Satt och kollade runt lite på Internet innan jag kom hit på andra tågräls och såg att det fanns andra räls också utan ledningar.
Kan någon vara snäll att förklara detta för mig?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Såg inte filmen, men skulle nog föreställa kärnkraftsdrivet.Hagrido skrev:det var ett disel/elektriskt tåg...
en diselmotor drev några generatorer som producerade elen...
men det var fan en dålig film...
diseltåg används mest till gods tåg, i Usa är dom rätt vanliga...
Nej, det var Dieseldrivet med turbiner och prylar... och allt elektroniskt.bruse skrev:Såg inte filmen, men skulle nog föreställa kärnkraftsdrivet.Hagrido skrev:det var ett disel/elektriskt tåg...
en diselmotor drev några generatorer som producerade elen...
men det var fan en dålig film...
diseltåg används mest till gods tåg, i Usa är dom rätt vanliga...
Visst finns det passagerartåg som dras av diesellok. Finns fullt med dem i Danmark, Tyskland osv.
Bobjörk skrev:
Nej, det var Dieseldrivet med turbiner och prylar... och allt elektroniskt.
Sjäkvlart spillde nån kaffe i ett kretskort och så... poff så fungerade inte tåget (utom acceleration förståss)
Dom ströp ju dieseltillförseln, och av någon anledning så accelererade tåget fortfarande, trots uppförsbacke... (turbinerna drev sig själva?)Q skrev:Bobjörk skrev:
Sjäkvlart spillde nån kaffe i ett kretskort och så... poff så fungerade inte tåget (utom acceleration förståss)
Och ingen kände till att en dieselmotor stannar om man strper dieseltillförsen?
Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.
//Q
Vid tillfälle har det kommit mig till känna att en film som delvis utspelar sig i Stockholms Tunnelbana där man under en scen stoppar ett tunnelbanetåg genom att mixtra med lite eleffekter....Q skrev:Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.
Beck - Spår i Mörker?TonyM skrev:Vid tillfälle har det kommit mig till känna att en film som delvis utspelar sig i Stockholms Tunnelbana där man under en scen stoppar ett tunnelbanetåg genom att mixtra med lite eleffekter....Q skrev:Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.
Hursom: Filmteamet hade fått som villkor för att filma i tunnlarna att man absolut inte fick visa hur man kunde stoppa tågen utan bara hur man inte kunde så skulle föraren nog stanna själv...
/Tony
Tja, de ansåg väl att motorerna gick på smörjoljan i vevhuset, det kan inträffa och då går den förbaskade dieseln tills smörjoljan är slut. Har någon enstaka gång råkat ut för liknande på dieselgeneratorer på fartyg.Bobjörk skrev:Dom ströp ju dieseltillförseln, och av någon anledning så accelererade tåget fortfarande, trots uppförsbacke... (turbinerna drev sig själva?)
En tvåtaktsdiesel då antar jag..JAgr skrev:
Tja, de ansåg väl att motorerna gick på smörjoljan i vevhuset, det kan inträffa och då går den förbaskade dieseln tills smörjoljan är slut. Har någon enstaka gång råkat ut för liknande på dieselgeneratorer på fartyg.
Men det känns lite långsökt.
/JAgr
jadu, det verkade så, som att dieseln hade en egen tank efter ventilen som stryper tillförseln eller så drog den inte så mycket för att driva generatorerna... men dom hade ju stängt dieseln i ca 30 min eller nåt innan han koppla på den igen...Bobjörk skrev:Dom ströp ju dieseltillförseln, och av någon anledning så accelererade tåget fortfarande, trots uppförsbacke... (turbinerna drev sig själva?)Q skrev:Bobjörk skrev:
Och ingen kände till att en dieselmotor stannar om man strper dieseltillförsen?
Jag har ngt allvarligt emot filmer som är suspekt overkliga ur tekniska synvinkel.
//Q
Ja, så kan det ha varit... men filmen var oveklig i alla fallHagrido skrev:
jadu, det verkade så, som att dieseln hade en egen tank efter ventilen som stryper tillförseln eller så drog den inte så mycket för att driva generatorerna... men dom hade ju stängt dieseln i ca 30 min eller nåt innan han koppla på den igen...
Bobjörk skrev:Ja, så kan det ha varit... men filmen var oveklig i alla fallHagrido skrev:
jadu, det verkade så, som att dieseln hade en egen tank efter ventilen som stryper tillförseln eller så drog den inte så mycket för att driva generatorerna... men dom hade ju stängt dieseln i ca 30 min eller nåt innan han koppla på den igen...
Jag hade en gång en Volvo Penta MD1, en encylindrig fyrtaktsdiesel, denna var så slut i kolvringarna att den gick på vevhusoljan, denna olja sögs upp i cylindern, komprimerades och drev maskinen. Trots dekompressionsventil (en lyftare som lyfter upp avgasventilen) och ett par nya addidas mot svänghjulet så lyckades vi inte få stopp på motorn, troligtvis glödtände den också. Till slut nöp ju kolven i cylinderfodret och då blev det ordentligt stopp. Jag hade då bara mekat med mopedmotorer innan, och var litet betänksam hur jag skulle kunna renovera denna maskin, men det visade sig att trots att detta var en fyrtaktsdiesel så var den lika lättmekad, om inte lättare att riva och bygga upp igen med nya delar och sötvattenkylning, än vad det var att meka med ilskna och lynnia tvåtaktare.Q skrev:En tvåtaktsdiesel då antar jag..JAgr skrev:
Tja, de ansåg väl att motorerna gick på smörjoljan i vevhuset, det kan inträffa och då går den förbaskade dieseln tills smörjoljan är slut. Har någon enstaka gång råkat ut för liknande på dieselgeneratorer på fartyg.
Men det känns lite långsökt.
/JAgr
//Q