[DN] Nya smarta SL-kortet testas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

[DN] Nya smarta SL-kortet testas

Inlägg av Ulrik Berggren »

Ska det nu äntligen komma igång, det nya reskortssystemet?
Artikeln
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Jodå, SL:s notis om detta finns här. Senast jag åkte buss på Lidingö var dock Access-utrustningen avstängd (åtminstone i just det fordonet).

Utöver testgruppen intresserade trafikanter på Lidingö har så gott som alla anställda hos SL:s trafikentreprenörer också fått ut testkort för provanvändning under hösten.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Kul, gör man som hos Västtrafik att man för närvarande bara använder biljetter som ej behöver utpassagekontroll?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Ekonomisk skrev:Kul, gör man som hos Västtrafik att man för närvarande bara använder biljetter som ej behöver utpassagekontroll?
Vad jag hört ska det bli utpassagekontroll även vid SL, men det var inte helt klart när detta diskuterades senast. Det var något med krav på säker utrymning av TUB-stationer som spökade. Någon som vet hur det blev?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
Ekonomisk skrev:Kul, gör man som hos Västtrafik att man för närvarande bara använder biljetter som ej behöver utpassagekontroll?
Vad jag hört ska det bli utpassagekontroll även vid SL, men det var inte helt klart när detta diskuterades senast. Det var något med krav på säker utrymning av TUB-stationer som spökade. Någon som vet hur det blev?
Det har bara satts upp avläsare på utsidan av grindarna. Så utpasseringsvissitering kommer det nog inte att bli i inledningsfasen i alla fall!
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Hur ser SL:s planer ut för biljettsystemet, blir det ung. samma som idag, eller komma man införa nya biljettprinciper "för att vi kan"? Ex.vis som Västtrafiks km-pris.

Edit: Läste på SL:s hemsida, och de tycks inte ha några sådana planer. 1-timmes zonbiljett och periodkort är allt som står där.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 24 maj 2011 2:59, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Kontakt:

Kort

Inlägg av AGR »

Johan Eriksson skrev:Hum Lidingö......, -är det "acess" på tågen också (för de utvalda) eller bara på bussar > T-bana?
Nej på linje 21 har vi konduktörer och behöver inga kortläsare.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Daniel L

Re: Kort

Inlägg av Daniel L »

17AGR skrev:
Johan Eriksson skrev:Hum Lidingö......, -är det "acess" på tågen också (för de utvalda) eller bara på bussar > T-bana?
Kondisarna kommer att få bärbar viseringsutrustning, då det går ju inte med blotta ögat se om man har biljett eller ej..
/Daniel
Björn Ehnberg

Daniel L skrev:
17AGR skrev:
Kondisarna kommer att få bärbar viseringsutrustning, då det går ju inte med blotta ögat se om man har biljett eller ej..
Det gäller förstås alla banor med öppna biljettsystem - lokalbanorna och väl p-tåget söder om Västerhaninge. Den bärbara utrustningen är inte ens färdigutformad i alla delar ännu. Själv har jag lite funderingar kring hur snabbt man kommer att kunna jobba med denna. Idag kan en van konduktör snabbt visera en vagn med blotta ögat, under förutsättning att de flesta trafikanter har periodkort. I Access måste varje kort överlämnas till konduktören, som sedan viserar med sin bärbara utrustning.

Mvh.

Björn
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Björn Ehnberg skrev:I Access måste varje kort överlämnas till konduktören, som sedan viserar med sin bärbara utrustning.

Mvh.

Björn
Så behöver inte vara fallet, man kan montera framtida kortläsare på valfri plats i vagnarna (i framtiden skall du inte ens behöva ta upp kortet ur plånboken eller handväskan) och på så sätt återstår bara konduktörer som en trygghetsfaktor och övervakning vid på och avstigning.

