PJ gör i sin inlaga till Europeiska domstolen för de mänskliga rättligheterna (inte EU-domstolen, som en del felaktigt tror) gällande att staten Sverige genom domen i Arbetsdomstolen kränkt PJ:s mänskliga rättigheter enligt Europarådets Europeiska konvention om de mänskliga rättigheterna. Det är bara stater som ratificerat konventionen som kan ställas till svars inför Europadomstolen. Europadomstolen kan inte upphäva en nationell domstols utslag, men om ett land fälls kan detta dömas att utge skadestånd till den kärande parten. En fällande dom brukar dessutom framtvinga förändringar i det fällda landets rättstillämpning.Ekonomisk skrev:Nej, de kan inte upphävas av arbetsgivaren. Däremot av Arbetsdomstolen. Jag antar att det är det han vill ha prövat.
Rätt sparka fackbas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Snarare om han mänskliga rättigheter kränkts eller inte. Och ingen har upphävt några grundlagar, därmot anser väl han att yttrandefrihet innebär att man kan säga vad man vill om vad som helst till vem som helst oberoende av sanningshalten och kan bete sig hur som helst, något som verken AD eller Connex håller med om.Bobjörk skrev:Fast nu handlar väl egentligen överklagandet om det att man vill veta om EU:s grundlagar kan upphävas av arbetsgivare.
Dvs att om du använder din yttrandefrihet så är du illojal och får sparken.
För det var faktiskt det Connex/Veolia sade inför förhandlingarna, även om man inte tar hänsyn till det i domen.
Om jag sprider en massa lögner om Dig faller det inte heller under yttrandefriheten utan är ett brott som kallas för förtal (eller andra brott t.ex. om jag förolämpar Dig eller hotar dig) men kanske skulle du föredra att jag med stöd av yttrandefriheten fick påstå vad jag ville?