Final run

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Nanna
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 02 juli 2003 22:38

Final run

Inlägg av Nanna »

Jag satt idag och kollade på filmen Final Run, och eftersom jag inte kan ett dugg om tåg blev jag fundersam. Tåget på filmen hade inga elledningar, och då blir jag att undra hur det funkar egentligen. Hur åker tåget utan elledningar? Tror dock inte att det var ett dieseltåg, de är väl inte särskilt vanliga idag, eller?
Satt och kollade runt lite på Internet innan jag kom hit på andra tågräls och såg att det fanns andra räls också utan ledningar.
Kan någon vara snäll att förklara detta för mig? :roll: Annars kommer jag bli helt galen av att tänka på detta. :)
Hagrido
Inlägg: 354
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 22:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

det var ett disel/elektriskt tåg...
en diselmotor drev några generatorer som producerade elen...
men det var fan en dålig film...
diseltåg används mest till gods tåg, i Usa är dom rätt vanliga...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Hagrido skrev:det var ett disel/elektriskt tåg...
en diselmotor drev några generatorer som producerade elen...
men det var fan en dålig film...
diseltåg används mest till gods tåg, i Usa är dom rätt vanliga...
Såg inte filmen, men skulle nog föreställa kärnkraftsdrivet.

Visst finns det passagerartåg som dras av diesellok. Finns fullt med dem i Danmark, Tyskland osv.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hagrido
Inlägg: 354
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 22:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

bruse skrev:
Såg inte filmen, men skulle nog föreställa kärnkraftsdrivet.
hur menar du då?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
Hagrido skrev:det var ett disel/elektriskt tåg...
en diselmotor drev några generatorer som producerade elen...
men det var fan en dålig film...
diseltåg används mest till gods tåg, i Usa är dom rätt vanliga...
Såg inte filmen, men skulle nog föreställa kärnkraftsdrivet.

Visst finns det passagerartåg som dras av diesellok. Finns fullt med dem i Danmark, Tyskland osv.
Nej, det var Dieseldrivet med turbiner och prylar... och allt elektroniskt.
Sjäkvlart spillde nån kaffe i ett kretskort och så... poff så fungerade inte tåget (utom acceleration förståss)
Bantekniker
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Bobjörk skrev:
Nej, det var Dieseldrivet med turbiner och prylar... och allt elektroniskt.
Sjäkvlart spillde nån kaffe i ett kretskort och så... poff så fungerade inte tåget (utom acceleration förståss)

Och ingen kände till att en dieselmotor stannar om man strper dieseltillförsen?

Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.

//Q
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Q skrev:
Bobjörk skrev:
Nej, det var Dieseldrivet med turbiner och prylar... och allt elektroniskt.
Sjäkvlart spillde nån kaffe i ett kretskort och så... poff så fungerade inte tåget (utom acceleration förståss)

Och ingen kände till att en dieselmotor stannar om man strper dieseltillförsen?

Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.

//Q
Dom ströp ju dieseltillförseln, och av någon anledning så accelererade tåget fortfarande, trots uppförsbacke... (turbinerna drev sig själva?)
Bantekniker
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Q skrev:Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.
Vid tillfälle har det kommit mig till känna att en film som delvis utspelar sig i Stockholms Tunnelbana där man under en scen stoppar ett tunnelbanetåg genom att mixtra med lite eleffekter....

Hursom: Filmteamet hade fått som villkor för att filma i tunnlarna att man absolut inte fick visa hur man kunde stoppa tågen utan bara hur man inte kunde så skulle föraren nog stanna själv...

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

TonyM skrev:
Q skrev:Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.
Vid tillfälle har det kommit mig till känna att en film som delvis utspelar sig i Stockholms Tunnelbana där man under en scen stoppar ett tunnelbanetåg genom att mixtra med lite eleffekter....

Hursom: Filmteamet hade fått som villkor för att filma i tunnlarna att man absolut inte fick visa hur man kunde stoppa tågen utan bara hur man inte kunde så skulle föraren nog stanna själv...