Fast det förutsätter ju att betalningsmoralen ökar med x antal procent mot vad den är idag, och att vi pratar 10-15 år framåt eller så, tekniken utvecklas ständigt...
Björn Ehnberg

Byggare Bob skrev:
Björn Ehnberg skrev:I Access måste varje kort överlämnas till konduktören, som sedan viserar med sin bärbara utrustning.

Mvh.

Björn
Så behöver inte vara fallet, man kan montera framtida kortläsare på valfri plats i vagnarna (i framtiden skall du inte ens behöva ta upp kortet ur plånboken eller handväskan) och på så sätt återstår bara konduktörer som en trygghetsfaktor och övervakning vid på och avstigning.

Fast det förutsätter ju att betalningsmoralen ökar med x antal procent mot vad den är idag, och att vi pratar 10-15 år framåt eller så, tekniken utvecklas ständigt...
Jag talar naturligtvis om Access så som jag uppfattar att det kommer att driftsättas inom några månader. Har Du ett periodkort så är det inga problem, redan nu räcker det om Du håller fram plånboken eller handväskan mot läsaren (kortet behöver allså inte företes visuellt). Makulering av partibiljett (motsvarande dagen rabattremsor) och köp av pappersbiljetter med hjälp av elektroniska resepengar lagrade på kortet kräver förstås handgrepp av såväl trafikant som konduktör.

Mvh.

Björn
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Byggare Bob skrev:Så behöver inte vara fallet, man kan montera framtida kortläsare på valfri plats i vagnarna (i framtiden skall du inte ens behöva ta upp kortet ur plånboken eller handväskan) och på så sätt återstår bara konduktörer som en trygghetsfaktor och övervakning vid på och avstigning.
Men nog ska man iaf behöva godkänna resan genom att trycka på en knapp på kortläsaren?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:Jag talar naturligtvis om Access så som jag uppfattar att det kommer att driftsättas inom några månader. Har Du ett periodkort så är det inga problem, redan nu räcker det om Du håller fram plånboken eller handväskan mot läsaren (kortet behöver allså inte företes visuellt).
Ett system vars säkerhet mot bedrägerier väl är synnerligen tvivelaktig? Hur vanligt är det idag att folk åker dit för att de ändrat siffror på gamla periodkort eller hemtillverkat "piratkort"?
Verspieder skrev:
Byggare Bob skrev:Så behöver inte vara fallet, man kan montera framtida kortläsare på valfri plats i vagnarna (i framtiden skall du inte ens behöva ta upp kortet ur plånboken eller handväskan) och på så sätt återstår bara konduktörer som en trygghetsfaktor och övervakning vid på och avstigning.
Men nog ska man iaf behöva godkänna resan genom att trycka på en knapp på kortläsaren?
Det verkar farligt om man inte behöver göra detta när det gäller 'enkelresor'. Tänk vad som händer om man tänkt åka på ett periodkort men också har med sig ett lånat enkelresekort för en framtida resa utanför periodkortets giltlighetsområde, då blir man blåst på en resa och om det händer så lär det bli fullt motiverade snylthistorier i pressen. Däremot kan periodkorten gärna få viseras utan knapptryck.

Frågan är hur bra det här verkligen fungerar? Jag har nån slags aning i bakhuvudet att anledningen till att västtrafik har behållt 100korten i det gamla systemet såpass länge är att det nya systemet fungerar tillräckligt bra för att visera periodkorten såpass tillförlitligt att få en vettig statistik på resandet och för att kunna göra kontroller lite här och var, men inte tillräckligt bra för att inte förlora pengar på uteblivna enkelresebetalningar. Jag tycker för övrigt att det hos västtrafik är lite för dålig räckvidd mellan kort och läsare. Jag envisas med att använda kortet på det smidigaste sättet, d.v.s. ha det i plånboken i jackans innerficka och hålla jackan mot läsaren, och då misslyckas avläsningen hyffsat ofta.
poktirity

Inlägg av poktirity »

I Hong Kong har de kilometertaxa i tunnelbanan och man drar kortet både vid in och utpassering.

