daniel_s skrev:
Tolv sekunder, sedan pang. Det kommer att fungera utmärkt, trafikanterna får aldrig tillfälle att fundera. Första veckorna får man ha några ordentliga ordningsvakter som läxar upp krånglande trafikanter (ja, när det gäller att upprätthålla en tidtabell är jag för alla former av odemokratiska ingrepp i folks personliga zoner

) och efter ett tag räcker det med poliser som skriver ut ordningsböter.
Här hos oss i Helsingfors diskuteras också rätt häftigt om hur det lyckas att göra Metron förarlös. Det är ju redan bestämt att det skall bli så.
Det där med dörrar är kanske det största problemet. Om man har en mellanvägg mellan spåret och plattformen, borde det funka, men i Helsingfors har de två olika vagntyperna dörrarna sinsemellan på olika avstånd, så man måste lämna en c 2-3 meter bred "zon" mellan väggen och spåret, att folk kan ta sig in i tåget smidigt.
Sedan det där, när skall dörrarna stängas på allvar? Om man har det som i en hiss, så kommer alltid nån springande i sista minuten och sätter foten emellan dörren, och tåget slipper inte i väg i tid. Om man gör som du föreslår, 12 sekunder och sedan "pang", så blir nån mellan dörren.
Jag har funderat ut, att man kunde ha nåt slag av "stopplys" vid dörrarna. Grönt ljus skulle betyda, stig in, varsågoda, orange: om du befinner dig vid dörren, får du ännu stiga in, och rött: Stopp rätt och slätt, och om du är mellan dörren , retirera! Om någon av nån orsak inte följer stopplysen, blir mellan väggen och spåret efter att dörrarna stängts, kommer ordningsvakten och nappar honom/henne och ger böter.
Hur tycker ni det låter?