/Tony
Beck - Spår i Mörker? :?: :? :)
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Bobjörk skrev:Dom ströp ju dieseltillförseln, och av någon anledning så accelererade tåget fortfarande, trots uppförsbacke... (turbinerna drev sig själva?)
Tja, de ansåg väl att motorerna gick på smörjoljan i vevhuset, det kan inträffa och då går den förbaskade dieseln tills smörjoljan är slut. Har någon enstaka gång råkat ut för liknande på dieselgeneratorer på fartyg.

Men det känns lite långsökt.

/JAgr
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

JAgr skrev:
Tja, de ansåg väl att motorerna gick på smörjoljan i vevhuset, det kan inträffa och då går den förbaskade dieseln tills smörjoljan är slut. Har någon enstaka gång råkat ut för liknande på dieselgeneratorer på fartyg.

Men det känns lite långsökt.

/JAgr
En tvåtaktsdiesel då antar jag..
//Q
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

Hur snabbt kan den där loket köra?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Hagrido
Inlägg: 354
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 22:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

Bobjörk skrev:
Q skrev:
Bobjörk skrev:
Nej, det var Dieseldrivet med turbiner och prylar... och allt elektroniskt.
Sjäkvlart spillde nån kaffe i ett kretskort och så... poff så fungerade inte tåget (utom acceleration förståss)

Och ingen kände till att en dieselmotor stannar om man strper dieseltillförsen?

Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.

//Q
Dom ströp ju dieseltillförseln, och av någon anledning så accelererade tåget fortfarande, trots uppförsbacke... (turbinerna drev sig själva?)
jadu, det verkade så, som att dieseln hade en egen tank efter ventilen som stryper tillförseln eller så drog den inte så mycket för att driva generatorerna... men dom hade ju stängt dieseln i ca 30 min eller nåt innan han koppla på den igen...
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Hagrido skrev:
jadu, det verkade så, som att dieseln hade en egen tank efter ventilen som stryper tillförseln eller så drog den inte så mycket för att driva generatorerna... men dom hade ju stängt dieseln i ca 30 min eller nåt innan han koppla på den igen...
Ja, så kan det ha varit... men filmen var oveklig i alla fall :-)
Bantekniker
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

Bobjörk skrev:
Hagrido skrev:
jadu, det verkade så, som att dieseln hade en egen tank efter ventilen som stryper tillförseln eller så drog den inte så mycket för att driva generatorerna... men dom hade ju stängt dieseln i ca 30 min eller nåt innan han koppla på den igen...
Ja, så kan det ha varit... men filmen var oveklig i alla fall :-)

Ja den var det nog overklig i alla fall!
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Hagrido
Inlägg: 354
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 22:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

nåt så otroligt, typ som IronEagle Flygskolan, där får dom upp en F-16 som INTE är startklar på 10 sec, vill se det i verkligheten...
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Q skrev:
JAgr skrev:
Tja, de ansåg väl att motorerna gick på smörjoljan i vevhuset, det kan inträffa och då går den förbaskade dieseln tills smörjoljan är slut. Har någon enstaka gång råkat ut för liknande på dieselgeneratorer på fartyg.

Men det känns lite långsökt.

/JAgr
En tvåtaktsdiesel då antar jag..
//Q
Jag hade en gång en Volvo Penta MD1, en encylindrig fyrtaktsdiesel, denna var så slut i kolvringarna att den gick på vevhusoljan, denna olja sögs upp i cylindern, komprimerades och drev maskinen. Trots dekompressionsventil (en lyftare som lyfter upp avgasventilen) och ett par nya addidas mot svänghjulet så lyckades vi inte få stopp på motorn, troligtvis glödtände den också. Till slut nöp ju kolven i cylinderfodret och då blev det ordentligt stopp. Jag hade då bara mekat med mopedmotorer innan, och var litet betänksam hur jag skulle kunna renovera denna maskin, men det visade sig att trots att detta var en fyrtaktsdiesel så var den lika lättmekad, om inte lättare att riva och bygga upp igen med nya delar och sötvattenkylning, än vad det var att meka med ilskna och lynnia tvåtaktare.

Så nog kan fyrtaktsdieselmotorer gå på vevhusolja om tillfälle bjuds.

Bj.
Vadå jag dyster?
Låst