I bussarna (de jag har åkt i alla fall) betalar man lika mycket hur långt man än åker dvs. man behöver bara dra kortet en gång. Det skulle dock inte fungera i Stockholm där vi har bussar som åker mycket långa sträckor. Hur man ska lösa det problemet smidigt vet jag inte. "Utcheckningsläsare" på buss-stationerna är ett alternativ men det blir ruskigt dyrt.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

I Västtrafik så har man satt upp kortläsare vid utgångarna på bussarna, sedan några år. Dock används de ej, så jag är nyfiken på hur ni dör uppe i norr tänkte göra.

Jag undrar om man får ordning på ett sådant "utcheckningssystem". Det är mycket som kan gå fel. Men å andra sidan finns det sådana system på tunnelbanor (London?). Finns det på bussar någonstans i världen?
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Jag har använt Access-kortet några dagar och det fungerar bättre än dagens "drag-i-ränna"-kortet! Enda negativa är att man måste mer eller mindre lägga kortet på den blåa plattan för att den ska reagera, inga problem om man har den löst eller i plånboken, men det fungerar inte om man låter kortet ligga kvar i rockfickan t ex. Har man planer att "öka" räckvidden så att man slipper ta upp den ur fickan när det blir skarpt läge? Vi får väl vänta och se!

Varför man låter testet begränsa sig till T-banan och Lidingöbussarna är att T-banan har spärrarna redan blivit ombyggda och Lidingö är ett naturligt begränsat område som är lättare att administrera!

PS. Vi måste ha våra "gamla" kort med oss under testet då accesskortet inte gäller ännu som färdbevis!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ekonomisk skrev:I Västtrafik så har man satt upp kortläsare vid utgångarna på bussarna, sedan några år. Dock används de ej, så jag är nyfiken på hur ni dör uppe i norr tänkte göra.

Jag undrar om man får ordning på ett sådant "utcheckningssystem". Det är mycket som kan gå fel. Men å andra sidan finns det sådana system på tunnelbanor (London?). Finns det på bussar någonstans i världen?
Det där med "utcheckning" tror jag inte riktigt kommer fungera helt bra, och folk lär bli rejält irriterade om de ideligen åker på att betala för längre resa än de gjort och därefter bråka med kundtjänst för att få upprättelse...

Åtminstone på t.ex. spårvägslinje 4 vore det väl smidigare om man valde "lång" eller "kort" resa med två knappar när man "checkar in", eller snaras att man måste trycka på en knapp om man ska till mölndal istället för göteborg (oavsett varifrån man åker, d.v.s. i riktning söderut blir ett extra tryck = 3 istället för 2 kuponger, och i riktning norrut blir ett extra tryck 2 istället för 3 kuponger, förutsatt att man inte redan passerat taxegränsen då extratrycket istället inte bör göra nån verkan).

En annan intressant fråga appropå taxesystem är varför det går att stämpla fler än 4 kuponger på spårvagnarna?
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Patrick skrev:Jag har använt Access-kortet några dagar och det fungerar bättre än dagens "drag-i-ränna"-kortet! Enda negativa är att man måste mer eller mindre lägga kortet på den blåa plattan för att den ska reagera, inga problem om man har den löst eller i plånboken, men det fungerar inte om man låter kortet ligga kvar i rockfickan t ex. Har man planer att "öka" räckvidden så att man slipper ta upp den ur fickan när det blir skarpt läge? Vi får väl vänta och se!
Samma sak hos Västtrafik i dryga året, det kommer alltid att vara så att man måste lägga plånboken direkt mot, misstänker jag.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

mats skrev: En annan intressant fråga appropå taxesystem är varför det går att stämpla fler än 4 kuponger på spårvagnarna?
1) Bra om man skall vidare med buss.
2) Dumt att göra specialutrustning.
Skriv svar