Hotfullt på Avenyen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Hotfullt på Avenyen
Ett stort gäng hitresta fotbollshuliganer ställde till det idag i stan.
Vi passrade ju på Lisebergslinjen Avenyn ett flertal gånger och observerade en viss "svart armé" på restaurang Bryggeriets uteservering, på andra sidan gatan på en annan restaurang satt hemmalagets supporters, trots sitt namn är ju inte heller dessa "Guds bästa barn precis"...
För var gång vi passerade så blev stämmningen mer hotfull, men utan att ta hemmalagets svans sympati så var det bortalagets som stod för bråket och för provokationerna, de sista två gångerna hade vi nästan poliseskort förbi platsen.
Man kastade inte bara glopord utan också konkreta föremål tvärs över gatan. Ett antal pyrotekniska grunkor, möjligen oranga rökfacklor, avfyrades. På sista varvet fick vi köra en annan väg då man beslutat stänga av Avenyen för all trafik.
Många passagerare på vagnen kände stort obehag och några hade liksom flytt upp på vagnen.... Jag tog faktiskt upp en familj med små barn helt regelvidrigt vid ett stopp framför Storan (men där har det ju iallafall en gång funnits en hållplats).
Polisen hade förstärkt upp med personella resurser, och polisens rytteri var väl representerat. Till polisens glädje vann då bortalaget och enligt SVT´s "Västnytt" avtog oroligheterna först när matchen var klar och dessa "supporters" var hemdeporterade i sina bussar.
Inte för att jag är fotbollsintresserad, men undrar ju ändå om inte sporten en gång liksom var avsedd att förbrödra de olika lagen... liksom all sport.
Men det kanske är så, kanske det bara är vissa lags "supportergrupper" som egentligen bara har fotboll som förevändning för att ställa till bråk och allmän otrevnad.
För att undvika detta inläggs sökbarhet med vanliga internetiska sökmotorer så har jag utelämmnat/ersatt vissa ord och namn.
Jag tycker det är bra om eventuella svarare också gör detta.
Ja, inga skador på SSR´s vagnar eller personal, även som röken från rökfacklorna var besvärande.
Bj.
Vi passrade ju på Lisebergslinjen Avenyn ett flertal gånger och observerade en viss "svart armé" på restaurang Bryggeriets uteservering, på andra sidan gatan på en annan restaurang satt hemmalagets supporters, trots sitt namn är ju inte heller dessa "Guds bästa barn precis"...
För var gång vi passerade så blev stämmningen mer hotfull, men utan att ta hemmalagets svans sympati så var det bortalagets som stod för bråket och för provokationerna, de sista två gångerna hade vi nästan poliseskort förbi platsen.
Man kastade inte bara glopord utan också konkreta föremål tvärs över gatan. Ett antal pyrotekniska grunkor, möjligen oranga rökfacklor, avfyrades. På sista varvet fick vi köra en annan väg då man beslutat stänga av Avenyen för all trafik.
Många passagerare på vagnen kände stort obehag och några hade liksom flytt upp på vagnen.... Jag tog faktiskt upp en familj med små barn helt regelvidrigt vid ett stopp framför Storan (men där har det ju iallafall en gång funnits en hållplats).
Polisen hade förstärkt upp med personella resurser, och polisens rytteri var väl representerat. Till polisens glädje vann då bortalaget och enligt SVT´s "Västnytt" avtog oroligheterna först när matchen var klar och dessa "supporters" var hemdeporterade i sina bussar.
Inte för att jag är fotbollsintresserad, men undrar ju ändå om inte sporten en gång liksom var avsedd att förbrödra de olika lagen... liksom all sport.
Men det kanske är så, kanske det bara är vissa lags "supportergrupper" som egentligen bara har fotboll som förevändning för att ställa till bråk och allmän otrevnad.
För att undvika detta inläggs sökbarhet med vanliga internetiska sökmotorer så har jag utelämmnat/ersatt vissa ord och namn.
Jag tycker det är bra om eventuella svarare också gör detta.
Ja, inga skador på SSR´s vagnar eller personal, även som röken från rökfacklorna var besvärande.
Bj.
Vadå jag dyster?
