Citadis i MalteRs sökare...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Citadis i MalteRs sökare...

Inlägg av MalteR »

Var ute och testade årets gäst Alstom Citadis idag på 7:an... Här är mina skildringar:

På Strandvägen:
Bild
Flickr-länk

Interiör, vid Norrmalmstorg:
Bild
Flickr-länk

Vid Norrmalmstorg:
Bild
Flickr-länk

Interiör, på Djurgårdsbron:
Bild
Flickr-länk

Vid Waldemarsudde:
Bild
Flickr-länk

Själv tycker jag inte den är så snygg, iaf fronten påminner mig om ketchup. Interiören däremot är helt OK.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
M_M

Re: Citadis i MalteRs sökare...

Inlägg av M_M »

MalteR skrev:Var ute och testade årets gäst Alstom Citadis idag på 7:an... Här är mina skildringar:

På Strandvägen:
Bild
Flickr-länk
Ser jag fel eller är det så att någon kommit på den förträffliga idén att se till att taket över hållplatskuren lutar så att regnet kommer på de som går in/ut ur kuren istället för att regna på politikernas dyra fina tjänstebilar? *konspirationsteoretiker* :wink:
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Om den är byggd som vanligt, så samlas regnet i fickan/rännan i framkant. Sedan rinner vattnet ut ur hål i hörnen, utanför sidoväggarna, ungefär där man skulle placera stuprör på ett hus.

Så på kollektivtrafiksidan är kuren precis som vanligt, medans det inte regnar på tjänstebilarna, ja. ;-)

Antagligen valt pga utseende eller vindskyddseffekter.

Malte, snyggt behövs väl knappt sägas. Du såg inte en cyklist som for fram med kamera i allen..? Är ganska säker på att det är samma tur som jag förföljde :shock:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mickeb skrev:Om den är byggd som vanligt, så samlas regnet i fickan/rännan i framkant. Sedan rinner vattnet ut ur hål i hörnen, utanför sidoväggarna, ungefär där man skulle placera stuprör på ett hus.

Så på kollektivtrafiksidan är kuren precis som vanligt, medans det inte regnar på tjänstebilarna, ja. ;-)

Antagligen valt pga utseende eller vindskyddseffekter.
Aha, att glaset inte fortsätter hela vägen längs rundningen på sidan hade jag ingen aaaaaning om :)

Det där verkar ju hyffsat vettigt, men nog verkar kurerna ha drabbats av design. Om man prioriterat funktion hade man nog vänt taket åt andra hållet :)
Användarens profilbild
PCC

Re: Citadis i MalteRs sökare...

Inlägg av PCC »

Var ute och testade årets gäst Alstom Citadis idag på 7:an... Här är mina skildringar:
Lika fantastiska bilder som vanligt! Imponerande konstverk! Tur att jag väntade på dig vid Djurgårdsbron så du fick din bild :wink:

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Grymt snyggt! Bilden från Djurgårdsbron är suverän :D
Olaf Lindström
Kontakt:

Inlägg av Olaf Lindström »

Jäkligt vackra bilder, ljuset är magiskt. Har du någon speciell teknik eller hur får du ljuset att bli sådant? :wink:

Kort skärpedjup är det, men funderar på om det spelar in i upplevelsen vad gäller ljuset.
Mvh: Olaf Lindström
Fotograf Olaf Lindström
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Ja, ljuset är bra. Vinjetteringen skänker ju en hel del effekt. Men interiörbilden är också väldigt speciell.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Tack för feedbacken! :) (Hade glömt bort den här tråden...)

För att få det fina ljuset brukar jag ljusa upp skuggorna och mörka ner högdagrarna lite (i Camera RAW eller med Shadow/Highlights).
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Skriv svar