tåget.
Re: Politiker prioriterar inte sänkt väghastighet
Eller mera flygplatser och flygplan - dessa har nog bättre säkerthet om man jämför med spårbunden trafik.Erik Sandblom skrev:Min kommentar:
Vill man förena nytta med nöje tar man bilen.Erik Sandblom skrev:Min kommentar:

(Nu går ju inte det så bra i Sverige med våra låga hastighetsbegränsingar, men tänk Autobahn.)
-
- Spammer
Man vågar knappt tänka "Fri Fart" i Swedala men tänk om!!HemuleN skrev:Vill man förena nytta med nöje tar man bilen.Erik Sandblom skrev:Min kommentar:
Vill man komma snabbt och säkert fram kan man bygga järnvägar och spårvägar istället...![]()
(Nu går ju inte det så bra i Sverige med våra låga hastighetsbegränsingar, men tänk Autobahn.)
Tänk om vi skulle ha fri fart!! Funkar ju i Tyskland så det borde kunna gå här!! Eller!!??
M.V.H
CB.
- Erik Sandblom
Zill skrev:Eller mera flygplatser och flygplan - dessa har nog bättre säkerthet om man jämför med spårbunden trafik.Erik Sandblom skrev:Min kommentar:
Flyg kan inte tidskonkurrera på sträckor under cirka 500km. I Ekots artikel nämndes snabba pendlingsmöjligheter, vilket innebär upp till ungefär 150km, vilket tar en timme med snabbtåg. T ex Skövde-Göteborg.
Som inte är speciellt mycket högre än Sveriges:Ekonomisk skrev:Funkar? Javisst, om vi accepterar tyska olycksfrekvensen, så.
http://www.vv.se/templates/page3wide____18994.aspx, som synes ligger både Sverige och Tyskland långt under EUsnittet.
Jag skulle inte säga att högre hastighet medför större risk för olyckor, däremot blir olyckorna såklart mycket värre med högre hastigheter.
Det som är viktigt är ju att få folk att inte köra rattfulla eller trötta.
En personlig reflektion är att låga hastighetsbegränsingar leder till oengagerade förare och således folk som inte konsentrerar sig på det dom borde och alltså i slutändan en massa olyckor. Jag märker ju själv att när man ligger i 110 på en tom fin motorväg så blir man bara okonsentrerad och börjar tänka på en massa annat eftersom ingenting spänande händer, höjde man bara hastigheten skulle mer fokus krävas på körningen och resultera i uppmärksammare förare.
Och då ska vi inte ens tala om alla hastighetskameror som får alla förare att lägga mer uppmärksamhet på hastighetsmätaren än på vägen.
Men det är ju sant, på det här forumet är ju bilen bara ett (dumt och farligt) transportmedel och absolut ingenting som kan eller ska vara lite underhållande för föraren. För folk som kör bil bara för att det är kul, nej dom kan ju inte finnas?

- Erik Sandblom
HemuleN skrev:Men det är ju sant, på det här forumet är ju bilen bara ett (dumt och farligt) transportmedel och absolut ingenting som kan eller ska vara lite underhållande för föraren. För folk som kör bil bara för att det är kul, nej dom kan ju inte finnas?
Visst är det kul, men som ofta sägs på forumet, skilj på en kul hobby och seriösa transporter

Varför göra det när det går att kombinera?Erik Sandblom skrev:HemuleN skrev:Men det är ju sant, på det här forumet är ju bilen bara ett (dumt och farligt) transportmedel och absolut ingenting som kan eller ska vara lite underhållande för föraren. För folk som kör bil bara för att det är kul, nej dom kan ju inte finnas?
Visst är det kul, men som ofta sägs på forumet, skilj på en kul hobby och seriösa transporter

Visst, men det krävs nog nån slags inkörningsperiod i form av upptrappning av hastigheterna. Jag "har hört" att det är bra att ha orginaldelar i bromssystemet på BMW'n om man kör 200 knyck och får bromsa in ett par gånger i rad för bilar som kör ca 110km/hCecil Bergsteen skrev:Man vågar knappt tänka "Fri Fart" i Swedala men tänk om!!HemuleN skrev:Vill man förena nytta med nöje tar man bilen.Erik Sandblom skrev:Min kommentar:
Vill man komma snabbt och säkert fram kan man bygga järnvägar och spårvägar istället...![]()
Tänk om vi skulle ha fri fart!! Funkar ju i Tyskland så det borde kunna gå här!! Eller!!??

- Erik Sandblom
- Erik Sandblom
HemuleN skrev:Men det är ju sant, på det här forumet är ju bilen bara ett (dumt och farligt) transportmedel och absolut ingenting som kan eller ska vara lite underhållande för föraren. För folk som kör bil bara för att det är kul, nej dom kan ju inte finnas?
Maria Spetz, vd Motormännen, säger i P1-morgon 14 september att man kör bil för att man måste, inte för att det är kul.
Vem tycker du har rätt, du eller hon?
http://sr.se/cgi-bin/p1/program/index.a ... ramID=1650
Jag har för mig att man i vissa fall kör bil för att man "måste", eller rättare sagt för att man då kan göra något man annars skulle tvingas (eller kanske till och med: ändå borde) låta bli, och i andra fall mest för att det är roligt.Erik Sandblom skrev:Maria Spetz, vd Motormännen, säger i P1-morgon 14 september att man kör bil för att man måste, inte för att det är kul.
Fast till syvende och sist så använder Motormännen ändå alltid glesbygdens invånare som slagträ för att bevisa det självklara i att Svenne i Ålsten ska ta bilen till Hornsgatan.
Jag säger inte att hon har fel, självklart finns det tillfällen där man bara kör bil för att man måste. Men det hindrar ju inte att man tar sig en nöjesrunda bara för körandet när man känner för det?Erik Sandblom skrev:HemuleN skrev:Men det är ju sant, på det här forumet är ju bilen bara ett (dumt och farligt) transportmedel och absolut ingenting som kan eller ska vara lite underhållande för föraren. För folk som kör bil bara för att det är kul, nej dom kan ju inte finnas?
Maria Spetz, vd Motormännen, säger i P1-morgon 14 september att man kör bil för att man måste, inte för att det är kul.
http://sr.se/cgi-bin/p1/program/index.a ... ramID=1650
Nöjeskörning är inget problem, problemet är den körning som folk ägnar sig åt under förevändning att de måste, när de inte alls måste och kanske inte ens tjänar på det, åtminstone inte tillräckligt för att motivera miljöpåverkan.HemuleN skrev:Jag säger inte att hon har fel, självklart finns det tillfällen där man bara kör bil för att man måste. Men det hindrar ju inte att man tar sig en nöjesrunda bara för körandet när man känner för det?