-
Jag har varit på många bortamatcher, och suttit bl.a. på Bryggeriet... Men det har aldrig varit bråk, man har bara häcklat de IFK:are som gått på "fel" sida avenyn. Poliseskort in och ut ur stan är vanligt... oavsett om det rör sig om Örebor eller Götet. Framförallt Örebro, då vi torskade mot detta "b-lag" med 1-0. Då fick vi (i våra bussar) eskort med polisbil ut ur stan, förbi rödljus och allt sånt... eftersom dom vill ha ut ur stan... även om det inte skulle blvit bråk.
Tycker det är tråkigt att man måste slåss... Första gången juag såg ett bråk mellan olika supportrar var efter matchen mot H-by den 30:e juni i år. Då knuffade en Blå-blå en Grönvit och sen så... ja... Och då har jag äöndå följt med på många matcher sen 2002.
Sporten borde förbrödra. För mig är det okej att häckla och slänga fula ord mot varandra före matchen och så... men inte slåss och "hata".
Själv har jag suttit före derby mot den "svarta armén" på en pub och druckit öl tillsammans med kollegor som är svartgula. Det har gått hur bra som helst.
Det är som du säger... en klick icke-supportrar försöker verka som, att dom är där för att kolla fotoboll och ha kul när dom egentligen bara vill slåss (observera ordvalet icke-supportrar. Man äör inte supporter om man är där för att slåss. En supporter förljer sitt lag i med och motgång)
Har också försökt utelämna ord och så.
1,2 gul röd blå
Rött för blodet genom hjärta och ven,
gult för solens värmande sken
blått för himmel regn och hav
Sthlm. stolthet vårat lag
Tycker det är tråkigt att man måste slåss... Första gången juag såg ett bråk mellan olika supportrar var efter matchen mot H-by den 30:e juni i år. Då knuffade en Blå-blå en Grönvit och sen så... ja... Och då har jag äöndå följt med på många matcher sen 2002.
Sporten borde förbrödra. För mig är det okej att häckla och slänga fula ord mot varandra före matchen och så... men inte slåss och "hata".
Själv har jag suttit före derby mot den "svarta armén" på en pub och druckit öl tillsammans med kollegor som är svartgula. Det har gått hur bra som helst.
Det är som du säger... en klick icke-supportrar försöker verka som, att dom är där för att kolla fotoboll och ha kul när dom egentligen bara vill slåss (observera ordvalet icke-supportrar. Man äör inte supporter om man är där för att slåss. En supporter förljer sitt lag i med och motgång)
Har också försökt utelämna ord och så.
1,2 gul röd blå
Rött för blodet genom hjärta och ven,
gult för solens värmande sken
blått för himmel regn och hav
Sthlm. stolthet vårat lag
Bantekniker
Jag förstår dig Björn, men är lite avis eftersom jag inte fått lov att uppleva den typen av trafikomläggning.... Centralen-Liseberg över Grönsakstorget, inget annat....
Den lokala blaskan skriver lite om saken:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=132030
/Tony
Den lokala blaskan skriver lite om saken:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=132030
/Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Det är konstigt att polisen blir överreskad att AIK var på bryggeriet och måste blixinkalla poliser dit. DIF, AIk och Bajen (tror jag) sitter alla på Bryggeriet innan match. När jag varit där har Polisen stått där, åkt förbi konstant och faktiskt också sett till att inga IFK:are (eller vilket lag det nu rör sig om) går förbi 0.5 m från puben. Är ju lite onödigt. Även om det inte ger en rätt att slåss. Men i alla fall... Svårare att slå ner nån som går på andra sidan avenyn.
Bantekniker
- stormtranz
- stormtranz
Så vitt jag vet och vad som stod i tidningen blev det inga personskador på stan.stormtranz skrev:
Blev någon skadad den dagen?
Men vad som sedan hände inne på Gamla Ullevi känner jag inte till.
Det låg en del krossat glas efter buteljer och trasiga papperskorgar på gångbanan samt allmänt nedskräpat på hela Avenyn den dagen.
En polis som jag brukar hälsa på, då han ofta är på stan samtidigt som oss, sade att dom (polisen alltså) INTE alls var överaskade, tvärtom!
Sedan kan ju tidningarna skriva någonting helt annat.
(Den polisen frågade oss en gång förra sommaren, om han skulle köra bort några knäkrypande individer som "beundrade" ASEA-logotypen på lagerboxarna, nä svarade vi, dom (knäkryparna alltså) flyttar sig nog själva när vi startar...
Sedan dess har jag ofta hejat på denne polis)
Bj.
Vadå jag dyster?